Strategia naţională de vaccinare contra COVID-19, o chestiune de siguranţă naţională. Indicaţiile cadru ale Uniunii Europene

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

În acest moment, nu există decât speranţe că s-ar putea identifica, certifica, produce şi distribui un asemenea vaccin.

Dar, spune preşedintele României, „după elaboarea strategiei de vaccinare, care va fi făcută publică săptămâna viitoare, autorităţile au început organizarea propriu-zisă pentru implementarea campaniei. A fost desemnat coordonator al campaniei de vaccinare Valeriu Gheorghiţă, medic primar la Spitalul Militar Central. Vaccinarea va începe cu anumite grupe de populaţie: personalul medical în primă fază, grupele de risc, sectoare esenţiale precum educaţie, siguranţă naţională, transporturi, energie etc. Am solicitat experţilor să comunice clar şi transparent aceste măsuri personalului medical şi populaţiei. E deosebit de important să combatem dezinformarea şi fake news-urile care au un efect manipulatoriu profund nociv.

Atât timp cât dovezile ştiinţifice susţin eficienţa şi siguranţa vaccinurilor, trebuie să ne unim eforturile pentru a implementa o campanie de vaccinare eficientă. România va depăşi această criză sanitară şi sunt optimist pentru că deja începem să vedem efectele măsurilor luate. »

Avem măcar o primă certitudine: dl. Valeriu Gheorghiţă, locotenent-colonel medic în armata română, va coordona întreaga campanie de vaccinare. Strategia a asta a conceput-o singur sau este rezultatul activităţii unui grup de experţi? Dacă săptămâna viitoare va fi prezentată publicului consumator, atunci va fi vorba despre un document care va avea doar girul competenţei realizatorilor săi sau va fi supus unei dezbateri în Parlament sau unei validări de CSAT, dat fiind că este vorba despre o problemă extrem de gravă şi care ţine de securitate naţională şi implică nişte alegeri deloc simple şi care pot avea efecte la nivelul întregii societăţi? Nu ştim, consecvenţi cu strategia de până acum a haosului şi informaţiei difuzate complet neprofesionist.

Dar există un model pe care se pare că ai noştri îl vor împrumuta, aşa că, urmând indicaţia domnului preşedinte, fiind absolut de acord că “trebuie să combatem dezinformarea şi fake news-urile care au un efect manipulatoriu profund nociv”, am propus conducerii redacţiei să fie de acord ca măcar noi să difuzăm documentele de bază elaborate de Bruxelles, comanditarul cantităţii uriaşe de vaccinuri care au fost deja pre-contractate cu toate marile companii care au anunţat că sunt foarte aproape de realizarea şi validarea vaccinului, pentru a-l oferi apoi tuturor Statelor Membre pentru a fi folosit, complet gratuit, în campaniile naţionale de vaccinare.

Puteţi accesa aici o sinteză a ceea ce a fost propus şi decis la nivelul Comisiei Europene în ceea ce priveşte Strategia europeană comună în ce priveşte vaccinurile , inclusiv procedurile de contractare cu acele companii dintre care se poate să fie selectat principalul viitor furnizor, cantităţile preconizate precum şi strategia generală europeană de asigurare a disponibilităţii materialelor şi echipamentelor, detalierea sprijinului acordat Statelor membre pentru rezolvarea deficitului de specialişti în sectorul sanitar (pentru ţările care solicită acest lucru), vezi spre exemplu contractul semnat pe 18 august în valoare de 2,5 milioane Euro pentru formarea unui grup multidisciplinar de profesionişti în domeniul asistenţei medicale în unităţile de terapie intensivă..

Dimensiunea financiară şi solidaritatea europeană în acţiune în mecanismul mondial 

« La 18 septembrie, Comisia Europeană a confirmat participarea sa la mecanismul COVAX pentru un acces echitabil şi la preţuri abordabile la vaccinuri împotriva COVID-19, anunţând o contribuţie de 400 de milioane EUR. La 12 noiembrie, Uniunea Europeană a anunţat că va contribui cu o sumă suplimentară de 100 de milioane EUR, sub formă de granturi, pentru a ajuta mecanismul COVAX să asigure acces la un viitor vaccin împotriva COVID-19 în ţările cu venituri reduse şi medii. Fondurile vor veni în completarea celor 400 de milioane EUR, reprezentând garanţii pe care UE le-a angajat deja pentru COVAX, Uniunea devenind astfel unul dintre principalii donatori.

COVAX este pilonul vaccinurilor în cadrul Acceleratorului accesului la instrumentele de combatere a COVID-19 (ACT), o colaborare mondială vizând accelerarea creării, producerii şi accesului echitabil la teste, tratamente şi vaccinuri pentru COVID-19. La 21 septembrie, Comisia Europeană a aderat la declaraţia „Friends of the COVAX Facility” pentru a sprijini cu fermitate multilateralismul în materie de vaccinuri şi obiectivul de a asigura un acces echitabil, corect şi la preţuri abordabile la vaccinuri împotriva COVID-19 sigure şi eficiente pentru toţi.

Lansat la sfârşitul lunii aprilie 2020, Acceleratorul accesului la instrumentele de combatere a COVID-19 (ACT-A) reuneşte guverne, oameni de ştiinţă, întreprinderi, societatea civilă şi filantropi, precum şi organizaţii sanitare de la nivel mondial (Fundaţia Bill şi Melinda Gates, CEPI, FIND, Gavi, Fondul Global, Unitaid, Wellcome, OMSBanca Mondială şi Facilitatea de finanţare globală). El urmăreşte să accelereze crearea unor vaccinuri şi a unor mijloace de diagnostic şi tratament care să fie accesibile tuturor, precum şi să îmbunătăţească sistemele de sănătate în funcţie de necesităţi. Schimbul de cunoştinţe şi de date este esenţial.https://www.theglobalfund.org/en/

Consiliul se bazează pe realizările obţinute deja de Acceleratorul accesului la instrumentele de combatere a COVID-19 – peste 200 de vaccinuri potenţiale, 1700 de studii clinice, 80 de metode de diagnosticare, precum şi analizarea situaţiei din 100 de ţări în vederea identificării capacităţilor deficitare. Consiliul de facilitare este format din guverne şi parteneri neguvernamentali. El este coprezidat de Norvegia şi de Africa de Sud, asigurând un echilibru geografic.

Până în prezent, la mecanismul COVAX participă 184 de ţări, 92 dintre acestea fiind economii cu venituri mici şi medii, eligibile să aibă acces la vaccinuri împotriva COVID-19 prin intermediul angajamentului prealabil de achiziţie al mecanismului COVAX coordonat de Gavi » - se spune în document.

Pe 15 noiembrie apare al doilea document, cel despre care vă spuneam că, în opinia mea, este cel care va sta la baza strategiei naţionale din Statele Membre, inclusiv de la noi. Puteţi accesa aici documentul pregătit de Comsia Europeană în atenţia Parlamentului şi Consiliului European .

Acesta este textul esenţial deoarece descrie, din punctul de vedere al Comisiei Europene, modul în care ar trebui să fie decisă prioritizarea distribuirii vaccinului dat fiind că numărul total de doze va fi evident limitat în prima perioadă, poate chiar de câteva luni, înainte ca producţia, oricât de intensă ar fi, să acopere cantităţile cerute la nivelul întregului continent.  Poate deveni o problemă socială care să provoace tensiuni masive dacă nu este explicată corespunzător. Tehnic, aceasta este programarea setului de acţiuni propuse:

PROPOSED ACTIONS   Timeline Ø Member States should ensure the capacity of vaccination services to deliver COVID-19 vaccines, including a skilled workforce, and medical and personal protective equipment. October to November 2020 Ø Member States should ensure easy access to vaccines for target populations, both in terms of affordability and physical proximity. October to December 2020 Ø Member States should prepare for deployment of vaccines with different characteristics and storage and transport needs, and review the required vaccination infrastructure, in particular in terms of cold chain, cooled transport and storage capacities. October onwards Ø Member States should ensure that Immunisation Information Systems and other vaccination registries are updated and ready to process vaccination data. October onwards Ø Member States should ensure clear communication on the benefits, risks and importance of COVID-19 vaccines, thus promoting public trust. -  Member States should identify and share best practices on effective ways to address vaccine hesitancy -  Member States should work with health professionals as trusted sources on vaccination matters October onwards ØMember States should coordinate efforts in tackling the misinformation and disinformation around a possible COVID-19 vaccine, in coordination and collaboration with international bodies and online platforms. The Commission should facilitate these efforts. October onwards Ø Member States and public health authorities should prepare to undertake studies, independent of industry interests, of vaccine effectiveness and safety: -  establishing the necessary networks to collect data and analyse evidence, including if possible, in a statistically representative way, different target populations, such as workers -  ensure mechanisms to detect, review and respond to vaccine safety events -  ensure mechanisms for continuous assessment of risk/benefits -  via coordination by the European Medicines Agency and the European Centre for Disease Prevention and Control, prepare the participation in large-scale EU-wide effectiveness and safety monitoring studies October to 2022 Ø EU/EEA National Immunisation Technical Advisory Groups collaboration, with European Centre for Disease Prevention and Control coordination, to support national efforts via data and information sharing Ongoing Ø Member States and public health authorities, with technical Ongoing
support from the European Centre for Disease Prevention and Control, should set up systems for the collection of data on vaccination coverage in target populations and monitor coverage in real-time through individual-based data, incl. through the electronic immunisation register and in accordance with the rules on the protection of personal data.   Ø Member States should coordinate efforts and responses to the pandemic through the Health Security Committee, coordinated by the European Commission. Cooperation between health authorities and civil protection authorities should be ensured. Ongoing

Mărturisesc faptul că am fost extrem de curios să aflu definirea gurpelor de risc aşa cum se văd cei de la Bruxelles. aveţi ttextulk foarte interesant la pagina 12 a documentului, iar pasajul s-ar putea să genereze discuţii aprinse şi dacă va fi preluat ca atare, fie că nu, în strategia românească ce va fi coordonată de dl.lt.colonel Gheorghiţă.

PRIORITY GROUPS TO CONSIDER BY MEMBER STATES (in no particular order) CONSIDERATIONS Health care and long-term care facility workers Essential workers with significantly elevated risk of being infected Carry out essential functions to combat the pandemic People above 60 years of age Age-based elevated risk of severe disease or death In particular those living in high risk situations such as long-term care facilities Vulnerable population due to chronic diseases, co-morbidities and other underlying conditions Elevated risk of severe disease or death Examples of risk factors: obesity, hypertension, asthma, heart conditions, pregnancy Essential workers outside the health sector E.g. teachers, child care providers, agriculture and food sector workers, transportation workers, police officers and emergency responders Communities unable to physically distance E.g. dormitories, prisons, refugee camps Workers unable to physically distance E.g. factories, meat cutting plants and slaughterhouses Vulnerable socioeconomic groups and other groups at higher risk E.g. socially deprived communities to be defined according to national circumstances

Ce mi se pare îngrijorător este că suntem pe 19 noiembrie şi nu am auzit vorbindu-se despre faptul că în România s-ar fi realizat exerciţii de realizare a unor modele alternative cum spun optimiştii inocenţi de la Bruxelles (definind perioada ca desfăşurându-se de la începutul lunii trecute şi până în decembrie) pentru estimarea cererii de vaccin şi a vacinării propiu-zise sau că s-ar fi analizat modelul matematic realizat de cei de la European Centre for Disease Preventikn and Control. La fel, nu am auzit comunicându-se că este realizată o statistică la zi a capacităţii reale de vaccinare, a capacităţii de depozitare a vaccinurilorşi o estimare a capacităţilor specifice de vaccinare la dispoziţia autorităţilor.

Poate este şi normal în situaţia în care, cinstit vorbind, ar trebui să raportaăm mai întâi câte spitale din România au autorizaţiile complete de funcţionare...dar asta-i altă problemă şi ţine de ştiinţa de guvernare. Deocamdată, să vedm la ce se se angajează ai noştri - şi pe ce bază –în viitoarea strategie naţională de vaccinare. Atenţie, documentele europene sunt strict orientative, ce decid Stele Membre este semnul suveranităţii naţionale.

Să vedem ce ştim să facem cu ea.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite