Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Război chino-germano-italian la Bucureşti. Miza: trenuri de mare viteză pentru România

18
18 Mar 2020 17:34:04
Autor: Ionuţ Mureşan
Tren de mare viteză din Italia Imagine: Arhiva Adevărul
Tren de mare viteză din Italia Imagine: Arhiva Adevărul

Curtea de Apel Bucureşti are pe rol un litigiu între trei producători de trenuri de mare viteză: Qing Sifang Co LTD (China), Siemens Mobility (Germania) şi Alstom Ferroviaria (Italia). Instanţa va decide cine va produce primele garnituri de trenuri electrice de mare viteză din România.


UPDATE: Curtea de Apel Bucureşti a respins luni, 16 martie, contestaţiile Siemens şi Alstom la licitaţia pentru 80 de trenuri noi în România. Anterior acestor contestaţii, prin care s-a cerut eliminerea chinezilor, era declarată pe primul loc oferta asocierii CRRC Qingdao Sifang - Astra Vagoane Călători.

„Respinge excepţia tardivităţii parţiale a unora dintre criticile formulate prin plângerea depusă de Alstom Ferroviaria S.p.A. Respinge excepţiile inadmisibilităţii şi lipsei de interes referitoare la plângerea formulată de Siemens Mobility SRL. Respinge plângerile, ca nefondate. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, azi 16.03.2020”, se arată în minuta instanţei.

Marii producători de trenuri Qing Sifang Co LTD (China), Siemens Mobility (Germania) şi Alstom Ferroviaria (Italia) au calitatea de petenţi într-un proces care are ca obiect litigii privind achiziţiile publice, deschis la Curtea de Apel Bucureşti împotriva Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF). 

 

Dezbaterile finale au avut loc în data de 4 martie


Este vorba despre un proces deschis pe 12 decembrie 2019 împotriva licitaţiei publice pentru achiziţionarea a 40 de trenuri noi, de mare viteză. La inceputul lui martie, reprezentanţii celor trei companii s-au întâlnit în faţa Secţiei de Contencios a Curţii de Apel Bucureşti. Din discuţiile purtate în sala de judecată rezultă că Qing Sifang mizează pe inovaţie la preţ redus, compania chineză fiind şi cea care a câştigat licitaţia. Competitorii sunt două companii cu tradiţie: nemţii de la Siemens şi italienii de la Alstom, cei care au contestat rezultatul licitaţiei.

Replici la „foc încrucişat”

Fiecare dintre reprezentanţii legali ai celor trei companii au încercat să convingă instanţa că firmele pe care fiecare le reprezintă ar trebui să obţină contractul în detrimentul celorlalţi doi competitori. Siemens şi Alstom au criticat aspecte tehnice ale ofertei depuse de Qing Sifang: faptul că trenurile lor nu ar fi omologate pentru a circula pe căile ferate din România şi din Europa, iar preţul de producţie ar fi „neobişnuit de scăzut”, datorat în mare parte – susţin producătorii europeni – de faptul că firma chineză ar beneficia de subvenţii guvernamentale de la Beijing.

„CRRC (prescurtare de la CRRC Qing Sifang Co LTD - n.r.) spune că a făcut primul tren de acest fel din lume, pe platforma CRH 6 F. În achiziţiile publice, rigoarea este importantă, iar modificarea datelor tehnice e ceva ce nu se face. (…) termenul de livrare a CRRC e de 18 luni, iar ceilalţi producători au un termen de livrare mult mai îndepărtat, de 21 sau 22 de luni, în condiţiile în care sunt primii producători din Europa”, a spus avocata firmei Alstom.

Ea a declarat în faţa instanţei că preţul de producţie avansat de producătorul chinez în cadrul licitaţiei ar fi unul „neobişnuit de mic”. „CRRC spune că este primul producător mondial, însă termenul de 18 luni (de livrare a garniturilor de tren-n.r.) este un termen pe care niciun producător nu îl poate respecta, e nerealist. CRRC beneficiază de subvenţiile statului chinez, de aceea poate să livreze cu 33 la sută mai ieftin. Preţul e neobişnuit de scăzut. În plus, se modifică (de către Qing Sifang-n.r.) documentaţia de ofertă. E ca şi cum ne-am întoarce în timp, dar numai unii dintre noi, când restul (competitorilor-n.r.) poate nici nu ştiau ce trebuie să depună”.

Avocatul Siemens a arătat în faţa instanţei că ramele electrice folosite de Qing Sifang – cu denumirea tehnică CRH 6 F – nu au fost date în exploatare pe căile ferate din Europa şi nu s-a dovedit că ele funcţionează în spaţul european. Siemens nu critică Alstom decât sub aspectul depăşirii greutăţii maxime admise pe osie, de 18 tone, a precizat avocatul companiei germane.

Discuţiile au „deraiat” în termeni auto


La final, a venit rândul avocatului Qing Sifang să răspundă criticilor aduse de către reprezentanţii competitorilor, Siemens şi Astom. „E ca şi cum Renault s-ar supăra pe Lamborghini! Toată distracţia asta costă statul român 40 de milioane de euro în plus. Sunt bani pe care statul îi plăteşte în plus pentru inversarea sarcinii probei. Ei (n.r. – Siemens şi Alstom) au venit cu tot felul de documentaţii din Cehia şi din Germania şi spun: dovediţi că nu e aşa. 1.435 de milimemtri e ecartamentul, chestiunea cu ecartamentul e complet falsă”, a declarat avocatul companiei Qing Sifang, legat de critica adversarilor lui, care susţineau că trenurile chinezilor sunt prea late pentru şinele din Uniunea Europeană.

„În termeni de ecartament (distanţa dintre roţi-n.r.), ampatament (distanţa dintre axele osiilor extreme ale unui vehicul-n.r.), sarcina pe osie şi alimentare, trenurile Qing Sifang sunt identice (cu cele din Europa-n.r.). Nu putem lua know-how-ul Siemens şi al Astom şi să îl ridicăm la rang de certitudine. E complet fals că am primit fonduri guvernamentale în China. CRRC a primit subvenţii guvernamentale pentru că a făcut un tren care levitează, lucru de care Alstom e departe! E vorba de subvenţii de inovare. În privinţa preţului, pe piaţa asiatică se vând zeci de mii de trenuri pe an. De aceea e mai profitabil să faci mai multe. Pe piaţa din Europa nu se vând atâtea trenuri. Vă rog să vă raportaţi la cerinţele din documetaţie, nu la ceea ce susţin Siemens şi Alstom”, a spus avocatul companiei Qing Sifang.

„CRRC evită şi în faţa dumneavoastră să vorbească despre chestiunea autorizării. Că circulă în Asia – bine, bine! – dar acolo se obţine autorizaţie în 15 minute!”, a declarat în replică avocatul Siemens.

„Eu nu am văzut ca autoritatea din România să îşi fi propus să cumpere Lamborghini, ci un tren care să respecte cerinţele tehnice. Întrebarea nu e cât de bun este produsul CRRC, ci dacă respectă sau nu caietul de sarcini. Alstom nu îşi propune să ia premii pentru levitaţie. Iar preţul e neobişnuit pentru că în România (CRRC Qing Sifang-n.r.) aduce trenuri cu 6,6 milioane, iar în China cu 6,4 milioane – deşi acolo le produce şi acolo au toate autorizaţiile”, a spus avocata Alstom.
 

Clasamentul producătorilor


În 5 februarie 2020, Comisia de evaluare a ARF a anuntat clasamentul competitorilor: pe primul loc s-a clasat Asocierea CRRC Qingdao Sifang - Astra Vagoane Călători cu 89 de puncte, pe locul al doilea Alstom Ferroviaria S.p.A - Alstom Transport SA cu 80,66 puncte, iar pe locul al treilea Siemens Mobility cu 79,64 puncte.

Potrivit sursei citate, contractele vor putea fi semnate după soluţionarea contestaţiilor în instanţă. ARF a lansat în luna aprilie 2019 licitaţia pentru „Achiziţie material rulant nou destinat transportului regional si suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”, contractul având valoarea de până la 4,5 miliarde lei. Obiectul contractului îl reprezintă achiziţia publică a 40 unităţi rame electrice regionale şi mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, urmând ca acestea să fie livrate în termen de 32 de luni de la semnarea contractului.

Preţul ofertat per unitate RE-R (inclusiv instruirea personalului) a fost de 23.487.400 lei în cazul CRRC, de 31.237.729 lei - Siemens Mobility şi de 32.591.786 lei - Alstom.

Livrarea primei unităţi se va face în 18 luni de către Asocierea CRRC Qingdao Sifang - Astra Vagoane Călători, în 23 de luni în cazul Siemens Mobility, iar Alstom Ferroviaria S.p.A - Alstom Transport SA va livra în 24 de luni prima garnitură. Pentru livrarea întregii cantităţi, chinezii au promis un termen de 32 de luni, Siemens Mobility - 31 de luni, iar Alstom Ferroviaria S.p.A - 40 de luni.

La numărul de locuri pe scaune, cel mai bine a stat Alstom Ferroviaria S.p.A - 232, urmat de CRCC Qingdao Sifang - cu 210 şi de Siemens Mobility - cu 200 de locuri.

Chinezii au câştigat şi la capitolul costuri cu consumul de energie. Astfel, ramele CRCC Qingdao Sifang au un consum mediu de energie de 3,869 kwh/RE-R km, cele ale Alstom Ferroviaria S.p.A - 3,912 kwh/RE-R km, în timp ce garniturile produse de Siemens Mobility au un consum de 4,3015 kwh/RE-R km.

Noile rame vor circula cu o viteză maximă de 160 km/h. Finanţarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare - POIM , iar cofinanţarea este asigurată de la bugetul de stat.
 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

18 Comentarii

Bibi Loi
18.03.2020, 17:42:03

Deci, cum ar veni, chinezii nu ar trebui sa ne vanda trenuri pentru ca sunt prea ieftine, nu prea proaste Contractele tehnice nu ar trebui sa fie decise de judecatori.

+2 (8 voturi)
Ionel Marcu
18.03.2020, 17:52:10

Ce o fi însemnând „40 de unități rame”?

-2 (2 voturi)
Bibi Loi
18.03.2020, 18:00:53

40 de garnituri complete de tren.

+3 (3 voturi)
radu bradeanu
18.03.2020, 17:45:57

HA, HA, HA, pe lângă faptul că 160 km/h nu mai este demult o viteză mare în Europa, deci nu sunt trenuri de mare viteză, dar chiar și așa fiind, pe ce infrastructură vor circula, la noi neexistând infrastructură pt viteze mai mari de 100 cel mult 120km/h pe porțiuni foarte mici. Să mai visă la cei 200km/h deja banali și comuni, că la 300km/h nici nu are rost?

+8 (8 voturi)
Ionel Marcu
18.03.2020, 17:53:28

Se lucrează la o linie „de mare viteză”, 160 km/h maxim, au ajuns pe la Deva.

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (18)

Modifică Setările