Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Nu despre caricaturi este vorba

6
14 Jan 2015 21:09:04
Mircea Vasilescu

Emoţia stârnită de uciderea caricaturiştilor de la Charlie Hebdo a generat tone de comentarii în presă, pe Facebook, peste tot. E firesc: lumea de azi, dominată de mass-media, reacţionează rapid şi abundent la astfel de episoade cu o încărcătură emoţională puternică.

Tocmai din cauza emoţiilor, în abundenţa de comentarii şi opinii se strecoară multe teme care scapă din vedere esenţialul. Aşa este, de exemplu, discuţia despre calitatea caricaturilor din Charlie Hebdo. Au fost mulţi cei care au simţit nevoia să spună că nu le plac. Şi chiar au argumentat de ce calitatea lor e îndoielnică. Alţii consideră că, în contextul actual, când au fost ucişi nişte oameni pentru că făceau caricaturi, e cinic să dezbatem fineţuri estetice. În sofisticatele societăţi occidentale, e normal să apară tot felul de puncte de vedere, iar farmecul vieţii şi dezbaterii libere constă şi în felul în care, chiar şi în faţa unei tragedii, oamenii simt nevoia să exprime ce cred şi ce gândesc, asumându-şi riscul de a părea cel puţin neadecvaţi.

Mi se pare însă că, în cazul atentatului de la Paris, nu despre caricaturi şi caricaturişti este vorba. Desigur, ţinta aleasă de terorişti a fost o revistă satirică. Dar nu faptul că cei doi fraţi criminali s-au simţit ofensaţi de caricaturi explică atentatul. În spatele celor doi atentatori stă un întreg sistem, care alege ţintele în funcţie de impactul potenţial şi de efectele dorite. În cazul de faţă, cine a planificat acţiunea ştia sigur căva genera nu numai emoţii puternice, dar şi discuţii despre una dintre valorile fundamentale ale democraţiei: libertatea de exprimare. Or, asta e cel mai important. Dacă era vorba doar de pedepsirea “punctuală” a unor caricaturişti ofensatori, ei puteau fi ucişi de mult, individual, şi gata. Dar atentatul de la Charlie Hebdo e doar o etapă dintr-un război lung şi sistematic împotriva valorilor occidentale.

Dincolo de victimele atentatelor (de la New York, Madrid, Londra, Paris), acest război se străduieşte să pună în dificultate societăţile occidentale în ansamblu şi valorile lor. Fiecare atentat generează îndoiala şi neîncrederea: în autorităţi, în guverne, în serviciile secrete, în legile şi instituţiile care au datoria de a asigura siguranţa cetăţenilor. Ba chiar şi în valorile ca atare: sunt destui care se întreabă dacă n-ar trebui puse limite libertăţii de exprimare. Ba chiar şi în democraţie: în Franţa, Frontul Naţional câştigă şi mai mult teren, iar în Marea Britanie UKIP devine o forţă tot mai importantă. Ambele formaţiuni politice au o problemă cu imigranţii, cu străinii în general şi propun, de fapt, un fel de nou tribalism: închiderea frontierelor, limitarea imigraţiei şi alte asemenea măsuri care par convingătoare pentru mulţi cetăţeni înfricoşaţi de ce-i aşteaptă mâine. Frica asta e inseminată sistematic de organizaţiile islamiste care au declanşat “Războiul Sfânt”. Iar în aceste organizaţii nu sunt doar disperaţi dispuşi să omoare sau să pună bombe pentru că sunt spălaţi pe creier şi convinşi că vor ajunge martiri; nu sunt doar brute înarmate. Sunt şi – chiar dacă nu la vedere – creiere sofisticate, care cunosc foarte bine pe ce se întemeiază societăţile occidentale, cum funcţionează ele şi care le sunt punctele slabe.

“Cu cât o societate este mai democratică şi mai deschisă, cu atât e mai expusă la terorism” – scria celebra jurnalistă Oriana Fallaci după atentatele din 11 septembrie. Or, pe termen lung – iar cine crede într-un Război Sfânt ştie să aibă răbdare – atentatele şi ţintele lor atent alese îi pot face pe mulţi cetăţeni să dorească (din frică, din nesiguranţă, din neîncredere) tot mai multă închidere. Da, e adevărat că libertatea de circulaţie este cel mai mare câştig al Uniunii Europene (consideră 52% dintre cetăţenii europeni, conform unui recent Eurobarometru), dar, la o adică, am putea renunţa la el, nu? Măcar un pic. Şi de ce n-am limita, apoi, şi alte libertăţi, ca să ne putem apăra mai bine de terorişti? Mai ales sub impactul emoţiilor, mă tem că sunt destui cetăţeni cumsecade care nu-şi vor da seama că a renunţa “un pic” şi a limita “parţial” înseamnă începutul sfârşitului.

Aşa încât nu despre caricaturi este vorba. Câtuşi de puţin. Redacţia Charlie Hebdo şi magazinul evreiesc (de ce nu unul african, chinezesc, vietnamez sau de altă naţionalitate?) sunt doar puncte tragice de pe un traseu pe care creierele din umbră ale organizaţiilor teroriste l-au gândit strategic. Cu asta are Occidentul de luptat. Căci atentate vor mai fi, cu siguranţă.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Popescu Anton
14.01.2015, 22:27:10

Da, domnule Vasilescu, ati atins esentialul:daca renunti la o picatura de libertate s-a dus totul naibii.Adica daca iei "masuri" . Daca nu le ei vei avea in continuare atentate dar macar poti sa spui, da domne a meritat sa patim asta, viata merge mai departe. Si pe urma ce lovitura mai mare s-a putut da nemernicilor decat ca un tiraj imens din Hebdo Charlie s-a vandut ca painea calda in doua ore extrem de matinale. Iata de ce nu trebuie sa actionam prin restangerea unor drepturi castigate in atatia ani. Megem mai departe cu ei de gat. Numai indarjirea noastra de a continua ii poate deconcentra, ii poate clatina.Poate ca Guantanamo sau alte actiuni mai dure nu sunt chiar de lepadat, desi si aici sunt "critici, umanisti. Poti folosi si caricatura dar si oprirea lor cu forta. Lupta este dura si de durata dar, in numele a ceea ce suntem acum, trebuie sa continuam.

+6 (8 voturi)
Vanatorul/d.c.
14.01.2015, 23:35:25

"Nu despre caricaturi este vorba" Categoric ca nu despre caricaturi (ca provocare) e vorba..! Cand au doborat cele doua WTC ucigand mii de oameni nevinovati, au facut-o din cauza unei caricaturi..? Cand au aruncat in aer un tren in Spania (ucigand si multi romani), ii provocase cineva cu caricaturi..? Cand au terorizat Londra, s-a intamplat tot din cauza unor provocari..? Teroristii arabi sunt doar niste criminali, niste ucigasi cu sange rece, care pretexteaza sacralitatea unor simboluri sau personaje religioase, pentru a semana teroare, pentru a intimida si, mai ales (atentie mare acum..!), pentru a oferi satisfactie coreligionarilor lor musulmani, a caror educatie si cultura sunt strict construite pe fundatia..religioasa a Islamului, atat in familie cat si in moschei. Si in niciun caz nu trebuie mai facuta greseala separatii islamulului de fundamentalismul islamic..! Fundamentalismul islamic sustine prin actele lui de teroare asa zisul Islam moderat, oferindu-i "eroi" (teroristi fanatici care merg pana la sinucidere), iar Islamul moderat ofera ideologia si baza de selectie a acestor "eroi", practic niste ucigasi psihopati. Si cand te gandesti ca se mai gasesc unii "umanisti", "logicieni" si chiar dintre cei care se declara "buni crestini" , sa justifice odioasele maceluri la care se dedau teroristii arabi..! Sa justifice reactiile demente ale unor pshiopati, care, din cand in cand, pun de-o casapire in lumea libera si civilizata, pretextand provocari la adresa Islamului..! Musulman sa fii si tot iti vine sa te..crucesti, cand dai peste..cugetatori de genul asta..! Am sau n-am dreptate, d-le Mircea Vasilescu ?

+2 (12 voturi)
wender armand
15.01.2015, 19:09:11

Hai sa ne imaginam ça D-zeu a aparut in dormitorul lui Adolf Hitler in noaptea intre 30 -31ianuarie 1933 cu urmatoarea propunere care bine inteles nu o putea refuza : uite Adolf ,ai devenit conducatorul Germaniei, stiu ça ai planuri de a recupera teritoriile pierdute in razboiul mare,si ai planuri si despre o mica minoritate de cam vreo 2% de cetateni germani evrei si mai departe vrei sai eliminezi de peste tot in Europa. Poti sa continui cu acest plan Adolf,dar sa stii ca in locul lor Eu iti aduc in Germania cel putin 8% de musulmani,in Franta 10%,in Belgia 30%.Europa se va fi plina de ei peste tot. Adolf,tu pe evrei ii cunosti;asa ca o sa-ti spun ceva despre musulmani : la ei a primi noi musulmani e ok, dar cine vrea sa treaca la o alta religie i-si pericleaza viata,asemenea cu o femeie care e in legatura cu un barbat din alta religie;pe de alta parte barbatii musulamani au libertatea de a avea una si mai multe la acelasi timp chiar daca legea germana nu permite.In relativ scurt timp vei vedea visul tau de a pastra o natie pura ,prabusit.Din cele trei religii mari,Judaism,Crestinism si Islam,numai ultima de la bun inceput a pornit pe cale de rasboi: mai intai intre musulmani arabi condusi de Mohamed si arabi pagani,care sau macelarit unul pe altul pana cind islamistii au iesit victoriosi si pe restul i-a fortat sa capete"singura religie" Dupa acea, islamistii au iesit sa cucereasca restul lumii profitand ca putrile mari imperiile bizantina si persiana sau epuizat prin lupte intre ele.Pana in ziua de astazi ei cred ca singura pace posibila se poate indeplimi numai sub Islam.Asa Adolf vei avea un mare concurent.Acum Adolf fat-i alegerea : te lasi de "problema ecreiasca " ori vei primi "problema musulmana".

-3 (3 voturi)
rolari
15.01.2015, 19:25:14

Amice autor suferi de scen-artrita ? Unii ca tine il torpileaza pe Ponta, ca peste facultate a mai vrut si un doctorat. Voi ziaristii ce dreacului de scoala aveti, de pareti asa cum sunteti ?!

-1 (5 voturi)
ERTEP ESCUGRIGOR
15.01.2015, 21:52:54

EXACT, domnule Vasilescu ! ci vorba este tocmai despre TERORISMUL INTELECTUAL (cel mai diabolic !) dibaci, subtil, vechi, cu siguranţă, cel puţin de cînd intelectualii au apărut ca „specie” şi despre care Nimeni nu pomeneşte Nimic, TOATĂ lumea TACE, vorbind „intelectual”, despre toate celelalte, despre orice !

+2 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările