Eveniment

TAROM: o companie neprofitabilă cu un viitor incert

6
13 Dec 2015 03:02:29
Vladimir Stoicescu

Anul 2015 a fost un an foarte bun pentru companiile de transport aerian. Preţul kerosenului a scăzut cu 33.14%, cererea a crescut cu aprox. 7% şi aeronavele decolează aproape pline (load factor: aprox. 80%).  Companiile de transport cumpără în continuare aeronave, se dezvoltă şi angajază personal calificat. Majoritatea companiilor au raportat profit şi unele au raportat chiar un profit record (American Airlines).


Din nefericire, situaţia de la TAROM este încă dificilă. În condiţiile în care anul 2015 a fost un an foarte bun pentru companiile de transport aerian, CEO-ul TAROM a raportat pierderi de 49 de milioane de lei şi un load factor de 68%. Evident, pierderile TAROM sunt mult mai mici comparativ cu 2014 (119 milioane de lei), însă, acestea fiind spuse, 2015 a fost un an în care a fost aprope imposibil ca o companie aeriană să nu aibă profit. În plus, ţinând cont că preţul kerosenului a scăzut semnificativ şi cererea a crescut, consider că scăderea deficitului a fost cauzată de aceşti factori şi nu neapărat de reformele declanşate de Christian Heinzmann, CEO-ul TAROM. Practic, cu sau fără CEO, deficitul oricum ar fi scăzut simţitor în 2015

Christian Heinzmann a raportat şi că TAROM a transportat 2,4 milioane de pasageri în 2015, o creştere cu 300.000. Fapt care ar fi fost îmbucurător, însă TAROM a crescut frecvenţa pe unele destinaţii şi a deschis şi rute noi în 2015. Practic, numărul pasagerilor este irelevant în această situaţie. Singurul factor important este load factor-ul, practic cât de pline sunt aeronavele atunci când decolează. Cu un load factor de 68%, o creştere cu doar 2% în 2015, TAROM este în aceeaşi ligă cu companiile africane şi cu 10% sub media altor companii europene. Acest fapt este îngrijorător şi, acestea fiind spuse, viitorul companiei TAROM urmează să fie ameninţat de factori externi.


TAROM a demarat un proiect prin care intenţionează să zboare noaptea, spre destinaţii interne, la un preţ similar companiilor low cost. Este o strategie formată după modelul companiei Southwest Airlines, însă Southwest este o companie extrem de eficientă. La începutul anilor 70, pentru ca aeronavele lor să nu zboare către bază goale, Southwest a decis să ofere zboruri de noapte la un preţ mult mai scăzut. Scopul companiei, în 1971 şi înainte de dereglementare, era să ofere oportunitatea de a zbura şi oamenilor ce nu îşi puteau permite acest lucru. În condiţiile în care România lui 2015 nu este America lui 1971, nu sunt convins că TAROM “Light” este o idee funcţională. În plus, preţurile din România sunt deja scăzute datorită concurenţei companiilor low cost. Nu cred că TAROM poate fi o companie profitabilă cu preţuri de low cost. Flota este bătrână, diversă şi compania nu este recunoscută că un monument al eficienţei (au raportat şi anul acesta pierderi de 49 de milioane). 

Pentru ca o companie aeriană să facă profit ca low cost: este imperativ că aeronavele să decoleze pline, să aibă o flotă unică, să maximalizeze folosirea aeronavelor şi să fie extrem de eficientă în tot ceea ce face. Southwest Airlines finalizează debarcarea, curăţarea aeronavei, îmbarcarea şi realimentarea în doar 25 de minute.   

Ţinând cont că operatorii low cost internaţionali au anunţat că o să deschidă mai multe baze în România şi că intenţionează să opereze şi rute interne, este foarte posibil că scopul TAROM “Light” să nu fie profitul companiei româneşti, ci diminuarea profitului companiei Ryanair. Practic, există situaţii în care trebuie să accepţi pierderi pe termen scurt pentru a rezista pe termen lung. 

Consider că TAROM trebuie să fie foarte agresivă cu reducerea preţurilor, însă este dificil ca o companie să fie agresivă atunci când compania nu este profitabilă. În acest moment, ei trebuie să îi intimideze pe cei de la Ryanair prin tăierea preţurilor şi subminarea profitului pe rutele pe care compania irlandeză le vizează. Pentru a deschide baze în România, Ryanair va fi nevoită să investească în infrastructura şi în angajaţi. TAROM are deja infrastructura şi nu este necesar că ei să facă investiţii de amploare. În plus, comparativ vorbind, este mai dificil să răspunzi în faţa acţionarilor decât în faţa unui ministru al Transporturilor. 

Acestea fiind spuse, mă îndoiesc că TAROM va putea face faţă competiţiei companiilor low cost. Ryanair este o companie foarte profitabilă şi cu o strategie pe termen lung. Scopul lor este să acapareze rute şi vor vinde bilete pe aceste rute în pierdere, pentru a-i forţa pe cei de la TAROM să se retragă. TAROM este o companie neprofitabilă şi va ceda probabil aceste rute, pentru a stopa hemoragia financiară. ţinând cont că zborurile interne reprezintă aprox. 30% din traficul companiei TAROM, consider că TAROM va avea o problemă majoră.     

Pentru a-şi proteja rutele, la o licitaţie pentru transportul scrisorilor şi coletelor, compania americană Braniff a cerut de la guvernul american 0.000019$ pe milă. Un preţ exagerat de scăzut ce ar fi dus la pierderi uriaşe, însă ei, la fel că şi TAROM, erau atacaţi pe propriul teritoriu de un competitor. Competitorul era colosul Eastern Airlines şi ei, la aceeaşi licitaţie, au cerut 0.000000$ pe milă.  

Câştigătorul licitaţiei a fost Eastern Airlines.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Jupânu'
13.12.2015, 03:49:50

TAROM este un fel de CNADNR. Adica o companie in care mid-managementul si upper -managementul românesc este format din șmecheri, incompetenți. Plus că întreaga parte administrativă a ambelor firme este supradimensionată cu copii, nepoți, rude de tot felul care au sau nu experiența necesară pentru pozițiile inventate. Mai e ceva: inneficiența firmelor românești este de fapt datorată felului slab în care muncesc românii în firmele de stat sau care au monopol ... ca CFR de exemplu. Românii nu muncesc mai mult de două ore pe zi ... din 8 ! E o chestiune legată de educație, de morală, de etica muncii care nu există la români. Românii muncesc bine numai când sunt amenințați sau au o conducere brutală. În firmele de stat, românii își bat joc de timp, de muncă în general. E o minciună generală. Heinzmann, la TAROM , nu poate să îi facă pe români să muncească mai bine. Performanța TAROM-ului e legată exclusiv de cât de eficienți sunt angajații firmei în pozițiile în care sunt puși. De la Marketing până la catering ... totul e o lălăială la TAROM. Compania trebuia măcar parțial privatizată.

+6 (8 voturi)
TMC
13.12.2015, 12:00:31

Taromul este oglinda Romaniei actuale unde gestiunea optimizata aproape ca nu exista deloc. Toti se fac ca muncesc pe spinarea statului si banilor poporului adica freaca menta! La Air Canada directorul mare este un ROMAN si gestioneaza compania excelent. Daca ar fi interes ar putea lua legatura cu el ca sa mai invete si Taromul un pic de "knowhow". Dar de, pentru niste inganfati si importanti directorasi din Romania este o injosire sa-si recunoasca neputinta si sa acepte ajutor!

+5 (7 voturi)
ionescu cristi
13.12.2015, 12:48:09

Otopeni ,un aeroport de bataie de joc, sau cine ne face de ras?Mai nou au bagat un serviciu de "paza" cu niste personaje caraghioase care cu greu a-si putea sa le numesc agenti de paza .Majoritatea au 1.50 inaltime ,imbracati cu niste veste reflectorizante ca ale celor de la curatenia stradala si cu niste bastoane cat ei de mari ,ceva tragico-comic.In plus de toate acestea ,acesti indivizi(individe) se observa clar ca de abia s-au desprins de la roata carutii,deoarece nu puteau sa se abtina sa sparga seminte nici pe holurile Aeroportului International.Ce parere au toti strainii care vad asemenea spectacol mizerabil?Cine a angajat pe aceste personaje si de ce ?Sigur, firma de" paza " este o firma capusa si este a unei reptile din conducerea aeroportului care a angajat niste persoane ridicole pe salarii cat mai mici ,pentru ai iesi lui cat mai mult .Cu aceasta ocazie, rog ziarul Adevarul sa faca un reportaj pe aceasta tema repugnanta.Multumesc anticipat!

+6 (6 voturi)
Adrian Andrei
14.12.2015, 00:59:07

confirm cele spuse de Ionescu Cristi. Am vazut si eu cativa "agenti" si mi-au parut caraghiosi.

+2 (2 voturi)
M Costi
13.12.2015, 21:55:04

In mod clar pierderile TAROM se datoreaza managementul de varf , începând cu CA si terminând cu directorul general si ceilalti directori. Relatia intre un management competent si eficienta economica se studiaza la orice curs de Management. Intreb : Daca TAROM este pe pierderi ( mari ) cei din CA si conducerea operationala si-au luat salariile si sporurile ? Daca raspunsul e DA , nu este normal ! P.S.Sa ne amintim faptul ca acum cativa ani o tanara "specialista" fusese numita in CA al TAROM chiar inainte de terminarea studiilor....

+3 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (6)