EXCLUSIV Raed Arafat, despre accidentul aviatic din Apuseni: „Se simţea nevoia de o comandă unică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Medicul a declarat că se simţea nevoie de o comandă unică (foto)
Medicul a declarat că se simţea nevoie de o comandă unică (foto)

După accidentul aviatic din Apuseni, soldat cu doi morţi şi cinci răniţi, Raed Arafat vorbeşte despre modul în care va dirija Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă. Medicul va avea un cuvânt greu de spus de acum înainte în domeniul sistemului de urgenţă.

Concret, atât serviciile de ambulanţă, cât şi unităţile de primiri urgenţe din spitale vor fi coordonate de la centru, pentru mai multă eficienţă. Aşa susţine doctorul Raed Arafat, secretar de stat în MAI, într-un interviu acordat ieri ziarului „Adevărul“.

De ce a apărut acest departament imediat după incidentul aviatic de lângă Cluj?

Aş putea spune că apariţia lui s-a corelat cu incidentul aviatic pentru că atunci s-au văzut anumite probleme de integrare între servicii. Oricum era nevoie de o astfel de iniţiativă, de o integrare a tuturor serviciilor care intervin în urgenţă, iar ce s-a întâmplat în Apuseni a grăbit cumva acest proces. Acum, dacă avem o situaţie gravă, apar şi alte structuri, cum ar fi Ministerul Apărării Naţionale.

Care au fost problemele de până acum?

Toate aceste instituţii erau, ca şi coordonare, împrăştiate într-o formă sau alta. Erau coordonate la înţelegere şi prin discuţii telefonice. În plus, anumite reglementări nu erau foarte stricte din acest punct de vedere. Astfel, s-a făcut un pas înainte. Am discutat şi cu colegi de-ai mei din alte ţări care au în grijă asemenea sisteme integrate şi toţi consideră că efectele nu vor fi decât pozitive. Înainte nu era o structură comună, oficială, stabilită prin lege care să coordoneze totul. Acum s-a făcut această structură. 

Sunt şi voci care nu sunt de acord cu această centralizare. 

Cei care sunt împotriva acestui sistem ar trebui să aducă argumente foarte clare. Nu văd niciun motiv pentru care ambulanţa sau SMURD-ul ar fi în pericol mai ales că Ministerul Sănătăţii (MS) îşi păstrează în continuare rolul. Nu înţeleg nici de ce unii sindicalişti nu sunt de acord cu trecerea la Ministerul de Interne în condiţiile în care ei rămân angajaţi ai MS. Acesta este scopul acestui departament, să aducă totul într-un singur loc, unde este comandă unică de coordonare. În plus, vor fi mai mulţi oameni implicaţi. 

Deci salariaţii din spitale şi cei de la ambulanţă rămân angajaţi ai Ministerului Sănătăţii?

Da. Salariaţii nu se mută nicăieri, pe ordonanţă scrie că în acest Departament va lucra personal detaşat sau delegat de la Ministerul Sănătăţii, iar aici vorbim de personal de la aparatul central, nu de personal de la UPU sau de la ambulanţă. Este un mare pas înainte, în niciun caz oamenii nu vor fi împiedicaţi să îşi facă treaba. În schimb, dacă unora le este teamă că monitorizarea şi controlul vor fi mai serioase, aici îmi pare rău, asta aşa va fi! Cu siguranţă vom avea un sistem mai coerent care să fie controlat mult mai serios. 

Unii din sistem sunt nemulţumiţi că ar putea fi controlaţi de cei din MAI.

Ei trebuie să înţeleagă că inspecţia şi controlul la unităţile de primiri urgenţe nu le face poliţia, ci medicii. În departamentul pentru situaţii de urgenţă va fi o direcţie care coordonează partea medicală, vor fi medici care vor avea experienţă şi expertiză să lucreze cu colegii de la sănătate, să facă treabă. Important este să avem o putere de analiză şi de monitorizare mult mai consistentă decât am avut până acum. 

Pe ce se vor axa controalele? 

Inspecţia poate să fie pe modul de organizare, poate să fie pe respectarea legislaţiei, poate să fie făcută în baza unor informaţii pe care le primim, dacă avem diverse suspiciuni. Acum se vor face mai bine coordonat, mai bine controlat, având în vedere că vom avea o structură care va face doar aşa ceva. 

De ce aţi acceptat această funcţie?

Am considerat că avem o şansă să facem ceva şi mai avansat. Cred că acest departament de situaţii de urgenţă poate să aducă tot laolaltă şi pe viitor să avem un sistem mult mai bun decât cel de faţă şi să evităm situaţii precum cea din Munţii Apuseni. Chiar dacă am plecat de la Ministerul Sănătăţii după şapte ani, sunt convins că voi colabora cu cine va ajunge la conducere, chiar dacă se va face această rocadă între domnul Nicolăescu şi domnul Buşoi.

A fost o perioadă grea pentru operatorii 112

Raed Arafat susţine că accidentul aviatic din Apuseni a pus foarte multă presiune atât pe operatorii de la 112, cât şi pe cei care lucrează la SMURD sau ambulanţă. „A fost o perioadă foarte grea pentru ei, au fost fel de fel de comentarii ale unor oameni lipsiţi de expertiză, care şi-au dat cu părerea şi au generalizat ceea ce fac oamenii în sistem. Suntem printre puţinele ţări care au reuşit să aibă un număr unic fără niciun alt număr paralel şi, din acest punct de vedere, multe ţări europene sunt în urma noastră”, a explicat Arafat. 

Raluca Cojocaru, operatoare 112 în România, a trimis o scrisoare  Asociaţiei Europeane a Numărului de Urgenţă, la scurt timp după accidentul aviatic din Munţii Apuseni, în care acuza „campania murdară” care s-a revărsat asupra ei şi a colegelor sale, prin mass-media şi prin vocile unor politicieni.

„În aceste trei săptămâni de când, printr-un concurs nefericit de împrejurări, un accident aviatic a dus la pierderea tragică a două vieţi, am trăit cea mai dificilă şi mai amară perioadă din activitatea mea profesională. Când ştiu că-mi fac meseria zilnic cu onestitate profesională şi cu seriozitate, nu pot rămâne impasibilă în faţă campaniei murdare, plină de insulte şi minciuni, care s-a revărsat, fără niciun Dumnezeu, asupra mea şi a colegelor mele, prin mass-media şi prin vocile unor politicieni”, scria Raluca Cojocaru.

Asociaţia Europeană a Numărului de Urgenţă (EENA) a răspuns scrisorii trimise de Cojocaru, în care a arătat că nu sistemul 112 din România este de vină, ci legislaţia. „Sistemul românesc 112 nu este de vină. De vină este legislaţia şi modul în care 112 este reglementat, care trebuie să se schimbe”.  

Pe parcursul celor cinci ani de mandat, vicepreşedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, a refuzat să reglementeze operatorii de reţele de telefonie mobilă pentru a-i forţa să trimită informaţii sistemului 112 despre locaţia exactă a apelantului, cum ar fi informaţii GPS. Dacă ar fi făcut acest lucru, este foarte probabil ca supravieţuitorii teribilului accident de avion să fi fost salvaţi la timp, se precizează în răspunsul semnat de Gary Machado, director executiv EENA.

Citiţi pe aceeaşi temă:

Asociaţia Europeană a Numărului de Urgenţă răspunde scrisorii unei angajate 112 din România: Nu sistemul românesc 112 este de vină, ci legislaţia

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite