Orchestra Filarmonicii „George Enescu“ a susţinut, vineri, un concert la Sala Radio, în cadrul Festivalului Enescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vineri, 13 septembrie, ora 15.00, în seria Muzica Secolului XXI, la Sala Radio, a evoluat Orchestra Filarmonicii "George Enescu", dirijată de Peter Rundel, în cadrul Festivalului "George Enescu".

Text de la Lavinia Coman

Doina Rotaru (n. 1951) este discipola strălucită a lui Ştefan Niculescu şi a lui Tiberiu Olah, cu care a studiat compoziţia la Conservatorul bucureştean, iar apoi a parcurs numeroase stagii de perfecţionare cu maeştri renumiţi în Europa şi în lume. Autoare a unei opere impresionante prin amploare şi diversitate, Doina Rotaru manifestă o predilecţie marcată pentru flaut, instrument căruia i-a dedicat foarte interesante şi consistente lucrări. Între acestea se află cel de al cincilea concert pentru flaut şi orchestră, compus în anul 2010 şi intitulat inspirat L’ange avec une seule aile (Îngerul cu o singură aripă), citând un vers ce aparţine Anunziatei Sgura. Autoarea îşi descrie estetica şi crezul său muzical după cum urmează:

„În muzica mea folosesc frecvent principii structurale determinate de simboluri universale, şi am o predilecţie pentru formele circulare, dezvoltările în spirală sau numerele sacre. Simbolul devine o idee de compoziţie, iar această idee generează structurile, timpul muzical, sintaxa, arhitectura şi expresia lucrării. De asemenea, îmi place să folosesc elemente ale muzicii româneşti vechi tradiţionale, unde aproape fiecare sunet e îmbogăţit cu ornamente, glissandi, microintervale, iar sintaxa preferată este heterofonia. Expresia muzicii vechi româneşti e foarte nostalgică, creând o atmosferă melancolică şi sentimentul unei frumuseţi dureroase.”

Compozitorul francez Tristan Murail, născut la Le Hâvre în anul 1947, a fost un discipol al lui Olivier Messiaen la Conservatorul parizian, în perioada 1967 – 1972. A dezvoltat o carieră de succes ca profesor la IRCAM din Paris şi Columbia University din New York. Numele său este asociat cu tehnica spectrală în compoziţie. Aceasta implică utilizarea proprietăţilor fundamentale ale sunetului ca bază a armoniei. Delicată, spontană, spirituală fără a fi totuşi religioasă,  muzica sa este modernă, exploratoare, emanând o strălucire aparte. O astfel de creaţie cere o măiestrie excepţională din partea interpretului. Compozitor prolific şi foarte mult cântat, Tristan Murail are şi lucrări speciale destinate învăţământului muzical-instrumental, unde lucrează ca profesor de compoziţie la calculator şi creator de programe originale la IRCAM din Paris. Este preţuit ca autor, fiind recompensat cu  premii foarte numeroase şi prestigioase pe plan naţional şi internaţional.

Concertul pentru pian şi orchestră de Tristan Murail a fost compus la comanda unor prestigioase  ansambluri internaţionale precum Filarmonica din New York, Radio Bavaria, Royal Concertgebow. E alcătuit din cinci părţi cu o introducere şi o concluzie, aceasta din urmă fiind concepută ca o imagine în oglindă a celei dintâi, cu finalul pe acelaşi acord de pian cu care începuse. Structura generală descrie un amplu arc puternic tensionat. Tehnica de creaţie se bazează pe spectrale armonice şi nonarmonice, pe sunete multifonice, complexe verticale şi combinaţii ale acestora cu complexe noi derivate din muzica electroacustică şi din muzica de avangardă a ultimelor decenii din secolul trecut. Se pot identifica ecouri debussyene, reminiscenţe din Cowel, Cage, Messiaen. Lucrarea rezumă în mod original cuceririle muzicii noi. Iar ultima concluzie a ascultătorului reflexiv ar fi aceea că la un moment dat magia încetează şi vine vremea pentru deziluzie.

 Ivan Fedele s-a născut la Lecce în Italia, în anul 1953. A studiat pianul, compoziţia şi dirijatul la Conservatorul din Milano, iar în paralel a urmat cursuri de filozofie la Universitatea din acelaşi oraş. Pasionat de matematică, a inventat conceptul de „spaţializare”, a formulat o „bibliotecă” a procesului creator şi a definit un prototip de „sintetizator granular” în cadrul cercetărilor aprofundate la IRCAM din Paris.

Caracteristicile esenţiale ale creaţiei lui ar fi: interacţiunea permanentă între organizare şi libertate, conturarea unor forme uşor de identificat fără a ceda în privinţa bogăţiei scriiturii, apropierea între practica interpretării şi elaborarea compoziţiei, căutarea de noi strategii formale care să alieze modele narative clasico-romantice cu inovaţii de scriitură sau noi mijloace electronice. A compus peste o sută de lucrări care se bucură de succes internaţional. Totodată este un profesor renumit cu activitate recunoscută la Harward, Sorbona şi IRCAM, la universităţile din Barcelona, Helsinki, Varşovia, Avignon, Lyon, Strasbourg, Torino. Pe lângă alte numeroase distincţii, a primit recent premiul internaţional „Arthur Honegger” pentru întreaga activitate.

Lucrarea UR pentru orchestră simfonică dă seama despre cele mai recente idei, inspiraţii, orientări stilistice ale compozitorului, fiind o demonstraţie a măiestriei şi avangardismului său puternic ancorat în realitatea lumii sonore contemporane. A fost compusă în anul 2017, fiind structurată în trei mişcări. Prima poartă titlul Mărturie din Adâncuri, a doua este o Introducere în Deşert, iar ultima ne conduce Spre Înălţimi necunoscute. Compozitorul creează imagini abisale ale adâncurilor marine, ca metafore ale abisurilor spirituale, conduce apoi lupta fiinţei umane în traversarea acestui pustiu, fără a se pierde pe sine, aspirând către cele mai îndrăzneţe înălţimi. În esenţă, muzica vorbeşte despre vocaţia originală (de unde provine titlul UR) a omului în căutarea sinelui. Titlul complet ar pute fi, după gândul compozitorului, UR – ALI, simbolizând aripile arhetipale ale creativităţii, cu care noi zburăm în timpul experienţelor existenţiale artistice.

Compozitoarea coreeană Unsuk Chin (n. Seul 1961), stabilită din copilărie în Germania, a urmat la Berlin studiile muzicale înalte. Este un spirit cercetător, înclinat spre abordări suprarealiste, pe care însă le ordonează logic în cadrul procesului de elaborare. În lucrările concertante armonizează vocea solistă cu ansamblul, în cadrul unui parteneriat reciproc stimulator. 

Creat în anul 2001, Concertul pentru vioară şi orchestră a fost prezentat public pentru prima oară de către solista Viviane Hagner, în compania prestigioasei formaţii berlineze Deutsches Symphonie Orchester, dirijată de Kurt Nagano. Lucrarea debutează cu delicateţe, urmând o ascensiune energică prin participarea animată a instrumentelor de percuţie, între care se evidenţiază marimba, aducând o atmosferă deosebită. Partitura viorii, extrem de solicitantă, îşi dispută cu orchestra un parcurs marcat de virtuozitate. Partea a doua se desfăşoară într-o atmosferă suavă, cu  un episod învolburat la mijloc, amintind tumultul energetic al primei părţi, pentru a se încheia cu clustere la harpă şi celestă. Partea a treia, cea mai scurtă dintre toate, evoluează în spiritul unui scherzo tradiţional. Finalul se constituie într-o recapitulare a materialului dezvoltat anterior, însă într-o manieră contrastantă. Vioara solistă traversează cu brio registrele din acut până în zonele mai joase. Concertul oferă o multitudine emergentă de evenimente, ce prezintă o mare frumuseţe, o forţă retorică robustă şi o interesantă ingeniozitate structurală.

MUZICA SECOLULUI XXI

Vineri 13 septembrie      ora 15.00         

Sala Radio                                         

ORCHESTRA FILARMONICII „GEORGE ENESCU”

PETER RUNDEL dirijor

Program:

Doina Rotaru „L’ange avec une seule aile” – concert pentru flaut şi orchestră

            ION BOGDAN ŞTEFĂNESCU flaut

Tristan Murail Concert pentru pian şi orchestră

            FRANÇOIS-FRÉDÉRIC GUY pian

Ivan Fedele „UR” pentru orchestră simfonică 

Unsuk Chin Concert pentru vioară şi orchestră 

            VIVIANE HAGNER vioară

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite