Sindicatele îi cer lui Ludovic Orban să nu lase povara crizei economice generate de pandemie exclusiv pe umerii salariaţilor. Ce măsuri îi propun premierului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
citu orban

Confederaţia Naţională Sindicală Cartel ALFA a trimis către premierul Ludovic Orban o serie de zeci de măsuri pe care sindicatele le consideră vitale pentru a atenua impactul sever pe care îl va avea criza generată de panedmie asupra economiei. Măsurile îi vizează pe lucrătorii din toate domeniile, în special pe cei din sistemul sanitar, dar nu îi uităă nici pe cei din sectorul agricol sau din mediul privat.


„Confederaţia (…) nu poate accepta ca povara economică a acestei crize, care probabil că va avea un impact mult mai sever decât criza financiară din 2008-2009, să fie suportată exclusiv de lucrători, cetăţeni, bugetul public şi serviciile publice”, arată într-un amplu comunicat CNS Cartel ALFA.

Faţă de această situaţie, ţinând cont că guvernul nu a convocat înainte de declararea stării de urgenţă Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social, Confederaţia solicită luarea următoarelor măsuri:

Pentru lucrători:

Realizarea unui ordonanţe militare sau protocol tripartit pentru asigurarea sănătăţii şi securităţii lucrătorilor la locul de muncă pentru unităţile care funcţionează, care să fie verificate asupra aplicarii corecte de catre ITM; Măsurile minimale necesare sunt:

  • Obligativitatea ca lucrătorii la locul de muncă să aibă echipament de protecţie, cel puţin măşti şi mănuşi;
  • Asigurarea de dezinfectant la intrarea în unitate şi la intrarea în fiecare sector al locului de muncă;
  • Măsurarea temperaturii fiecărui lucrător înainte de a intra la locul de muncă;
  • Fluxul funcţional să asigure pastrarea unei distanţe de cel puţin 1 m. între lucrători sau între lucrători şi public, inclusiv în zona de pregatire (vestiare angajatilor, etc) şi în transportul de la şi către locul de muncă;
  • Stabilirea de programe periodice de curăţare/dezinfectare a zonelor de lucru şi vestiarelor;
  • Izolarea oricărui lucrător care prezintă suspiciuni de imbolnăvire, asigurandu-i concediu medical
  • Trimiterea în şomaj tehnic a tuturor angajaţilor din categoriile cu risc ridicat de deces în caz de îmbolnăvire (lucrătorii cu afecţiuni respiratorii, cardiace, diabet, reumatice etc.

Pentru sectorul sanitar:

  • Asigurarea echipamentelor individuale de protecţie pentru toţi salariaţii din sistemul sanitar.
  • Instituirea ca măsură minimă de protecţie a salariaţilor din sănătate a regulii: fiecare salariat trebuie să poarte cel puţin mască (minim chirurgicală) şi mănuşi.  
  • Toţi salariaţii din sănătate trebuie testaţi, ori de câte ori este necesar.
  • Testarea tuturor pacienţilor, deoarece pacienţii asimptomatici reprezintă principala sursă de infectare a salariaţilor din sănătate. 
  • Introducerea rapidă, în toate spitalele, a unor proceduri standard, centrate pe precauţiile specifice pandemiei COVID 19.
  • Utilizarea doar a spitalelor cu circuite adecvate.
  • Oprirea urgentă a măsurii forţării salariaţilor din sănătate de a intra în carantină instituţionalizată, drept condiţie pentru a putea lucra.
  • Asigurarea gratuită a locurilor de cazare pentru tot personalul din spitalele desemnate să trateze pacienţi contaminaţi cu COVID-19 sau din secţiile spitalelor în care au fost confirmate cazuri de pacienţi contaminaţi cu COVID-19;

În discuţie sunt salariaţi ale căror familii, în multe cazuri convieţuind cu proprii părinţi, persoane vârstnice sau cu membri ai familiei cu probleme de sănătate, ar fi expuse riscului de contaminare cu COVID-19, motiv pentru care adoptarea unei măsuri guvernamentale în sensul celor solicitate constituie o prioritate.

  • Asigurarea cu materiale de protecţie pentru personal, testarea periodică a acestuia;
  • Unităţile veterinare care lucrează cu COVID-19 să beneficieze şi de sporul prevăzut pentru sistemul de sănătate;
  • Plata orelor suplimentare pentru tot persoanalul bugetar din domeniul sănătate, poliţie, politie locala, penitenciare, unitatile veterinare;
  • Pentru sectorul comerţ alimentar, în plus faţă de prevedrile de la pct 1., să se prevadă:
  • instalarea de camere cu termoviziune la intrarile magazinelor, atât pentru clienţi, cât şi pentru angajaţi pentru a evita pătrunderea persoanelor posibil contaminate;
  • sprijin din partea organelor locale pentru decontaminarea parcărilor magazinelor;
  • creşterea numărului de pauze plătite în care angajaţii să îşi poată spăla sau dezinfecta mâinile;
  • asigurarea de către organele statului a testării periodice a angajaţilor din magazinele de retail alimentar;
  • magazinele să fie dezinfectate zilnic, inclusiv vestiarele angajatilor, cantinele şi grupurie sanitare;
  • stabilirea de programe clare de curăţare/dezinfectare a zonelor cu risc ridicat de contaminare: casele de marcat şi aparatele de self check-out, cărucioarele şi coşurile, barelor de protecţie;
  • interzicerea accesului în magazine a clienţilor cu sacoşe de cumpărături refolosite;
  • stabilirea unui număr optim de clienţi aflaţi simultan în magazin în funcţie de suprafaţa de vânzare;
  • programul pentru seniori să fie între orele 8-11 întrucat aceştia fiind categoria cea mai expusă la îmbolnăviri ar trebui să fie primii care intră într-un spaţiu recent dezinfectat;
  • programul de funcţionare al magazinelor să se încadreze în limitele orelor 8.00 şi 20.00 astfel încât angajaţii să aibă timp la dispoziţie să se deplaseze la şi de la locul de muncă (mulţi angajaţi locuiesc în localităţi limitrofe)
  • programul de lucru al angajatilor sa fie fractionat in 2 ture de cate 6 ore plus 30 de minute pauza de masa. Diferenta salariala aferenta celor 2 ore fata de cele 8 ore de lucru legale sa fie suportata de la bugetul asigurarilor sociale (scurtarea timpului de contact cu clientii diminueaza riscul de infectare).
  • Programul de lucru al angajaţilor care datorita COVID-19 si-au redus activitatea (transport feroviar, etc), reducandu-se durata saptamanala de lucru, diferenţa salarială aferentă orelor reduse să fie suportată de la bugetul asigurărilor sociale.
  • Suspendarea temporară a plăţii ratelor bancare si/sau utilităţilor, fără penalităţi sau dobânzi;
  • Interzicerea cresterii preţurilor la produse alimentare, de igiena şi medicamente pe următoarele 6 luni; instituţiile abilitate să verifice şi să amendeze drastic pe cei care încalcă această prevedere.

Pentru companii:

  • Aplicarea cu celeritate a schemei de ajutor de stat, implementată în legislaţia românească prin OUG 81/2019 şi plata compensaţiilor pentru emisiile de bioxid de carbon introduse în preţul energiei pentru anii 2018-2020;
  • Diminuarea taxei de cogenerare până la maxim 5% din valoarea actuală de 19,32 lei/MWh.
  • In acest moment taxa de cogenerare plătită de industria energo-intensivă în cele 3 ţări puternic industrializate din UE este: în Franţa – 0,10 Euro/MWh; în Germania – 0,25 Euro/MWh; în Italia – 0,96 Euro/MWh.
  • În 2018 această taxă în România a avut valori în intervalul 7,63 – 11,94 lei, iar începând cu 29 noiembrie 2019 a fost stabilită la valoarea de 19,32 lei/MWh, adică 4 euro/MWh.
  • Transferul sumelor strânse din taxa de 2%, taxă prevazută la art. 78, alineat 2 din OUG 114/2018, într-un fond de urgenţă la dispoziţia Guvernului, şi utilizarea lor pentru companiile puternic afectate de această epidemie, de exemplu pentru companiile de transport care sunt vitale în asigurarea livrărilor produselor noastre.
  • Reducerea pretului apei, de la nivelul actual, cu 90-95%, pe o perioadă determinată, pentru producătorii de energie hidroelectrică pentru perioada 2020-2021, cu obligativitatea operatorilor respectivi să ajusteze preţul de vânzare cu suma corespunzatoare echivalentă. In cazul în care nu ajustează preţul de vânzare, diferenţa de preţ să fie colectată printr-o taxă echivalentă într-un fond de urgenţă la dispoziţia Guvernului sau a ministerului de resort.
  • Sistarea plăţii taxei clowback pe perioada situaţiei de urgenţă, ceea ce ar sprijini unităţile din domeniu; este nevoie de plata salariilor pentru salariaţii care nu-şi mai pot desfăşura sarcinile de serviciu datorită riscului de expunere. 
  • Prelungirea prin OUG a valabilităţii CCM sau a acordurilor de muncă, indiferent de nivel, până la 31 martie 2021 şi a reprezentativităţii federaţiilor sindicale
  • Aprobarea de urgenta a bugetelor companiilor sau societatilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat
  • Prelungirea termenelor de depunere a bilanţurilor cu 3 luni de zile pentru companii, pentru organizaţiile de angajatori şi pentru organizaţiile sindicale.

Pentru sectorul agricol:

  • Pentru o interventie prompta si eficienta a personalului cu atributii in activitatile de irigatii, desecare si combatere a eroziunii solului din cadrul ANIF se va asigura accesul acestuia pe caile rutiere pe baza legitimatiilor de serviciu, fara a fi necesara Adeverinta eliberata de angajator.
  • Pentru obtinerea de productii agricole superioare - subventionarea  energiei electrice necesara pentru functionarea statiilor de punere sub presiune a apei pentru irigatii din cadrul Organizatiilor Utilizatorilor de Apa pentru Irigatii (OUAI).

Pentru rectificarea bugetară:

  • Rectificarea pozitivă a bugetului alocat sistemului sanitar public (bugetele Ministerului Sănătăţii şi CNAS)
  • Reducerea la 2% din actuala bază de calcul a îndemnizaţiilor de membru in CA de la toate entităţile economice la care statul este acţionar unic sau majoritar.
  • Reducerea la 50% a sumelor plătite de stat partidelor politice.
  • Restrângerea până la 25% a bugetelor actuale de publicitate în entităţile economice cu capital de stat sau majoritar de stat, în instituţiile publice centrale / locale şi la administraţiile judeţene şi administraţiile locale.
  • Restrângerea până la 5% din suma actuală, a bugetelor de protocol în instituţiile publice centrale/locale, în entităţile economice cu capital de stat sau majoritar de stat şi la administraţiile judeţene şi administraţiile locale.
  • Reducerea la 50% a sumelor forfetare în plată acordate parlamentarilor.
  • Regândirea de urgenţă a sistemului de impozitare, prin introducerea impozitului progresiv, care să taxeze suplimentar veniturile care depăşesc un anumit nivel (spre exemplu salariul mediu pe economie), dar şi profiturile, dividentele, proprietăţile şi averile.
  • Taxarea suplimentară a dividentelor şi condiţionarea sprijinului financiar pentru companii de suspendarea plăţii dividentelor către acţionari, cu direcţionarea sumelor către protejarea locurilor de muncă şi a veniturilor angajaţilor.  
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite