Diptic MAI (II) - Încredere în cuvânt de poliţist?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Serviciul de poliţie naţională de care cetăţenii se lovesc cel mai des este cel rutier. Descentralizarea sa a fost mereu combătută de argumentul că subordonarea către autorităţile locale ar putea „diminua” intransigenţa. Doar că modul prin care mulţi şefi de servicii rutiere locale acoperă porcăriile primarilor numai independenţă faţă de aceştia nu dovedeşte. Ba mai constituie şi motiv serios pentru neîncredere din partea cetăţenilor.

Cât timp mai cântăresc cei abilitaţi dacă să-i cerceteze pe şefii lui Căpîlnaş, inspectorul de poliţie fără permis dar mare educator rutier şi escortator oficial, să le mai dăm nişte motive de curăţenie de primăvară...

De veghe-n lanul de indicatoare

În satul Patru Fraţi, comuna Adâncata, judeţul Ialomiţa, 200 de indicatoare năucesc şoferii pe un traseu de numai nouă kilometri.

Dacă priviţi cu atenţie fotografiile foarte elocvente ale articolului, observaţi că indicatoarele nu sunt doar multe, ci şi amplasate în dispreţul Codului Rutier. Pe o lungime de nici 50 m, se aliniază succesiv „Intersecţie cu drum secundar”, „Atenţie! Urmează trecere de pietoni”, „Trecere de pietoni marcată”, „Curbă periculoasă la dreapta”, ”Atenţie! Curbă la dreapta” (!), şi „Depăşirea interzisă”. Pe lângă faptul că sunt redundante în semnificaţie, indicatoarele sunt amplasate şi foarte aproape unul de celălalt, debusolând şoferii. Mai mult, indicatorul de curbă periculoasă este în multe cazuri amplasat pe interiorul curbei (!), adică opus de cum spune legea.

Primarul comunei susţine că le-a pus ca să le facă „poliţiştilor pe plac” întrucât aceştia i-au dat o amendă de 300 de lei fiindcă localitatea era insuficient reglementată rutier.

Părerea avizată vine însă de la şeful Serviciului de Poliţie Rutieră Ialomiţa, comisarul-şef Sorin Goagă: „Semnele de la Patru Fraţi sunt perfect în regulă. Nu e nicio problemă cu ele”. Aşa să fie? Indicatorul  de intersecţie cu drum fără prioritate nu presupune măcar intersecţia cu o stradă asfaltată, şi nu o uliţă? Trecerea de pietoni se amplasează într-o curbă strânsă, fără vizibilitate?...

Răzgândeală pe bani publici

La Galaţi, Primăria a amplasat anul trecut 45 de indicatoare de orientare cu dimensiuni la sfert de cât prevede legea. Astfel, literele au ajuns să nu poată fi citite decât de pe loc şi eventual de pe trotuar, chiar de sub panou.

Dincolo de seninătatea minciunilor Primăriei, care a contrazis fără ruşine presa şi cetăţenii susţinând că panourile respectă „STAS-ul”, poliţia rutieră n-a fost cu nimic mai brează. Inspectorul Bogdan Carp, şeful Poliţiei Rutiere Galaţi, susţinea sus şi tare că “în ultimii doi ani, Poliţia Rutieră a notificat mereu Primăria pentru a monta astfel de indicatoare” deci „montarea noilor panouri nu a mai necesitat avizul Poliţiei Rutiere, considerându-se că indicatoarele au fost montate ca urmare a solicitărilor noastre”.

După ce scandalul s-a întins în toate publiucaţiile din Galaţi, ba şi pe bloguri, brusc, indicatoarele nu mai sunt bune. Şi trebuie înlocuite. Fără explicaţii, scuze, vinovaţi... Şi, evident, pe banii aceloraşi fraieri care le-au plătit şi pe primele...

Zidul morţii, prost semnalizat

Mai ţineţi minte ştirea despre accidentul de la „Zidul Morţii”, din Suceava? Pe 4 ianuarie, un tânăr s-a zdrobit de pilonul central al unei viitoare supratraversări ce se construieşte pe centura Sucevei. Şi nu era primă victimă din acel loc, un accident cu două luni mai devreme soldându-se cu trei morţi.

Poliţia rutieră se mărginise după primul accident să dea o amendă de 3.360 de lei în urma accidentului, pentru deficienţe de semnalizarea lucrărilor. Şi atât. Nu s-a mai revenit pentru a se verifica eventuale remedieri.

Abia după o săptămână, când peste 500 de suceveni au organizat un marş de protest, purtând pancarte cu „Aici se moare”, au binevoit şi autorităţile să ia măsuri, forţând constructorul să semnalizeze eficient lucrările şi impunând monitorizarea zonei de către de agenţi ai Serviciului Poliţiei Rutiere.

Pieton acroşat cu dreptatea în mână

Recent, poliţia rutieră a dat încă o dovadă de cvasi-autis în faţa evidenţelor bramburelii din teren. Accidentul provocat de o judecătoare de la Curtea de Apel Alba a fost „semnalizat” cu următorul comunicat ritos: „s-a stabilit că N.C., de 47 ani, din Alba Iulia, în timp ce conducea un autoturism nu a acordat prioritate de trecere lui P.H., de 68 ani, din Alba Iulia, care era angajat în traversarea străzii prin loc marcat şi semnalizat corespunzător (s.n.), acroşându-l.”

Efectiv, poliţia minte opinia publică pe faţă. Se poate vedea lesne, din fotografiile de mai jos, că respectiva trecere de pietoni nu are indicator de semnalizare nici de o parte, nici de alta. Şi ştie orice posesor de permis cât de lesne e de observat o trecere de pietoni cu marcajul mai mult sau mai puţin întreţinut când asfaltul e ud, indicatoarele lipsesc şi, eventual, mai rulează şi alte maşini în faţa ta.

Pe de altă parte, şoferiţa din Alba poate avea partea ei covârşitoare de vină. Dar bietul pieton, ce vină o fi avut? El de ce nu are dreptul să beneficieze de o traversare şi marcată, dar şi semnalizată corespunzător? Lui cine îi „decontează” chinurile vindecării sau poate chiar infirmitatea definitivă sau, doamne-fereşte!, viaţa? Mai ales că zona respectivă este recunoscută ca una „neagră”, în care poliţia nu ia nicio măsură în afară de „pânda” cu radarul.


Oare de câţi poliţişti daţi afară „cu strigături”, cu un comunicat oficial prin care să se sublinieze lipsa minimei lor competenţe, o fi nevoie ca să nu se mai ajungă la asemenea dovezi de nepăsare în funcţie? O fi nevoie de demiterea în bloc a poliţiştilor rutieri, ca în Georgia sau Ucraina, cum aminteam aici, şi reangajarea selectivă ulterioară? Eu cred că numai cu demiteri cât degetele de la o mână, a şefilor din serviciile de poliţie rutieră judeţene menţionate mai sus şi şeful ierarhic direct de la centru, s-ar putea face mare lucru. Măcar n-ar mai apărea poziţii şi comunicate care denotă necunoaşterea minimei legislaţii în domeniu.

Cât despre o adevărată campanie de reevaluare a condiţiilor de trafic, a semnalizării corecte pe atâta infrastructură câtă avem, printr-o astfel de măsură s-ar da un start bun. Promiţător, chiar!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite