Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Somnul cel dulce sau cum se jupoaie şi se jefuieşte ţara la lumina zilei

12
8 Mar 2019 11:06:05
Dinu Săraru

Două accidente – ca să nu le mai spunem incidente – pe calea ferată cu vagoane cu călători din ultimele zile şi dintre multe alte zecile de accidente, urmate şi de un telefon, care, culmea nesimţirii, l-a sculat din somn, pesemne când îi era somnul mai dulce, pe un director general al Căilor Ferate Române, mi-au atras atenţia şi m-au lăsat stupefiat.

Mai ales când acestora le-a urmat un reportaj anchetă la o televiziune (PRO TV – mi se pare), un reportaj anchetă de o violenţă a informaţiei cutremurătoare.

Reporterii au pus la un aparat Roentgen ultraperformant situaţia la zi a transportului de călători şi marfă pe căile ferate româneşti pe întreaga lor reţea, care se ştie, în orice ţară din lume, constituie inima care asigură vitalitatea unei ţări, fie ea vestită pentru comunicaţia  prin aviaţie.

Nu mi-am putut imagina cu toată experienţa mea jurnalistică şi scriitoricească un asemenea dezinteres şi un asemenea dezastru şi un asemenea jaf, desfăşurat la cea mai vie lumină a zilei, cu vagoane care printr-o minune nu se dezintegrează în mers, cu vagoane cu zecile de călători şi de marfă de toate categoriile trase pe linii ferate moarte şi uitate de săptămâni şi luni şi ani de zile în aşteptarea repunerii în circulaţie, cu locomotive clasice, cu şine de cale ferată care se clatină în cuiele lor de fixare pe traversele pe care au fost întinse, cu şinele de cale ferată care se deplasează de pe traverse şi produc deraieri şi răsturnări de vagoane în serie, cu poduri de cale ferată părăsite ca nefuncţionale şi direct periculoase, ameninţând să se prăvălească cu tren cu tot în albiile râurilor pe care le traversează şi trenurile trebuie să-şi schimbe traseul zeci de kilometri ca să ajungă la o destinaţie, cu poduri noi de cale ferată care sunt părăsite noi-nouţe fiind pesemne greşit construite, cu gări întregi şi ele noi-nouţe, la rândul lor părăsite fără să fi circulat sau să fi pornit de pe ele vreun tren vreodată, gări – cum citiţi bine – ca la Grădiştea, lângă Bucureşti, cu vagoane la care s-a început repararea sau revopsirea sau retapiţarea, părăsite şi ele, cu, în sfârşit, chiar şine de cale ferată mai subţiri decât cer roţile vagoanelor şi vagoanele sar de pe ele, cu iar, în sfârşit, călători uitaţi pe câmpuri fără lumină noaptea în vagoane şi fără căldură, fără geamuri şi, la deraieri, loviţi, răniţi, ambuscaţi, cu o femeie aruncată din vagon şi scăpată, mi se pare, ca printr-o altă minune...

Şi, bineînţeles, în capul reportajului, mi se pare, cu bosumflarea directorului de cale ferată sculat din somn, deranjat care va să zică, mai ales când îi era somnul mai dulce, de un telefon care îi anunţa o nenorocire petrecută atunci – scandalos, nu-i aşa?! – când tocmai se odihnea el săracul, potopit fireşte de atâtea griji.

Reportajul, difuzat duminică după-amiază, părea smuls din apocalipsa biblică.

Şi, bineînţeles, printre atâtea nenorociri apocaliptice, curgerea prin toate crăpăturile a banilor ţării.

Sper să nu supăr pe cineva, fac această sugestie cu tot respectul, sperând ca, într-o şedinţă a administraţiei ţării, reportajului pomenit să-i fie consacrată o jumătate de oră, cât ţine, să-l vadă toţi miniştrii odată şi să se ia act de el şi să nu rămână numai în programul de după-amiază al unui post de televiziune ca un program de divertisment, fiindcă tot s-a dat acest reportaj duminica după-amiază, când orice telespectator aşteaptă o poveste frumoasă, cum se şi cuvine, de altfel.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

12 Comentarii

Paun Al
8.03.2019, 11:27:39

Si cand va ganditi ca majoritatea celor cei ce au manifestat si manifesta dezinteresul fata de bunul si binele public , cei ce au pus economia pe butuci , cei ce au transformat-o in "mormane de fier vechi "( citat din Petre Roman ) , cei ce au falimentat-o si apoi si-au impartit-o intre ei , sau au vandut-o pe doi lei si comisioane ... sunt in principal fostii nomenclaturisti ai oranduirii socialiste , care au luat puterea dupa 89 , sub pulpana lui Iliescu ( 86,5% voturi ) , sau sunt copiii lor , sau discipolii lor , adica "oamenii cu cea mai inalta constiinta socialista " ai tarii ... Ce parere aveti de chestia asta ?

+5 (5 voturi)
antipro
8.03.2019, 11:36:51

Paun Al "Ce parere aveti de chestia asta ?" Nasoala. Da ce solutie aveti ? Sa populam tara cu colonisti germani ? Cred ca va scapa ca in epoca comunista nu se petrecea asa deraieri de trenuri. Deci se pare ca nu nomenclatura e vinovata.

-2 (2 voturi)
Paun Al
8.03.2019, 11:59:42

Ca orice dictatura , comunismul a functionat pe baza de frica . De fapt ...."inalta constiinta socialista " era sinonimul , in limbaj de lemn , pentru frica . Dupa 89 a disparut frica si au constatat , cei ce erau in stare sa constate , ca "imparatul este gol ". Ca nu exista "inalta constiinta socialista ".

+3 (3 voturi)
Galeriu Crestinu
8.03.2019, 22:22:26

Sa nu uitam ca CFR-ul inainte de criminalul-ILIESCU-KGB avea personalul complet si in actiune, lucrarile de terasamente si reviziile la linii si echipament rulant se faceau dupa orar strict iar cantoanele nu erau goale si jefuite ca acuma....

0 (2 voturi)
Ion Tamis
8.03.2019, 17:48:09

Directorasul parazit de la CFR nu a facut altceva decat sa se incadreze, cu cinism nedisimulat, in comportamentul miilor de impostori, neispraviti profesional si hoti din categoria jegoasa a functionarimii promovata si sustinuta politic in posturi economice de conducere de catre demnitari escroci si hoti mai mari decat ei, aflati temporar la putere.

+4 (4 voturi)

Vezi toate comentariile (12)