Eveniment

articolul urmator

Descentralizarea – soluţia pentru o dezvoltare echilibrată a României

32
15 Mar 2016 11:30:09
Graţian Mihăilescu
Regiunile de dezvoltare
Regiunile de dezvoltare

Academia de Advocacy organizeaza în următoarele două saptămâni, o serie de evenimente la Bucureşti, Cluj şi Timişoara legate de reforma administrativă şi de descentralizare.

Academia de Advocacy îşi propune să relanseze dezbaterea publică cu un prim eveniment la Timişoara, intitulat Descentralizarea-între putinţă şi neputinţă. Rămâne un deziderat sau o nevoie imediată?, eveniment ce va avea loc Vineri, 18 Martie de la ora 11, la Consiliul Judeţean Timiş. Celelalte două evenimente se vor realiza la Cluj şi Bucureşti şi vor trata subiecte legate de depolitizarea administraţiei publice şi de instituţia prefectului.

Cu puţin timp în urmă am fost invitat la Adevarul live unde am comentat ultimele declaraţii ale premierului Cioloş privind regionalizarea/descentralizarea.

Guvernul Cioloş consideră că există 3 probleme majore la nivel de administraţie locală ce ţin de fragmentarea deciziilor, de comunicare şi coordonare  şi de resursele financiare limitate. In ceea ce priveste dezbaterea despre regionalizare, premierul Ciolos consideră că “trebuie să avem o dezbatere profesionistă, obiectivă şi deschisă asupra alternativelor, a avantajelor şi dezavantajelor fiecăreia.” Există 3-4 varinate de la care se poate pleca in dezbatere:

  1. Asocieri de drept public intre diferite judeţe cu scopul de a dezvolta proiecte mari de dezvoltare
     
  2. Crearea de regiuni administrative pe structura regiunilor de dezvoltare actuale care să păstreze nivelul intermediar, adica Consiliile Judeţene
     
  3. Crearea de regiuni administrative pe structura regiunilor de dezvoltare actuale fără Consiliile Judeţene, ci doar cu instituţia prefectului şi a instituţiilor deconcentrate.
     
  4. Crearea de noi regiuni administrative, (15-18) mai mici, create pe fuziunea a 2-3 judeţe, pe baza unor criterii ce ţin de economie, cultură, fluxuri demografice etc

În ultimii ani am scris des despre acest subiect important pentru Romania, fie pe blogul personal fie aici la Adevarul, sau pe Contributors. Pe lângă aceste articole am contribuit la lansarea unor rapoarte de politici publice în care încurajam procesul de descentralizare administrativă şi planificare regională a fondurilor europene. Există nevoi de dezvoltare diferite, regiunile sunt diferite din punct de vedere economic şi cultural, iar decizia politică trebuie adusă mai aproape de nevoile cetăţeanului.

Reiau câteva din ideile pe care le-am promovat în ultimii ani. Guvernanţa multi-nivel şi principiul subsidiarităţii pot deveni funcţionale în România, în cazul unei regionalizări. Guvernanţa multi-nivel este stilul de guvernare european, modern, care se bazează pe principiul subsidiarităţii, principiu ce apare stipulat în Tratatul de la Lisabona de peste 30 de ori. Principiul subsidiarităţii prevede că deciziile politice trebuie întotdeauna să fie luate cât mai aproape de cetăţeni şi în interesul lor. Se observa o implicare din ce in ce mai activă a societăţii civile în procesul de politici publice la nivel de expertiză ceea ce înseamnă că guvernanţa pe mai multe nivele va deveni funcţională în scurt timp. Asta inseamnă  că (re)distribuirea puterii in spaţiul public se va putea realiza printr-o (re)negociere a autorităţii şi o decizie a politicilor publice făcute în parteneriate sociale (guvern/administratie – patronat – sindicate), parteneriate public – private (structuri de stat – mediul de afaceri) sau parteneriate civice (autoritati publice – societate civila).

Fiecare regiune are propriile sale nevoi de dezvoltare, are specificul ei, istoric, cultural, economic. Europa e construită din 272 de regiuni, unele dintre ele functionează ca regiuni autonome, altele nu. România funcţionează în prezent pe o divizare administrativă realizată în 1968 cu 42 de judeţe ceea ce fragmentează mult procesul decizional, iar proiectele strategice, de importanţă regională sunt greu de implementat, din cauza neînţelegerilor intre preşedinţii de CJ sau a lipsei de coordonare, de comunicare sau de parteneriat.

Atunci când vor incepe dezbaterile despre descentralizare/regionalizare va trebui să se discute despre realele probleme ale acestui proces complicat:  descentralizarea fiscală şi redistribuţia financiară, slaba capacitate administrativă a unor zone/regiuni, planificări de dezvoltare regionala şi proiecte prioritare care să nu se schimbe în functie de culoarea politică. Trebuie pusă în discuţie reforma unităţilor administrativ-teritoriale:  1.000 de unităţi administrative din totalul celor 2.861 de comune din România se află în pragul falimentului, deci reforma unităţilor administrativ-teritoriale neperformante (comune, oraşe) trebuie luată în calcul în acest proces de descentralizare.

Oare e pregătită clasa politică din România, să înceapă un asemenea proiect, după alegerile din 2016?

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

32 Comentarii

Siberian Husky
15.03.2016, 12:12:46

1.Daca ai nevoie de 8 parlamente si nu de unul,continuă cu prostia asta,si inmulteste 8 cu ce ai acum in politica.2.daca vrei "federalizarea" asta te expui la riscul dezbinarii romaniei in urmatorii ani.Primul lucru care va apare la o decenyralizare ar fi cate un partid de tip independentist,care poate cere independenta zonei respective fata de romania(ex.Pais Vasco,Catalunya).UDMR deja exista,inclusiv alte formatiuni radicale,cam la ce te astpti de la ei când fiecare zona va avea autonomie?3.Descentralizarea asta,de fapt va fi o centralizare si mai mare cu puteri si mai mari in centru,adica unde este acum puterea la Bucuresti,va fi un fel de stat in stat.4.descentralizarea asta a ta,pe termen lung va duce nedezvoltarea in totalitate a româniei,ci doar a unor zone,dupa care aceste zone bine dezvoltate,nu vor mai fi de acord sa fie la:egalitate cu zonele slab dezvoltate,diferente care vor duce in timp la divizarea tarii si a cetatenilor romani ,(vezi exemplu CATALUNYA ESPAÑA).Nu ne trebuie jumătate de România plina de parlamentari,avem nevoie de mai putini decit pina acum.Tara exact cum este acum este ok,singura măsură care se poate lua,este aceea de a pune un guvern capabil de a conduce o tară,nu doar propriile lor furturi si afaceri,de asta e nevoie,de:schimabarea clasei politice sau măcar de reciclarea ei,nu de impartirea teritoriala a ROMÂNIEI,SI DISPARITIA ROMÂNIEI CA STAT UNITAR IN VIITOR.

+6 (6 voturi)
gogu58
15.03.2016, 13:17:58

Corect !

+3 (3 voturi)
gogu58
15.03.2016, 13:21:41

deci reforma unităţilor administrativ-teritoriale neperformante (comune, oraşe) trebuie luată în calcul în acest proces de descentralizare. Si daca desfiintez o primarie sa zicem, atunci administratia care va fi asigurata de alta primarie va fi mai performanta ? Primarul din comuna Cocartani, primar de care vor apartine si comunele Scuipati din Deal si din Vale unde va orienta investitiile mai intai, la el in comuna sau in Scuipati ?

+3 (3 voturi)
Graţian Mihăilescu
15.03.2016, 13:54:56

Uite Gogu poate intelegi mai usor: https://www.youtube.com/watch?v=MlrTbJlFQ5E

-1 (1 vot)
gogu58
15.03.2016, 14:07:29

Ce sa inteleg, treaba este foarte clara. Comuna X nu acopera decat 25% din cheltuieli, pentru restul primeste bani de la buget. Comuna Y acopera chetuielile si mai si raman ceva bani pentru asfaltare. De ce ar fi de acord comuna Y sa i-a in subordune comuna X si din surplusul lor sa sutina si pe ceilalti ? Sau va referiti strict numai la salariul primarului si al angajatilor din primarie ?

+2 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (32)

Modifică Setările