De când Jandarmeria şi Ambulanţa sunt subordonate BOR?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„De când jandarmii execută sarcini cu scop religios? Adică cum îşi permit ei să apuce de braţe o femeie (împotriva voinţei ei) şi să o ducă spre un obiectiv religios?”
„De când jandarmii execută sarcini cu scop religios? Adică cum îşi permit ei să apuce de braţe o femeie (împotriva voinţei ei) şi să o ducă spre un obiectiv religios?”

Ne-am obişnuit de ataţia ani cu fenomenul de masă de la Cuvioasa Parascheva de la Iaşi încât parcă trece neobservat an de an şi nu ne mai stârneşte curiozitatea şi interesul. Libertatea de conştiinţă şi de exprimare este respectată într-un stat democratic şi nu trebuie să fie îngrădită. Nu sunt de acord cu cei care încadrează credinţele oamenilor (fie şi cele religioase) în categorii superioare sau inferioare.

Putem analiza profilul pelerinului, profilul creştinului din Romania, profilul preotului ortodox sau trăsăturile celor care aşteaptă la cozi ore în şir să se închide la o raclă care oricum e acolo în biserică în fiecare zi din an, dar nu acesta este scopul meu acum. O fac sociologii mai bine. Dar cand sociologii îşi combină credinţa personală cu propria profesie comit o greşeală. Ce şi cum cred eu Mihai despre Dumnezeu este doar treaba mea personală şi intimă. Dacă cred. Ca psiholog am obligaţia să respect credinţele, dorinţele, ideile, opiniile religioase sau non-religioase ale oamenilor din faţa mea. Respect un ateu sincer aşa cum respect şi un ortodox.

Din păcate, şi în acest an mi-a atras atenţia un clip video în care apare o femeie dusă prioritar de braţe de doi jandarmi şi un paramedic spre racla cu moaşte. Jandarmii ţin femeia care se zbate, strigă şi declară că nu vrea să atingă racla cu oseminte. Se vede limpede ce fac aceşti angajaţi ai statului. Din filmare nu se înţelege cine a dispus aceste sarcini jandarmilor. De când jandarmii execută sarcini cu scop religios? Adică cum îşi permit ei să apuce de braţe o femeie (împotriva voinţei ei) şi să o ducă spre un obiectiv religios? Aş cere şi ar trebuie să cerem public şefului Jandarmeriei Iaşi şi şefului SMURD să ne confirme că intră în sarcinile de muncă ale celor două instituţii aceste practici. Personal nu cred. Iar dacă nu, să fie sancţionaţi.  

Nu este admis ca jandarmii şi paramedicii de pe ambulanţă să se împlice în treburile bisericeşti. Personal consider o depăşire a atribuţiilor, consider un abuz in partea serviicilor publice ale statului. Instituţiile publice au obligaţia de a-şi face datoria. Că Jandarmeria contribuie la menţinerea, restabilirea ordinii şi liniştii publice înţeleg şi consider a fi utilă prezenţa lor acolo. Doar se aşteptau să vină vreo 90.000 de oameni acolo. Ploaia şi frigul a redus numărul. Vineri 6.000 de oameni asistau la o slujbă obişnuită pe scenă cu zeci de preoţi şi episcopi. Treaba lor. Peste 500 de jandarmi au fost prezenţi. Cam multă risipă de personal. Nu credeţi? Pentru ce? Din păcate, un astfel de eveniment religios şi turistic totodată atrage şi intervenţia ambulanţei. 150 de pelerini au avut nevoie de îngrjiri medicale şi 16 au ajuns la spital.

Că Ambulanţa era prezentă, de acord. Dar că aceşti angajaţi ai statului, în uniformă, în timpul serviciului, duc cu forţa o persoană, indiferent de starea ei emoţională, mi se pare o gravă încălcare a atribuţiilor de serviciu cat şi a legilor democraţiei şi a demnităţii umane. Mai mult, par a gira că femeia este posedată. Termen discutabil din multe puncte de vedere. Şi că ar fi cumva obligată să fie atinsă de moaşte. Dar nu asta este treaba lor!

Nu discut aici elemente de doctrină şi convingeri religioase. Fiecare este liber să creadă în ce vrea. În dumnezei, în oameni, în moaşte, în spirite, în obiecte. Unii participă din convingere, alţii din obişnuinţă, alţii se ceartă. Discut însă că lucrurile stau foarte prost amestecate în Romania.  

Credinţa în Dumnezeu este naturală?

Antropologic, şi din perspectiva ştiinţelor cognitive nu există nicio diferenţă între cei care cred în spirite, strigoi, vampiri, zei, demoni sau în Parascheva de la Iaşi. La nivel psihic, aceleaşi procese se activează. Credinţa în sine un proces mental, adică oamenii îşi folosesc mintea pentru a crede sau a nu crede. La nivel cerebral, aceleaşi structuri şi instrumente mintale sunt utilizate. Aşa cum avem părţi din creier responsabile pentru producerea limbajului, pentru văz tot aşa avem şi pentru credinţa în zei. Nu este nimic special. Procese nonconştiente şi nonreflexive generează credinţe conştiente.

Asta înseamnă că oamenii cred în dumnezei pentru că aşa este făcută şi aşa funcţionează mintea umană. În mod natural. Aceasta ar fi, pe scurt, concluzia cercetărilor şi experimentelor din India şi America ale celebrului Justin Barrett, fondatorul ştiinţelor cognitive ale religiei, trecut şi el pe la Universitatea din Oxford. Astfel se explică şi faptul că religiile sunt foarte răspândite. E ceva natural. Instrumentele mintale funcţionează în mod implicit şi automat. De aceea, spre indignarea altor cercetători, Barrett susţine că atei sunt excepţia de la regulă.

Că moaştele sunt originale sau nu, nici asta nu mai contează. Că pelerinajul a devenit o industrie profitabilă atat pentru BOR căt şi pentru mici comercianţi nu poate fi neglijat. Ce contează este separaţia aceasta clară între biserica şi stat. Care nu se vrea a fi în Romania! Ce noroc că vin alegerile şi preoţii nu vor face politică, nici politicienii nu vor merge la biserică.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite