Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Scandalul de la Operă nu e scandal

25
27 Apr 2016 20:09:32
Mircea Vasilescu

Asta mai lipsea: să auzim, în 2016, nişte artişti lirici scandând “Afară cu străinii din ţară”, ca la mitingurile FSN de la începuturile anilor ’90. Dar e bine că au scandat aşa. Ne ajută să revenim cu picioarele pe pământ şi să înţelegem că ceea ce se întâmplă acum la Opera Naţională din Bucureşti nu e un “scandal”, ci o sinteză perfectă a culturii româneşti în tranziţie.

Ce se întâmplă, de fapt, la Opera Naţională din Bucureşti? Mărturisesc că, oricât am încercat să mă documentez, să citesc opiniile unora şi altora, să cântăresc situaţiunea, n-am reuşit să înţeleg mare lucru. Despre ce e vorba? Despre “două tabere”, desigur. Dar asta e ceva obişnuit. Antropologi şi sociologi serioşi au observat şi argumentat tendinţa societăţii româneşti de a se grupa în “tabere” din te miri ce, pe orice temă. Ce vor taberele? De-aici, lucrurile se amestecă. Fiecare pretinde că vrea binele instituţiei, dar văd acest “bine” în mod diferit. Şi asta e obişnuit: pe ce altceva se poate întemeia o societate liberă şi democratică dacă nu pe diversitate, pe diferenţa de opinii, pe grupuri cu interese adesea contradictorii, care trebuie aduse laolaltă prin negociere şi compromis? Ei, aici e-aici: dacă a reizbucnit “spiritul” din 1990, cu tabere şi baricade (cineva vorbea chiar despre “mineriada de la Operă”), înseamnă că n-am reuşit să învăţăm nimic în 25 de ani de tranziţie. Şi că ideea de negociere şi de compromis alunecă implacabil în brambureală şi isterie: deocamdată, putem constata că la Opera Naţională din Bucureşti se suspendă spectacolele pentru că aşa au chef unii (şi publicul?...), iar oameni care au făcut spectacole cu sălile pline şi biletele vândute cu mult timp în avans (oare nu aşa funcţionează teatrele bune de operă peste tot în lume?) capătă interdicţia de a intra în clădire. Dincolo de orice opinii, impresii şi comentarii, dacă se ajunge la astfel de interdicţii funcţionăreşti e complet stupid: parcă eram în Europa, nu în Coreea de Nord, nu?

Aşa încât, după părerea mea, nu avem de-a face cu un “scandal”, ci cu efectele previzibile ale lungilor ani în care cultura şi instituţiile culturale au fost lăsate într-o situaţie precară. Şi nu e vorba neapărat despre lipsa finanţării, ci despre lipsa politicilor culturale şi despre legislaţia proastă în domeniul cultural. Nu s-a făcut, de fapt, mai nimic până acum pentru ca teatrele, muzeele şi celelalte instituţii culturale să funcţioneze eficient şi să aibă perspective sănătoase. La Cultură s-au schimbat foarte des miniştrii, dar Parlamentul nu a fost în stare (sau n-a vrut) să adopte un pachet legislativ consistent şi coerent care să asigure viaţa instituţiilor culturale. De ce? Pentru că nivelul cultural al parlamentarilor români e, în ansamblu, foarte scăzut. Cei mai mulţi nu înţeleg despre ce e vorba, pur şi simplu. Nu sunt capabili să priceapă că, pe termen lung, cultura e o resursă, nu o cheltuială. De-asta  s-a ajuns unde s-a ajuns: pentru că Opera Naţională din Bucureşti n-a apucat să devină o instituţie solidă, care să nu depindă de schimbarea directorului sau a ministrului. În aceeaşi situaţie se află şi alte instituţii culturale: funcţionează precar, îşi plătesc prost angajaţii, nu-şi pot face planuri pe termen lung, aşteaptă banii de la buget cu ţârâita ş.a.m.d. Desigur, la toate acestea se adaugă, acum, toanele şi contrele unor artişti, frustrările celor care vor ca Opera să rămână un loc călduţ în care toată lumea să aibă o leafă sigură (şi, dacă se poate, cei cu merite să nu fie mai bine plătiţi decât cei cu pile), în care orgoliile cât casa să nu fie deranjate de deschiderea spre lume (care aduce, inevitabil, competiţia). Pe scurt: “afară cu străinii din ţară”, unde în categoria “străini” sunt incluşi toţi cei care vor să scoată Opera (sau orice altă instituţie) din amorţeală.

La ce s-a ajuns? Evident, la demisia ministrului Vlad Alexandrescu. Care, în câteva luni, a deschis câteva drumuri interesante. (Aşa cum predecesorul său, Ionuţ Vulpescu, în câteva luni a corectat câteva prostii ale predecesorilor săi, readucând un dram de normalitate). Ce se rezolvă prin demisia ministrului? Nimic. Absolut nimic. Eventual, se pansează nişte orgolii rănite şi se calmează nişte nervi. Dar situaţia instituţională de la Operă rămâne aceeaşi. În general, starea instituţiilor culturale din România tot precară va fi. Politici culturale pe termen lung tot n-apucăm să avem. Legislaţie care să sprijine cultura – nici atât; căci majoritatea parlamentarilor noştri nu sunt în stare să vadă în cultură altceva decât un ornament bun de umflat pieptul patriotic la ocazii.

Aşadar, “scandalul de la Operă” nu e scandal. E o brambureală tipică pentru starea culturii în societatea românească de azi. N-am niciun motiv să cred că mâine va fi mai bine, indiferent câţi miniştri se vor mai schimba.
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

25 Comentarii

Feru Magdalena Valentina
27.04.2016, 20:21:20

Amuzant e ca tot cei care vroiau -spitale nu catedrale-acum nu mai vor spitale,vor salarii de 7000euro lunar si bonus de 30000de euro pe premiera la balet. 1.Acum nu mai economisiti bani pentru spitale ? 2.Cand ati urmarit ultima oara un spectacol de balet? Raspunsul nu conteaza fiindca nu va intereseaza nici spitalele nici baletul ci doar urati Romania.

-7 (23 voturi)
antiroman antiortodox
27.04.2016, 21:22:42

S-a mai auzit acest argument cu 7000eur si e foarte interesant-ar fi un salariu de europarlamentar! Ne confirma cineva, totusi, oficial cati bani publici a inghitit dl. Kobborg? E cumva un mare secret de stat?

-2 (16 voturi)
Dresorul De Vite
28.04.2016, 09:34:50

Nu, ei nu urăsc România ... e ceva mult mai grav ... sînt PLĂTIŢI să urască România. Oameni din ăştia i-aş băga în ţarcul vitelor, taman pe la ora cînd încep dresura, şi încep animalele să se înfoaie şi să facvă un "stampede", cum zice turcu . După aia, poa' să plece liniştiţi ... nu e nici o problemă ...

-4 (12 voturi)
Vanatorul/d.c.
28.04.2016, 08:14:32

S-avem pardon..Dar, daca artistii unei institutii culturale pun de doua ”bisericuțe”, iar una striga ”Afara cu strainii din țara..!” (si asta intr-o tara membra a UE), atunci chestia asta nu mai are nicio legatura cu ”lipsa politicilor culturale” sau cu ”legislaţia proastă în domeniul cultural”, ci doar cu ..vanitatea, orgoliile personale ale unor caractere submediocre.

+11 (15 voturi)
Ovidiu Olariu
28.04.2016, 10:58:18

Autorul articolului, Mircea Vasilescu, are dreptate: "cultura si institutiile culturale au fost lasate intr-o situatie precara", iar una dintre cauze -subliniaza autorul- este ca "nivelul cultural al parlamentarilor romani e, in ansamblu, foarte scazut". Este insa de inteles. Nu poti sa fii foarte bun in toate. Exista insa domenii unde parlamentarii romani sunt intre cei mai buni din lume. De exemplu, in declaratii mincinoase si sforaitoare, in intrigi si aranjamente de tot felul, in traseism, in actiuni de devalizare a bunurilor statului sau in evaziune fiscala, in angajarea neamurilor in slujbe platite de stat, daca se poate chiar din banii Parlamentului, sau, pe alte planuri -si aici primatul este evident, nu mai incap discutii- in solidarizarea si apararea parlamentarilor corupti de anchetele justitiei, in respingerea cererilor justitiei de retinere sau de arestare a celor asupra carora planeaza suspiciuni grave de coruptie (nu "suspiciuni rezonabile", cum le-ar boteza parlamentarii), in tentative de influentare -prin massmedia, prin martori etc.- a anchetelor penale declansate de procurori, dar si in alte "talente", in care ai nostri se remarca si care, in mare masura, sunt straine parlamentelor din tarile cu adevarat democratice. In ceea ce priveste "scandalul de la Opera", desi inca nu pot fi enuntate concluzii, lucrurile par sa se contureze: prestigiul unei Opere zisa Nationala se realizeaza prin calitate, iar calitatea nu poate fi obtinuta cand cei mai buni sunt marginalizati si indepartati de aceia al caror act artistic si salarizarea nu pot sa fie la nivelul celor din prima categorie. Iar ca argumente uluitoare apar, in afara de frustare si de invidie pentru salarizarea superioara, pentru pozitia priviegiata in ansamblul artistic, faptul ca nedoritii nu sunt romani si -culmea nerusinarii- straini fiind, nici macar nu vorbesc limba romana ! Cu asemenea artisti -care jignesc grosolan publicul prin anularea unor spectacole vandute- vrem sa atingem performante europene ? ! ? Trebuie sa se retina odata pentru totdeauna, si de guvern si de parlament, dar si de noi, cititorii: cultura de calitate fara bani nu se poate ! Iar banii trebuie dati, fara discriminare, celor mai buni, fie romani, fie straini ! Nu avem nevoie de "vedete" mediocre ! Iar mediocritatile sa fie multumite daca sunt mentinute in ansamblu, care o fi: coral, de balet sau, daca nu intrunesc calitati, chiar si in figuratie ! Acceptand pretentiile celor vocali, dar fara suficienta acoperire artistica, vom atinge, fara indoiala, exact aceleasi performante ca si in alte domenii de activitate, care ne-au plasat pe ultimul sau pe penultimul loc intre tarile Uniunii Europene ! Dar pentru unii "romani", pusi pe explicatii, pe cautare -de regula, in afara tarii- a unor vinovati pentru nerealizarile noastre, este bun, se pare, si acest loc !

+11 (13 voturi)

Vezi toate comentariile (25)

Modifică Setările