Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Subiecte Bacalaureat 2015 Română, Uman şi Real. Caracterizarea unui personaj din Preda, Creangă sau Călinescu, la Real. Rezolvări online

6
29 Jun 2015 07:20:12
Autor: Ioana Nicolescu, Claudia Bonchiş, Simona Voicu, Sabina Ghiorghe, Florina Pop, Alin Ion, Mihaela Cojocariu
Subiectele Bacalaureat 2015 la Limba Română vor fi publicate în timp real pe adevarul.ro FOTO: Arhiva Adevărul
Subiectele Bacalaureat 2015 la Limba Română vor fi publicate în timp real pe adevarul.ro FOTO: Arhiva Adevărul

Subiecte Română Bacalaureat 2015. Adevărul vă prezintă subiectele la Bacalaureat 2015, proba la română, dar şi rezolvări online, pentru absolvenţii de profil Real şi Uman. Profesoara Ecaterina Stanca de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu” din Capitală a rezolvat în direct la Adevărul Live subiectele de examen primite de elevi la proba de Limba Română.

Adevarul.ro vă prezintă subiectele la Bacalaureat 2015, proba la limba română. Vă invităm să vă spuneţi părerea despre aceste subiecte, la rubrica de comentarii. Majoritatea elevilor - atât cei de la Real, cât şi cei de la Uman - au răsuflat uşuraţi că nu au primit niciun subiect legat de genul liric. Baremul de corectare la limba română va fi publicat de adevarul.ro imediat după ce va fi prezentat de Ministerul Educaţiei.

Caz interesant la Sibiu, unde o candidată a susţinut proba scrisă la limba română de la Bacalaureat 2015 la vârsta de 42 de ani. Puteţi citi mai multe despre acest subiect, AICI. În Suceava, un elev a fost eliminat de la proba la limba română a examenului de Bacalaureat 2015 după ce telefonul mobil i-a sunat în sala de examen. Articolul despre acest subiect poate fi citit AICI.

Subiecte Bacalaureat 2015 Română 

REAL

Subiectul I: De analizat un text numit "Trei Generaţii", cu mai multe cerinţe, cum ar fi găsirea de sinonime.

Subiect II: Un text argumentativ despre importanţa sportului.

Subiectul III: De caracterizat un personaj din Ion Creangă, Marin Preda sau George Călinescu

Rezolvare subiecte Română Bacalaureat 2015 - REAL 

SUBIECTUL I 
 

1. socoteai - credeai, deştepţi - inteligenţi

 2. fonetic - rostirea împreună a două cuvinte; morfologic - desparte două cuvinte diferite

3. a da viaţă, a-şi lua viaţa, a salva viaţa

4. Tema iubirii

5. Substantivele în vocativ: „Ruxandră” sau „Şerban, Şerban, Şerban”

6. O modalitate de caracterizarea poate fi relaţia dintre cele două personaje sau notaţiile de la început, care denotă o trăsătură, spre exemplu: „stingherită, cu ochii în jos”

7. Aici putem să menţionăm şi alte funcţii ale notaţiilor autorului. În general, notaţiile scenice sunt adresa actorilor, regizorului sau scenografului. În cazul nostru sunt adresate personajelor pentru a reliefa anumite trăsături. Nonverbale - poziţia corpului, mimica. Pauzele scurte sunt elemente paraverbale. Zgomotul paşilor - elemente referitoare la atitudinea pe care trebuie să o adopte cele două personaje. gestul prin care îi sărută mâinile - sunt elemente nonverbale.

8. Prezenţa indicaţiilor scenice, modul de expunere predominant care este reprezentat de dialog. Şi ar fi fost bine să precizeze scena şi dialogul dintre Ruxandra şi Şerban

9. Ei exprimă ideile, dar uită că un text literar înseamnă şi limbaj expresiv. Ei trebuiau să explice rolul figurilor de stil sau al imaginilor artistice sau câmpul semantic predominant. Ideea este evidentă. Şerban încearcă să testeze iubirea Ruxandrei şi Ruxandra îi spune „toată viaţa”, ceea ce însemnă că, pentru el, ea ar fi în stare să suporte orice carenţă a vieţii. Şerban îi spune că „nu, nu toată viaţa”, iar acest schimb de replici dintre cei doi reliefează intensitatea sentimentelor de cele două personaje. Vedeţi şi despre motivul iubirii, că ei stau îmbrăţişaţi. El încearcă să o încurajeze, este uimit de iubirea şi devotamentul ei, dar vrea să o asigure că, fiind un muzicant mare, asta înseamnă că nu o să ducă lângă el o viaţa pllină de adversităţi.

Interogaţia artistică alături de enumeraţia „crunţi de lipsuri de sărăcie” ilustrează la nivel artistic o trăsătură a vieţii artistului care este răsplătit uneori chiar prea târziu pentru creaţia lui. Ei au avut de explicat o enumeraţie şi o interograţie retorică. Propoziţia exclamativă denotă siguranţa şi certitudinea cu care îi răspunde fata. Şi punctele de suspensie ar fi putut fi explicate: acestea redau o trăire intensă. Propozţiile sunt foarte scurte la ambii, acestea fiind de regulă eliptice de predicat. Acestea redau trăirile, care, alături de punctele de suspensie, susţin trăirile personajelor. Câmpul semantic predominant ar fi cel al existenţei, al vieţii, „trării”,  „toată viaţa”, „carieră”.

SUBIECTUL II

Aici trebuiau să aibă o ipoteză clară în care să prefigureze cele două argumente. Aici trebuie să aibă scrise pe ciornă cele două argumente, ipoteza, pentru că dacă nu îţi faci un plan... pot combina cele două argumente.

Un argument ar fi din punct de vedere fiziologic, că este important pentru sănătate şi, în al doilea rând, şi din punct de vedere psihic. Pentru că un sport, pe lângă faptul că ajută la oxigenarea creierului, îl poate da şi un aplomb, adică sportul te sprijină şi intelectual. De asemenea, elevii nu trebuie să uite de conectori şi de verbele de opinie, care trebuie puse la început. 

SUBIECTUL III

Aici era foarte simplu: puteau alege basmul - „Povestea lui Harap Alb”, puteau să aleagă un personaj din „Enigma Otiliei” sau un personaj din „Moromeţii”. Ei trebuie să precizeze curentul şi epoca în care se încadrează autorul repectiv, se vorbeşte apoi puţin despre arta contruirii personajului, pentru că fiecare autor îşi contruieşte altfel personajele. La început, Harap Alb se comportă ca un adolescent obişnuit, fără puteri supranaturale, se lamentează înaintea oricărei probe, la fiecare probă este ajutat de toţi cei din jurul lui. Însă el dovedeşte că devine omul de soi şi, în cele din urmă, asumându-şi mila creştină şi experienţa vieţii, reuşeşte să ajungă tipul împăratului luminat. După care se întâlneşte cu cei cinci uriaşi care îi arată adevăratele calităţi. La început dovedeşte milostenia la care va fi supus de Sfânta Milostenie care îi spune că „inima ta bună te va ajuta”, de unde mentalitatea populară că omul bun câştigă.

După introducere, trebuie avut în vedere şi statutul personal, psihologic, moral al  personajului ales. Prin statutul civil sunt vizate trei lucruri: din punct de vedere social, din punct de vedere familial (căsătorit/necăsătorit/mamă/tată/fiică/fiu) şi fin punct de vedere profesional, cum este spre exemplu Felix, student la Facultatea de Medicină.

După aceea urmează latura psihologică, care nu înseamnă că eşti bun sau rău, ci dacă eşti, spre exemplu, introvertit. Dacă ar fi ales Călinescu, Felix este tânărul hotătât, ambiţios, care doreşte să se afirme în viaţă. Iar la Otilia mergea caracterul introvertit, care nu spunea niciodată ce se întâmplă în sufletul ei şi avea o atitutine oarecum maternă, ca urmare a faptului că şi-a pierdut părinţii de când era mică. Ea este un amestesc de copilărie şi maturitate.

Ulterior, ei treceau la evidenţierea unor trăsăsturi ale personajului ales, prin evidenţierea a două episoade ilustrate. Spre exemplu, la Otilia puteau enunţa discuţia din final dintre Otilia şi Felix prin care ea se convinge şi de incompatibilitatea dintre cei doi, dar şi când ea se hotărăşte să-şi sacrifice iubirea pentru că îşi dă seama că stă în calea carierei lui Felix.

E a Romana Real Tehn 2015 Bar 05

Subiecte Bacalaureat 2015 Română UMAN


Rezolvare subiecte Română Bacalaureat 2015 - UMAN 

SUBIECTUL I 

1. pomeneşte - a aminti, a menţiona, trecută - anterioară

2. De a izola un substantiv în vocativ

3. A trece mai departe

4. Tema discuţie o reprezintă supărarea acestei actriţe care nu a  fost menţionată în cronică. 

5. Substantiv vocativ „vă mulţumesc, domnule secretar” şi propoziţii interogative şi dialogul ca mod de expunere

 

6. În primul rând, gesturi, atitudini, limbajul - acestea sunt mijloace de caraterizare indirectă

7. Elemente nonverbale cum ar fi „îi întinde ziarul”, „fără să ridice privirea”, „gaby (dezolare)”

8. Prezenţa unităţilor textului, prezenţa idicaţiilor scenice, replica şi dialogul

 

9. Un element al vorbirii directe „aha”, indignarea actriţei care se simte atinsă în orgoliulu ei pentru că nu se menţionase nimic despre ea în cronica respectivă, Ştefănescu încearcă să o consoleze, „Gaby (aproape plângând)”. Remarcăm o propoziţie interogativă. Replicile lui sunt foarte scurte, deci el pe lângă atitudinea lui încearcă şi să o consoleze pe Gaby căreia îi promite şi că se va scrie despre ea în articolul următor

SUBIECTUL II

Aici nu s-a specificat în societatea contemporană, ci în societate în general. Ca argumente puteau să aducă faptul că un scriitor contribuie la dezvoltarea poporului respectiv. Rolul lui este covâşitor în societate, atât în ceea ce priveşte cultura, cât şi în faptul că o carte dezvoltă sensibilitatea, gândirea, fantezia oricăruia dintre noi.

Deci un scriitor dezvoltă cultura unui popor, dar şi pe noi în parte. Şi poate fi considerat un ghid spritual, te poţi regăsi într-un personaj dintr-o carte

SUBIECTUL III

Aici puteau alege între „Ion“, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război“, „Baltagul“ sau „Enigma Otiliei“.

Dacă alegeau „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” de Camil Petrescu, aveau relaţia foarte frumoasă dintre Ela şi Ştefan Gheorghidiu, un îndrăgostit de valori absolute.

O relaţie destinată eşecului şi din cauza războiului, dar mai ales din cauza incompatibilităţii dintre cei doi. Aici incompatibilitatea este din cauza unor valori absolute, pentru că el este însetat de valori absolute şi chiar spune la un moment dat „credeam că mă pot realiza printr-o iubire absolută”, ori realitatea îi dovedeşte că nu există o iubire absolută

El îşi face o falsă imagine asupra Elei, adică el îşi imaginează o Ela plină de generozitate, inteligentă, profundă, pentru ca odată cu moştenirea, banul este adevarata esenţă a Elei care începe să fie interesată de lux, de petreceri, de societatea mondentă în care pătrunde. Iar în clipa în care o vede pe Ela prin oglinda banului îşi dă seama că s-a înşelat.

Tema este mai dificilă ca la real, pentru că trebuie să contruiască statulul ambelor personaje. Social, cei doi au în comun faptul că sunt orfani, el de tată, ea fusese crescută de o mătuşă. Psihologic - diferenţa dintre cei doi este evidenţiată de personajul care este şi narator. El este un introvertit, iar ea este extrovertită. Şi apare această diferenţă chiar din afirmaţia lui, care spune că „în  timp ce ea căuta să afirme cu mândrie relaţia dintre noi doi, eu căutam să o ţin ascunsă”. De aici se deduce clar că el este tipul intelectualului superior.

El se îndrăgosteşte de ea pentru că era cea mai frumoasă studentă de la Litere, iar ea recunoaşte că se îndrăgosteşte de el tot din orgoliu, el era student la Facultatea de Drept şi era recunoscut pentru îndârjirea cu care se apăra la seminarii.

Profesoara Ecaterina Stanca: Subiectele sunt accesibile, destul de uşoare. Mai rar a existat posibilitatea între a opta între perioada clasică (Ion Creangă), perioada interbelică (George Călinescu) şi perioada postbelică (Marin Preda). Paleta este destul de mare. În sfârşit cred că au răsuflat uşuraţi!

La primul subiect au totuşi un fragment din genul dramatig, unde ei se aşteptau la poezie. E uşor subiectul, nu pune mari probleme.

 

E a Romana Uman Ped 2015 Bar 05

 

 

 

 


Cum să se pregătească elevii pentru prima zi de examen?

Psihologul Copăceanu: Din păcate, la noi nu se pune accet pe acest lucru. Îmi aduc aminte că, atunci când eram în Anglia, profesorul meu coordonator mi-a trimis un email cu o listă lungă de recomandări, de la faptul că trebuie să dormi minimul 6 ore, că trebuie să ai apă cu tine, că nu e recomandat să înveţi noaptea, dimineaţa, înainte de examen, să mergi 20 de minute pe jos ca să fii mai relaxat

Ce faci dacă îţi dai seama că ai făcut o greşeală şi te demoralizezi?

Copăceanu: Eu am o formulă: viaţa nu se termină cu examenului de Bacalaureat. Eu cred că de atunci începe. Dar este adevărat că dacă nu ai ştiut ceva la un examen, asta poate schimba starea ta de la celelate examene. Atunci trebuie să îţi mai dai o şansă


Începând cu ora 11.00, puteţi urmări pe adevarul.ro rezolvarea subiectelor pe care elevii le-au avut de rezolvat luni la examenul de Bacalaureat.

Elevii trebuie să se prezinte la centrul de examen cu aproximativ o oră înainte de începerea probei de BAC la Română, care se susţine între orele 9.00 – 12.00. Aceasta este recomandarea organizatorilor.

„În jurul orei 8 trebuie să fie la şcoală, la 8.30 intră în săli şi la 9.00 primesc subiectele la Română. În Bucureşti sunt aproximativ 17.500 de candidaţi, dintre care în jur de 2.700 sunt din seriile anterioare“, a spus pentru „Adevărul“ inspectorul Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Capitalei. În ceea ce priveşte procedura corectării lucrărilor în alte judeţe, o noutate introdusă anul acesta de mai-marii din Educaţie pentru a evita posibile tentative de fraudă a examenului, Banu spune că inspectoratul este pregătit conform măsurilor dispuse de minister. În ceea ce priveşte securitatea transportului lucrărilor în alte judeţe, Banu dă asigurări că acestea sunt „întotdeauna transportate sub pază militarizată“.

„Le urez elevilor mult succes şi să nu aibă în gând să fraudeze examenul. Avem camere de supraveghere video şi sisteme audio în toate sălile de examen. Înregistrările sunt stocate pe CD-uri şi arhivate, iar Ministerul Educaţiei face verificările prin sondaj şi în caz de sesizări“, a explicat Banu.

Subiecte Bacalaureat 2015, de „nivel olimpic“

În ceea ce priveşte subiectele de la probele scrise de la Bacalaureat 2015, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a explicat pentru „Adevărul“ că acestea vor fi de nivel asemănător cu cel primit de olimpici în sesiunea specială a Bacalaureatului şi că se respectă structura şi nivelul de dificultate din modelele publicate de Ministerul Educaţiei pe portalul subiecte2015.edu.ro.

„Candidaţii pot să privească cu toată încrederea acest examen, subiectele vor respecta întocmai modelele publicate de minister, formulările vor fi clare, iar nivelul va fi echivalent cu nivelul subiectelor de la Bacalaureatul olimpicilor. În ceea ce priveşte corectarea lucrărilor în alte judeţe, să nu se îngrijoreze, candidaţii nu sunt afectaţi absolut deloc de locul unde vor fi corectate lucrările“, a dat asigurări ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

Bacalaureat 2015. Regulile din sala de examen

În ceea ce priveşte  regulile pe care elevii trebuie să le respecte în sala de examen, metodologia de organizare a Bacalaureatului aminteşte că elevii nu au voie să intre în examen cu materiale ajutătoare (manuale, dicţionare, notiţe, însemnări), cu telefoane mobile sau cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, după caz, la sancţionarea asistenţilor.

Se interzice şi supraveghetorilor să intre în sălile de examen cu telefoane mobile sau cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, precum şi cu ziare, reviste, cărţi etc.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut în metodologie pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o oră şi jumătate de la distribuirea subiectelor în săli.

Din momentul distribuirii subiectelor, niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. În cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala de examen, însă,  în această situaţie timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit.

Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de trei ore, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră. La expirarea celor trei ore acordate, candidaţii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Trei candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări. ;

Calendar Bacalaureat 2015

29 iunie, luni – proba la Limba Română
30 iunie, marţi – proba la Limba Maternă
1 iulie, miercuri – proba la Matematică şi Istorie
3 iulie, vineri – Proba la alegere la materiile Geografie, Fizică, Chimie, Biologie, Informatică, Sociologie, Psihologie, Filosofie, Logică, Economie
7 iulie, marţi – afişarea rezultatelor parţiale până la ora 16.00 şi depunerea contestaţiilor între orele 16.00 – 20.00
8 – 9 iulie (miercuri şi joi) – rezolvarea contestaţiilor
10 iulie, vineri - afişarea rezultatelor finale

Subiecte BAC 2015 română sesiunea de toamnă

Bacalaureat 2015 Alba. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Arad. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Argeş. Subiectele Română

Bacalaureat 2015 Bacău. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Bihor. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Bistriţa-Năsăud. Subiecte Română

Bacalaureat 2015. Botoşani. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Brăila. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Braşov. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Bucureşti. Subiecte Română 

Bacalaureat 2015 Buzău. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Călăraşi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Constanţa. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Caraş-Severin. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Cluj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Dâmboviţa. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Dolj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Galaţi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Giurgiu. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Gorj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Hunedoara. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Ialomiţa. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Iaşi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Maramureş. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Mehedinţi. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Mureş. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Neamţ. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Olt. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Prahova. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Sălaj. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Satu Mare. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Sibiu. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Suceava. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Teleorman. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Timiş. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Tulcea. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Vâlcea. Subiectele Română

Bacalaureat  2015 Vaslui. Subiecte Română

Bacalaureat 2015 Vrancea. Subiecte Română

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Utilizator Adevărul
29.06.2015, 09:13:26

Comentariu considerat abuziv.

Utilizator Adevărul
29.06.2015, 11:20:32

Comentariu considerat abuziv.

Utilizator Adevărul
29.06.2015, 13:03:10

Comentariu considerat abuziv.

Gabriel Fornica-Livada
29.06.2015, 18:03:11

„Particularitățile de construcție a unui personaj” nu înseamnă caracterizarea personajului. Că elevii asta au fost învățați să scrie, e cu totul altceva. Dovadă în plus că nici cei ce-i învață nu înțeleg prea bine cerințele examenelor de bacalaureat. Oare cei care le formulează le înțeleg?!

+1 (1 vot)
George Podaru
29.06.2015, 18:07:53

Subiecte grele, monser!!

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările