Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Cum explică Tarom periculosul incident în care, la aterizarea pe Otopeni, unui avion i-au explodat toate cele 4 anvelope ale trenului principal

8
11 Sep 2019 17:09:46
Autor: Valentin Bolocan
Cele patru anvelope au fost distruse la frecarea cu solul
Cele patru anvelope au fost distruse la frecarea cu solul

Tarom a finalizat ancheta internă de siguranţă în urma incidentului în care a fost implicat un avionul ATR42 (înmatriculareYR-ATF) care, în ziua de 9 iulie 2019, efectua zborul RO638 Satu Mare - Bucureşti, iar când a atins pista aeroportului Henri Coandă, s-a produs o explozie la anvelopele trenului de aterizare. Practic sunt găsiţi vinovaţi piloţii deşi aceste aeronave au 20 de ani de exploatare, iar ministrul Cuc ştia de starea lor precară.

Reamintim că la începutul lui iulie toate cele patru anvelope ale unui ATR42 s-au făcut praf, iar jantele aferente acestora au fost distruse. 
 
Cei 22 de pasageri din avion au fost debarcaţi şi, temporar, au fost izolaţi pe pistă. Nimeni nu a fost rănit.
 
Din ancheta internă a Tarom rezultă că, după ce a atins pista, avionul a trecut prin vibraţii foarte puternice, iar în final cele patru anvelope au cedat pe rând. 
 
Conform raportului de anchetă, în urma discuţiilor cu echipajul şi după realizarea unei expertize tehnice, s-a ajuns la concluzia că fenomenul s-ar fi produs din cauza faptului că aeronava avea frâna de parcare trasă. Practic, roţile erau blocate şi, ca urmare, în urma frecării cu betonul pistei, acestea au cedat. “Cauza directă cea mai probabilă a producerii evenimentului <<blocare roţi tren principal de aterizare>> o reprezintă aterizarea cu frâna de parcare în poziţia <<parking>> sau<<emergensy>>. În susţinerea concluziei enunţate vin şi dovezile că echipamentele de protecţia la contact în timpul rulajului de după aterizare (…) nu au intrat în funcţiune. Defectarea tuturor sistemelor în acelaşi timp este puţin probabilă”, se arată în documentul Tarom. 
 
În plus, raportul mai arată că există o „cutumă de a utiliza la croazieră maneta frânei de parcare ca punct de sprijin pentru a facilita completarea documentelor operaţionale sau de a sprijini tava de mâncare”, se mai concluzionează în documentul Tarom. 
 
Pe de altă parte, starea tehnică a avioanelor ATR  din dotarea Tarom nu este una de invidiat iar în iunie ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a anunţat chiar înainte de acest incident că responsabilii Tarom au fost mandataţi de acţionarul majoritar să achiziţioneze un număr de nouă aeronave noi de tipul ATR, care vor înlocui cele 9 avioane ATR vechi ale companiei. "Practic vom înlocui avioane care au o vechime de 20-22 de ani cu avioane noi", afirma ministrul Transporturilor.
 
"Cele două aeronave ATR-72 erau ţinute mai mult la sol. Toată flota se schimbă, deci toate cele nouă avioane. Livrarea lor va începe cu data de 1 octombrie. Vor fi aduse gradual, (unul - n.red.) pe 1 octombrie, pe 1 noiembrie, două în decembrie, unul în februarie, două în martie şi două până la sfârşitul anului 2020", preciza Răzvan Cuc.
 
Flota de avioane ATR, deţinută de Tarom, are peste 19 ani vechime, a declarat şi directorului companiei, Mădălina Daniela Mezei.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

8 Comentarii

Constantin Caratase
11.09.2019, 17:42:37

Aveti pe inregistratoarele de date toti parametri si starea lor. Descarcati si analizati, reconstituiti situatia. Ce rost mai are sa bagati aici vechimea avionului, care nu e argument in discutie? Din proiectare fabricantul va poate da durata de serviciu a aeronavei incarcata cu toate ciclurile de exploatare si revizie. Sunt doar cifre, nu parerologie despre care avion e mai bun, ala alb sau ala albastru si daca schimbi husele la scaun atunci creste puterea in APU. Hai, lasati...

+7 (7 voturi)
GAN
11.09.2019, 18:23:44

"ministrul Cuc ştia de starea lor precară" @valentine...si masina mea are 25 de ani, abia se tine in rugina...daca imi explodeaza un cauciuc nou nout insemna ca rugina aia de pe tabla a fost de vina? decat intreb....

+3 (3 voturi)
Ion Capsuna
11.09.2019, 18:45:46

Daca ministrul stia strea precara si riscurile, cum a admis continuarea folosirii lor?! daca se sfirsea cu victime, ministrul era inculpat pt. omor din culpa?! Al naibii indolenta asta romaneasca!

+2 (6 voturi)
Constantin Caratase
11.09.2019, 19:37:11

Ioane, Nu merge asa. Aici nu poate veni Cuc sau alta zburatoare si sa isi dea cu parerea din cioc ca la vin sau femei, daca e vechi sau mai merge. Inca din proiectare este stabilita o durata de viata a avionului pe componenete: structura, motoarele si aparatura. Motoarele se pot scoate din celula si inlocui cu totul, caci acolo nu poti patrunde cu defectoscopia nedistructiva sa vezi ca la tabla daca mai este viabila incastrarea aripii in fuselaj. De exemplu, structura fagure a bordului de atac a planului drept de la TAROM ATR-42 ATA a fost schimbata acum mai multi ani. Sunt situatii cand poti face ceva si cand nu. La Boeing 737 seriile mai vechi mergea sa indrepti ciupiturile de palele de titan ale ventilatorului si compresorului de joasa cu o pila. Insa nominal luat, avionul vine cu o durata de viata calculata, nu pareri din ochi. Cand proiectezi un avion se fac teste de verificare a componentelor la solicitari pornind de la stres termic si mecanic, oboseala si pana la flutter, adica mai grosier spus vezi cat se poate falfai extremitatea aripii pana sa ti-o rupa din incastrare, ceea ce se poate intarzia cu acele dispozitive, care fac ca aripa la extremitate sa arate ca un guler indoit. In fapt ciocul respectiv scoate vibratiile date de curgerea turbulenta a aerului in capatul aripii. Daca esti atent, tine mana pe geam la masina in mers si ai sa simti la unghii un curent suplimentar cand ai palma orizontala ca o aripa in zbor. Nu pot sa cuprind mult Avionul vine cu o biblioteca de carti care iti spune in amanunt ce sa faci si cand sa faci pentru intretinere. Nu exista decat matematica, nu merge cu literatura, ca sa iti dai cu parerea. Totul e fix si mergi conform planurilor. Parerile ti le tii pentru stewardese. Aici consulti manualul si executi. Si nu se baga decat expertii licentiati. Iar cu aia nu te pui, ca e puscarie. Si degivrarea avionului, care pare un fleac nu se face de catre baiatul de la spalatorie, caci anumite manevre fractureaza molecula de lichid protector si in loc de protectie pana la ridicarea peste plafon il ingheti si cade bolovan. Lasa-l pe Cuc, ca e nauc. Peste experti nu trebuie sa intre nimeni, altfel omori sute de oameni. Poti doar sa vezi daca expertii si-au facut treaba, dar nu le-o poti modifica, ca nu poti fi mai bun ca ei. Este cel mai grav si mai serios domeniu, ca in energetica nucleara. Daca nu respecti decizia expertilor, ai dat briciul la maimute.

+6 (8 voturi)
Realist
11.09.2019, 20:45:50

Mister Bolocan arunca o fumigena neavenita - e limpede ca explozia TUTUROR cauciucurilor trenului de aterizare are la baza o eroare de pilotaj - asa cum indica si ancheta. A mai fost recent un incident produs din cauza pilotilor: "Avionul de tip Boeing 737-800, care aparține companiei aeriene românești Blue Air, a atins asfaltul cu coada în timpul decolării de pe Aeroportul Birmingham spre București", potrivit DailyMail. O greutatea greșită a fost introdusă in computerele de zbor, (cu 12 tone mai putin decât era de fapt.) Potrivit primelor investigații, greșeala a fost făcută pentru că procedurile obișnuite nu au fost respectate, „pentru a economisi timp”.

+1 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (8)