Sindicatele sesizează Avocatul Poporului, după ce Guvernul a adoptat două OUG care au introdus semnătura electronică şi modificarea Codului Muncii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Guvernul a adoptat două  acte normative care vor genera probleme uriaşe în materia relaţiilor de muncă şi vor afecta drepturile a milioane de lucrători FOTO Shutterstock
Guvernul a adoptat două  acte normative care vor genera probleme uriaşe în materia relaţiilor de muncă şi vor afecta drepturile a milioane de lucrători FOTO Shutterstock

Blocul Naţional Sindical (BNS) acuză Guvernul că a aprobat prin ordonanţă de urgenţă o serie de modificări la Codul Muncii care afectează drepturile salariaţilor. „Abuzurile de putere ale Cabinetului Câţu trebuiesc stopate imediat!”, precizează sindicaţiştii care spun că au sesizat Avocatul Poporului pentru a ataca ordonanţe de urgenţă la Curtea Constituţională.

„Abuzurile de putere ale Cabinetului Câţu trebuiesc stopate imediat! Blocul Naţional Sindical atrăgea atenţia opiniei publice în 29 aprilie  asupra faptului că printr-un abuz de putere, Guvernul României adopta două ordonanţe de urgenţă care vizau introducerea semnăturii electronice în domeniul relaţiilor de muncă, cât şi modificarea Codului Muncii, astfel încât să fie eliminate elemente esenţiale ale relaţiilor de muncă (fişa postului şi regulamentul intern) pentru trei categorii de lucrători (lucrătorii din microîntreprinderi, salariaţii mobili şi salariaţii care desfăşoară muncă la domiciliu).

Odată cu publicarea în Monitorul Oficial a acestei ordonanţe de urgenţă s-a creat cadrul prin care Blocul Naţional Sindical a putut sesiza Avocatul Poporului cu privire la încălcarea drepturilor lucrătorilor, indifferent că sunt sau nu membrii de sindicat”, transmite BNS.

Prin această sesizare, BNS a cerut Avocatului Poporului să uzeze de dreptul constituţional pe care Constituţia ca act fundamental (art. 146, lit. A), cât şi Legea 47/1992, art. 32) îl acordă instituţiei Avocatul Poporului şi anume, să sesizeze Curtea Constituţională pentru verificarea constituţionalităţii celor două acte normative pe aspectele sesizate.

Sesizare Avocatul Poporului:

De altfel, potrivit comunicatului anterior,  BNS atrăgea atenţia asupra celor două ordonanţe de urgenţă care potrivit lor încalcă dispoziţile Art.115, alin.4 din Constiţutie care prevede că Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora, dar potrivit BNS în cazul acestor acte normative „nu se justifică urgenţa în adoptarea acestora”.

„Într-un dispreţ suveran faţă de Constituţie cât şi faţă de statutul României de stat membru al Uniunii Europene, Guvernul, cuprins de un delir legislativ,  adopta în Şedinta din 28 aprilie 2021, două  acte normative care vor genera probleme uriaşe în materia relaţiilor de muncă şi vor afecta drepturile a milioane de lucrători . Fără niciun fel de temei de drept constituţional, Guvernul, la propunerea unei părţi din mediul de afaceri (care i-a livrat la cheie textele de acte normative)  işi insuşeşte două Ordonanţe.

Ambele acte normative încalcă fără echivoc dispoziţile Art.115, alin.4 din Constitutie având în vedere că nu se justifică urgenţa în adoptarea acestora. Legiuitorul a introdus în textul constituţional aceasta posibilitate de delegare legislativă în care Guvernul poate emite Ordonanţe de Urgenţă, exclusiv pentru situaţii extraordinare a caror reglemantare nu poate fi amânataă!!!”, preciza BNS

Cele două Ordonanţe:

1. Ordonanţa de Urgenţă privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate insoţite de marca temporală şi sigiliul electronic calificat al angajatorului în domeniul relaţiilor de muncă şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Despre care, BNS atrage atenţia că aceasta a fost emisă „în contextul în care Instituţiile Publice responsabile (gen Inspecţia Muncii, Instanţe de judecată) nu sunt pregătite din punct de vedere al logisticii, personalul acestora nu are competenţele adecvate şi nu în ultimul rind, cetăţenii beneficiari, se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveste competentele digitale, şi că Guvernul a alocat 0 (zero) EURO prin PNRR pentru dobîndirea de competenţe digitale pentru cetăţenii cu vârste cuprinse între 16-72 ani, aşa cum Comisia Europeana a cerut”.

2. Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea si completarea Legii nr 53/2003 - Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare.

Măsură care potrivit BNS se aplică microîntreprinderilor, salariaţilor mobili şi celor din telemuncă şi despre care spuneau că „ o comunicare verbală a atribuţiilor unui salariat nu este conformă cu legislaţia Uniunii Europene”.

Sindicaliştii BNS citau Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European şi a Consiliului privind transparenţa şi previzibilitatea condiţiilor de muncă în Uniunea Europeană.

Potrivit BNS, chiar în preambulul acestei directive se prevede că „lucrătorii au dreptul de a fi informaţi în scris la încadrarea în muncă în legatură cu drepturile şi obligaţiile lor care decurg din raportul de muncă, inclusiv în legatură cu orice perioadă de probă‟.

„Fişa postului devine istorie‟ Fişa postului ce ar fi trebuit să i se comunice în scris salariatului devine istorie şi, odată cu dispariţia acesteia, capacitatea Inspecţiei Muncii de a mai controla şi a instanţelor de judecată de a se mai raporta la acest tip de înscris. Odată cu dispariţia fişei postului, se va schimba pentru milioane de cetăţeni statutul: din salariat în sclav!”

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite