Se prăbuşeşte imperiul sindicaliştilor de la Metrou. A început demolarea chioşcurilor amplasate ilegal în subteran

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primele chioşcuri au fost demolate în staţia Stefan cel Mare. FOTO Inquam Photos / George Calin
Primele chioşcuri au fost demolate în staţia Stefan cel Mare. FOTO Inquam Photos / George Calin

Autorităţile au început demolarea spaţiilor comerciale de la metrou după ce a expirat contractul prin care sindicatul lui Ion Rădoi le-a exploatat ani de zile în defavoarea Metrorex

Demolarea magazinelor construite ilegal în staţiile de metrou a început ieri. Cu scandal, aşa cum era de aşteptat. Primele spaţii comerciale au început să fie puse la pământ în staţia Ştefan cel Mare sub ochii chiriaşilor care le-au exploatat până acum. Aceştia s-au declarat nedreptăţiţi şi spun că autorităţile nu aveau niciun drept şi nicio bază legală să spargă lacătele spaţiilor comerciale, mai ales că unele aveau încă marfa la interior. 

Ministerul Transporturilor a comunicat că evacuarea vine după ce termenul-limită pentru eliberarea spaţiilor comerciale amplasate în incinta staţiilor de metrou a expirat vineri, 2 aprilie, conform unei notificări transmise de Metrorex firmei care administrează aceste unităţi, Sindomet Servcom SRL, deţinută în proporţie de 100% de Unitatea Sindicatul Liber Metrou (USLM) al cărei preşedinte este fostul parlamentar PSD Ion Rădoi. La faţa locului au ajuns şi jandarmii, pentru a evita orice tip de incidente.

Primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, a fost şi el prezent la staţia de metrou Ştefan cel Mare, unde a început desfiinţarea chioşcurilor.

„Nu există nicio autorizaţie de construire dată nici de Sectorul 2, nici de Capitală, nici de nimeni, drept urmare, aceste construcţii sunt amplasate ilegal în Sectorul 2. Poliţia Locală a suspendat activitatea acestor agenţi economici şi, de asemenea, am dat o dispoziţie pentru desfiinţarea lucrărilor construite ilegal”, a spus Radu Mihaiu.

El a menţionat că, dacă proprietarii nu-şi iau marfa, ea va fi ridicată şi transportată într-o locaţie unde să fie în siguranţă şi de unde va putea fi recuperată. „Eu sper să finalizăm astăzi, depinde cum ne mişcăm şi cu evacuarea mărfii. Cred că astăzi se finalizează la staţia de metrou Ştefan cel Mare, posibil şi Pipera, şi mă aştept ca, până la finalul săptămânii, să eliberăm şi Piaţa Iancului, acestea fiind singurele trei staţii de metrou din Sectorul 2 unde există construcţii amplasate ilegal”, a precizat Radu Mihaiu.

Pericolul din subteran

La finalul lunii martie, reprezentanţii Metrorex au comunicat că această măsură a fost luată deoarece, în urma analizelor efectuate pe teren, s-a constatat că spaţiile comerciale care activează în reţeaua de metrou pun în pericol siguranţa transportului subteran, cu afectarea directă a exigenţelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgenţă. „Continuarea activităţii spaţiilor comerciale amplasate în calea de evacuare din incinta metroului periclitează securitatea persoanelor în caz de urgenţă, precum şi evacuarea rapidă şi sigură a acestora. Mai mult, acestea creează un mediu nefavorabil pentru publicul călător prin aglomerarea mărfurilor în afara spaţiului comercial, supraaglomerarea cu mărfuri combustibile, băuturi alcoolice şi comercializarea produselor de patiserie”, mai notează Metrorex.

În replică, liderul de sindicat Ion Rădoi a declarat că acţiunea este una de intimidare şi că solicitările nu pot fi puse în aplicare întrucât există un proces pe rol pe tema spaţiilor comerciale. „Este o acţiune la intimidare. Noi ne aflăm în proces, iar dosarul este pe rolul Tribunalului Bucureşti, Secţia Comercială. Până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive nu se poate aplica ceea ce visează administraţia. Nu au cum să evacueze. Doar n-o să dea oamenii afară cu buldozerul. În plus, peste 80% din spaţii sunt construite de Sindomet”, a declarat Ion Rădoi pentru Club Feroviar.

„Adevărul” a consultat un expert în securitate la incendiu în problema chioşcurilor din subteran, iar acesta a explicat că aceste amenajări comerciale pot creşte starea de pericol în cazul unor evacuări de urgenţă. „Din punct de vedere legal, mărimea căilor de evacuare se calculează după unele normative. Acestea trebuie să aibă o anumită lăţime în funcţie şi de fluxul maxim de călători.

La Piaţa Unirii, de exemplu, la o oră de vârf, în momente de panică, la o evacuare de urgenţă, pe respectivele culoare ar fi bine să nu existe nicio amenajare care ar putea strangula fluxul de oameni care ar fi obligaţi să ajungă cât mai repede la suprafaţă.  Radu Bârsan directorul executiv al firmei Sarmis Columna 

Avem un normativ care arată că pe căile de evacuare nu trebuie să se afle niciun fel de amenjări, dar există şi unele excepţii. Acum, la Piaţa Unirii, de exemplu, la o oră de vârf, în momente de panică, la o evacuare de urgenţă, pe respectivele culoare ar fi bine să nu existe nicio amenajare care ar putea strangula fluxul de oameni care ar fi obligaţi să ajungă cât mai repede la suprafaţă. Acei câţiva metri în plus ocupaţi de chioşcuri ar fi utili pentru o evacuare mai uşoară, cu riscuri cât mai mici”, a explicat Radu Bârsan, directorul executiv al firmei Sarmis Columna, care este specializată pe consultanţă pentru Situaţii de Urgenţă. 

Asocierile cu bucluc

Povestea sutelor de patiserii, magazine diverse, cantine, cafenele sau brutării a început în anul 2003, când firma sindicaliştilor conduşi de Ion Rădoi a făcut un contract cu Metrorex. De fapt, Sindomet Servcom SRL, deţinută în proporţie de 100% de Unitatea Sindicatul Liber Metrou (USLM) al cărei preşedinte este fostul parlamentar PSD Ion Rădoi, „a avut două contracte cu Metrorex: unul pentru spaţiile comerciale (expirat în 2018, dar prelungit cu un an) prin care firma încasa 75% şi Metrorex doar 25% din valorificarea acestora. Mai exista şi un contract pentru spaţiile de publicitate (expirat din 2019), din care Sindomet încasa 53%, iar Metrorex doar 47%”, după cum a explicat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, în luna februarie. Conform unor surse, tarifele percepute de Sindomet Servcom SRL comercianţilor pe metru pătrat, pe an, au fost constante în ani. Astfel, în 2015 se percepeau 495 de lei, în 2016 - 500 de lei, în 2017 - 521 de lei, iar în 2018 - 409 lei. 

Încasări ameţitoare

Practic, Sindomet Servcom SRL a exploatat din punct de vedere comercial spaţiile Metrorex, iar încasările au fost pe măsură. Conform datelor Ministerului Finanţelor Publice, Sindomet Servcom SRL a avut, de exemplu, în 2019, cel mai recent an în care raportările sunt disponibile în mod public, venituri totale de 13.166.786 de lei, cheltuieli totale de 6.733.963 de lei şi un profit de, atenţie, 6.197.855 de lei. Totul din exploatarea spaţiilor comerciale din cele 63 de staţii ale metroului şi din administrarea unităţilor de cazare destinate exclusiv membrilor de sindicat, dintre care cea mai cunoscută este Zamora din Buşteni. Veniturile din 2019 s-au obţinut cu numai 48 de angajaţi. 

Greve de tip cartel

După expirarea contractului dintre Sindomet Servcom SRL şi Metrorex, sindicaliştii au făcut presiuni constante asupra conducerii companiei cerând creşteri aberate şi ilegale de salarii şi recurgând la greve care au dat peste cap traficul bucureştean. În 2018, de exemplu, sindicatul condus de Ion Rădoi a cerut o majorare salarială de 41%, cu toate că o astfel de decizie ar fi încălcat mai multe acte normative. 

Ultima „grevă spontană”, cea din luna martie a acestui an, a fost caracterizată de ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, ca fiind o mişcare de tip cartel. „Nu dăm înapoi în faţa mafiei. Nu suntem într-un cadru de dialog social, de conflict de muncă. Nu s-a redus salariul nimănui, deocamdată, nu a fost nimeni disponibilizat. Practic, nu este un conflict de muncă, ci de tip cartel, pentru că ne-am atins de imperiul subteran al lui Rădoi”, a precizat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii. 

Ce venituri au angajaţii de la metrou

Conform unor surse, salariaţii de la Metrorex au salarii cu mult peste medie. Din 5.681 de persoane salariate de la Metrou, 4.533 (80%) au salariul net, în mână, de peste 5.000 de lei, iar aproape 1.478 (26%) de persoane iau în mână peste 7.260 de lei (circa 1.500 de euro). În plus, posturi de şef de serviciu au salarii nete de circa 10.000 de lei, iar mulţi şefi de birou primesc în mână peste 8.500 de lei.

Printre sporurile calculate pentru salariile angajaţilor de la metrou se numără „sporul de tunel” (20%-40%), spor de condiţii nocive (noxe) (10%), spor de zile festive (weekend & sărbători legale) (100%), spor de noapte (25%), spor de conducere formaţie, spor doctorat, precum şi sporul de vechime (până la 25%). De remarcat că din totalul de 5.681 de persoane salariate, 5.156 primesc spor de condiţii nocive, acesta fiind cuprins de la câteva sute de lei până la 1.000 de lei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite