După cât timp s-ar putea prescrie amenzile pentru şoferii prinşi fără rovinietă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Amenzile pentru circulaţia fără rovinietă se prescriu în termen de 4 luni dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu se încheie la timp
Amenzile pentru circulaţia fără rovinietă se prescriu în termen de 4 luni dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu se încheie la timp

Amenzile pentru circulaţia fără rovinietă se prescriu în termen de 4 luni dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu se încheie la timp. Cel puţin aşa prevede un proiect de lege, aflat în dezbaterea Camerei Deputaţilor.

Amenda pentru neplata taxei de drum trimisă şoferului contravenient după mai bine de un an ar putea fi, în curând, de domeniul trecutului. Cei care au circulat fără rovinietă ar putea scăpa de amenzile usturătoare dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu se încheie în termen de 4 luni de la data faptei. Măsura este prevăzută într-un proiect de lege iniţiat de trei deputaţi UDMR, care a trecut de Senat şi se află acum în dezbaterea Camerei Deputaţilor. Forma actuală a legii nu prevede un termen care să curgă între săvârşirea propriu-zisă a contravenţiei şi constatarea acesteia, încălcându-se principiul eficienţei răspunderii contravenţionale, care stipulează că răspunderea trebuie să intervină într-un termen cât mai apropiat de cel al comiterii contravenţiei, susţin iniţiatorii proiectului în expunerea de motive.

Proces-verbal în două luni, prescriere în 4 luni

În forma adoptată de Senat, proiectul de lege impunea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o misiune grea: procesul-verbal pentru lipsa rovinietei să fie transmis contravenientului în cel mult 30 zile de la data constatării faptei.

Concret, senatorii stabiliseră că „personalul care efectuează controlul aplică sancţiunea şi încheie procesul-verbal de constatare a contravenţiei în cel mult 30 de zile de la data la care utilizatorul a circulat fără rovinietă valabilă“.

Deputaţii au modificat însă amendamentul, înlocuind  acest termen cu „cel mult 2 luni de la data aplicării contravenţei“. Foarte important, în acest interval, şoferii nu mai pot primi o altă sancţiune pentru aceeşi contravenţie. „În intervalul de la data săvârşirii contravenţiei până la data comunicării procesului-verbal de constatare a contravenţiei, nu se pot încheia alte procese verbale de constatare a contravenţiei pentru lipsa rovinietei valabile pentru acelaşi vehicul“. se arată în proiectul de lege.

Tot deputaţii au stabilit că aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 4 luni de la data săvârşirii faptei.

Valabilitatea rovinietei, verificată online

O altă veste bună este că orice şofer va avea posibilitatea verificării online a existenţei şi valabilităţii rovinietei şi peajului, pentru care CNAIR este obligat să înfiinţeze o bază de date. „Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA asigură accesul utilizatorilor la baza de date pentru verificarea existenţei şi valabilităţii rovinietei şi a peajului“, potrivit actului normativ.

Deputaţii şi-au mai adus încă o dată contribuţia şi au eliminat obligaţia stabilită de senatori ca procesului-verbal să îi fie ataşată fotografia doveditoare.

„Era normal să ajungem aici“

Experţii spun că este normal ca termenul de prescriere a amenzilor să se scurteze, dar consideră că autorităţile ar trebui obligate să completeze mult mai repede procesele-verbale de contravenţie.

„Era normal să ajungem aici. Au fost situaţii în care cineva care nu a plătit taxa de drum s-a trezit după 6 luni cu mai multe amenzi pentru aceeaşi faptă. Este absolut normal ca amenda, la care se cumulează şi contravaloarea rovinietei pe un an, să aibă caracter de unicitate într-un anume interval. Amenda ar trebui să sosească acasă la contravenient în maximum 30 de zile. Termenul de 4 luni de prescriere a contravenţiei mi se pare foarte lung. Eu cred că 30 de zile este un termen suficient pentru ca CNAIR să-şi facă treaba. Toţi trebuie să plătim rovinieta, dar valoarea acesteia trebuie să fie în echilibru cu oferta de infrastructură din România“, a explicat, pentru „Adevărul, Augustin Hagiu, consultant în transporturi.

O altă problemă semnalată de expert este obligaţia şoferilor de a păstra dovada plăţii taxei de drum un an de la data expirării rovinietei. „Este o mare prostie. Bazele de date trebuie interconectate, iar aplicaţiile moderne presupun intervenţii în timp real. Nu poţi fi obligat să păstrezi o chitanţă 2 ani. Este ceea ce oferă statul în schimbul taxelor şi impozitelor“, a concluzionat Augustin Hagiu.  

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite