Reguli pentru trotinetele electrice: se vor putea conduce de la 14 ani, fără permis şi cu o viteză maximă de 40 de km/h

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aceste trotinetele pot atinge chiat şi 40 de kilometri pe oră
Aceste trotinetele pot atinge chiat şi 40 de kilometri pe oră

Extrem de controversate în Occident şi supuse unor restricţii de circulaţie din ce în ce mai dure, trotinetele electrice ar putea primi totală libertate în România, dacă un proiect pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice va fi aprobat de Parlament.

Concret, dacă propunerea va primi undă verde, aceste vehicule vor putea fi conduse fără permis şi fără a necesita înmatricularea, într-un regim similar bicicletelor, cu toate că respectivele trotinete pot avea o viteză maximă de 40 km/h.

Astfel, trotinetele electrice sunt exceptate prin acest proiect de la necesitatea obţinerii unei înmatriculări sau înregistrări. „Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi a trotinetelor electrice, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare", va arăta legea în noua ei formă. De asemenea, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor şi a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă. În plus, trotinetele electrice vor fi conduse pe drumurile publice numai cu echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Va fi interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare, arată sursa citată.

Din document reise că pentru a conduce pe drumurile publice o astfel de trotinetă, care prin construcţie nu depăşeşte 40 km/h şi care este echipată cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 2 kW, posesorul acesteia nu va fi obligat să aibă permis de conducere, dar vârsta minimă va fi de cel puţin 14 ani. De asemenea, în propunere este prevăzută şi obligativitatea purtării unei căşti de protecţie pentru conducătorii trotinete electrice pe drumurile publice, dacă aceştia au sub 18 ani.

Ce spun specialiştii

Aceste modificări legislative sunt considerate destul de periculoase de specialiştii în domeniu. „O viteză maximă de 40 de kilometri pe oră este mult prea mult. Pot spune că această viteză este chiar periculos de mare,  mai ales când acea trotinetă este pe mâna un adolescent de 14 ani, care nu are experienţă. Chiar dacă nu ar fi obligaţi să aibă carnet de conducere, cei care conduc astfel de vehicule electrice ar trebui să treacă totuşi prin minime cursuri teoretice şi practice aşa cum se întâmplă în multe tări europene chiar şi pentru biciclişti. Oricum, pentru a merge în siguranţă cu o astfel de trotinetă electrică trebuie în primul rând să înveţi cum se face corect frânarea”, explică instructorul moto Cristian Anghel.

Cei care conduc astfel de vehicule electrice ar trebui să treacă totuşi prin minime cursuri teoretice şi practice Cristian Anghel instructorul moto

Cum este reglementată utilizarea trotinetelor în Europa

Această propunere de modificare legislativă făcută de deputatul Sorin Moldovan, care este susţinut şi de alţi 30 de parlamentari, este oarecum împotriva trendului european care aduce în ultima perioadă reguli stricte pentru acest tip de vehicule. Concret, odată cu înmulţirea numărului trotinete electrice în marile oraşe din Europa, intrate pe piaţa europeană începând cu anul trecut, a crescut expenenţial şi numărul accidentelor în care sunt implicaţi utilizatorii acestor trotinete. Acest val de accidente, unele soldate cu decese, a forţat autorităţile din ţările europene să reglementeze circulaţia scuterelor electrice.

Autorităţile din Paris, unde sunt estimate a fi aproximativ 15.000 de astfel de vehicule electrice, au anunţat că de la începutul lunii iulie, va intra în vigoare noua legislaţie prin care este limitată viteza acestora la 20 km/h, fiind interzisă circulaţia pe trotuare sau alte zone destinate pietonilor. Pentru cei ce încalcă aceste prevederi amenzile sunt de 135 de euro.

Autorităţile din Suedia au limitat puterea motoarelor electrice ale scuterelor ce pot circula pe drumurile publice la 250 de watts, ceea ce se traduce la o viteză maximă de 20 de km/h. În plus, trotinetele trebuie să fie dotate cu frâne, claxon, dar şi cu far şi reflectorizante. 

În Spania, oraşe precum Madrid sau Barceloan le-au interzis în zonele pentru pietoni, iar la nivel naţional autorităţile urmează să voteze o legislaţie ce propune interzicerea acestora pe trotuare, limitarea vitezei al 25 km/h, dar şi existenţa unei asigurări. Anul trecut, în Spania, cifrele oficiale indicau aproape 300 de accidente, cu 3 decese, însă autorităţile susţin că numărul real este mult mai ridicat. 

Germania este ultima ţară care a introdus o legislaţie în privinţa acestora, votată chiar la începutul acestei luni, prevede o limită de viteză de 20 de km/h, interzicerea acestora pe trotuare şi în zonele pietonale, o vârstă minimă de 14 ani, dar şi existenţa unei asigurări speciale pentru utilizatorii acestora. Marea Britanie este singura ţară care a interzis complet aceste scutere electrice.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite