Taxa Oxigen este ilegală? Ce avize ar fi trebuit să ceară Primăria Capitalei pentru a introduce restricţiile de circulaţie pentru maşinile poluante

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Adevărul
FOTO Adevărul

Peste câteva zile, la 1 martie 2020, îşi va produce efectele Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 539 din 24 octombrie 2019, prin care a fost introdusă “Taxa Oxigen”, iar APADOR-CH susţine că aceasta este ilegală deoarece Primăria Capitalei era obligată să ceară în prealabil o serie de avize.

Concret, conform APADOR-CH era necesar avizul Poliţei Rutiere cu privire la proiectul acestei hotărâri. “Astfel, potrivit art. 5 al. 7 şi art. 128 al. 1 lit. c din OUG nr. 195/2002 privind Codul rutier, orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi organizarea circulaţiei pentru localităţile urbane se dispun de către administratorul drumului/autorităţile administraţiei publice locale numai cu avizul poliţiei rutiere.

Din textele legale citate mai sus, rezultă că solicitarea avizului poliţiei rutiere cu privire la proiectul Hotărârii nr. 539/2019 este obligatorie, întrucât prin această hotărâre se organizează şi se restricţionează circulaţia autovehiculelor pe raza municipiului Bucureşti.

Ce se întâmplă dacă proiectul unei hotărâri de consiliu local/general nu a fost avizat de către entităţile prevăzute de lege (de exemplu, de poliţia rutieră)? Potrivit art. 3 al. 2, art. 9 al. 1 şi art. 81 al 2 din Legea 24/2000 privind tehnica legislativă, hotărârea poate fi considerată ca adoptată ilegal şi, ca urmare, poate fi desfiinţată de către instanţa de judecată.

Pentru a verifica dacă poliţia rutieră a avizat sau nu proiectul Hotărârii nr. 539/2019, am solicitat informaţii atât de la Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), cât şi de la Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti (DGPMP).

Atât IGPR, cât şi DGPMB au răspuns că nu li s-a solicitat şi nici nu au emis aviz pentru proiectul Hotărârii nr. 539/2019, privind Taxa Oxigen”, sustine asociaţia într-un comunicat.

"În plus, DGPMB a precizat că „Măsurile prevăzute de Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 539/2019 nu presupun instalarea de indicatoare rutiere de restricţie conform Normativului SR 1848/1 – 2011 „Semnalizarea rutieră. Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. Clasificare, simboluri şi amplasare”, motiv pentru care considerăm că acestea nu constituie măsuri de restricţie în sensul prevăzut de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.”

Totuşi, primăria a amplasat, fără avizul poliţiei, indicatoare pentru delimitara zonei ZACA

Sunt discutabile argumentele prezentate de către DGPMB, întrucât art. 5 al. 7 şi art. 128 al. 1 lit. c Codul rutier prevăd că avizul poliţei rutiere este obligatoriu ori de câte ori se dispune orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice sau de organizare a circulaţiei pentru localităţile urbane, fără ca legea (Codul rutier) să limiteze obligaţia de a solicita avizul poliţiei rutiere numai în cazurile care presupun instalarea de indicatoare rutiere de restricţie.

Astfel, art. 5 al. 7 din OUG 195/2002 (Codul rutier) prevede:

(7) Orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice se dispune de către administratorul drumului numai cu avizul poliţiei rutiere.”

De asemenea, art. 128 al. 1 lit. c din OUG nr. 195/2002 (Codul rutier) prevede:

Art. 128. – (1) Autorităţile administraţiei publice locale au următoarele atribuţii:

1. c) întocmesc şi actualizează planurile de organizare a circulaţiei pentru localităţile urbane şi iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se impun în vederea asigurării fluenţei şi siguranţei traficului, precum şi a reducerii nivelurilor de emisii poluante, cu avizul poliţiei rutiere;” 

Pe de altă parte, zona ZACA prevăzută în Hotărârea nr. 539/2019, este deja delimitată prin instalarea pe drumurile publice de panouri care se referă la circulaţia rutieră şi care indică restricţii de circulaţie pentru anumite categorii de autovehicule, care au interdicţia de a circula în acea zonă dacă nu au plătit vinieta.

Dar, răspunsul final la întrebarea dacă Hotărârea nr. 539/2019 trebuia sau nu avizată de poliţia rutieră, şi dacă lipsa avizării proiectului acestei hotărâri are sau nu ca efect nulitatea respectivei hotărâri, nu va fi dat însă de DGPMB sau de altcineva, ci doar de instanţa de judecată, dacă şi după ce va fi sesizată cu această problemă de către o persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti nr. 539/2019", a conchis APADOR-CH.

Cum se aplică taxa Oxigen

În mai puţin de două săptămâni, de la 1 martie, intră în vigoare taxa Oxigen, iar cei care nu o achită urmează să fie amendaţi. Astfel, autoturismele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor fi interzise complet în centrul Capitalei şi vor avea acces pe restul arterelor doar cu achiziţia vinietei. 

Iniţial, reglementarea prevedea că autoturismele cu motorizare Euro 3 şi Euro 4 vor avea acces în centrul Capitalei doar în urma achiziţiei vinietei, ulterior, pentru maşinile Euro 4, foarte numeroase în Bucureşti, edilii au acordat o derogare de la regulă. Concret, cei 440.000 de de proprietari ai unor astfel de maşini Euro 4 (fabricate între anii 2005 şi 2009) înmatriculate în Bucureşti şi Ilfov vor achita vinieta din ianuarie 2021. Singurele maşini care nu vor fi afectate de restricţii sunt cele electrice, hibride, Euro 5 şi Euro 6.

În funcţie de norma de poluare a maşinii vinieta Oxigen costă între 5 şi 15 lei pe zi, iar amenda pentru neplata acesteia este cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei. 

Edilii Capitalei au spus că taxa Oxigen este obligatoriu de introdus pentru că poluarea aerului din oraş a ajuns la un nivel alarmant. De altfel, reglementări similare s-au dat şi în alte ţări europene. Totuşi acestea au venit la pachet şi cu o serie de măsuri adiacente.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite