Eveniment

articolul anterior articolul urmator

O maşină din trei circulă fără RCA. Asigurarea este obligatorie chiar şi pentru cei care nu mai vor să conducă şi îşi ţin maşinile parcate în curte

4
18 May 2022 06:31:06
Autor: Valentin Bolocan
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Conform ASF, din 9,66 milioane de autovehicule care circulă în România, numai 6,72 de milioane au poliţă de asigurare obligatorie de tip RCA, iar poliţia nu are evidenţa celor care circulă ilegal.

Autoritatea de Supraveghere Financiară avertiza, cu câteva zile în urmă, că aproape 500.000 de poliţe de asigurare RCA emise de falimentara City Insurance expiră pe 11 mai, chiar dacă perioada lor de valabilitate depăşeşte data menţionată şi că şoferii care nu îşi încheie o altă asigurare riscă amenzi cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei. La prima vedere pare o situaţie gravă, dar aceasta nu reflectă nici pe departe catastrofala realitate legată de încheierea poliţelor RCA de către şoferii din România. 
 
Cu ceva timp în urmă, deputatul PSD Vasilică Toma a vrut să clarifice situaţia RCA în România pe fondul creşterii tarifelor acestor asigurări care sunt teoretic obligatorii pentru toţi şoferii. „Având în vedere perturbările grave din piaţa RCA şi faptul că unul dintre motivele creşterii preţurilor poliţelor, invocat de către companiile de asigurări, ar fi gradul scăzut de conformare, respectiv un număr, estimat între jumătate şi o treime din numărul total de autovehicule, care ar circula fără poliţa RCA valabilă, vă rog să îmi transmiteţi care este numărul de autovehicule care deţin poliţă RCA valabilă din totalul de autovehicule înregistrate în România, defalcat pe următoarele două categorii: persoane fizice, respectiv, persoane juridice”, a scris deputatul în solicitarea transmisă Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
 

RCA este obligatorie chiar dacă maşina este stricată sau în garaj 

Răspunsul ASF arată că din trei maşini aflate în trafic una nu are RCA. „Gradul de acoperire a poliţelor de răspundere civilă RCA, raportat la informaţiile cu privire la parcul auto din România la data de 31.12.2021, publicate de către Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor este de aproximativ 70%. Gradul de acoperire este calculat ca raportul dintre numărul poliţelor RCA în vigoare la data de 31.12.2021 (6,72 milioane poliţe) şi parcul auto la 31.12.2021 (9,66 milioane autovehicule). Precizăm că informaţiile privind parcul auto se actualizează anual, includ toate vehiculele înmatriculate în România şi nu sunt defalcate pe categorii de persoane fizice ori juridice”, se arată în răspunsul ASF sub semnătura preşedintelui Nicu Marcu
 
Multe voci susţin că, în ultima vreme, pe fondul pandemiei şi în contextul joburilor remote, poliţia RCA nu mai este necesară atâta timp cât maşina nu iese din parcare. Nimic mai eronat pentru că magistraţii Curţii de Justiţie a UE au decis că poliţa RCA este obligatorie chiar şi pentru cei care nu mai vor să conducă maşinile şi le ţin parcate în curte sau chiar în garaj. Mai mult, poliţa este obligatorie atâta timp cât maşina nu a fost radiată din circulaţie, chiar dacă autoturismul este nefuncţional.
 

MAI nu ştie câte maşini nu au RCA 

Şi situaţia este mult mai gravă la nivelul MAI, care nici măcar nu are habar de câte maşini se află în trafic fără RCA. „Din informaţiile puse la dispoziţie de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor rezultă că în evidenţele acestei structuri nu se regăsesc date cu privire la valabilitatea poliţelor RCA pentru autovehiculele înmatriculate/înregistrate în România”, a transmis MAI. Foarte grav este că acest lucru se întâmplă cu toate că, din punct de vedere legal, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), instituţie subordonată MAI, are obligaţia de a ţine evidenţa autoturismelor care nu au RCA şi ITP şi de a avertiza proprietarii acestora că pot suferi rigorile legii. Astfel, conform Legii 432/2006, DRPCIV „comunică, tuturor persoanelor ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii (...) obligaţiilor legale corespunzătoare”. Asta după ce aceeaşi DRPCIV „constituie şi administrează baza de date naţională integrată privind vehiculele rutiere înmatriculate, care se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Registrul Auto Român şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, referitoare la vehiculele asigurate pentru răspundere civilă pentru pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, denumită în continuare asigurare RCA, vehiculele care au efectuat inspecţia tehnică periodică, denumită în continuare ITP”, se mai arată în actul normativ, dar interconectarea între cele patru instituţii nu s-a realizat încă, iar bazele de date nu au putut fi „suprapuse” pentru a avea evidenţa celor fără RCA.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

relu de la prefectura
18.05.2022, 08:47:26

"O masina din trei circula fara RCA" - incorect. Corect ar fi o masina din trei nu are RCA. Pentru ca nu inseamna ca si circula. Sunt o gramada de masini prin curti si pe domeniul public, neintretinute si fara ITP., care nu circula. Evident, ca nu au nici RCA. Nimeni nu face RCA pentru un harb care sta, doar ca sa repsecte o lege stupida venita de la UE. E o lege inaplicabila. Pericolul nu vine de la astea ci de la masinile neasigurate care circula. Astea trebuie gasite. Pensionarii care nu se indura sa se desparta de harbul lor, sa-l tina sanatosi cata vreme il tin in curtea lor si nu pe domeniul public. Parerea mea e ca toate problemele legate de domeniul auto - RCA, impozit, taxa de drum - s-ar rezolva usor si corect daca ar fi incluse in pretul combustibilului. Asa fiecare ar plati dupa cat circula. Si nimeni nu s-ar mai putea fofila. De ce nu reglementeaza UE in sensul asta?

+2 (2 voturi)
Mihai Medias
18.05.2022, 09:52:01

"Nimeni nu face RCA pentru un harb care sta, doar ca sa repsecte o lege stupida venita de la UE." Asta de unde ai scos-o ?

-1 (1 vot)
defu gabi
18.05.2022, 10:02:53

"...poliţa este obligatorie atâta timp cât maşina nu a fost radiată din circulaţie, chiar dacă autoturismul este nefuncţional..." Prevederea asta e un abuz si este rezultatul traficului de influenta practicat de mafia asiguratorilor la autoritatile UE... Mafiotii astia s-au asigurat triplarea veniturilor fara riscurile asociate...

-10 (12 voturi)
Ion Ion
18.05.2022, 11:06:08

Problema veche in Romania . Fiecare institutie isi face propriul sistem informatic. Aceste sisteme nu pot fi interconectate . Si de aici fiecare este jupin pe felia lui dar nu este o solutie integrata. Daca am avea o singura baza de date care sa includa toate cerintele pentru un autovehicol adica nr imatriculare , VIN, ITP, RCA, vignieta, impozit o camera cu citire automata a numerelor ar putea emite amenzi pentru lipsa oricarei cerinte obligatorii!! Sistemul ar putea trimite notificari proprietarilor de expirare RCA, ITP, vignieta. Ar trebui modificata si legislatia de constatare a amenzilor astfel ca sistemele automate sa poata emite automat amenzi fara un agent consatator. Aici ar intre sistemul descris mai sus , detectoarele RADAR, sistemele de supraveghere (ex treceri de pietoni, sensuri unice , etc.) Si mie mi-se pare un abuz ca o masina care nu circula sa aiba ITP si RCA pentru ca ea nu poate provoca accidente. Dar nu eu fac legea , eu trebuie doar sa ma conformez.

Modifică Setările