Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Un avion unic în Europa, de ultimă generaţie, a intrat în posesia României: „Sistemele de poziţionare dau precizia în zbor cu mai puţin de 2 centimetri“

26
17 Jan 2021 21:02:54
Autor: George-Andrei Cristescu
O aeronavă unică în Europa a ajuns în România  Sursă foto: captură video Digi24
O aeronavă unică în Europa a ajuns în România  Sursă foto: captură video Digi24

O aeronavă de ultimă generaţie aparţine acum României. Calibrarea zborurilor poate fi făcută direct prin satelit, cu o precizie de 2 centimetri, faţă de un metru, cum era posibil înainte.

Specialiştii au declarat că noua achiziţie dispune de o tehnologie care pare venită din viitor, scrie Digi 24

Avionul a costat 12 milioane de euro, iar reprezentanţii Autorităţii Aeronautice Civile susţin că în patru ani investiţia va fi recuperată.

 „Aici avem rak-ul în care avem echipamentele de calibrare a sistemelor consolei şi aici este consola cu care executăm înregistrările cu cele trei sisteme speciale, sisteme de poziţionare de o precizie foarte mare care dau precizia în zbor cu mai puţin de 2 centimetri“, a explicat Iulian Dumitrescu, şef de departament la Autoritatea Aeronautică Civilă (AACR). 

Cu ajutorul aeronavei, oficialii Autorităţii Aeronauticii Civile spun că pot verifica dacă sistemele de operare zbor ale aeroporturilor funcţionează corect şi precis.

Sorin Neicuţescu, director general adjunct al AACR, a precizat: „Acest avion este o adevărată bijuterie a tehnicii în domeniul aviaţiei, este cel mai complex avion care există astăzi în aviaţia civilă din România. Este atât de complex, pentru că pe lângă toate mijloacele de navigaţie pe care le are la bord corespunzătoare tuturor avioanelor civile, în plus, mai are două sisteme la care sunt conectaţi senzorii care asigură verificarea tuturor parametrilor sistemelor de navigaţie de pe aeroporturi şi cele care ţin de traficul aerian“. Cu ajutorul aeronavei, AACR poate verifica, potrivit oficialilor instituţiei, cu precizie dacă sistemele de operare zbor ale aeroporturilor funcţionează corect.

„Eram într-un avion mic, nu aveam GPS. Asta era prin 2001-2002 şi afară nu era vizibilitate. Noi ne-am dat seama, pentru că era ceaţă şi, la un moment dat, am văzut teren, relief şi ne-am dat seama că nu aveam cum să fim unde trebuie“, şi-a amintit Ariel Cojocea, comandant în AACR. 

Armand Petrescu, director general al AACR a declarat: „Unicitatea lui este prin prisma faptului că, începând de anul acesta, vor intra în folosinţă mijloacele de apropiere satelitare, iar echipamentul de pe avion conţine acel dispozitiv care supraveghează şi pune în folosinţă mijloacele de radio navigaţie“.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

26 Comentarii

Tudor Miclovan
17.01.2021, 21:20:15

Bai, atata va mai dati dupa cires, pana ii cad frunzele! Este vorba de un calibrator, care autorizeaza periodic toate aeroporturile prin verificari ale sistemelor ILS pentru toate cele 3 categorii si ale celorlalte sisteme de apropiere si asistare aeroportuara. Fara astea nu poti ateriza in conditii meteo dificile, pentru ca pamantul prezinta modificari ale campului magnetic si local acest lucru conduce la erori de orientare ale aparaturii. Ca sa vii noaptea, ca sa te descurci pe ceata ai nevoie de o comunicare intre aparatura de zbor a avionului, in functie de cat de multa si buna are acesta si cea de la sol pentru aliniere la axul pistei si inscriere pe traiectoria optima de coborare. Treaba cu calibratorul e vitala, intrucat unele aterizari se fac exclusiv intre aparatura de pe avion si cea de la sol, fara interventie umana, avionul fiind adus la sol in mod automat. Pe Frankfurt te Main exista inclusiv in pista un fir de semnal care poate duce tot automat avionul de pe pista, bretea, pana pe platforma in dreptul portii de imbarcare/debarcare, fara interventie umana. Si mai au si altii de astea... Ca sa aveti o idee, in Greu de ucis II niste teroristi schimba etalonarea presiunii atmosferice la pragul pistei, care da nivelul zero pentru altimetru si provoaca astfel prabusirea unui avion. Aici e mult mai complex si mai stufos decat acolo, acum tehnologia e departe de tot. Calibratorul asta este esential. Fara el nu poti folosi nici un aeroport din tara dupa ce ii exprima autorizarea AACR. Capisci, ziarist?

-3 (25 voturi)
ion ion
17.01.2021, 23:02:47

Calibratorul asta este esential Cum calibram pana acum??? De cate ori calibram pe an??? Nu putea fi inchiriat pentru calibrare , decat sa platim 12 mil euro?

+1 (1 vot)
Matei Basarab
17.01.2021, 23:06:29

Bani aruncati pe geam. La Romatsa sunt angajati pilosi slab pregatiti. Unul din ei acum 3 ani a dat aprobarea de decolare unui avion pe aceiasi pista unde era la aterizare altul. Noroc ca si-a dat seama de greseala si a oprit decolarea urland in microfon"aaaoleu ce-am facuuut"

-3 (5 voturi)
Depeter
17.01.2021, 21:31:50

Avionul asta a intrat in posesia Romaniei?! Ce fain! Dar care Romanie, aia care cacheaza in fundu'curtii?! Articol de la h'Adevaru!

-1 (3 voturi)
Eduard
17.01.2021, 21:51:02

Apartine Romaniei foarte bine. A fost fabricat in tara ? Nu . Foarte rau. Alti 12 milioane de euro care au parasit Romania.

-1 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (26)

Modifică Setările