Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Cum s-a infectat pesta porcină de virusul propagandei pro-Kremlin (Partea I)

3
26 Sep 2018 10:53:22
LARICS

Folosirea în scopuri propagandistice a unui virus cu răspândire globală, chiar şi în rândul suinelor, nu este un fapt nou pentru designerii dezinformării de la Kremlin, aceştia reuşind să-şi perfecţioneze şi adapteze vechile „instrumente“ şi „tipare de naraţiuni“ elaborate încă în perioada sovietică.

Analiză realizată de *Nicolae Ţîbrigan

De altfel, „uneltele“ dezinformatoare erau implementate de către serviciile secrete de atunci (Ceka, OGPU, NKVD, KGB etc.) prin intermediul aşa-numitelor „măsuri active“, şi reluate în prezent de canalele pro-Kremlin cu scopul de a alimenta discursul anti-european şi anti-american în mediile politice şi agricole din statele Europei de Est, dar şi pe reţelele de socializare.

Astfel, jurnaliştii de la G4Media.ro au constatat că începând cu politicieni, fermieri, simpli utilizatori de reţele sociale şi până la „contribuitori“ pentru site-uri cu „administrare anonimă“, toţi utilizează naraţiuni dezinformatoare asemănătoare cu cele ale propagandei pro-Kremlin.


Captură după o dezinformare anti-UE citată de site-ul Agrointel.ro Sursa: Agrointel.ro

Tema predilectă este cea a ţărilor din Europa de Est ca pieţe de desfacere pentru producătorii din vestul continentului, urmând şi câteva naraţiuni conexe, cum ar fi: calitatea proastă a produselor occidentale în regiunea estică a Europei; produsele occidentale sunt dăunătoare pentru sănătatea consumatorilor din regiune; şi că UE are un plan ascuns de „a lichida“ agricultura ţărilor din estul Europei şi de a o înlocui cu importuri occidentale calificate drept „deşeuri“, „otrăvuri“ sau „produse cancerigene“. Evident că propagandiştii nu oferă şi informaţii concludente, care să explice aceste importuri din alte state, chiar dacă România demult nu mai reuşea să acopere necesarul de carne de porc. Astfel, România importa în jur de 45% din totalul cantităţii necesare (209 555 t) din Germania (57 000 t), Spania (41 000 t), Ungaria (31 000 t), Olanda (21 000 t) şi Polonia (18 000 t).

Preluarea narativelor anti-UE de către o serie de politicieni şi fermieri locali, în ciuda informaţiilor oficiale oferite de autorităţile europene, îşi poate avea explicaţia şi în distribuirea acestor naraţiuni prin intermediul unor site-uri cvasi-obscure, cum ar fi agrointel.ro, loon.ro, industriacarnii.ro sau agroinfo.ro,  care preiau şi alimentează (in)conştient cu dezinformări site-ul de propagandă Sputnik. Mai mult, acestea lansează cele mai deocheate teorii ale conspiraţiei, fiind amplificate şi distribuite ulterior de către propagandiştii pro-Kremlin pe diverse reţele sociale.


Dosarul „Pesta porcină în România“ de pe Sputnik cu 59 de articole Sursa: Sputnik.md

Sputnik se activează

La fel ca şi în statele baltice, presa pro-Kremlin distribuie la nivelul întregii regiuni a Europei de Est teorii ale conspiraţiei cu privire la cauzele şi originea pestei porcine africane (PPA), susţinând falsa ipoteză a „laboratoarelor biologice ale Pentagonului“.

La o analiză mai atentă de conţinut după titlul, autorii, data publicării, sursele şi numărul de vizualizări ale articolelor (date disponibile AICI) vom constata următoarele aspecte destul de interesante:

  • Norul de cuvinte din titlurile alarmiste indică următoarea frecvenţă în ordine crescătoare: „africana“, „apocalipsa“, „agriculturii“, „fara ferma“, „gospodarii“ „lovite“, „loveşte“, „lovite“, „lovitura“, „masuri“, „Moldova“, „periculoasa“, „sanatori“, „bolnavi“ şi „ucisi“ (>3 apariţii); „Autoritatile“, „ANSVSA“, „despagubiri“, „Dimitrie“, „Musca“ „masacrul“ „porcilor“ (>5); „pestei“ „porcilor“, „porcine“, „tara“, „taranii“ (>8); şi „pesta“, „porcina“, „porci“, „Romania“ (>12). Astfel, aici vedem că designerii dezinformării de la Sputnik au ales cuvintele-cheie specifice problemei pentru a-şi indexa cât mai bine articolele pe motoarele de căutare în ceea ce priveşte subiectul dat.
     
  • 27% din articole sunt scrise de pseudonimul Daniel George Nistor care îşi rostogoleşte minciunile sputnikiste de pe contul fals de Facebook pe diverse grupuri de discuţii. Evident cea mai zeloasă „contribuitoare“ la propaganda pro-Kremlin privind pesta porcină fusese Georgiana Arsene – „admiratoarea“ regimului separatist din Transnistria despre care am mai scris în materialele anterioare. Aşadar, 3 din 5 articole pe tema pestei porcine din România erau publicate de Arsene cu o frecvenţă medie de 1,23 zile! Nu există zi în care Sputnik să rateze ocazia de a publica minciuni.  
     
  • Obiectivul constă nu atât în a distribui dezinformarea despre pesta porcină în România, cât şi în a „colecta“ cât mai multe vizualizări şi reacţii (emoţionale) pe reţele sociale. Numărul de vizualizări pentru fiecare articol în parte este contabilizat direct pe site, aşa că per total dosarul cu pesta porcină africană (PPA) a reuşit să strângă până la mijlocul lunii septembrie 129 891 de accesări (nu unice). Totuşi, exceptând câteva articole „pompate“ articificial de sputnikişti pentru sporirea vizualizărilor, impactul articolelor despre pesta porcină a fost mai mult decât mediocru – circa 400 de accesări/articol.


Norul de cuvinte după titlurile articolelor de pe Sputnik pe tema pestei porcine africane

  • În ceea ce priveşte sursele folosite, propagandiştii de pe Sputnik  preferă să „pompeze“ articifial vizualizările pentru anumite articole, astfel încât le inserează cu hiperlink în interiorul altor materiale conexe. Referitor la dosarul cu PPA, Sputnik s-a autocitat de 12 ori, urmând citări de pe Agroinfo.ro (10 articole), Agrointel.ro (7 articole), Agerpres.ro (6 articole), ANSVSA (4 articole) ş.a.m.d. Doar într-un singur material – un soi de pseudo-analiză, Sputnik citează surse în limba rusă (News-Front.info, Ria.ru, infoportalru.ru, fondsk.ru, Sputnik.ru, vector-eurasia.org) toate afiliate guvernului rus, în special Ministerului apărării şi Direcţiei Principale de Activitate a Statului Major General al Forţelor Armate (fosta GRU – Direcţia Principală de Informaţii). Articolul cu pricina face trimitere directă la ipoteza existenţei aşa-numitelor „laboratoare bacteriologice ale Pentagonului“. Propun să urmărim etapele construcţiei falsei naraţiuni.

Moscova nu crede în lacrimi, dar defilează cu minciuni

Pentru a întări falsul narativ cu „laboratoarele“, autorii Georgiana Arsene şi Daniel George Nistor au construit treptat un context conspiraţionist, chiar alarmant, înţesat cu diverse dezinformări cu scopul de a inocula publicului atitudini de neîncredere în autorităţile naţionale, pregătind astfel terenul pentru aruncarea vinei asupra „entităţilor străine“ (click pe link-ul cu data):

  • ANSVSA este incompetentă în gestionarea virusului 20/07;
  • Epidemia poate fi oprită, dar nu vor autorităţile 20/07;
  • Autorităţile nu vor să intervină în rezolvarea problemei răspândirii PPA 25/07; Epidemia este o manevră a UE pentru ca România să devină o piaţă de desfacere 25/07;
  • Epidemia a fost provocată pentru importuri de „purcei hormonaţi“ din UE 26/07;
  • Se doreşte ca ţăranii români să nu-şi mai crească porcii la curte 01/08;
  • Epidemia PPA are un rol în acte de bioterorism alimentar cu scopul de a sabota economia României 03/08;
  • Epidemia este provocată în intereselor ţărilor cu o industrie porcină dezvoltată 03/08;
  • S-a organizat o instaurare a panicii printre producătorii de carne pentru importuri mai mari din UE 10/08;
  • 9 din 10 consumatori [de pe Facebook – n.a.] consideră că PPA reprezintă un act de bioterorism 23/08;
  • PPA reprezintă un act de sabotaj şi crimă la adresa agriculturii româneşti 28/08;
  • PPA este o invenţie, ea nu există 30/08.

Cireaşa de pe tort o reprezintă „analiza“ propagandistică cu titlul: „Cine a semănat pesta porcină şi africană în România şi Moldova“ semnată de „analistul militar“ Aleksandr Hrolenko/Horlenko (biografia lui e mai puţin importantă în condiţiile în care insul poate fi înlocuit şi cu „analistul“ Moş Gerilă sau cu „cei doi turişti de la Salisbury“). Acesta consideră că rezistenţa virusului PPA ar fi una atipică în condiţiile „latitudinilor nordice“ şi că asta ar dovedi pe deplin faptul originii pestei în presupuse „laboratoare“. Ghiciţi care? Evident americane, şi nu oricare. Ori aici variantele propagandiştilor de la Sputnik devin din ce în ce mai contradictorii.

Dacă în varianta de limbă rusă PPA s-ar fi răspândit în ţările baltice (Lituania, Letonia şi Estonia) tocmai din Fortul Detrick (Frederick, Maryland), unde ar fi „îmbunătăţiţi şi creaţi timp de zece ani cunoscuţii agenţi patogeni de epidemii severe“ (asupra acestui episod vom reveni în partea a doua a analizei). Dacă în varianta de limbă rusă precizarea cu Fortul Detrick lipseşte, în cea de limbă română „Hrolenko“ ne asigură că epidemiile (deja sunt mai multe!) din sfera agroalimentară apărute şi în Rusia „ar putea fi legat (sic!) de activitatea biolaboratoarelor Pentagonului din ţările vecine Georgia, Ucraina şi Kazahstan“. Atenţie la formulare caracteristică campaniilor de manipulare: „ar putea fi...“.

КОНТ

Materialul continuă cu o „investigaţie“ scurtă despre „particularităţile“ laboratoarelor americane din Chişinău, care nu mai aparţine lui Hrolenko, ci doar unui „traducător“ necunoscut de la Sputnik (cu grave probleme de exprimare în limba română), care face trimitere la diverse surse obscure şi articole „semnate anonim“ despre „pericolul contaminării“ întregii regiuni a Europei de Est. Una dintre aceste surse este Fond Strategiceskoy Kulturî (Fundaţia Culturii Strategice) – site înregistrat în Estonia (regiunea Ida-Virumaa din nord-estul ţării, populată în proporţie de 73% de etnici ruşi) şi responsabil de publicarea „editorialului pamflet“ dezinformator cu privire la „armele secrete electromagnetice“ ale Rusiei (acestea ar fi orbit radarele americane de pe distrugătorul USS Donald Cook în aprilie 2014). Dezinformarea a fost demontată pas cu pas aici, reieşind faptul că naraţiunea era doar o glumă proastă transformată în ştire.

Materialul de pe fondsk.ru mai face referire la o serie de laboratoare finanţate de guvernul american din diverse state din CSI. Aici propaganda pro-Kremlin foloseşte existenţa şi documentele de finanţare ale acestor laboratoare din partea guvernului american cu scopul de a discredita Pentagonul (şi SUA) pe plan internaţional; precum şi pentru a justifica pe plan intern realocări de fonduri pentru apărare, în vederea dezvoltării sectorului de cercetare şi dezvoltare a armelor bacteriologice. În realitate, SUA alocă fonduri către aceste laboratoare pentru îmbunătăţirea biosecurităţii şi prevenirea oricăror accidente de răspândire a virusurilor.

Naraţiunea dezinformatoare, cu privire la „Rusia – insulă“ înconjurată de „laboratoare bacteriologice“ după o „strategie Anaconda“, fusese demarată în perioada premergătoare a celei de a VIII-a conferinţe de revizuire a Convenţiei privind armele biologice şi toxice (BTWC) în 2016, când oficialii ruşi dăduseră primii tonul campaniei de dezinformare care durează şi până în prezent.

De atunci, minciunile Kremlinului sunt reactualizate în permanenţă, cu diverse ocazii, mai ales în regiunile vulnerabile în faţa unor epidemii. În acest sens, apar şi primele „pseudo-investigaţii“ ample, traduse în diverse limbi ale lumii, şi hărţi create pentru a accentua impactul vizual al pericolului „laboratoarelor“ finanţate de SUA. De altfel, aceeaşi tactică este aplicată şi în cazul bazelor americane (chiar dacă în imagine ar fi reprezentate baze NATO!).

Colaj de hărţi realizate de strategii de propagandă ai Kremlinului şi distribuită pe reţelele de socializare şi site-uri dezinformatoare cu tematică militară. Surse: news-front.info / Facebook: NU VREM SA LUPTAM IMPOTRIVA RUSILOR!

Cea de a doua „sursă“ care confirmă naraţiunea cu „laboratorul“ din Republica Moldova este News-Front.info – pseudo-agenţie informaţională care abordează teme militare, în special operaţiunile militare ale Federaţiei Ruse în Siria, acoperind şi tema agresiunii militare a Kremlinului în regiunea estică a Ucrainei. Apariţia site-ului pe 25 noiembrie 2014 este strâns legată de demararea „războiului hibrid“ al Rusiei împotriva statului ucrainean, chiar dacă serverele acestuia sunt localizate în SUA (Arizona, Phoenix) şi înregistrate prin intermediar. De altfel, site-ul este folosit intens de propagandişti pentru a răspândi dezinformările pro-Kremlin în statele europene, folosind materialele traduse în limbile bulgară, germană, engleză, spaniolă, sârbă, franceză şi maghiară.

După raportul furnizat de Alexa.com, traficul global al site-ului atinge valoarea de 14 593 (medie între numărul de vizitatori zilnici şi numărul total de accesări ale paginilor pe parcursul ultimelor trei luni), iar la nivelul traficului rusesc ajunge la 2 116. Un sfert din vizitatorii (25,2%) „agenţiei“ dezinformatoare sunt din Rusia, urmând vizitatorii din Germania (18,1%), Marea Britanie (7,1%), Ucraina (6,5%), Statele Unite (5,9%) ş.a.m.d. România se situează pe locul 12 în acest clasament al vizitatorilor News-Front.info, cu doar 1,3%. Situaţia este oarecum explicabilă, în condiţiile în care majoritatea accesărilor pe site sunt obţinute cu ajutorul yandex.ru (9,2%), ok.ru (6,7%) şi vk.com (6,6%). Am identificat şi câteva site-uri conexe cu „agenţia informaţională“ pe teme militare: rusvesna.su, politnavigator.net, ukraina.ru, politobzor.net şi nahnews.org. 

Aşadar, contribuitorul „anonim“ de pe News-Front.info abordează tema „laboratorului“ prin prisma unei teorii a conspiraţiei, folosind o serie de interogaţii contradictorii, dar şi noţiuni lipsite de vre-o logică elementară.

De exemplu, pe Sputnik autorul menţionează că „laboratoarele funcţionează exclusiv pentru prevenirea riscurilor biologice, iar proiectul de la Chişinău este destinat pentru prevenirea HIV/SIDA şi hepatitei“, apoi schimbă placa pentru a-i acuza pe americani că astfel „ignoră Convenţia privind interzicerea dezvoltării, producerii şi stocării armelor bacteriene şi toxice (BTWC)“. Din păcate, pentru „conspirologi“, orice epidemie regională poate fi pusă automat în cârca „laboratoarelor“ americane din CSI, deşi serviciile secrete sovietice, şi în prezent cele ruse dispun de o serie de facilităţi care fabrică „otrăvuri“ (viruşi, neurotoxine etc.) experimentate pe oameni.

Pe News-Front.info 30 ianurie 2018 fusese publicat articolul cu titlul: „Armele biologice ale Pentagonului şi Moldova“  este prezentată reţeaua de parteneriat şi finanţarea Centrului de Ştiinţă şi Tehnologie din Ucraina (Science and Technology Centre in Ukraine - STCU) punând accent pe statele membre GUAM (Georgia, Ucraina, Azerbaidjan şi R. Moldova) cu trimitere la o „investigaţie“ mai amplă şi „originală“ realizată de o oarecare Dilyana Gaytandzhieva. Dovezile concludente lipsesc şi de această dată, în schimb cititorul este bombardat cu o serie de documente scanate, colaje, şi hărţi special modificate pentru impact vizual, pentru a-l deruta şi mai mult şi a-l descuraja să mai citească informaţiile furnizate din punct de vedere critic. Astfel, „analiza“ cu titlul provocator: „Laboratoarele secrete ale Pentagonului“ au fost rostogolite pe online pe diverse surse, de la News-Front.info, la Segodnea.ru, ajungând astfel la „pacientul zero“ reprezentat prin articolul publicat pe site-ul dezinformator de limbă bulgară MESBG.org – Център за Близкоисточни Изследования (Centrul pentru Studii ale Orientului Mijlociu). De remarcat e că preluarea articolului de sursele propagandistice fusese coordonată, fiind distribuită practic peste o zi, pe 15, 16 şi 17 ianuarie 2018.

Revenind la articolul de pe Front-News.info, am constatat că sursa acestuia trimite şi ea la site-ul Fapte.md cu servere în Chişinău, şi înregistrare „anonimă“ din 2017. S-ar putea să fie acelaşi „administrator“, în condiţiile în care identificăm o grămadă de articole pro-Kremlin şi pro-Dodon. Dezinformarea cu „laboratoarele“ este reluată în R. Moldova pe 20 ianuarie 2018, la cinci zile de la declanşarea campaniei, şi reciclată de Sputnik.md cu şase luni mai târziu.

Pe de altă parte, faptul că pseudo-analiza de pe Sputnik nu trimite la nicio sursă oficială sau măcar că nu ne prizintă vreo dovadă credibilă a creării PPA în acele „laboratoare“, ar trebui să-l pună în gardă pe orice cititor cu o minimă gândire critică. În schimb, contextul citării unei alte „analize“ a aceluiaşi Hrolenko nu reprezintă altceva decât o întărire a falsei naraţiuni. În această situaţie, orice fel de aberaţii pot fi combinate cu date factuale, aparent logice, cum e şi cazul nostru: autorul-traducător (anonim) invocă îmbolnăvirea oamenilor şi animalelor de la aceste laboratoare, vorbind şi despre reacţiile diferite ale „etnicilor“ (!) la agenţii patogeni  - un soi de reactualizare a eugeniei şi a mitului conspiraţiei globale.

Prin repetarea falsei naraţiuni că „viruşii şi bolile periculoase sunt create de om“, designerii dezinformării doresc să convingă rapid cititorul şi să-l pregătească pentru o nouă minciună: tulpinile virusului H5N1 au fost dezvoltate de „două grupuri de cercetători – european, condus de Ron Fushe şi american, condus de Yoshihiro Kavaoka“. De fapt, cei doi oameni de ştiinţă au dezvoltat o nouă variantă a virusului H5N1 (gripa aviară) pentru a demonstra capacitatea acestuia de a putea fi transmis prin aer sau picături de salivă. Astfel, studiile lor au fost făcute publice în reviste de specialitate fiind analizate de lumea academică drept semnale de alarmă în perspectiva pericolului apariţiei unor noi mutaţii ale virusului.

*Nicolae Ţîbrigan este licenţiat în Sociologie la Universitatea din Bucureşti, absolvent al masterului de Studii de securitate din cadrul Facultăţii de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea din Bucureşti. În prezent este înscris la Şcoala doctorală de Sociologie. Începând cu 2013 devine asistent de cercetare la Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale „Ion I.C. Brătianu“ al Academiei Române.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

jorj eritreea
26.09.2018, 11:39:11

Comentariu considerat abuziv.

mindrescu costel
26.09.2018, 13:14:55

cu scuzele de rigoare unde sunt porci sunt si rusi cam asta e pe scurt cu sau fara cenzura tot aia e realitatea e una singura indiferent prin ce ochi o vedem

+1 (1 vot)
sestisotsorokcetire
27.09.2018, 08:11:01

Comentariu considerat abuziv.

Modifică Setările