Mii de minori aflaţi în pericol sună la numărul unic 119 - Telefonul Copilului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Shutterstock
FOTO: Shutterstock

În primele trei săptămâni de la lansarea numărului unic 119 - Telefonul Copilului, au fost descoperiţi 3.510 minori aflaţi în pericol. Numărul 119 este un telefon unic şi gratuit la nivel naţional pentru situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului.

 Aici pot fi raportate orice fel de situaţii de abuz asupra minorilor: fizic, emoţional sau sexual. Neglijarea nevoilor de bază ale micuţilor sau a nu fi duşi la şcoală ori la medic reprezintă de asemenea o formă de abuz, atrag atenţia autorităţile.

3.510 copii din toată ţara aflaţi în situaţii vulnerabile au apelat numărul unic 119 - Telefonul Copilului, lansat în urmă cu trei săptămâni. În urma acestor apeluri, echipele mobile ale Direcţiei Generale de Asistenţă şi Protecţia Copilului (DGASPC) au efectuat 81 de misiuni de urgenţă, iar 1.706 cazuri sunt deja închise după ce situaţiile de risc la adresa copiilor au fost soluţionate prin consiliere, mediere sau intervenţie în regim de urgenţă, anunţă autorităţile.

Reamintim că începând din 5 ianuarie 2022, în România este operaţional numărul unic 119 - Telefonul Copilului, unde minorii aflaţi în situaţii vulnerabile sau  alte persoane care au cunoştinţă despre copii abuzaţi, exploataţi sau supuşi unei forme de violenţă pot cere ajutor. Sesizarea poate fi făcută şi sub anonimat.

Principalele probleme semnalate de copiii şi adulţii care au apelat numărul 119 în perioada 5-21 ianuarie vizează abuzul fizic şi emoţional, abuzul sexual, neglijarea, bullyingul şi cerşetoria. La acestea se adaugă o serie de sesizări sau solicitări de informaţii în legătură cu diferite drepturi ale copiilor: tutela, eliberarea actelor de identitate, dreptul la pensie alimentară sau alocaţie.

Printre cei care au cerut ajutor la 119 se numără şi o adolescentă de 14 ani care a reclamat că este agresată fizic de către fratele său. Mama fetei este la muncă în străinătate, copila aflându-se în grija concubinului mamei. „Echipa mobilă a intervenit în regim de urgenţă, a confirmat spusele fetei şi a dispus plasamentul în regim de urgenţă într-o unitate rezidenţială, măsura fiind revocată după 4 zile deoarece, în urma contactării mamei, aceasta a revenit în ţară şi a preluat minora”, au transmis autorităţile. 

Însă la Telefonul Copilului pot fi raportate abuzuri asupra minorilor şi de alte persoane. De exemplu, o profesoară a apelat la 119 după ce un copil a fost agresat fizic de directorul şcolii. Echipa mobilă a intervenit şi de această dată şi cazul a fost deferit către serviciile de specialitate, urmând a fi luate măsuri legale cu privire la fapta directorului. Însă, în urma evaluării iniţiale, reprezentanţii Direcţiei Copilului au constatat că minorul are nevoie de consiliere psihologică şi de o evaluare privind posibila încadrare într-un grad de handicap. 

Cum îi poate ajuta Telefonul Copilului pe cei aflaţi în pericol

Numărul 119 este un telefon unic şi gratuit la nivel naţional pentru situaţiile de abuz, neglijare şi exploatare a copilului. Acesta este operat de către consilierii Direcţiilor de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. În toate aceste instituţii există acum un birou cu operatori call-center care funcţionează non-stop. 

Aceştia sunt specialişti în protecţia copilului, care au fost instruiţi să distingă situaţiile în care copiii sunt în pericol iminent. În 27 de state europene există un număr unic la nivel naţional pentru protecţia copilului. În România, din 2006, funcţionează un alt număr de telefon, 116 111 - înfiinţat de Asociaţia Telefonul Copilului cu un partener de telefonie mobilă.

În situaţii grave, apelul este transferat automat către 112

„Nu este un simplu telefon, este o întreagă infrastructură, o platformă instalată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu ajutorul căreia operatorii pot vedea de unde se sună, numărul apelantului şi, în situaţia în care se confirmă că este o situaţie gravă, în timp real se deplasează o echipă de intervenţie a Protecţiei Copilului acolo unde se află copilul. În situaţia în care problema semnalată este o urgenţă care pune viaţa în pericol, se face transferul automat către 112, pentru că cele două sisteme informatice sunt interconectate”, a explicat consilierul de stat Mădălina Turza. În cazul sesizării unui caz de copil dispărut, Poliţia va transmite un mesaj folosind sistemul RO-ALERT.

Numărul copiilor agresaţi a crescut în pandemie

„Motivul pentru care acest număr a fost înfiinţat a fost determinat de perioada pandemiei, care a făcut să se adâncească un fenomen ce era subraportat, violenţa în familii şi în comunitate”,  a explicat Turza. Concret, în 2020 au fost raportate peste 8.700 de cazuri de infracţiuni, violenţe împotriva copiilor şi doar în primele şapte luni ale anului 2021 au fost peste 5.400 de astfel de cazuri care au făcut obiectul unor dosare penale. Potrivit consilierului de stat, aceste cifre au fost mult mai mari faţă de anii precedenţi din cauza pandemiei, care i-a ţinut pe copii mult mai mult în case, lucru care a dus la situaţii grave.

Psiholog: „E important ca persoanele care lucrează acolo să fie dedicate”

Psihologul Keren Rosner consideră că Telefonul Copilului este un prim pas concret spre un ajutor direct pentru copiii aflaţi în situaţii vulnerabile, care de multe ori nu au la cine să apeleze. „Aceşti copii trăiesc frecvent situaţii dificile de privaţiuni, de agresiune. Sunt copii retraşi, nu sunt foarte băgaţi în seamă de ceilalţi. Trecem cu indiferenţă pe lângă copii care non-verbal transmit mesaje de S.O.S. Ei acum pot să ceară ajutor direct. Au nevoie de un sprijin, de un sfat, să ştie că cineva i-ar putea sprijini pentru a ieşi din situaţia de viaţă pe care o trăiesc”, explică specialista.

Totodată, Keren Rosner aminteşte că este foarte important ca numărul unic 119 să ajungă la cei care au nevoie de el: „Ar fi bine ca acest număr să fie distribuit prin şcoli, ca informaţia să ajungă la copii. Poate sunt copii care nu frecventează şcoala pentru că au o situaţie familială mai complicată. În acest caz, alţi copii pot veni să le spună despre existenţa acestui telefon”. Şi, în plus, persoanele care răspund apelurilor de la copii trebuie să fie bine pregătite şi să aibă o dorinţă reală de a veni în ajutor: „Depinde cine va răspunde la telefon. E important ca persoanele care lucrează acolo să fie dedicate. Cred că voluntariatul ar fi foarte eficient. În voluntariat lucrează persoane care se dedică şi care doresc să ia parte la justiţia socială. Dacă e vorba de angajări, să nu fie vorba doar de atât, pentru că e un loc confortabil de lucru”, a explicat specialistul. Autorităţile se laudă că softul pus la dispoziţie de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale permite monitorizarea în timp real a activităţii operatorilor şi a modalităţilor de soluţionare a cazurilor.

Tipuri de abuz împotriva copiilor. Când sunăm la 119

Abuzul fizic poate fi orice act de violenţă (accidental sau intenţionat) care are ca rezultat rănirea unui copil. Acestea pot include lovirea cu pumnii, loviturile cu picioarele, scuturarea, înjunghierea, aruncarea, muşcarea, sufocarea, arderea sau lovirea (cu palma sau cu un obiect, cum ar fi o curea). 

Abuzul emoţional este categoria cel mai dificil de definit şi, din păcate, cel mai dificil tip de abuz de investigat. Exemplele includ critici dure, injurii sau comentarii derogatorii, ruşinarea copilului, ameninţări, expunerea copiilor la violenţă domestică.

Abuzul sexual poate include atingerea inadecvată, a fi forţat să facă sex sau să se angajeze în acte sexuale, a fi forţat să vizioneze materiale pornografice, a fi forţat să se prostitueze sau ca o persoană să se expună în faţa unui copil.

Neglijarea reprezintă o formă de abuz şi presupune neasigurarea nevoilor de bază ale vieţii, inclusiv hrană/apă, îmbrăcăminte adecvată, un adăpost adecvat sau o supraveghere adecvată. A nu primi îngrijiri medicale sau a nu fi dus la şcoală poate fi, de asemenea, clasificat drept neglijare.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite