Manipulare marca Budapesta. Sondaj controversat: doar 10% dintre maghiarii transilvăneni cred că România e ţara lor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maghiari din Ţinutul Secuiesc cu steagul Ungariei şi cel al secuilor, pregătindu-se de celebrarea Zilei Maghiarilor
Maghiari din Ţinutul Secuiesc cu steagul Ungariei şi cel al secuilor, pregătindu-se de celebrarea Zilei Maghiarilor

Experţii în sociologie şi securitate naţională susţin că statul trebuie să reacţioneze după ce Institutul unguresc Bálványos a dat publicităţii un sondaj manipulator electoral care arată că doar 10% dintre maghiarii din Transilvania consideră că patria lor este România. Institutul care a realizat cercetarea este sponsorizat de o organizaţie care promovează obiectivele legate de strategia de politică naţională a Guvernului Ungariei.

Sondajul realizat de Institutul Bálványos şi firma Transylvania Inquiry din care reiese că doar 10% dintre maghiarii din Transilvania consideră că patria lor este România este manipulator şi a fost lansat în contextul competiţiei electorale din Ungaria, ţară unde se vor organiza alegeri legislative în 2022.

Ba mai mult, sondajul poate afecta securitatea naţională, atrag atenţia experţii. 

Reamintim că la finalul săptămânii trecute a fost dat publicităţii un sondaj care arată că majoritatea maghiarilor au indicat că patria lor este, în primul rând, Transilvania (47%), nu România. Unităţi teritoriale mai mici (Ţinutul Secuiesc, Partium, Banat) s-au regăsit în 37% dintre răspunsurile oferite la întrebarea cu privire la patrie şi locul natal. 

Miza politică 

Pe de altă parte, aproximativ 60% dintre maghiarii din Transilvania care au împlinit vârsta de 18 ani au solicitat cetăţenia ungară, iar tot aproximativ 25% dintre maghiarii din Transilvania nu intenţionează să solicite cetăţenia ungară. Apoi, 42% dintre maghiarii din Transilvania care au şi cetăţenia maghiară au declarat că ar participa la alegerile parlamentare din Ungaria. În privinţa preferinţelor politice nu s-au înregistrat schimbări: 83%, deci majoritatea maghiarilor din Transilvania cu cetăţenie ungară, ar vota cu FIDESZ (Alianţa Civică Maghiară - partid politic parlamentar de centru-dreapta din Ungaria). 

Din sondaj rezultă că respondenţii sunt mai interesaţi de politica maghiară din Transilvania – 38%, după care de politica din Ungaria – 25%, şi doar 16% de politica din România. 94% dintre maghiarii din Transilvania îl cunosc pe Viktor Orbán, 89% îl sprijină, simpatizează cu acesta. Primul ministru al Ungariei îl devansează pe liderul UDMR, Kelemen Hunor, care este cunoscut de 89% dintre maghiarii din Transilvania şi simpatizat de 78% dintre aceştia.

Ţinta este publicul din Ungaria  

Sociologii români atrag atenţia că sondajul are o pronunţată miză propagandistică şi că este destinat publicului din Ungaria. „Este o şuşanea electorală. Ministerul Afacerilor Externe ar trebui să ia atitudine pentru ca astfel de aberaţii să nu se mai repete.

Este o şuşanea electorală, mai exact, nu o cercetare ştiinţifică. Alfred Bulai sociolog 

Este în mod clar o manipulare cu iz electoral. Nu are niciun fel de relevanţă ştiinţifică atâta timp cât nu ştim metodologia cercetării, care nu s-a publicat. Trebuia să vedem negru pe alb cum s-au pus întrebările şi în ce comunităţi s-a realizat efectiv sondajul. Adică au fost întrebaţi şi maghiari din Bucureşti sau cei din familiile mixte”, spune sociologul Alfred Bulai.  

Eşantionul şi întrebările 

Procedura de realizare şi rezultatele sondajului sunt puternic contestate şi de sociologul Mircea Kivu.

„Cercetarea este greu de interpretat pentru că este foarte sensibil modul în care au fost formulate întrebările, iar noi nu le avem. Apoi, la fel de sensibil este modul în care alegi să faci eşantionul pentru că una este să alegi oameni din mici comunităţi compacte de maghiari şi alta este să optezi pentru maghiarii din comunităţile mixte aflate în localităţi mari, cum ar fi Cluj Napoca, de exemplu. Răspunsurile la acest sondaj pot fi astfel manipulate prin întrebările puse şi eşantionul ales, deci nu este relevant. La prima vedere pare un pur sondaj electoral realizat la cererea partidului FIDESZ din Ungaria, adică nu prea este de luat în serios. Oricum, i-am întrebat pe colegii din Ardeal şi nu au auzit de acest sondaj”, a precizat Mircea Kivu pentru „Adevărul”.

Viktor Orbán ţinteşte electoratul maghiar din România 

Pe de altă parte, fost director al SRI, Costin Georgescu consideră că acest sondaj face parte din „salba” de manevre electorale pe care premierul Viktor Orbán le-a făcut de-a lungul timpului în Transilvania.

„Este o miză mare pentru Viktor Orbán pentru că vorbim de zeci sau sute de mii de oameni. La nivelul populaţiei Ungariei, aceşti maghiari din România care au dublă cetăţenie chiar contează la vot. Pot face diferenţa. Şi sunt ademeniţi cu diverse cadouri făcute de Budapesta. Vorbim inclusiv de unele finanţări făcute comunităţilor locale, dar şi de o serie de mitinguri pe care premierul de la Budapesta le-a organizat, în trecut, chiar în România. Aceste întâlniri dau satisfacţie cetăţenilor maghiari din România, se simt importaţi, se simt băgaţi în seamă, iar cei cu dublă cetăţenie votează cu Viktor Orbán. Statul român ar trebui să taxeze astfel de ieşiri. Astfel de sondaje manipulatoare atacă într-un fel chiar securitatea României”, a precizat Costin Georgescu. 

Cine a făcut sondajul 

Pe propria pagină de internet, Institutul Bálványos se prezintă ca fiind un think tank de cercetare sociologică şi de politică publică, care caută răspunsuri fondate ştiinţific la problemele importante în ceea ce priveşte viitorul comunităţii maghiare din Transilvania. Sponsorul principal al Institutului Bálványos este organizaţia Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. din Budapesta, înfiinţată în 2011, al cărui scop declarat este promovarea realizării obiectivelor legate de strategia de politică naţională a Guvernului Ungariei. „Sarcina principală este de a promova prosperitatea individuală şi comunitară, prosperitatea financiară şi intelectuală a maghiarilor care trăiesc în străinătate şi pentru a le păstra cultura”, se arată pe site-ul Bethlen Gábor.

Transylvania Inquiry este o firmă din Cluj care se ocupă cu „activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice”, înfiinţată în anul 2018. În anul 2020, compania cu un singur angajat a avut un profit de 16.540 de lei. Cel mai bun an al Transylvania Inquiry a fost 2019, când profitul net a fost de 298.322 de lei, adică peste 60.000 de euro.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite