Eveniment

articolul anterior articolul urmator

România, campioana UE la morţi în accidente rutiere. Combinaţiile letale care duc la carnagii pe şosele

14
4 May 2021 04:09:54
Autor: Valentin Bolocan
România trebuie să investească masiv şi urgent în soluţii pentru siguranţa rutieră FOTO Shutterstock
România trebuie să investească masiv şi urgent în soluţii pentru siguranţa rutieră FOTO Shutterstock

Pe şoselele din ţara noastră continuă carnagiul, iar victimele din accidentele mortale ajung la o rată dublă faţă de cea înregistrată în medie în Uniunea Europeană

În 2020, pe şoselele europene au fost cu 4.000 de victime mai puţin faţă de anul precedent, dar România rămâne ţara din Uniunea Europeană cu cele mai multe victime ale accidentelor rutiere - 85 la un milion de locuitori. 

 
Deşi evoluţia fără precedent constatată în 2020 a determinat anumite schimbări în clasamentul ratelor mortalităţii pe ţări, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18/1 milion), în timp ce România (85/1 milion) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii în 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori. 
 
Conform documentului, pe lângă îmbunătăţirea infrastructurii rutiere şi a vehiculelor, scăderea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei, a avut un impact clar, deşi nu poate fi măsurat, asupra numărului de accidente rutiere mortale. 
 
Datele CE arată că în România a fost înregistrată o scădere cu 12% a numărului de accidente soldate cu decese faţă de anul 2019 şi chiar cu 31% faţă de 2010. Totuşi, aceasta a fost cea mai mică rată de scădere a numărului de accidente mortale din UE, mai arată datele oficiale. În afara României, cea mai periculoasă ţară din Europa din acest punct de vedere, valori mari ale indicatorului decese din accidente rutiere la 1.000 de locuitori se observă în Letonia (74), Bulgaria (67) şi Polonia (65). 
 
"România trebuie să investească masiv şi urgent în soluţii pentru siguranţa rutieră: infrastructură adecvată pentru fiecare tip de mobilitate, programe de educaţie, reformă legislativă pentru introducerea tuturor principiilor europene în domeniu. Sper ca investiţiile în transporturi prevăzute în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă să aibă o componentă consistentă de siguranţă rutieră. România are nevoie de o strategie integrată în această privinţă, care să lege investiţiile în infrastructură de cadrul legislativ’’, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean. 
 
La volanul unei arme 
 
Campion naţional de raliu, dar şi patron al unei şcoli de pilotaj şi conducere defensivă, Valentin Porcişteanu a explicat pentru "Adevărul” că, în România, pericolele de pe drumurile publice au mai multe cauze: "În primul rând, infrastructura adecvată sau mai degrabă lipsa ei. Toată lumea ştie că nu avem destule autostrăzi şi că circulăm pe şosele naţionale care ne pun viaţa în pericol. Problema este că şi autostrăzile care există devin adevărate capcane nu de puţine ori. Gardurile împrejmuitoare nu mai sunt şi se înregistrează zeci de accidente cu animale intrate pe calea de rulare, mai ales noaptea. Din când în când mai avem chiar şi un pieton care mai traversează autostrada sau câte un şofer care mai circulă pe contrasens. Pe o autostradă bine concepută, acest lucru nu ar fi posibil. Apoi, sunt un pericol şi utilajele de întreţinere lăsate aiurea sau gropile imense care pot cauza explozii de pneuri”, a precizat pilotul. 
 
Combinaţia letală 
 
Vali Porcişteanu spune că, pe de altă parte, şoferii nu au o pregătire corespunzătoare. „Accidente fatale apar şi pentru că şoferii, după parcurgerea cursurilor la şcolile de şoferi, nu mai participă la cursuri de recalificare sau specializare. Ca în orice disciplină, e nevoie să se facă din când în când recalificări, dar la şoferie nu se întâmplă asta: iei permisul şi mergi până mori. La şcoala de şoferi nu te învaţă nimeni cum să circuli pe autostradă, că pe aceste tronsoane nu trebuie să rulezi nici prea tare, dar nici prea încet pentru că ajungi o şicană mobilă. Aşadar, toate deprinderile de şofat sunt obligatoriu de reîmprospătat. Am oameni care au venit la cursuri de conducere defensivă şi care, după ce au fost în simulatoare de accident, au realizat pericolul. Şi-au dat seama că o maşină este ca o armă care poate ucide dacă nu e folosită cum trebuie. Dar prea puţini vin la aceste cursuri şi aşa dăm de combinaţia letală. Adică avem şi drumuri proaste, şi şoferi care nu prea sunt capabili să conducă”, mai arată pilotul.  
 
În fine, Vali Porcişteanu mai susţine că şi pietonii sunt o sursă a accidentelor. "Traversarea prin locurile nepermise este o cauză importantă a deceselor din accidentele rutiere. Mulţi refuză să folosească pasarele precum cele de pe DN1 pentru că le e mai comod să treacă strada decât să urce şi să coboare scări. Oamenii nu sunt civilizaţi şi nu înţeleg că trebuie să traverseze prin locurile permise, de acolo porneşte tot”, încheie Porcişteanu. 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

14 Comentarii

M Costi
4.05.2021, 05:16:42

"...România rămâne ţara din Uniunea Europeană cu cele mai multe victime ale accidentelor rutiere - 85 la un milion de locuitori...' !?! Da....insa suntem "campioni" si la indisciplina , aroganta si lipsa de respect in trafic , la "soferi" fara permis , la descreierati care conduc dupa ce au baut , la drogati care se cred zmei pe drumuri , la pietoni care nu dau doi bani pe viata lor , la carutasi si biciclisti care circula noaptea fara vreo lumina etc etc ! O statistica a accidentelor mortale pe cauze si imprejurari ar fi fost mai relevanta , chiar si decat parerile unor rally-isti sau patroni de scoli de soferi !

-8 (22 voturi)
DavideIsa
4.05.2021, 07:15:14

Pai in loc sa construim autostrazi, cheltuim milioane de euro pe seruri experimentale...

-8 (10 voturi)
gyll
4.05.2021, 08:57:37

Măi Costi, ai luat - pentru că ai spus o realitate care deranjează pe cei care au citit comentariul. Pe cale de consecință:sunt mulți bizoni ai șoselei printre cititorii Adevărul.

+5 (7 voturi)
Gheorghe Steblea
4.05.2021, 08:47:08

Da, dar campioni în special la modul în care se aplica justiția în cazul celor care provoacă accidente. Atâta timp când ei care omoară sau produc accidente pe treceri de pietoni, cât timp șoferii pot negocia perioada în care le este suspendat permisul, cât timp nu sunt pedepsiți criminalii smecherii șoselelor, situația nu se rezolva chiar dacă se fac autostrăzi cu 10 benzi pe sens. Bunul simt și chiar codul rutier spune sa te adaptezi condițiilor de trafic. O măsură bună ar fi ca celor care provoacă de ex accidente pe treceri de pietoni sa li se ridice dreptul de a șofa pt. toată viata, sa li se confiște mașinile, etc. K

+9 (11 voturi)
Joe
4.05.2021, 09:20:08

Cred ca factorul #1 este indisciplina. Daca as avea cate un leu pentru fiecare mega-magarie pe care am vazut-o in trafic, in special printre cei tineri cu masini ieftine dar puternice (cazane bmw "tunate", adica fara toba sau de toba modificata) as fi bogat. Si in conditiile drumurilor noastre, daca s-ar conduce cu cap si civilizatie, nu ar fi nici o problema. In momentul in care, insa, vezi bizoni cu bmw-uri jupuite care merg cu 70 la ora pe alei super-inguste dintre blocurile comuniste, cu masini parcate pe ambele sensuri (inchipuiti-va ce se intampla daca tasneste un copil dintre acele masini, pentru ca si-a vazut, sa zicem, pisica preferata pe partea cealata a aleii).... e clar cine are carnet de conducere in tara asta. Cred ca daca s-ar da examene normale de conducere, si daca politia si-ar face treaba, cam un sfert din soferii actuali ar deveni subit pietoni.

+7 (7 voturi)

Vezi toate comentariile (14)

Modifică Setările