Programul de modernizare a avioanelor IAR-99, considerate vitale pentru pregătirea viitorilor piloţi de F-16  Fighting Falcon, tergiversat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La trei luni după ce a obţinut aprobarea Parlamentului pentru programul de modernizare a aeronavelor IAR-99 Şoim şi la două luni de la cea mai recentă prăbuşire a unui avion de acest tip, contractul de reabilitare şi modernizare a aeronavelor nu a fost încă semnat. Motivul oficial: sunt în curs o serie de discuţii despre viitoarea dotare a aparatelor.

"Contractul nu a fost încă semnat cu Ministerul Apărării. Se poartă încă discuţii, nu este stabilită configuraţia avionului, dar suntem aproape de semnarea contractului. Este un proiect pe care noi abia îl aşteptăm. Vor fi 20 de avioane, unele standard, altele Şoim. Toate, prin programul de modernizare vor deveni Super Şoim", a declarat Victor Peta, lider de sindicat de la Avioane Craiova, compania care va moderniza aceste avioane de antrenament şi şcoală ale Forţelor Aeriene Române.

Planificat să dureze 5 ani

Despre acelaşi program, Ministerul Economiei a comunicat la cererea “Adevărul” că “se va derula pe o perioadă de 5 ani, iar începerea acestuia se preconizează la sfârşitul acestui an”.  Ministerul Economiei a precizat că vor fi modernizate toate avioanele de acest tip aflate în dotarea Forţelor Aeriene Române.

Proiectul programului de modernizare de tipul MLU/SLEP (Mid Life Upgrade/Service Life Extension Program) a fost pregătit de mai multă vreme de specialiştii INCAS, dar acesta nu s-a pus în practică. 

“Proiectul este de mai multă vreme, dar a trenat. În sfârşit, Ministerul Apărării Naţionale a trecut la treabă, lucru de neimaginat în anii trecuţi”, a declarat cu ceva timp în urmă pentru “Adevărul” Cătălin Nae, preşedinte şi director general al Instututului National de Cercetări Aerospaţiale (INCAS).

Vital pentru pregătirea piloţilor

Concret, IAR-99 Super Şoim va avea o avionică asemănătoare cu cea a avioanelor de luptă F-16. De precizat că acum avioanele au un  sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosit pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR şi deci total depăşit pentru nevoile MApN.  

Cu o finanţare de 124 milioane de euro fără TVA asigurată, procesul de modernizare este considerat crucial chiar de către Ministerul Apărării care este în plin proces de formare a piloţilor care vor opera în final cele peste 50 de avioane F-16 Fighting Falcon  ale Forţelor Aeriene.

„O componentă foarte importantă în procesul de pregătire a piloţilor o reprezintă modul în care aeronava, utilizată pentru instruire, reuşeşte să acopere nevoile de pregătire ale acestora pentru facilitarea procesului de tranziţie către aeronavele de luptă multirol, cu costuri cât mai mici”, se arată într-o scrisoare transmisă Parlamentului de către MApN.

Şi dacă avem în vedere că standardele NATO cer ca încadarea minimă pentru acest tip de avion să fie de 1,5 piloţi pe fiecare aparat de luptă, numărul piloţilor formaţi este unul important mai ales că procesul nu este unul facil.

Concret, un pilot trebuie să treacă prin diverse faze de pregătire pentru ca, în final, să execute o întreagă varietate de misiuni cu această aeronavă. Acest lucru se face pas cu pas şi după o planificare riguroasă.

Conform unor surse, un pilot are nevoie între 140 şi 180 de ore de zbor pe F-16 Fighting Falcon pentru a fi declarat gata de luptă pe acest aparat. În mediile militare aliate, un cuantum de 200 de ore de zbor pe acest aparat este considerat ideal dar, la carte, sunt obligatorii cel puţin 140 de ore.

Consemnate la sol

Reamintim că, pe 16 iulie, un avion militar IAR 99 Şoim, de mici dimensiuni, s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament programat. Pilotul şi instructorul acestuia au reuşit să se catapulteze şi au scăpat cu viaţă. Imediat, avioanele IAR 99 care pot îndeplini misiuni de antrenament şi  atac la sol au fost consemnate la sol.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite