Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Cursul de prim-ajutor, noua probă pentru viitorii şoferi

4
9 Aug 2017 17:56:44
Autor: Sorin Ghica
Absolvirea cursurilor de prim ajutor ar putea deveni obligatorie pentru viitorii şoferi
Absolvirea cursurilor de prim ajutor ar putea deveni obligatorie pentru viitorii şoferi

Viitorii şoferi ar putea fi obligaţi să treacă şi de un curs de prim ajutor în trafic, pe lângă probele teoretică şi practică, potrivit unui proiect de lege pentru modificare Codului Rutier, aflat la Senat.

Examenul pentru permisul auto auto devine tot mai greu. După ce, recent,  s-a introdus monitorizarea audio-video a probei teoretice şi practice, acum se pregătesc alte modificări ale Codului rutier. Astfel, cei care vor să obţină permisul de conducere ar putea fi obligaţi să treacă şi de un curs de prim ajutor în trafic.
Măsura este prevăzută într-o propunere legislativă pentru completarea art. 23 din OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

”În vederea obţinerii permisului de conducere, candidaţii au obligaţia de a efectua, pe parcursul activităţilor de pregătire teoretică şi practică, şi promova un curs de prim ajutor în trafic”, scrie în propunerea aflată acum în dezbatere.
Proiectul, iniţiat de deputatul Tudor Ciuhodaru, a fost recent înregistrat la Senat pentru dezbateri şi va trebui să obţină votul parlamentarilor pentru a putea fi adoptat.

În Europa, 16 state – printre care Marea Britanie, Germania, Norvegia, Elveţia şi Danemarca, au implementat  deja obligativitatea instruirii şi testării măsurilor de prim ajutor pentru toţi cei care doresc să obţină un permis de conducere.

Diferenţa dintre viaţă şi moarte

Iniţiatorii proiectului de lege susţin că şoferii care au cunoştinţe de prim ajutor pot salva vieţi, în caz de accident.

”Toţi şoferii vor putea asigura rapid şi corect măsurile de prim ajutor. Datele ştiinţifice şi statistice susţin acest demers: câteva secunde fac diferenţa dintre viaţă şi moarte (lipsa oxigenării are efecte fatale în 4 minute, inima încetează să bată la 4 minute de la oprirea respiraţiei, afectarea permanentă a creerului survine în 4-6 minute; intervenţia rapidă creşte şansele de supravieţuire; pentru a fi cu adevărat eficiente, măsurile de prim ajutor trebuie cunoscute precum tabla înmulţirii; efectuate incorect, pot duce la sechele grave; peste 50% din decese au loc în primele minute după accident; rata mare a mortalităţii în accidente rutiere survenite în afara localităţii şi în rural, unde teoretic sunt mai puţine resurse medicale”, se precizează în expunerea de motive a proiectului de lege.

Ce spun specialiştii

Specialiştii susţin că este nevoie de cursuri de prim ajutor, dar acestea trebuie însoţite de măsuri de conduită preventivă în trafic.

”Mi-aş dori să corelăm acele cursuri de prim ajutor cu ceea ce înseamnă conducerea în condiţii de siguranţă rutieră. Dacă acele cursuri ne sensibilizează la ce înseamnă riscuri, subscriu în totalitate la acestea. Adică, să se pună accentul şi pe conduita preventivă în trafic. În principiu, noi nu avem capacitatea de a face decât o intervenţie minimală în situaţii de risc, până la venirea medicilor. De aceea, acel modul trebuie foarte bine gândit ca programă de şcolarizare, cu ce tematici. Eu subscriu la orice tip de curs care face educaţie şi prevenţie. Din păcate, la noi un om moare în trafic la fiecare patru ore. Sunt pierderi inimaginabile”, a explicat, pentru ”Adevărul”, psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră „PsihoTrafiQ”.

Psihologul afirmă că este nevoie şi de alte modificări legislative pentru ca şoselele să fie mai sigure.

”În acest moment, avizul psihologic are mai mult un rol de a constata, dar nu şi de a interveni concret. Nu reuşeşte să trieze candidaţii pentru permis. Trebuie transformată această parte de evaluare în scop formativ. Orice diagnostic are valoare zero dacă nu este însoţit de un tratament. Abaterile nu sunt de natură aptitudinală, ci de natură atitudinală, care ţin de modul în care procesăm anumite informaţii, cum ne raportăm la situaţiile de risc. Putem vorbi de deviaţii de comportament, care din păcate, le putem numi contagioase. Sunt acei 3% dintre şoferi responsabili de 15% din manevrele periculoase din trafic”, spune Ionel Simionca.

Potrivit acestuia, este nevoie de măsuri care să descurajeze acest tip de comportament.

”Aceste comportamente tind să escaladeze şi dacă nu sunt descurajate prin măsuri legislative pot avea consecinţe grave. Una dintre măsuri a fost deja adoptată, se referă la serviciul de probaţiune, care presupune un modul de consiliere în conduită preventivă în trafic, în cazul persoanelor care au avut permisul anulat. Pe lângă evaluarea şi tot ce înseamnă redobândirea propriu-zisă a permisului este nevoie de această măsură complementară”, a explicat psihologul.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Popa Pius
9.08.2017, 18:08:15

In 80% din cazuri prim ajutorul dar de nepriceputi este inutil, chiar agravant, deoarece pentru a-l acorda inseamna sa scoti victima din masina, victima care poate avea fracturi, dislocari de coloana sau hemoragii interne grave. Mai bine impuneti conduita preventiva (nu aceea aberanta cu rvplop) si marirea responsabilitatii atit in scoli (de soferi) cit si in legi. Apropo de poza, salvatorul trebuie sa stea pe stinga victimei.

Mihai Adrian
10.08.2017, 10:11:02

Apropos de poza. Nu i-a pus nimic sub cap, deci si-a inghitit limba. Masaj cardiac degeaba, manechinul moare sufocat. Mai cu grija cu cursurile de prim ajutor ca s-ar putea sa fie si entuziasti care la reconstiuire vor declara: pana sa-i intorc capul mai respira. Vorba psihologului: asfaltati gropile din sosele, dati amenzi mai mari. Cursul de prim ajutor e ok dar nu ar trebui sa fie o proba eliminatorie.

Manole Scarlat
10.08.2017, 02:40:08

Un proiect făcut doar ca să ne facem că lucrăm în Parlament. Un singur curs de "prim ajutor în trafic" la obţinerea carnetului nu rezolvă mai nimic dacă nu va fi repetat sau dacă şoferii nu vor fi testaţi (teorteic şi practic) la anumite intervale de timp. Fără exerciţiu cunoştinţele teoretice se uită, manualitatea se pierde şi ajungem exact de unde am plecat, adică la zero. Sunt convins că după un an de zile 90% din cei care absolvă cursul nu mai ştiu ce trebuie să facă într-o situaţie de urgenţă. Devine complicat, aşa că, mai bine fără. Toate eforurile pentru prevenţie.

+1 (1 vot)
. tarabostess
10.08.2017, 11:13:53

Stiti de ce se fac cursurile inutile!? Un motiv in plus pentru a da amenzi si pun pariu ca o sa urmeze si o trusa, ceva... Asta e tot. Parca si vad cum 99% din soferi scot accidentatii urland si plini de sange pentru a acorda primul ajutor...

+1 (1 vot)
Modifică Setările