De ce ar fi ilegală o nouă taxă de primă înmatriculare auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Taxa auto a fost aspru criticată inclusiv de Comisia Europeană şi de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Taxa auto a fost aspru criticată inclusiv de Comisia Europeană şi de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene

Un astfel de bir despre a cărui reintroducere a început să se discute din nou este considerat ilegal de Comisia Europeană şi de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene

În spaţiul public a apărut informaţia conform căreia Ministerul Mediului pregăteşte introducerea, pentru trei ani, a unei taxe auto începând din această vară, fiind înaintate variante de taxare cuprinse între 50 şi 3.000 de euro, lucru negat vehement, joi, de ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu. 

Prin impunerea unei astfel de taxe, guvernul nu va face decât să reintroducă o taxă care va deranja Bruxelles-ul care a considerat-o tot timpul ilegală, atrag atenţia specialiştii. Şi celelalte forme ale acestei taxe, indiferent cum s-a numit – taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu -, au fost aspru criticate inclusiv de Comisia Europeană şi de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), autorităţile cerând României să modifice legislaţia astfel încât să nu se mai încalce Tratatul European. 

De altfel, în ultimele zile ale anului trecut a fost publicată procedura de restituire a taxei de primă înmatriculare. Restituirea taxei se face ca urmare a unei cereri depuse de contribuabilul interesat la organul fiscal la care este arondat. Cererea trebuie să fie însoţită de o dovadă de achitare a taxei, cum ar fi chitanţă fiscală sau extrasul de cont, în original sau în copie şi de cartea de identitate şi certificatul de înmatriculare pentru autoturismul respectiv din care să rezulte calitatea de actual sau fost proprietar al autoturismului. 

Strategia a fost greşită

Specialiştii din domeniu cred că strategia aleasă de Guvern pentru a limita intrarea maşinilor vechi şi poluante în România este una cel puţin eronată. „Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, a declarat Daniel Anghel, liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrală şi de Est.  Este vorba de metodele folosite în mai tot vestul Europei, metode considerate corecte de responsabilii de la Bruxelles. Această schemă se bazează exclusiv pe includerea factorului „emisii poluante” în calculul impozitului auto, alături de capacitatea cilindrică.  Este vorba de state precum Germania sau Portugalia. Astfel, în fiecare an, un proprietar ar plăti două impozite, un fiscal şi unul „de poluare”, sumele fiind rezonabile şI uşor de digerat.

Când a apărut taxa

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007 şi a funcţionat sub diverse denumiri până anul trecut, când a fost eliminată - parte a celor 102 taxe nefiscale care au fost desfiinţate de Guvern de la 1 februarie 2017. În vară, statul avea de restituit cetăţenilor 1,42 miliarde de euro, plus dobânda aferentă.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite