Eveniment

articolul anterior articolul urmator

România mai cumpără două escadrile de F-16 Fighting Falcon şi face planuri pentru F-35 Lightning II

46
3 Dec 2021 06:01:25
Autor: Valentin Bolocan
Avion F-16 al Forţelor Aeriene Române escortând un bombardier B-1 Lancer al  US Air Force FOTO U.S. Air Forces in Europe and Air Forces Africa
Avion F-16 al Forţelor Aeriene Române escortând un bombardier B-1 Lancer al  US Air Force FOTO U.S. Air Forces in Europe and Air Forces Africa

Generalul de brigadă Constantin Spînu a declarat că Ministerul Apărării Naţionale (MApN) intră în linie dreaptă cu programele de dotare cu avioane de luptă, dar şi că scopul final este ca pe mâinile piloţilor militari români să ajungă, în final, aparate ultramoderne.

„F-16 e avionul de bază al multor aviaţii militare din NATO. Vom continua dotarea cu aeronave F-16. Demersurile sunt începute pentru a doua escadrilă, chiar şi pentru a treia. Punctul final al acestui program de înzestrare sunt aeronavele de generaţia a V-a F-35. F-16 este o aeronavă de tranziţie pentru acest program”, a precizat generalul de brigadă Constantin Spînu.
 
Conform unor surse, România ar fi interesată să achiziţioneze două escadrile de F-16 de la Forţele Regale Aeriene Norvegiene (Luftforsvaret) ale căror piloţi vor trece, deja, pe F-35 Lightning II. Dacă tranzacţia va fi încheiată, la piloţii români vor ajunge două escadrile de F-16A MLU.
 

Ce avem acum 

În prezent, România deţine astfel 17 avioane F-16 Fighting Falcon AM/BM Block 15 trecute printr-un MLU, parte din escadrila 53 Warhawks de la Baza aeriană 86 Borcea. România a cumpărat avioanele de la Portugalia şi le-a modernizat la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le undeva la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52). În prezent, aparatele de luptă folosesc schema de vopsire „Carpathian Ghost”.
 
Concret, pachetul de modernizare a inclus şi integrarea unor dispozitive precum SniperPod (container extern pentru cercetare şi ochire) şi JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System – cască cu afişaj electornic) pentru folosirea lor cu rachetele de tip AIM-120C-7 AMRAAM şi AIM-9 M şi X Sidewinder. Practic, piloţii pot lua o ţintă în vizor numai uitându-se la ea.
 
În plus, unele elemente au primit update: motorizare F100-PW-220E – control digital; cabină standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sistemele de vedere pe timp de noapte; două display-uri multifuncţionale color; computer modular de misiune; radar de control al focului modernizat; sistem de navigaţie hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic; sistem de management pentru război electronic; sistem de transmitere a datelor Link 16.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

46 Comentarii

Monarhist
3.12.2021, 07:14:53

De unde pana unde s-a ajuns la decizia de a se cumpara F16 si apoi F35 ??? Unde este o licitatia transparenta organizata de MApN care sa selecteze avionul si programul cel mai avantajos si cel mai potrivit pentru Romania ? Investitia asta , de cateva sute de milioane de euro, trebuie sa avantajeze ROMANIA, nu industria de armament din SUA sau Israel. Reamintesc ca, prin 2010 MApN a organizat o licitatie, s-a ajuns la un concurs de oferte la care au participat si Saab cu modelul J39 Grippen si cei de la Eurofighter cu modelul Typhoon. In acel moment ofertele au dovedit clar ca SAAB Grippen reprezenta oferta cea mai avantajoasa pentru Romania, era avionul cu cel mai redus cost de operare iar SAAB oferea si un program offset de 100% pentru construirea de subansamble si piese de schimb la IAR Craiova. Acea varianta ar fi reprezentat de fapt relansarea IAR Craiova. De ce nu se alege oferta cea mai favorabila pentru Romania si pentru banii platitorilor de taxe ? Detalii despre oferta SAAB si despre tzeapa pe care platitorii de taxe din Romania au luat-o deja prin achizitia de avioane F16 la mana a 3-a. la acest link: https://www.zf.ro/eveniment/oferta-disperata-a-suedezilor-avioane-gripen-noi-la-pretul-la-care-americanii-ne-dau-f16-vechi-5906244 Apropos, chiar ieri Canada a anuntat oficial ca in faza a doua a licitatiei pentru achizitionarea urmatorului model de avion de lupta. in urma evaluarii pachetelor de oferta depuse de trei companii,, au selectat modelul SAAB Grippen si avionul F35, urmand ca avionul castigator sa fie stabilit in urma unor evaluari aditionale a celor doua oferte. Tovarase general de brigada Spanu - invatati de la Canada cum se face o evaluare riguroasa a unor oferte de achizitie si inzestrare - nu puneti botul si va executati fara cracnire la cum va dicteaza reprezentantii lobby-ului de armament al firmei americane Lockheed. Aparati interesele Romaniei, nu interesele unor companii americane ! Nu va mai comportati ca un tradatori ordinar, dati dovada ca mai aveti si un pic de coloana vertebrala.Invatati sa negociati, nu va puneti sa semnati pe orice hartii care vi se pun in fata. P.S unde sunt ofertele de offset ale firmei Lockheed, in cazul in care MApN chiar vrea sa cumpere F35? Sigur - pe forum vor aparea imediat tot felul de postaci specialisti in avioanele F16 si F35 care se vor da de ceasul mortii sa combata ideea ca exista in Romania firme care sa poata sa asigure programe de offset -, va contrazic de pe acum stimabililor, in Romania se fabrica cjiar acum componente si piese de schimb - la Aerostar Bacau, poate inca si la IAR Craiova, la Ghimbav Brasov, etc.

-1 (13 voturi)
Minus
3.12.2021, 08:17:01

ăştia sunt bani de seminţe, caşcavalul s-a dus la pfizer, moderna etc

-28 (36 voturi)
Zev Zevescu (Russkii korabli, idi nahui)
3.12.2021, 08:44:34

Monarhist, si eu zic ca SAAB pare mult mai tentant, mai ales cu ciresica dulce a off-setului. Basca mentenanta, plus ca daca imi aduc aminte bine scandinavii le dispun in celule mici de 2-4 avioane langa autostrazi, in hangare camuflate. Cand au nevoie, inchid un segment de autostrada si il folosesc ca pista de decolare-aterizare. Cand e sa fie, e mai greu sa lovesti tzspe locatii, D-zeu cu mila unde pot fi, decat cateva baze mari. E adevarat, asta e de pe vremea cand mai citeam pe tema, poate SAABurile mai noi au nevoie de pista de decolare mai lata . Oricum, din pacate intrebarea se pune ‘au suedezii vreo influenta asupra cui va fi vreun mahar politic in Romania? Nu? Aia e, luam de la muricani.’ Singurul argument pertinent pe care il vad ca ignoramus in domeniu pt preferinta pt F16 e faptul ce F16 e ‘battle-tested’. Si adevarul e ca e. Dar achizitionautii de la Aparare ar fi trebuit sa ia in considerare toate astea si sa spuna natiunii impozitate: am ales avionul X, dintre X, Y, Z care au depus oferte, pentru ca 1, 2, 3 etc. Si, ideal, sa se lege de Strategia de Aparare Nationala 20-24, si sa spuna ca in Strategia respectiva am spus ca avem nevoie de un avion care sa poata face ‘ceva’ in fortele aeriene. Cel care se mula cel mai bine pe cerinte e asta, uite de ce, de-aia l-am ales. Dar asta cere o deciuplina a achizitiilor publice care pur si simplu nu exista, si este inlocuita, in termeni de ‘transparenta’, cu un kommunikat victorios - am semnat! Primim avioane! Sunt bune de numa’!’. Crede si nu cerceta! Curtea de Conturi e oricum o gluma.

+1 (9 voturi)
v g
3.12.2021, 08:47:12

Monarhist De acord cu ceea ce spuneti mai putin doua detalii: - Licitatia risca sa se impiedice grav la fel cum s-a impiedicat licitatia pentru corvete, multumita cozilor de topor rusesti (PSD) si a coruptiei din sistem, coruptie ce poate fi exploatata usor de marele vecin de la est de noi. - Gripen-ul este mult laudat....dar din pacate adevarul este undeva la mijloc. Pretul avionului si costurile de operare sunt mai mari cu mult decat ceea ce se prezinta in presa. Ungurii au fost in faza in care sa renunte la leasing, au avut nemultumiri mari si s-au certat urat cu suedezii datorita costurilor cu mult mai mari - unele calcule facute publice de catre autoritatile maghiare listau in detaliu aceste costuri. Imi pare rau ca nu am link-uri la indemana, dar erau afisate niste costuri de operare totale, ale intregii flote, pe mai multi ani, costuri cifrate la multe milioane de euro, Suma asta, impartita la numarul total de ore zburate rezulta in niste costuri aproape duble per ora de zbor fata de ceea ce era in oferta. Informatiile exista si pot fi gasite....doar ca nu am timp acum. Ca sa nu mai spunem ca leasing-ul le permite un numar redus de ore de zbor - initial era 1600 de ore de zbor pentru toata flota de 14 avioane adica mai putin de 120 de ore de zbor per aparat. Ulterior, in 2017, au renegociat o suma totala de 2000 de zbor pe an pentru intreaga flota, adica cca 140 de ore pe an per aparat - sub standardul NATO de zbor de 150 de ore pe an pentru un pilot....asa ca nici macar nu au cum sa instruiasca 2 echipaje pentru fiecare avion, pentru ca ar insemna sa scada calitatea pregatirii. In plus, versiunile C/D de Gripen au avut probleme majore in ceea ce priveste atacul la sol, multi ani functionand doar ca aparate de vanatoare, asa ca partea de multirol scartaia serios. Au reusit prin 2016 daca nu ma insel sa puna la punct un update de software care sa remedieze problemele, si chiar au reusit sa il puna partial la punct. De-abia versiunile E/F care se fabrica acum se pare ca au reusit sa remedieze toate problemele. Offset-ul nu cred ca includea piese de aviatie - la unguri s-a lasat cu o fabrica de frigidere din cate stiu. Dar nimic de zis, au fost niste bani intorsi in economie. Iar offset-ul poate lua diverse forme. Sa vedem cum merge colaborarea pentru U3 si U4 Cernavoda, deoarece s-ar putea ca asta sa fie un offset cu adevarat grozav pentru care din pacate nu am negociat noi, fiind in totalitate meritul partenerului american care incearca sa stabilizeze si sa sprijine Romania sa reziste aici, in coasta muscalilor. Asa se spune si asa ar fi frumos sa fie. Ce va fi cu adevarat vom vedea, daca e o miscare in avantajul nostru sau o tzeapa. La fel ca si in cazul SMR - reactoarele modulare. Desi cred ca in momentul asta Statele Unite au nevoie de un partener calm si puternic la Marea Neagra. Vom vedea. Canada are si ea niste schelete prin sifonier. Ca utilizatori de F-18 Hornet (construit local in versiune CF-18) logic ar fi fost sa mearga mai departe cu oferta de Super Hornet, care chiar este un avion extrem de capabil, cu mult peste Gripen la toate capitolele. Aveau uzinele unde puteau sa il fabrice (nu doar asamblare), personal specializat, iar trecerea de pe Hornet pe Super Hornet indiferent cum am face calculele ar fi incomparabil mai usoara si mai ieftina decat de pe Hornet pe Gripen. Doar ca minunata Canada e la cutite cu Boeing datorita sabotarii de catre Boeing a producatorului canadian de avioane Bombardier. Si uite asa - de dragul competitiei - Gripen a ramas in carti, altfel zbura de mult din lista scurta, iar Super Hornet e taiat cu o linie groasa din lista de optiuni.

+7 (11 voturi)
Stoian Nicolae
3.12.2021, 08:14:15

O mizerie !!! Noi nu avem spitale, nu avem tratamente corecte pt copiii aflati in dificultate, populatia este imbatranita si in curand vor fi tot mai multi care vor avea nevoie de medicamente de ultima generatie. Noi cumparam avioane de miliarde... Mai apare si handicapatul ala de general american si ne spune ca daca se intampla ceva nu au cum sa intervina deorece nu avem autostrazi. Pai cum sa avem autostrazi daca avioanele voastre la mana a 3-a costa cateva miliarde ? Suntem condusi de altii, clar ! Si pt cei car nu stiu, rachetele patriot cumparate pe bani grei de Romania, credeti ca sunt gestionate de noi ? Nu dragilor, alea pot fi dezactivate de la distanta de cei ce ni le-au vandut. In fine...vedem unde vom ajunge, vom da copiilor nostri o tara plina de datorii unde nu vor mai fi ei stapani.

-5 (13 voturi)

Vezi toate comentariile (46)

Modifică Setările