Eveniment

articolul anterior articolul urmator

Un MIG-21 Lancer s-a prăbuşit în judeţul Mureş. Ce s-a întâmplat cu pilotul

36
20 Apr 2021 15:00:40
Autor: Valentin Bolocan
Conform unor surse militare, aparatul avea toate verificările făcute, era pregătit pentru zbor. Locotenent-comandorul Andrei Criste s-a catapultat
Conform unor surse militare, aparatul avea toate verificările făcute, era pregătit pentru zbor. Locotenent-comandorul Andrei Criste s-a catapultat

Un MIG-21 LanceR al Forţelor Aeriene Române s-a prăbuşit în judeţul Mureş. Din primele informaţii, pilotul s-ar fi catapultat înainte ca aeronava să se zdrobească de sol.

UPDATE Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a comunicat că la manşa avionului se afla locotenent-comandorul Andrei Criste şi că starea lui este stabilă. Ofiţerul este, în prezent, internat la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, unde a fost evaluat de o echipă medicală, care a constatat că viaţa sa nu este în pericol şi a autorizat transferul pacientului, la Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central din Bucureşti, pentru tratament de specialitate şi recuperare. Transferul va fi realizat în cursul acestei seri, cu o aeronavă C-130 Hercules a Forţelor Aeriene Române. „Locotenent-comandorul Andrei Criste este pilot militar din anul 2008 şi are o experienţă de 600 ore de zbor pe aeronave supersonice, fiind certificat ca pilot operaţional pe aeronave MiG-21 LanceR”, a comunicat MApN.
 
                                 *********************
 
Aparatul a decolat de la Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii şi, conform MApN, s-a prăbuşit în apropierea localităţii Dedrad, judeţul Mureş, într-o zonă nelocuită.
 
VIDEO Primele imagini de la locul accidentului
 
 
"Pilotul a reuşit să execute manevra de catapultare şi este în stare stabilă, conştient şi cooperant cu echipele de intervenţie ajunse la faţa locului. Conducerea bazei aeriene a pus în aplicare de urgenţă planul de intervenţie în astfel de situaţii, iar o comisie numită la nivelul Statului Major al Forţelor Aeriene se va deplasa de urgenţă la locul prăbuşirii pentru investigarea evenimentului", a precizat MApN într-un comunicat.
 
Un elicopter medical a plecat de la Târgu Mureş pe direcţia Deda, pentru a prelua pilotul rănit în accident.
 
Conform unor surse militare, aparatul avea toate verificările făcute, era pregătit pentru zbor, "altfel nu pot decola”. 
 
România are operaţionale în momentul de faţă mai puţin de două escadrile de avioane de vânătoare MiG-21 LanceR, aparate care sunt folosite şi în prezent pentru misiunile proprii de poliţie aeriană şi de luptă. Pe aceste puţine avioane rămase în uz - de origine sovietică şi în serviciu de peste 40 de ani - România se va baza încă aproximativ cinci-şase ani de acum încolo, chiar dacă sunt la finalul resursei lor de zbor, iar în dotarea Forţelor Aeriene Române au intrat şi aparatele de luptă americane F-16 Fighting Falcon.
 
MiG-21 este un avion de vânătoare din generaţia a treia, iniţial construit de către Biroul Mikoian şi Gurevici din Uniunea Sovietică. Forţele Aeriene Române au primit în dotare primul avion MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu variantele MiG-21 PF (denumire locală MiG-21RFM), MiG-21 PFM (denumire locală MiG-21RFMM), MiG-21M şi MiG-21MF. De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982.
 

Programul de modernizare a MIG-21, demarat în 1992

Forţele Aeriene Române au iniţiat în anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG 21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne. În prezent sunt în serviciu doar avioane modernizate MiG 21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) şi Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigură salvarea echipajului la înălţime 0 şi o viteză minimă de 130 km/h.
 

Cronologia accidentelor MIG-21 ale Forţelor Aeriene Române. Câte avioane am pierdut din 1994

Din anul 1994, până în prezent, 26 de aeronave de tip MIG s-au prăbuşit, iar acestea este cronologia incidentelor aviatice, potrivit hotnews.ro.
 
- 2 martie 1994 - Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.
 
- 10 martie 1994 - Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.
 
- 18 mai 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.
 
- 9 august 1994 - Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.- 6 octombrie 1994 - Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.
 
- 14 octombrie 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.
 
- 27 iulie 1995 - Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
 
- 29 august 1995 - Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.
 
- 22 mai 1997 - Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.
 
- 10 decembrie 1997 - Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.
 
- 12 mai 1999 - Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.
 
- 17 august 1999 - Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometri de capătul pistei.
 
- 13 iulie 2001 - Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.
 
- 21 februarie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
 
- 26 martie 2002 - Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului. La manşă era Cătălin "Miki" Micloş, actualul comandant al escadrilei de F-16 Fighting Falcon a Forţelor Aeriene Române. A avut ceva probleme medicale la coloana vertebrală, însă talentatul pilot a strâns din dinţi şi după o recuperare temeinică s-a întors la manşă, la doar şase luni de la eveniment. 
 
- 23 octombrie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
 
- 26 septembrie 2003 - Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
 
- 26 august 2004 - Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.
 
- 8 martie 2005 - Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.
 
- 22 noiembrie 2006 - O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită "instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă". Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
 
-1 noiembrie 2010 - Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.
 
-12 iunie 2017 - Un MiG 21 Lancer s-a prăbuşit lângă localitatea constănţeană Nazarcea, pe un câmp, după ce pilotul s-a catapultat. Pilotul, Adrian Stancu, a scăpat cu viaţă. El a anunţat că avionul său are probleme majore la motor, în timpul manevrelor de aterizare.
 
- 7 iulie 2018 - Un MIG 21 Lancer s-a prăbuşit la un show aviatic la baza aeriană Borcea. Pilotul a murit.

 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

36 Comentarii

Stefan din Nord
20.04.2021, 15:10:17

Araturi de primavara ?

-1 (9 voturi)
_Turbatu_
20.04.2021, 15:12:14

cand zbori cu tehnica sovietica...

+11 (13 voturi)
defu gabi
20.04.2021, 15:34:01

La vremea ei a fost comparabila cu cea occidentala si, oricum, era maximum din ce se putea cumpara in lagarul sovietic. Azi intra la capitolul tehnica total invechita/depasita, indiferent ce dotari electronice scumpe primeste periodic din Israel... E ca si cum ai monta GPS si senzori de parcare pe Fordul T al bunicului sperand la modul infantil in aparitia unor performante notabile...

+6 (8 voturi)
defu gabi
20.04.2021, 15:19:43

Maretele forte complet aeriene romane folosesc avioane inchiriate cu ora de la muzeul tehnic... Doar maestrul Yoda le poate tine in aer, prin intermediul Fortei, dar mosulica mai oboseste si el din cand in cand... Cred ca erau mai sigure IAR80/81 sau Vlaicu II... :)))))

+5 (5 voturi)
Witbell Jhon
20.04.2021, 15:28:54

Foarte bine. AUn rebut in minus. Bine ca pilotul e ok.

+8 (8 voturi)

Vezi toate comentariile (36)

Modifică Setările