Profesorii cu pile la Ministerul Educaţiei, favoriţi să scrie manualele unice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Manualele unice sunt contestate de specialişti
Manualele unice sunt contestate de specialişti

Experţii consultaţi de “Adevărul” cred că procedeul prin care vor fi  selectate cele 251 de titluri de manuale este conceput pentru a descuraja autorii oneşti în favoarea celor care sunt deja “binecuvântaţi” de minister şi care, în final, vor câştiga concursul cu dedicaţie

Ministru Liviu Pop a plecat de la Ministerul Educaţiei Naţionale şi în locul lui a venit Valentin Popa „pamblică”, dar dezastrul din învăţământ continuă. Totul pe spatele elevilor. Dacă ministrul Pop s-a “ocupat” de elevii de liceu, cărora le-a pregătit soaterea din program şcolară a unor materii de bază cum ar fi fizica, o limbă străină sau  TIC (Tehnologia Informaţiei şi Comunicării) pentru a face loc Animaţiei sau Educaţiei artistice, succesorul său se ocupă de punerea în circulaţie a contestatelor manuale unice pentru clasele l-Vl.

Mai exact, conform documentelor Ministerului Educaţiei Naţionale consultate de “Adevărul” este vorba de 251 de titluri de manuale diferite care trebuie  tipărite până în luna septembrie, când începe viitorul an şcolar.

Adică 251 de titluri de manuale unice, editate de stat, alese netransparent, lăsând loc de interpretări de partizanat, din oferte depuse de autorii care, după noua metodologie, vor fi şi experţi în paginaţie pe calculator şi design de carte.

Practic “Metodologia de evaluare a proiectelor de manuale pentru învăţământuI preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019” prevede că autorii trebuie să depună proiectele în “format pdf — document editat, procesat şi transmis numai prin intermediul sistemelor informatice”. Asta înseamnă că ele sunt aproape gata de tipar. Apoi autori/ coautori  depun aceste proiecte la registratura Ministerului Educaţiei, iar după evaluarea ofertelor rapoartele nu sunt publice lăsând loc de interpretări.

Specialiştii în educaţie consultaţi de “Adevărul” că noua metodologie este total greşită, că se lasă porţi mari pentru adjudecarea unor manuale “cu dedicaţie”, că este netrasparentă şi că distorsionează piaţa manualelor, victimele directe fiind elevii.

Manualul unic, cea mai mare aberaţie din sistem

Ştefan Vlaston, profesor de matematică, preşedinte al Asociaţiei EDU CER, Educaţie şi Cercetare,  crede că oricum conceptul unui manual unic adoptat de ministrul Pop şi menţinut de Popa este cea mai mare aberaţie din acest sistem.

“Greşeala esenţială este că se merge după modelul Pop cu manuale unice publicate de Editura Didactică şi Pedagocică. În mod normal, trebuie să existe o paletă largă de manuale astfel încât profesorii să-şi aleagă manualul în funcţie de copii”, spune Vlaston.

Fişele de evaluare sunt secrete

 Specialistul mai consideră că procesul de depunere a manualelor şi modul de selecţie a acestora ridică mari semne de întrebare. “Metodologia prin care este selectat manualul câştigător este de aşa natură, încât descurajează autorii oneşti în favoarea celor care sunt deja <<binecuvântaţi>> de minister. Va fi încurajată clientela politică. Va câştiga cine trebuie editarea manualelor cu toate suferinţele aferente aduse elevilor.

  Va fi încurajată clientela politică. Va câştiga cine trebuie editarea manualelor cu toate suferinţele aferente aduse elevilor. Ştefan Vlaston, specialist în educaţie

Concret, nu există transparenţă. Manuscrisele nu sunt publicate pe internet pentru a putea fi văzute şi analizate de profesori şi, în plus, fişele evaluare ale comisiilor nu sunt publice”, arată Ştefan Vlaston.

Specialistul spune că profesorii vor fi obligaţi să îşi pagineze singuri cărţile. “Oricum editurile private sunt scoase din joc şi nu văd un interes al acestora pentru a acorda unui autor sprijinul tehnic pentru realizarea manualelor”, a conchis Vlaston.

Editura didactică va fi gâtuită

Un alt expert în Educaţie Marian Staş consideră că cele 251 de manuale care trebuiau produse în acest an vor paraliza Editura Didactică şi Pedagogică S.A..

“Cu siguranţă Editura didactică va fi gâtuită de valul de oferte de manuale. Nu au destule resurse şi efectul imediat va fi blocarea activităţii şi, în cel mai bun caz, amânarea apariţiei manualelor pe piaţă”, spune expertul.

Este foarte uşor de aflat identitatea celor care semnează fiecare manual în parte din cele care participă la selecţie Marian Staş, specialist în educaţie

Şi Marian Staş  crede că procesul de selecţie a acestor noi manuale este unul total inadecvat. „Această metodologie care distorsionează piaţa manualelor este total lipsită de transparenţă lăsând loc de interpretări. Apoi profesorii–autori vor fi obligaţi să facă treaba editurilor care până acum participau la licitaţiile pentru manuale. Adică autorii trebuie să se ocupe de chestiuni de propritate intelectuală, de paginarea manualului şi de alte chestiuni tehnice”, susţine expertul.

Marian Staş mai crede că. în plus, este greu de crezut că se poate păstra confidenţialitatea identităţii autorilor  proiectelor care se depun la registratura ministerului şi nu pe o platformă precum SEAP.

“Există pericolul de distorsionare a procesului de selecţie pentru că, dacă este respectată metodologia, este foarte uşor de aflat identitatea celor care semnează fiecare manual în parte din cele care participă la selecţie”, a precizat expertul.

Calendarul evaluării proiectelor de manuale 2018-2019

-  19.12.2017-05.03.2018: elaborarea proiectelor de manuale şcolare

-  06-19.03.2018: depunerea proiectelor de manuale la Registratura MEN, care le va transmite către CNEE în vederea evaluării

-  20.03-10.04.2018: evaluarea proiectelor de manuale şcolare şi comunicarea rezultatelor

- 11-12.04.2018: depunerea la Registratura MEN a eventualelor contestaţii

- 13.04-04.05.2018: soluţionarea contestaţiilor prin organizarea procesului de reevaluare a proiectelor de manuale şi comunicarea rezultatelor definitive

-  07-11.05.2018: avizarea proiectelor de manuale şcolare (art.13 din metodologie).

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite