Scandalul Boeing 737 MAX - faza mărturiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Boeing  737 MAX 8 FOTO EPA-EFE

Scandalul Boeing 737 MAX, model care urmează să intre în viitor şi în dotarea companiilor Tarom şi Blue Air, începe să prindă o tentă penală. Asta pentru că  problemele sistemului de zbor automat MCAS erau cunoscute din 2016, cu doi ani înainte să se prăbuşească primul din cele două avioane.

Se pare că pilotul de teste Mark Forner îi spusese unui coleg despre sistem şi comportamentul său haotic în simulările de zbor. Schimbul de mesaje avusese loc cu multe luni înainte ca Federal Aviation Authority (FAA) să autorizeze zborurile cu 737 MAX. „Practic i-am minţit pe verificatorii autorităţii (fără să ştiu)”, a adăugat Forkner. Un avocat al lui a afirmat că clientul său se referise la software-ul simulatorului, nu la avion, aşa că nu a fost o „minciună”.

„Aceste mesaje sugerează că Boeing nu a comunicat FAA informaţii dăunătoare, ceea ce este foarte îngrijorător”, a afirmat Peter DeFazio, preşedintele Comisiei pentru transporturi din Camera Reprezentanţilor, într-o scrisoare adresată secretarului pentru Transporturi, Elaine Chao. În acelaşi timp, FAA a anunţat că „analizează informaţia pentru a stabili dacă trebuie să ia măsuri”. 

MCAS  (Maneuvering Characteristics Augmentation System-n.r.) este un sistem automat care intervine în anumite momente ale zborului atunci când consideră că parametrii de zbor nu sunt în regulă. Practic, avionul este înclinat cu botul în jos pentru a creşte viteza. Numai că aceste sisteme au funcţionat defectuos şi două aeronave ale Lion Air şi Ethiopian Airlines s-au probuşit după scenarii identice, imediat după decolare. Ulterior, anchetatorii au ajuns la concluzia că singura metodă prin care piloţii ar fi putut evita cele două tragedii ar fi fost tocmai deconectarea sistemelor MCAS. 

Problema interesează şi două companii aeriene din România care sunt în curs de a achiziţiona avioane de acest tip. Concret, compania TAROM a semnat în iulie 2018 o comandă pentru cinci avioane noi Boeing 737 MAX 8, ce vor fi livrate în 2023. Apoi, Blue Air a comandat 12 aeronave tip Boeing 737 MAX 8, iar livrările ar fi trebuit să înceapă să fie făcute din acest an. 

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite