Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Malaysia Airlines #17: povara responsabilităţii

8
23 Jul 2014 11:26:12
Vladimir Stoicescu
Imagine cu rămăşiţele avionului companiei Malaysia Airlines doborât în Ucraina FOTO Reuters
Imagine cu rămăşiţele avionului companiei Malaysia Airlines doborât în Ucraina FOTO Reuters

Într-o lume ideală, greşelile sunt pictate în alb şi negru. Aviaţia, din nefericire, nu este o industrie monocromatică, chiar dacă tendinţa investigatorilor este să numească un vinovat principal şi ceilalţi.

Ceilalţi fiind, în această circumstanţă, o mulţime de vinovaţi mai mici ce sunt eclipsaţi de lansatorii de rachete. Scopul acestui articol nu este evidentul, ci vinovaţii mai mici.

Ucraina

Presa a ales să facă distincţia între Ucraina şi Republica Populară Donetsk (RPD), între ucraineni şi „separatişti”. În plus, chiar şi Ucraina face diferenţa între ucraineni şi „separatişti”. Înţeleg motivul, însa îmi pare o situaţie absurdă, ţinând cont că discutăm despre cetăţenii aceleiaşi ţări. Sigur, nu este indicat ca eu să judec o ţară prin prisma acţiunilor unor cetăţeni, însă, dacă RPD este vinovată, atunci Ucraina este vinovată.

RPD nu există, existenţa sa are o validitate similară cu cea a inorogilor şi a Zânei Măseluţă. Aşadar, dacă RPD nu există, atunci Ucraina este responsabilă de siguranţa propriului spaţiu aerian. În caz contrar, aceştia aveau datoria să îl inchidă.

Eurocontrol şi EASA (European Aviation Safety Agency)

Uniunea Europeană este o entitate extrem de complexă şi de birocratică. EASA are putere executivă, Eurocontrol mai puţin. O ţară trebuie să fie membră a Uniunii Europene pentru a face parte din EASA (cu câteva excepţii), însă Eurocontrol acoperă Europa geografică. Practic, o ţară poate să fie membră Eurocontrol fără să fie membră EASA. În plus, Eurocontrol are abilitatea să controleze un spaţiu aerian, dar nu are abilitatea să îl inchidă. Evident, aceasta este o tehnicalitate.

Daca eu eram în cabina de pilotaj, la Schipol, şi auzem de la Clearance Delivery: „MH 17, you’re cleared to Kuala Lumpur AS FILED, climb and maintain 3000 feet, expect FL330 ten minutes after departure, departure frequency 119.05, squawk 4107”, atunci, ca pilot, concluzionam că spaţiul aerian de la Amsterdam la Kuala Lumpur este sigur. Îi tot aud pe cei de la Eurocontrol cum se scuză, cum că ei nu au avut capacitatea să închidă spaţiul aerian de deasupra zonei de conflict, cum că era responsabilitatea Ucrainei, cum că … Bine, nu au capacitatea să închidă spaţiul aerian, înţeleg, însă au capacitatea să controleze traficul. Am spus că este o tehnicalitate, pentru că, teoretic vorbind, nu îi obligă nimeni să accepte un plan de zbor.

Eurocontrol avea abilitatea să schimbe planul de zbor al MH 17, cum credeau ei mai bine. Şi, ţinând cont că separatiştii au doborât încă o aeronava, aflată la peste 20,000 de picioare, cu câteva zile înaintea lui MH 17, consider că Eurocontrol putea să închidă spaţiul aerian ucrainean fără să-l închidă, aceştia având abilitatea să schimbe ruta aeronavelor pe care le controlează.

Malaysia Airlines

Consider că este imposibil ca eu să învinuiesc compania. Motivul este unul simplu: dacă îi acuz pe managerii companiei că au continuat să zboare pe deasupra Ucrainei, atunci trebuie să îl invinuiesc şi pe dispecerul care a aprobat planul de zbor. Dacă îl învinuiesc pe dispecer, atunci trebuie să îl învinuiesc şi pe căpitan, pentru că a acceptat să zboare. Luând în considerare că Ucraina nu şi-a închis spaţiul aerian şi că Eurocontrol a aprobat zborul într-o zonă de conflict care, fără doar şi poate, era extrem de nesigură, atunci, trebuie să accept că pilotul a fost indus în eroare. Sigur, în realitate, povara responsabilităţii cade pe umerii căpitanului, însă, ca pilot, sunt ferm convins că într-o situaţie similară acceptam şi eu zborul.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

8 Comentarii

Utilizator Adevărul
23.07.2014, 12:07:00

Comentariu considerat abuziv.

legumesifructe
23.07.2014, 12:43:10

De multi ani de zile Europa de vest, intoarce privirea de la magariile mafiei Putin-KGB din Rusia. Lista este lunga: dar sa mintim numai pe Anna Politowskaya si Serghei Magnitski. Nu stiau Francezii despre ei, stiau dar cum sunt niste avizi dupa bani, politicienii Francezi au incheiat contracte militare cu Putin. Nu stiau Englezii ca daca stau la masa cu sefii lui Lugovoi, ca risca sa pateasca precum Litvinenko? Stiau, dar goana dupa bani e Bread and Butter la Londra. De Germania nici nu mai are rost sa pomenesc, pantru ca ei STAZI si KGB sunt cel mai fericit cuplu, precum Hitler si Stalin in istoria neagra a criminalitii universale. Deci ca sa revenim, armele cu care Rusii lui Putin au cotropit Crimea, au ocupat Donbasul, si mai nou au inceput sa traga in avioane comerciale, sunt Made in the West. Asa a fost si cu Libia, Iran, Irak. Producatorii de arme, nu aveti nici o grija, stiu foarte bine sa-si aleaga clientii. Vestul Europei, care a fost implicit complice la crimele lui Putin are obligatia morala, de a opri exporturile de armament catre un regim care s-a dovedit iresponsabil pentru propriul lui popor, si criminal pantru toti.

-1 (5 voturi)
Florin Gusa
23.07.2014, 13:57:35

si ce dracu sa le faca?? sa le ia parul de pe picioare ??? :))))))

-1 (3 voturi)
IonIon Codreanu
23.07.2014, 14:36:51

@fructe legume Amice, nu ești în temă, dar ai pus degetul pe rană, poate... Armele folosite aici sunt integral de producție sovietică, nu are importanță dacă Vestul blochează exporturile spre Rusia. Ele s-au exportat și se exportă în multe țări, chiar și din UE (Finlanda le are). Apoi, vinovații sunt numeroși, este scabros, necinstit, că se caută un țap ispășitor. Dacă nu ar fi producție de arme, nu ar fi nici evenimente tragice de acest tip. Nu-i primul și nici ultimul, fii sigur. Dacă accepți producția de arme, existența armatelor care le folosesc, accepți războiul ca mijloc de ”rezolvare” a neînțelegerilor, atunci acceptă SENIN și astfel de lucruri, acceptă că poți fi ORICÂND ucis. Pentru că armele sunt făcute pentru ucis și distrus, nu pentru plantat flori! Iată de ce mi-e silă de toate discuțiile în jurul tragediei din Ucraina, făcută de conducători care visează noaptea numai producție de arme și armate bine înzestrate.

+2 (4 voturi)
tampa_killer
23.07.2014, 14:43:02

fructe si legume: cel mai mare exportator de arme ramane USA si nu cred ca da arme doar ingerilor!

0 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (8)

Modifică Setările