Iovan a anunţat că avionul nu era sigur. Expert: „A ştiut că se expune la riscuri fantastice“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pilotul Adrian Iovan a fost scos cu greu din epava avionului FOTO Mircea Petrescu
Pilotul Adrian Iovan a fost scos cu greu din epava avionului FOTO Mircea Petrescu

Două anchete au fost deschise în cazul tragediei din Apuseni: una care să stabilească dacă avionul Şcolii Superioare de Aviaţie folosit pentru transporturi medicale era sigur, iar cea de-a doua să găsescă vinovaţii de întârzierea salvatorilor la locul accidentului.

Între timp, ieri încă de la primele ore, la locul tragediei a ajuns echipa de anchetă care trebuie să facă lumină în acest caz şi care este coordonată de vicepremierul Gabriel Oprea. „Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia coordonează ancheta. Aici se află o echipă de cercetare alcătuită din specialişti de la Institutul de Criminalistică al Poliţiei, de la inspectoratele de poliţie din Alba şi Cluj, dar şi inspectori ai Aviaţiei Civile”, a explicat şeful Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, care a adăugat că avionul nu are cutie neagră.

La rândul lui, vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, că se vor face două anchete cu privire la accidentul aviatic, una privind avionul, care, potrivit acestuia, prezenta riscuri de zbor, şi o alta referitoare la intervenţie, care a fost întârziată.

Ancheta trebuie să arate întâi de ce s-a ajuns în situaţia în care nu s-a putut asigura un avion care să aibă riscuri foarte mici şi de ce un avion atât de vechi, pentru că am înţeles că pilotul Iovan, Dumnezeu să-l ierte, a anunţat în mai multe rânduri că există un risc permanent cu acest avion”, a spus vicepremierul referindu-se la o primă anchetă.“

Cea de-a doua anchetă priveşte intervenţia de salvare a victimelor. „Cealaltă anchetă va trebui să stabilească dacă s-ar fi putut ca acolo echipele de intervenţie, de salvatori, să ajungă mai repede. E o anchetă pe care toată lumea o aşteaptă şi o aşteptăm cu foarte mult interes“, a precizat vicepremierul. La rândul lui, ministrul de Interne, Radu Stroe, a subliniat că răspunsul la această întrebare se află la STS Cluj. „Răspunsul îl găsiţi la STS Cluj. Bineînţeles că era şi mai bine dacă se putea face o localizare la metru sau la suta de metri”, a spus Stroe.

La scurt timp de la aceste declaraţii, reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) s-au apărat susţinând că locul producerii accidentului aviatic din Munţii Apuseni a fost stabilit pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, informaţia fiind pusă la dispoziţia instituţiilor ce au participat la operaţiunea de căutare şi salvare. „Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112 s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusă la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de căutare şi salvare”, se arată într-un comunicat transmis de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Unul dintre colegii pilotului Adrian Iovan susţine însă că avionul era dotat cu o staţie de urgenţă care putea reda poziţia epavei cu aproximaţie de 1 metru. „Acest avion este dotat cu o staţie. Staţia de urgenţă dă poziţia avionului cu aproximaţie de 1 metru!”, a explicat pilotul Roberto Iliescu.

Victor Zota: În ianuarie, aparatul a avut nişte probleme 

Avionul implicat în accidentul din Apuseni a fost folosit de sute de ori pentru transporturi medicale, iar până acum nu a fost nicio problemă, susţine Victor Zota, coordonatorul naţional pentru transplant. Acesta a recunoscut însă că în ianuarie aparatul a avut o problemă, dar care se rezolvase.

Cu avionul implicat în tragedie am avut sute de zboruri, în ianuarie a avut o problemă, dar s-a rezolvat, au fost efectuate testele şi am continuat să zburăm cu aeronava”, susţine coordonatorul.

„Colaborarea a fost absolut benefică şi fără probleme cu Şcoala Superioară de Aviaţie. Nu au fost probleme”, a mai arătat Zota, care a precizat că aeronave SMURD au fost folosite în acţiuni de prelevări de organe doar atunci când nu au existat disponibile avioane civile.

Fenomen meteo deosebit

Şi totuşi Adrian Iovan ar fi semnalat probleme la aparatul de zbor, acest lucru fiind confirmat şi de unul dintre medicii care s-a aflat luni în avion. „Adrian Iovan ar fi cerut o amânare a zborului de la Bucureşti la Oradea, pe motiv că la inspecţia tehnică ar fi fost sesizate unele probleme. Cu toate acestea, medicii ar fi fost cu toţii de acord să se urce în aparatul de zbor, în condiţiile în care transplantul trebuia făcut de urgenţă. În aceste condiţii, pilotul ar fi spus: «Măcar să trecem de zona muntoasă».

Cu toate acestea, preşedintele Romatsa, Aleodor Frâncu, susţine că pilotul nu a avut nicio teamă privind condiţiile meteorologice atunci când a decolat de pe Aeroportul Băneasa, Frâncu spunând că la Sibiu a fost “un fenomen meteo deosebit”. Atunci comandantul a anunţat că nu mai vede nimic din cauza ceţii.

„Iovan îşi căuta să aibă repere la sol, ultima informare de la el a fost atunci când avea 2.100 de metri altitudine, la 7-8 mile distanţă de graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Când a decolat, el nu a avut nicio teamă în privinţa condiţiilor meteorologice, s-a întâmplat un fenomen deosebit în acea zonă meteo, la Sibiu, cu condiţii de givraj şi el a simţit şi a căutat reper la sol, căuta teren de aterizare. A coborât pentru a vedea spaţiul. În acel moment, s-a pierdut legătura cu el. Faptul că a reuşit să coboare aeronava într-o zonă extrem de dificilă din punct de vedere al reliefului şi al condiţiilor meteorologice este un succes al pilotului”, susţine şeful Romatsa. De aceeaşi părere este şi pilotul instructor de aeronave ultrauşoare Marian Cojocaru. „Este clar că nu a avut o înălţime suficientă pentru a putea trece peste acea porţiune de teren, a tot pierdut altitudine, dar valoarea importantă a avut-o, pentru că nu au murit toţi. A preferat să moară el, dar a salvat oameni, asta înseamnă că a ţinut la pasageri mai mult decât la viaţa lui. Că plouă, ninge, fulgeră, război, pace el trebuia să zboare. Este posibil ca şi avionul să nu fi corespuns tehnic, dar până nu se dă verdictul final în anchetă nu ştim“, a arătat Cojocaru. 

Teamnet, furnizor al softurilor pentru localizare

Compania Teamnet furnizează softul de planificare şi coordonare a misiunilor de salvare utilizat de ROMATSA. Aceeaşi societate este şi furnizorul softului de localizare GIS pentru serviciul 112 gestionat de STS. Contractul a fost atribuit în 2009, când compania făcea parte din grupul Asesoft, controlat de Sebastian Ghiţă. În prezent, pachetul  majoritar de acţiuni este deţinut de Bogdan Padiu. Reprezentanţii companiei au declarat că aeronava a fost găsită greu pentru că în zonă sunt puţine antene GSM. Pe baza ultimelor localizări ale aparatului în timpul zborului, aplicaţia software stabileşte o arie de căutare, care se suprapune, ulterior, pe hărţile GIS.  Sorin Ghica

Expert: Iovan a ştiut că se expune la nişte riscuri fantastice

Pilotul Lucian Mândruţă, a ridicat câteva semne de întrebare pe pagina sa de Facebook cu privire la aeronava care aparţinea Şcolii Superioare de Aviaţie. „Cine a verificat ultima oară sistemele de degivrare (antigheaţă) ale aparatului BN2, vechi de mai bine de 40 de ani. Erau în stare de funcţionare? Când au fost înlocuite ultima oară? Cine a decis să se ia riscul acestui zbor, în condiţiile în care un front de vreme rea (temperaturi scăzute, umiditate crescută) tranzita România?”, se întreabă pilotul. Instructorul Cojocaru a explicat pentru „Adevărul”  ce se întâmplă atunci când se formează givrarea (acumularea de gheaţă pe fuselajul avionului), presupusa cauză care l-ar fi făcut pe Adrian Iovan să aterizeze forţat. „Umiditatea, ceaţa, de la asta apare totul, se umple cu gheaţă, îţi schimbă profilul aerodinamic al aripii, elicea se încarcă şi ea cu gheaţă, nu mai intră în parametri şi intră în trepidaţii. În acel moment, motorul aeronavei nu mai are putere şi nu mai poate zbura”, a explicat instructorul.

De asemenea, acesta a precizat că degivrarea (dezgheţarea) se face prin captarea aerului cald de la motor şi se bagă pe bordul de atac al aripii (partea din faţă a aripii – n.r.).

Salvatorii, trimişi pe piste greşite

Salvamontiştii care au participat la căutarea avionului prăbuşit în Apuseni au fost coordonaţi de ISU şi au fost dirijaţi spre piste greşite pe baza coordonatelor GPS eronate, comunicate de STS, a declarat pentru „Adevărul” vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Florin Roman, care a participat la căutarea aeronavei.

Roman susţine că unul dintre “vinovaţii” de producerea accidentului este chiar legislaţia din România, care nu permite identificarea unei persoane după telefonul mobil, decât în cazuri speciale.

“Dacă ai un accident şi suni la 112 şi spui că eşti rănit şi nu cunoşti zona în care te afli pur şi simplu nu poţi fi identificat şi localizat. În schimb, dacă eşti un infractor,  legislaţia permite localizarea prin telefon. O problemă mare în evenimentul din Apuseni a constituit-o faptul că acolo nu există semnal GSM decât pe alocuri şi practic din acest motiv cred că cei de la STS au greşit localizarea. În baza acestei localizări eronate, şi trebuie ştiut că există o marjă foarte mare de a greşi zona, toate echipajele de salvatori au fost trimise pe piste greşite. Dacă mi-aţi permite un exemplu: accidentul s-a produs la Sebeş şi salvatorii au fost trimişi să îi caute la Alba Iulia. Dacă localizarea ar fi fost exactă, timpul de intervenţie ar fi fost mai scurt cu două-trei ore”, a spus Roman.


Citeşte mai multe pe această temă:

De ce n-a folosit Poliţia sistemul de localizare GSM: este destinat doar „cauzelor penale“ şi numai cu mandat

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Florin Roman, a precizat, marţi, că în cazul operaţiunii de salvare declanşată în urma accidentul aviatic care a avut loc luni în Munţii Apuseni au existat „probleme foarte mari de comunicare” şi că din cauza legislaţiei, victimele nu au putut fi găsite mai repede. Pe de altă parte, Poliţia Română a precizat că sistemul de urmărire din dotare nu poate fi folosit decât cu acordul magistraţilor.

Medic supravieţuitor: Datorită lui Iovan suntem în viaţă. Tânăra care a murit avea 23 de ani şi era studentă în anul V. Rezultatul autopsiei

Victimele accidentului aviatic de la Cluj sunt în stare stabilă. Mai mult, medicul Radu Zamfir, cel care a ţinut legătura telefonic cu salvatorii după prăbuşirea aeronavei s-a întors marţi în Capitală. Pe de altă parte, Ministerul Apărării Naţionale a informat că tânăra care a murit în accident are 23 de ani, este studentă în anul V, şi în această misiune participa ca voluntar. Rezultatele autopsiei: studenta şi Adrian Iovan au murit de frig.

Fratele studentei care a murit în avionul pilotat de Iovan: Nu are rost să căutăm vinovaţi. Avionul era un sicriu cu aripi

Aurelia Ion, tânără studentă la Medicină care a murit, ieri, în accidentul aviatic din Cluj a lăsat în urmă o familie îndoliată care spune că nu încearcă să caute vinovaţi, dar că se simte deranjată de mediatizarea excesivă a acestui accident.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite