Poligonul de testare „nucleară“ al României

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Experimentul lui Toader pare să fie o testare explozivă, incitatoare pentru a vedea care sunt reacţiile la modificările propuse. Păstrând proporţiile, seamănă cu testele nucleare ale Coreei de Nord, care produc ameninţări imprevizibile şi necontrolate, nesăbuite, lipsite total de responsabilitate. Un fel de filozofie a conceptului „După noi potopul!“.

Câmpul tactic este teritoriul Justiţiei. Puterea politică actuală, reprezentată prin actualul ministru al Justiţiei, Tudorel Toader, cunoscut ca nemembru al coaliţiei la guvernare, PSD-ALDE, a efectuat un nou experiment judiciar, în timpul vacanţei judecătoreşti, prezentând, într-o conferinţă de presă, înainte de  publicarea şi punerea în dezbatere publică, proiectele de modificare la Legile Justiţiei, propunerile legislative ale Ministerului de Justiţie.

Cu precizarea apăsată a apoliticului Tudorel Toader, că aceste modificări vor fi prezentate Parlamentului şi nu vor fi aprobate prin OUG. Dovadă că puterea în vigoare şi-a învăţat lecţia, după eşecul OUG 13, privind abuzul în serviciu, şi doreşte să dea legitimitate deplină acestor legi prin aprobarea lor în forul legislativ suprem al ţării.

De ce a fost aleasă această modalitate de fi făcute  cunoscute principalele modificări propuse, înainte de a fi prezentate oficial şi complet pe site-ul instituţiei şi a fi dezbătute de specialiştii în domeniu, nu a clarificat nimeni. Dar, prin acest fel de prezentare şi în special prin principalele modificări propuse-cele mai controversate sunt trecerea Inspecţiei Judiciare în subordinea ministrului Justiţiei şi reducerea prerogativelor preşedintelui României privind numirea în funcţiile importante ale instituţiilor de forţă ale Justiţiei - Parchete, DNA, DIICOT - s-a creat o stare de confuzie şi revoltă în rândul opiniei publice.

Experimentul în cauză este perceput deja ca o încercare de repolitizare şi subordonare politică a principalelor instituţii ale Justiţiei, concomitent cu reducerea luptei anticorupţie şi salvarea penalilor de la răspunderea penală. În câmpul tactic al Justiţiei, exerciţiul seamănă cu testările nucleare cu efecte necunoscute, dar incalculabile şi catastrofale. Reacţiile adverse la astfel de teste sunt prompte şi rapide, de la nivel de comunicate, declaraţii politice, proteste verbale până la proteste de stradă.

Strategia de a legitima aceste experimente şi a le oficializa legislativ prin votul Parlamentului este greu de contracarat din cauza faptului că opoziţia este impotentă, neputând bate în nici un fel, cu nici o moţiune de cenzură, majoritatea parlamentară a puterii actuale.

Experimentul lui Toader pare să fie o testare explozivă, incitatoare pentru a vedea care sunt reacţiile la modificările propuse. Păstrând proporţiile, seamănă cu testele nucleare ale Coreei de Nord, care produc ameninţări imprevizibile şi necontrolate, nesăbuite, lipsite total de responsabilitate. Un fel de filozofie a conceptului „După noi potopul!“. În România, puterea politică testează tot felul de proiecte legislative în favoarea intereselor proprii, în detrimentul statului de drept, democraţiei şi umilitore cetăţenilor oneşti, dar protectoare şi susţinătoare de mafie.

În cadrul unor astfel de experiemente, observăm că specialiştii puterii folosesc Constituţia după bunul plac, abuzând-o şi terfelind-o ca pe o damă de companie cu care fac ce vor doar să le iasă legile ce le propun. Pentru puterea actuală, Constituţia este o fată bună de care se folosesc ori de câte ori e nevoie. Şi nu mai contează dacă ea, Constituţia permite sau nu acest lucru, că nu o bagă nimeni în seamă, doar o abuzează după bunul plac.

Noul experiment „nuclear“ în câmpul tactic al Justiţiei nu a fost recuzat doar de o parte a opiniei publice şi a aşa zisei opoziţii politice, ci a stârnit reacţii prompte şi din partea specialiştilor în domeniu:

Dana Gârbovan, preşedintele Uniuni Naţionale a Judecătorilor din România (UNJR): „Este de neînţeles de ce ministrul Justiţiei nu a publicat până la această oră proiectul pe site. Propunerile legislative nu înseamnă povesti ori prezentări PowerPoint, ci texte concrete care trebuie analizate punctual.

După ce ministerul va publica proiectele de legi le vom analiza minuţios şi vom comenta pe marginea lor, arătând implicaţiile pentru fiecare dintre ele.

Modificările legilor justiţiei reprezintă un moment crucial pentru justiţie şi societatea românească. Actualele legi ale justiţiei sunt din 2004 şi necesită o ajustare, pentru a răspunde actualelor nevoi şi realităţi.“ 

Iniţial, la scurt timp după prezentarea ministrului Tudorel Toader, s-a transmis public un mesaj neoficial, precum că această instituţie este de acord cu proiectele de modificare a legilor Justiţiei, dar, oficial Inspecţia Judiciară a precizat următoarele

„Avand în vedere reacţiile din spaţiul public generate de poziţia Inspecţiei Judiciare în cazul propunerilor formulate de ministrul justiţiei, facem următoarele precizări:

1. Inspecţia Judiciară saluta orice iniţiativă de consolidare a independenţei sale.

2. În opinia noastră, în contextul actual, autonomia instituţională a Inspecţiei Judiciare este singura soluţie pentru realizarea efectivă a misiunii sale.

Ne reafirmăm încrederea că orice modificare a statutului Inspecţiei Judiciare va fi realizată în interesul superior al funcţionării eficiente a Justiţiei ca serviciu public.“

Şi Forumul Judecătorilor din România respinge ferm propunerile Ministrului Justiţiei schiţate, neprocedural, într-un document Powerpoint, în conferinţa de presă din 23 august 2017, deoarece sunt făcute fără studii de impact şi fără o prealabilă consultare asupra unor modificări legislative esenţiale, pentru asigurarea transparenţei decizionale în raport cu magistraţi (judecători şi procurori) şi societatea civilă, fapt inacceptabil într-un stat de drept.

Pregătirea neserioasă a acestui veritabil «experiment judiciar», în timpul vacanţei judecătoreşti, în lipsa oricăror studii şi prognoze, necunoscând nici măcar legislaţia în vigoare (bunăoară, se propune numirea a doi vicepreşedinţi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în loc de unul singur, deşi legislaţia prevede de ani buni existenţa a doi vicepreşedinti la instanţa supremă), poate determina consecinţe foarte greu sau chiar imposibil de remediat.

Ce va urma, nu ştim. Suntem în prag de toamnă fierbinte, iar bătălia pentru statul de drept şi democraţie adevărate în România sunt departe de a se fi încheiat. Este clar că o să asistăm şi la alte teste „nucleare“ şi bătălii, mai ales în stradă, Stradă care pare să fie singura contrapondere la excesele puterii. Bătălia în câmpul tactic al Justiţiei abia se încinge. Focoasele sun în mâinile puterii actuale, iar aceasta pare să le folosească pe modelul Coreei de Nord.

Vorba unui internaut: „Omu' testează opinia #rezist -entilor. Pai, ce? Vreţi sa aibă soarta lu' Iordache? În niciun caz! Ăsta face parte din Sistem! Va las sa ghiciţi care... El se crede regele justiţiei, precum Gutza, al maneliştilor.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite