Eveniment

articolul anterior articolul urmator

EXCLUSIV Clasa pregătitoare la şcoală,  cerută şi de ministrul Ecaterina Andronescu în urmă cu 10 ani

4
25 Jan 2013 12:12:09
Autor: Oana Craciun, Ioana Nicolescu
Fostul ministru al Educaţiei spunea în vara lui 2012 că mutarea pregătitoarei la şcoală este o idee „năstruşnică” FOTO Adevărul
Fostul ministru al Educaţiei spunea în vara lui 2012 că mutarea pregătitoarei la şcoală este o idee „năstruşnică” FOTO Adevărul

În ciuda opoziţiei manifestate încă de anul trecut vizavi de înfiinţarea clasei pregătitoare în şcoli, Ecaterina Andronescu a propus ea însăşi această variantă în urmă cu aproape 10 ani, în 2002, când era ministru al Educaţiei, invocând acelaşi model european.

UPDATE 13:45 "Încă din 2002, cei mai buni experţi au demonstrat necesitatea fundamentală a introducerii clasei pregătitoare. Intervenţia guvernului Năstase şi a doamnei Andronescu din 2002 a fost excelentă. Din păcate, din lipsă de curaj politic, ea nu a fost implementată. 10 generaţii, adică două milioane de copii au fost sacrificaţi în pofida avertizării experţilor. Mă mândresc cu faptul că am luat decizia justă dată de cei mai buni experţi pentru copiii din România indiferent de atacurile politicienilor care, iată, susţineau acelaşi lucru acum 10 ani", a declarat  Daniel Funeriu pentru "Adevărul".

Fostul ministru al Educaţiei a mai spus că "Singurul care a făcut ceva substanţial pentru educaţia celor mici în scurtul său mandat a fost domnul Miclea (în 2005) şi am considerat just să închei acele proiecte".

Funeriu a mai anunţat în exclusivitate pentru "Adevărul" că va mai publica rezultatele unui studiu neoficial. "Voi prezenta în curând rezultatele unei anchete care demonstrează peste 85% grad de satisfacţie al părinţilor care au acum copiii în clasa pregătitoare. Se dovedeşte că lupta politică pe această temă este inutilă. Experţii care s-au pronunţat trebuie ascultaţi de decidenţii politici", a încheiat fostul ministru.


Fostul ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu, care s-a opus, alături de premierul Victor Ponta, înfiinţării şi menţinerii clasei pregătitoare la şcoală, în învăţământul primar, a fost cea care, din funcţia de ministru, în august 2002, a cerut Comisiei de Educaţie din Camera Deputaţilor să susţină o iniţiativă identică: creşterea învăţământului obligatoriu cu un an, începând cu vârsta de şase ani,prin clasa pregătitoare.

Mai mult, în noiembrie 2002, la propunerea ei, Executivul a aprobat un memorandum care prevedea mutarea copiilor de şase ani la clasa pregătitoare, în învăţământul obligatoriu, potrivit unui comunicat de presă de atunci publicat pe site-ul Guvernului.

Astfel, potrivit procesului verbal al Comisiei pentru Învăţământ, Ştiinţă, Tineret şi Sport din septembrie 2002, care relatează discuţiile comisiei pe această temă din perioada 26-29 august 2002, Ministerul Educaţiei, reprezentat de Ecaterina Andronescu, a propus introducerea clasei pregătioare, prin ordonanţă de urgenţă, plecând întâi cu un proiect pilot în 12 judeţe, în anul şcolar 2002-2003.

Andronescu a explicat atunci membrilor Comisiei că ”numai în România se mai găseşte învăţământ obligatoriu de 8 clase şi trebuie să se facă alinierea la 9 clase”, iar ”tendinţa, şi în celelalte ţări, este de deplasare a învăţământului spre vârste mai mici, de la 7 la 6 ani”.

Andronescu în 2002: ”Varianta cu şcoala care începe la 6 ani este foarte bună”

Ca atare, susţinea ministrul în 28 august 2002, ”varianta cu şcoala care începe la 6 ani este foarte bună şi nu vrea să se strice ceea ce este bun”, explicând că, ”dintre toate variantele analizate în materialul documentar înaintat, orientarea la prelungirea cu o clasă în zona preprimară are cele mai mici dezavantaje”.

Aceleaşi concluzii fuseseră evidenţiate de altfel şi de un studiu cerut de minister Institutului pentru Ştiinţele Educaţiei în sensul îmbunătăţirii Legii Învăţământului. Iar din 2001 în minister s-au făcut evaluări privind oportunitatea introducerii clasei pregătitoare.

”D-na ministru Ecaterina Andronescu răspunde că anul viitor nu sunt condiţii să se înceapă cu clasa a 9-a, de aceea se va începe cu clasa I, pregătitoare pentru şcoală”, se mai arată în procesul verbal din 2002 al Comisiei.

Aceasta a mai explicat membrilor comisiei că ”atunci când va începe învăţământul la 6 ani se va face un curriculum coerent, de ansamblu”.

Schimbare introdusă prin ordonanţă de urgenţă

Propunerea ministrului a fost susţinută şi de consilierul acesteia, Gabriel Negrea dar şi de secretarul de stat Constantin Corega, care au încercat să-i convingă pe membrii Comisiei că este oportună creşterea învăţământului obligatoriu la 9 ani prin adăugarea clasei pregătitoare, de la şase ani. O problemă era însă forma legală de introducere a ei în practică.

”Ministerul propune o altă variantă şi anume clasa pregătitoare care să înceapă la 6 ani. Numai că acest lucru nu poate fi încadrat în textul Legii învăţământului, care prevede altceva, deci va trebui modificată legea sau emisă o ordonanţă de urgenţă”, se arată în procesul verbal. Ordonanţă care nu a mai trecut ulterior de votul Parlamentului.

Consilierul Gabriel Negrea preciza atunci că analiza învăţământului în Europa arăta că 53 % din state au vârsta de debut în învăţământ la 6 ani. ”De aceea s-a luat decizia de înfiinţare a clasei pregătitoare, obligatorii, de la 6 ani. Prin aplicarea acestei strategii se urmăreşte îmbunătăţirea rezultatelor şcolare, eliminarea repetenţiei, reducerea ratei de neşcolarizare”, explica el.

Pregătitoarea, pilotată în 2002 în 12 judeţe

Iar ”pentru anul şcolar 2002-2003 s-a propus un program pilot, în 12 judeţe. Rezultatele programului suntnecesare pentru a se putea ulterior lua cele mai bune măsuri”, se mai arată în procesul verbal.

Intenţiile din august 2002 au fost materializate în şedinţa de govern din 13 noiembrie 2002, când Executivul a aprobat un Memorandum cu tema: Învăţământul obligatoriu din România.

”România este printre foarte puţinele state europene cu un învăţământ obligatoriu cu durata de 8 ani. În prezent, peste 75% dintre statele europene au vârsta de debut a învăţământului obligatoriu cuprinsă între 4 şi 6 ani, iar pentru aproximativ 65%, vârsta minimă de ieşire din învăţământul obligatoriu este situată la 16 ani sau mai mult”, se arată în comunicatul de presă de atunci.

”Ca măsuri directe, Memorandumul prevede coborârea limitei inferioare a vârstei de acces în învăţământul obligatoriu la 6 ani şi prelungirea duratei învăţământului obligatoriu la zece clase”, era decizia luată de guvernul de atunci.

Divergenţe politice pe reformarea educaţiei

în luna iulie a anului 2012, Ecaterina Andronescu, pe atunci ministru al Educaţiei, spunea că introducerea clasei pregătitoare în ciclul primar, din toamna anului respectiv, este o idee năstruşnică, forţată şi nefinanţată, care, în şcolile cu clase I-XII, va aduce la un loc copii de cinci ani şi tineri de 18, motiv pentru care, după primul semestru, va fi făcută o evaluare.

Potrivit Mediafax, Andronescu a mai afirmat, tot atunci, că trebuie analizat în ce măsură se vor integra copiii foarte mici, din clasa pregătitoare, alături de unii mult mai mari decât ei ca vârstă şi care vor fi efectele acestei integrări.

În prima zi a anului şcolar 2012-2013, Andronescu reitera demersul de a se face o evaluare a clasei pregătitoare, luându-se în considerare întoarcerea acesteia la grădiniţă, variantă susţinută şi de premierul Victor Ponta.

Trecerea grupei pregătitoare la ciclul primar şi transformarea ei în clasa zero au fost prevăzute în Legea educaţiei, promulgată în 2011, aprobată în mandatul de ministru al Educaţiei al lui Daniel Funeriu.

Fostul ministru Ecaterina Andronescu nu a putut fi contactată pentru un punct de vedere.

Ştire în curs de actualizare.

 

Minuta discuţiilor din Comisia de Învăţământ din august 2002

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Anca Ceraceanu
25.01.2013, 15:02:49

Nu vreau sa va necajesc dar clasa zero e o mare greseala, ca si gradinita din ce in ce mai incarcata. Sistemul vechi de invatamant era mult mai eficient. Este un stres pt sistemul nervos al unui copil atat de mic sa invete tot felul de lucruri, in unele gradinite ii pun sa invete poezii de la grupa mica. Oare care este rolul clasei intai?!!!! DE CEmai platim invatatoarele?!!! LE ESTE LENE sa ia manuta copilului in mana lor sa-i invete sa scrie?! De ce TREBUIE sa stie sa citeasca si sa scrie copiii INAINTE de a merge la scoala???!!! Se face MULT prea mult in unele gradinite din dorinta de a impresiona parintii. Gradinita ar trebui sa fie mai curand un loc de joaca sub supraveghere specializata, cat timp parintii sunt la munca si nu au cu cine lasa pe cel mic... A, ca desenam, ascultam (si eventual cantam niste cantecele_la grupa mare!!) ok... dar sa le ceri sa invete tot felul de poezii de la 2 ani, sa faca despartirea in silabe, gramatica, unii parinti vor pian, dansuri... Dumnezeule!!!!!! Parintii astia nu-si dau seama ca mai tarziu acest copil devine TOTAL neinteresat de scoala si plictisit de lucruri care i se par aici prea simple, pt ca deja le stie, ca atare si rezultatele scolare vor fi un dezastru, ne mai miram de rezultate si de dezordinea din scoala si obraznicia fata de profesori, sunt copii sanatosi tratati de ADHD etc..

-1 (1 vot)
Anca Ceraceanu
25.01.2013, 15:04:57

Copilaria este din ce in ce mai mult furata.

-1 (1 vot)
mircea z
26.01.2013, 13:20:05

Corect. Locul cls 0 este în şcoala gen. iar cls IX la liceu. Imaginaţi-vă 10 rânduri de clase intr-o clădire de gimnaziu; copilaşul de 6 ani cu osibilulrepetent de 16.

-1 (1 vot)
Silviu Apostol
27.01.2013, 12:22:25

Ce autoritate si ce prestanta sa posede aceasta fiinta ce se da mare intelectuala daca lucreaza impotriva propriilor proiecte ? E tipul perfect de SLUGA !

Modifică Setările