Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Domnule ministru Curaj, jos mâna de pe „Istorie“! Culmea competenţei în reformarea învăţământului preuniversitar: în loc de „Istorie“ să se predea „Educaţie pentru societate“

79
4 Feb 2016 09:09:27
Marius Diaconescu

Specialiştii desemnaţi de Ministrul Educaţiei să coordoneze elaborarea arhitecturii curriculare în învăţământul preuniversitar vin cu propuneri radicale, printre care dispare „Istoria”, fiind înlocuită cu „Educaţie pentru societate”. În clasicul stil românesc reformăm totul până se alege praful!

Conform experţilor, disciplina „Educaţie pentru societate” este „esenţială pentru formarea unei personalităţi echilibrate, conştientă de apartenenţa la o comunitate, la formarea deprinderilor pentru pilonul „să trăim împreună”.

Conştiinţa apartenenţei la o comunitate o generează cunoaşterea istoriei, domnilor experţi. Ca să ai o asemenea conştiinţă trebuie să ştii cine îţi sunt strămoşii, cine este poporul tău, care sunt valorile şi realizările poporului tău, trebuie să cunoşti istoria celorlalte popoare ca să ai elemente de comparaţie. Integrarea în Uniunea Europeană nu înseamnă că trebuie să ştergem cu buretele istoria noastră. Da, trebuie să trăim împreună, dar nu trebuie să ne uităm strămoşii. Trebuie să ne cunoaştem trecutul ca să nu mai repetăm greşelile. În care stat din Uniunea Europeană nu se mai predă istoria?

Suntem un popor care mai are nevoie de clarificarea propriei identităţi, dovadă ceaţa în care se zbat românii de peste Prut sau aberaţiile dacismului promovat în articole de tabloid în presa online. Încă nu suntem un stat împlinit. Încă nu ne-am definit locul în Europa. Trebuie să ne cunoaştem istoria pentru definirea propriei identităţi în Europa. Trebuie să ne cunoaştem valorile ca să stăm cu capul sus în Europa. Indiferent dacă susţinem că suntem urmaşii lui Traian sau urmaşii lui Decebal, avem suficiente motive să stăm cu capul sus în Europa, aşa cum stau englezii, francezii, nemţii, ungurii sau polonezii, fiecare mândri de istoria pe care o moştenesc.

Programa disciplinei Istorie trebuie transformată pentru a forma o personalitate echilibrată, conştientă de apartenenţa sa la o comunitate şi capabilă să înţeleagă ce caută celălalt aici, adică să accepte să trăiască împreună cu celălalt, care are o altă origine, o altă istorie, o altă cultură. La programă trebuie lucrat, domnilor experţi, nu să desfiinţaţi disciplina istorie.

Printre modulele noii discipline care înlocuieşte Istoria, în viziunea experţilor ministrului Curaj, „normele de comportament în societate (codul bunelor maniere), prezentat în exemplificări practice din şcoală şi viaţa cotidiană” sunt cap de listă, urmate de „cunoştinţe de legislaţie, drepturile şi îndatoririle copiilor şi cetăţenilor, Constituţia României, fiscalitate, sancţiuni legislative şi administrative”, adică „tot ce are legătură cu viaţa socială şi inserţia adultului în comunităţi îşi găseşte locul la această disciplină”. Sigur Caragiale ar avea o mulţime de subiecte pentru schiţele lui din cauza acestui proiect de înlocuire a Istoriei cu Educaţie pentru societate.

Viziunea nerealistă şi lipsită de pragmatism a experţilor este relevată de modulele pe care le propun la această disciplină: „De la sisteme autocratice la sisteme democratice, Societatea europeană, Educaţie civică, norme de comportament social, Sisteme legislative, Coduri (penal, civil, codul familiei), Legislaţie uzuală, Istoria  sistemelor economice, Educaţie financiară, Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi  ale copilului, Responsabilităţi individuale şi colective, Războaiele în evoluţia umanităţii, Integrarea în piaţa muncii, Pregătirea pentru viaţa de familie, Relaţii de cuplu, Creşterea copiilor, Sensibilitate culturală şi toleranţă la multiculturalism, Axiologie şi valorizare (necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială), Managementul vieţii personale şi al evoluţiei în carieră, Competenţe antreprenoriale, Selecţia şi procesarea informaţiei, Cunoaşte-ţi aptitudinile, Uniunea Europeană, spaţiu economic şi social comun.”.

Ce găsim în această salată intelectuală (nici măcar exerciţiu intelectual nu îl pot numi): fragmente de istorie, probabil ce îşi mai amintesc domnii experţi din ultimele lecturi în domeniu, amestecate cu noţiuni de educaţie civică sau economică, plus diverse.

Ce caută competenţele antreprenoriale lângă războaiele în evoluţia umanităţii? Dar de ce reducem cunoaşterea istoriei doar la războaie? La nivelul lor intelectual, incontestabil, domnii experţi ar trebui să iasă din paradigma în care au învăţat istoria pe vremea copilăriei lor.

Ce caută „Relaţiile de cuplu” şi „Creşterea copiilor” în învăţământul gimnazial? E drept că absurdul nu are limită, dar se poate un pic de echilibru în propunerile pe care le faceţi, domnilor experţi?

În ce măsură această salată pe care o propuneţi Dvs., domnilor experţi, de module care se constituie în disciplina „Educaţie pentru societate” formează o personalitate echilibrată, conştientă de apartenenţa la o comunitate? Oare a citit vreunul dintre aceşti experţi textul integral al propunerii lor înainte de a o da publicităţii? Înţeleg că au lipit diverse idei într-un amalgam pe care vor să ni-l servească, dar măcar să aibă cap şi coadă.

Cât putem să importăm din modelele occidentale în sistemul nostru de învăţământ? De 25 de ani, de la primul gropar al învăţământului românesc, ministrul Andrei Marga, căutăm soluţii pentru distrugerea învăţământului din România. Vânăm genii şi îi omorâm pe ceilalţi copii. Programa este supraîncărcată, profesorii sunt incapabili să predea la nivelul majorităţii elevilor din clasă, iar copii sunt suprasolicitaţi. Un adult munceşte 8 ore pe zi. Un elev la gimnaziu are 6 ore la şcoală şi 3-4 ore teme.

Istoria a juns la doar o oră pe săptămână, în timp ce în alte ţări sunt 2 sau chiar 3 ore. Aşa că azi învăţăm istorie din tabloide. Nici măcar miturile din filmele lui Sergiu Nicolaescu nu mai sunt la modă. Sunt de mult depăşite de istoricii de bidinea care scriu articole în tabloidele online cu pretenţii de studii ştiinţifice. Numărul mare de cititori ai acestor articole care falsifică istoria arată că există un public interesat de istorie. Dar în curând Istoria va deveni istorie conform proiectelor experţilor ministrului Curaj.

Domnule ministru Curaj, luaţi mâinile de pe „Istorie”! Istoria trebuie să rămână disciplină distinctă în învăţământul preuniversitar cu 2 ore de predare săptămânal. Reformaţi programa şcolară, nu ştergeţi din pix Istoria!

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

79 Comentarii

Şniţelul Vienez
4.02.2016, 09:18:01

Asta este o cerinţă chipurile a U.E., cum că să fim cetăţeni-model, care nu scuipă nu-njură nu se bate. Nişte oi la mîna guvernului brucseliot. De ce să mai învăţăn istoria? să aflăm cumva că am avut un trecut, cu bunele şi relel lui, şi că ne-am definit ca popor într-un fel specific? păi ce, eşti prost? de acu înainte nu trebuie să mai existe naţiuni, ci doar sclavi mediocri, spălaţi pe creier, Dixit! Aştept cu interes ăs văd cît reezsită postarea mea, şi altele pe aceeaşi direcţie .....

+8 (24 voturi)
Mandrean Paul
4.02.2016, 10:03:13

Nu-i vorba de istorie aici. Si tu si autorul confundati snitelul cu placinta si istoria cu desenul. Deoarece pana pe 17 Decembrie 1903 cand a avut loc, oficial, primul zbor dirijat cu motor (controlat), omul nu credea ca o sa poata zbura vreodata. Pana pe 20 Iulie 1969, omul nu credea ca o sa poata pune pune vreodata piciorul pe Luna.Pana pe 4 Februarie 2016, cand am citit articolul dv, nu credeam ca omul este capabil de o asa grosolana dezinformare.Ati citit macar o singura data Anexa 1 la Ordinul MEN nr 4887/26.08.2013 ? Stiti ce scrie acolo? Nu cred ca stiti: "Educatia pentru societate" reprezinta o OFERTA curriculara centrala de disciplina ORTIONALA pentru clasele 1 si a 2-a din invatamantul primar, proiectata pentru 1 ora/saptamana, pe durata unui an scolar. https://isj.educv.ro/sites/default/files/Educatie%20pentru%20societate-p-1-2.pdf Sa intelegem ca in 2013, ministrul Educatiei era dl Curaj? Sa nu stim ca proiectul "Educatie pentru societate " a fost pus in dezbatere publica inca din 2012 ? http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2012-02-29-11632060-0-educatie-pentru-societate.pdf Nu-i lucru sanatos sa amestecam disciplina "Istoria" cu acest proiect.

-2 (16 voturi)
Marius Diaconescu
4.02.2016, 10:42:16

Dle Mandrean, pentru conformitate va rog cititi mai jos detaliile: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20770962-scindare-grupul-specialisti-numit-ministrul-educatiei-pentru-curriculum-parte-din-grup-cere-retragerea-planurilor-cadru-puse-dezbatere-unirea-matematicii-informatica-totul-alt-curriculum.htm Vorbim de 2 chestiuni distincte. Eu ma refer la salata propusa de expertii ministrului Curaj, nu la proiectul din 2013.

+9 (15 voturi)
adrian hora
4.02.2016, 09:19:07

cine sunt acesti experti? sa stim si noi cine vrea distrugerea romaniei. sau macar numele cozilor de tropor care o fac.

+11 (15 voturi)
Ghe Stoian
4.02.2016, 09:34:33

Dl. "Curaj", poate ca nu stie (sau "se face ca nu stie !) ca CINE NU STIE ISTORIE, RISCA SA REPETE GRESELILE EI ! 2=Istoria a Romaniei, in primul rand, si cea unversala FACE PARTE DIN CULTURA GENARALA NECESARA ORICUI IN VIATA ! Poate ca-si "reivne" la realitate ! Gh.Stoiuan, Alba Iulia.

+5 (11 voturi)

Vezi toate comentariile (79)