Curtea de Apel Suceava a admis anularea ordinului Ministerului Educaţiei privind clasificarea universităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Universităţile ar putea fi ierarhizate din nou, dacă Înalta Curte va admite anularea ordinului Ministerului Educaţiei din 2011    FOTO Adevărul Arhiva
Universităţile ar putea fi ierarhizate din nou, dacă Înalta Curte va admite anularea ordinului Ministerului Educaţiei din 2011    FOTO Adevărul Arhiva

Ministerul Educaţiei va trebui să facă o nouă metodologie de clasificare a universităţilor, care să fie "mai transparentă şi pe baza unor indicatori de performaţă clari", dacă hotărârea Curţii de Apel Suceava de miercuri va fi menţinută, a declarat joi rectorul Universităţii din Suceava, Valentin Popa, într-o conferinţă de presă.

Rectorul Universităţii "Ştefan cel Mare" din Suceava (USV), prof.univ.dr.ing.Valentin Popa, a apreciat, joi, ca o ”victorie tristă” decizia de miercuri a Curţii de Apel Suceava care a admis anularea ordinului Ministerului Educaţiei privind clasificarea universităţilor, potrivit Mediafax.

Popa a spus, într-o conferinţă de presă, că hotărârea Curţii de Apel Suceava poate fi atacată cu recurs, însă, dacă va fi menţinută, susţine acesta, Ministerul Educaţiei va trebui să vină cu o nouă metodologie de clasificare a universităţilor, care să fie ”mai transparentă şi pe baza unor indicatori de performaţă clari”.

”Hotărârea de ieri (n.r. - miercuri) reprezintă o victorie pentru universitatea noastră, dar din punctul meu de vedere este o victorie tristă, pentru că în urma deciziei de clasificare nu pot să uit că masteranzii care acum se află în anul II de studiu au fost nevoiţi să îşi plătească, în mare parte, singuri, studiile, întrucât locurile la masterat au fost înjumătăţite în acel an universitar. Nu pot uita nici că o mare parte dintre doctoranzi au trebuit să-şi plătească studiile doctorale, o parte dintre aceştia renunţând chiar să se înscrie din cauza faptului că numărul locurilor la doctorat scăzuse cu 70%. Sunt trist pentru că acea calificare a şters practic producţia ştiinţifică a colegilor mei”, a declarat Valentin Popa.

Idee bună, aplicată greşit

El a apreciat că intenţia fostului ministru al Educaţiei Daniel Funeriu privind clasificarea universităţilor a fost una ”bună, lăudabilă”, însă implementarea, aplicarea ei a fost ”imperfectă”.

Rectorul a mai spus că universitatea suceveană pledează pentru clasificarea universităţilor, însă una realizată pe baze reale, iar finanţarea acestora să se facă pe criterii de calitate şi de performanţă ştiinţifică.

”La nivelul universităţii noastre am trecut prin prejudicii de imagine, dar sperăm că vom ieşi mai puternici din această luptă şi trebuie să recunosc că simţim, în cadrul comunităţii academice sucevene, o emulaţie, o creştere a activităţii de cercetare ştiinţifică”, a mai spus Popa.

Curtea de Apel Suceava a admis, miercuri, cererile Universităţii ”Ştefan cel Mare” din Suceava de anulare a ordinului Ministerului Educaţiei din 2011 privind încadrarea în categoria universităţilor centrate pe educaţie, dar şi a ordinului din 2012 privind metodologia finanţării învăţământului superior de stat.

Sentinţa de miercuri a Curţii de Apel Suceava nu este definitivă, ea putând fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

În luna noiembrie 2011, Ministerul Educaţiei a câştigat în prima instanţă procesul cu Asociaţia Universităţilor Particulare din România, care a contestat rezultatele clasificării universităţilor, iar decizia instanţei a fost atacată cu recurs.

Dosarul a fost înregistrat la Curtea de Apel Bucureşti pe data de 26 septembrie 2011, iar demersului Asociaţiei i s-au alăturat şi Academia de Studii Economice din Bucureşti (ASE), Universitatea de Medicină şi Farmacie "Gr. T. Popa" din Iaşi, Universitatea "Aurel Vlaicu" din Arad şi Universitatea din Oradea, în calitate de petenţi.  
 

Clasificare pe model european

Clasificarea instituţiilor de învăţământ a fost realizată în 2011 de cea mai prestigioasă organizaţie europeană de specialitate: Asociaţia Universităţilor Europene (European University Association) care sprijină şi reprezintă educaţia superioară în 47 de ţări. La procesul de clasificare au participat toate universităţile acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, atât cele de stat, cât şi cele particulare, conform metodologiei de evaluare (HG 789/2011).

Pentru ca studenţii şi angajatorii să ştie ce aşteptări trebuie să aibă de la universităţi, acestea sunt clasificate în trei categorii: instituţii de învăţământ superior centrate pe educaţie, cele de educaţie şi cercetare ştiinţifică sau de educaţie şi creaţie artistică, şi cele mai bine cotate – universităţile de cercetare avansată şi educaţie.

"Este un demers foarte util atât studenţilor cât şi angajatorilor. Pentru că un student va şti exact, în funcţie de cariera pe care vrea s-o urmeze, spre cercetare sau job mai rapid, care este direcţia spre care se va orienta", declara anul trecut fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite