Politică

articolul anterior articolul urmator

Între electoral şi penal

8
5 Jul 2022 13:53:59
Mădălina Firănescu
FOTO Inquam Photos / George Calin
FOTO Inquam Photos / George Calin

Cu o viteză de melc cotrocean (fără aluzii… locative), sloganul „Fără penali în funcţii publice” a căpătat o primă concretizare, datorată unui efort multipartinic.

Legea care interzice condamnaţilor definitiv să candideze pentru funcţia supremă în stat tocmai a fost promulgată, urmând să instituie astfel întâia oprelişte electorală în calea „penalilor”. Asta dacă nu cumva intervine „reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea”, conform amendamentului introdus pe ultima sută de metri de deputaţii jurişti, caz în care, cu reputaţia reparată, doritorii se pot avânta în competiţia prezidenţială. 

Legea menţionată, respinsă de Senat în 2017, iar apoi avizată negativ de Comisiile juridică şi de administraţie din Camera Deputaţilor, n-a convins – culmea! – guvernul Orban, deşi fusese iniţiată chiar de colegii săi de partid (la acea vreme), cărora li s-au raliat şi parlamentari USR. În punctul de vedere transmis pe marginea proiectului în iunie 2020, Executivul critica felul în care fusese redactată Expunerea de motive („nu îndeplineşte exigenţele impuse în procesul elaborării actelor normative”), adăugând totodată că soluţii similare celei din propunerea legislativă – adică impunerea de restricţii la candidatură pe motiv de condamnare penală – s-au avansat în Legea 90/2001 şi în Ordonanţa de Urgenţă 57/2019, cu referire la membrii Guvernului, iar Curtea Constituţională a avut observaţii. În consecinţă, Cabinetul Orban lăsa la latitudinea Parlamentului dacă adoptă sau nu proiectul în cauză.

Şi până la urmă, iată, l-a adoptat, cu 223 de voturi pentru, 1 contra şi 22 de abţineri, acestea din urmă aparţinându-le celor care au considerat că sloganul sus-pomenit s-a modificat, din cauza amendamentului permisiv, în „Fără unii penali în funcţii publice”. Semnatarii proiectului au respins obiecţiile, arătând că n-au făcut decât să respecte cerinţele Curţii Constituţionale, pentru a nu se trezi ulterior cu legea întoarsă. Şi că, decât deloc, e bună şi forma aceasta, mai ales că nu poţi interzice unele drepturi pe viaţă. Discuţiile aprinse au alunecat şi spre necesitatea împiedicării „penalilor” să candideze nu doar la Preşedinţia României, ci şi la alegerile parlamentare şi locale, unii aleşi exprimându-şi totodată temerea că legea abia adoptată ar putea fi totuşi atacată cu succes la CCR pe motiv că „limitează un drept fundamental mai mult decât prevede Constituţia”.

Nu este însă singurul demers parlamentar cu ambiţii de reformă electorală profundă. Potrivit statisticii întocmite de fosta Comisie specială pentru centralizarea propunerilor în materie electorală, în iunie 2019 existau în circuitul legislativ 24 de proiecte referitoare la alegerea Parlamentului şi a administraţiilor locale, încă 5 vizând alegerea preşedintelui ţării, alte 7 legate de vot, plus 4 privind alegerile europarlamentare şi 4 – finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale. Chiar şi în momentul de faţă, aleşii dezbat iniţiative cu tematică similară, cum ar fi, de pildă, aceea care limitează la maximum 3 numărul mandatelor de primar, consilier local, preşedinte al Consiliului Judeţean sau consilier judeţean, pe care le poate deţine cineva. Ajuns pe agenda Comisiei juridice din Senat, după ce a fost respins de Camera Deputaţilor, proiectul a primit aviz negativ de la Consiliul Legislativ şi de la Consiliul Economic şi Social, pe motiv că „ideile vehiculate contravin oricăror principii democratice”, încălcând dreptul cetăţenilor de a fi aleşi, iar „restricţia poate crea probleme în comunităţile mici, unde numărul persoanelor care deţin pregătirea necesară îndeplinirii acestor funcţii este redus”.

Controverse au stârnit şi alte iniţiative. Bunăoară, cea care prevede deconspirarea… strămoşilor demnitarilor şi care instituie Registrul public al lucrătorilor Securităţii, unde orice cetăţean va putea solicita informaţii privind legătura cu odioasa instituţie represivă a rudelor de gradul 1 în ascendenţă ale preşedintelui ţării, parlamentarilor, guvernanţilor, europarlamentarilor, Avocatului Poporului şi primarilor. Ideea a fost respinsă până acum în cascadă de Consiliul Legislativ, de CES, de Guvern şi de patru comisii parlamentare, subliniindu-se, între altele, că „faptele fiecăruia atrag răspunderea individuală” şi că nu pot fi stigmatizaţi copiii pentru acţiunile părinţilor lor. Cum nici proiectul legat de reprezentarea românilor din afara ţării nu a fost întâmpinat cu entuziasm, întrucât preconizează creşterea numărului de mandate parlamentare alocate diasporei, de la 2 la 37 de senatori şi de la 4 la 83 de deputaţi. Cu alte cuvinte, celor aproape 500 de aleşi din prezent li s-ar mai adăuga încă 120! Ideea a fost respinsă de CES şi de Guvern, care invocă (la fel ca şi Consiliul Legislativ) rezultatele referendumului din 2009 cu privire la limitarea la 300 a numărului parlamentarilor. Doar că, în ciuda declarării lor ca obligatorii de către CCR, rezultatele cu pricina au fost până acum ignorate cu superbie de clasa politică. Iar unde merge mia, pe jumătate, merge şi suta...

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

8 Comentarii

mihai radu
5.07.2022, 14:34:51

În mod normal astfel de inițiative legislative nu ar trebui promovate,pentru simplul motiv că un fost condamnat penal reabilitat ar trebui să nici nu îndrăznească să ceară votul cetățenilor,d-apoi să mai și câștige,numai că noi nu suntem un popor normal,instruit și responsabil,iar așa zișii politicieni sunt niște indivizi plini de tupeu.Au câștigat mandate de primari indivizi care erau încarcerați,dacă Piedone de pildă,care după părerea mea face pârnaie fără vină doar pentru satisfacția națiunii,ar candida la viitoarele alegeri,eu nu l-aș vota fiindcă este penal,chiar dacă nu are vină,pur și simplu așa ar trebui să gândim toți,dar la noi nu se respectă nici justiția,nici autoritîțile !

+1 (3 voturi)
Vânatorul/d.c.
5.07.2022, 16:35:37

Sloganul „Fără penali în funcţii publice”..! Ei bine, daca politicienii romani ar suferi de bun simt si nu de lichelism ipocrit, primul care ar fi trebuit sa parasesca functia e politicianul cel mai penal dintre ei (in sensul dat cuvantului ”penal ” chiar de catre el insusi), anchetat in nu mai putin de 17 dosre penale, Klaus Iohannis. Iata lista dosarelor lui Klaus Iohannis de la PCA Alba Iulia: „1) Dosarul nr. 66/P/2001, la care s-a conexat dosarul nr. 58/P/2003 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, in care prin rechizitoriul din 15.12.2003 s-a dispus trimiterea in judecata a inc. ML – secretar al Primariei Comunei Porumbacu de Jos – pentru comiterea infractiunilor de fals intelectual si abuz in serviciu contra intereselor persoanelor. Totodata, s-a dispus disjungerea cauzei in legatura cu numitul Iohannis Klaus Werner si trimiterea acesteia Parchetului de pe langa Judecatoria Sibiu, in vederea efectuarii de cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de instigare la fals, uz de fals si marturie mincinoasa. Din verificarile administrative, a rezultat ca Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu a trimis dosarul la Parchetul de pe langa Tribunalul Sibiu, care la randul sau si-a declinat competenta de solutionare in favoarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism Bucuresti. 2) Dosarul nr. 86/P/2001, in care prin rezolutia din 16.11 2011 s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de primarul municipiului Sibiu, numitul Iohannis Klaus Werner pentru comiterea infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, constand in aceea ca in calitate de primar ar fi dispus restituirea catre 4 cetateni straini a unui imobil cerut in baza Legii nr. 112/1995. Solutia nu a fost atacata cu plangere contra solutiei. 3) Dosarul nr. 263/P/2005, in care s-a dispus prin ordonanta din 13.10.2005 declinarea cauzei in favoarea DNA – Serviciul Teritorial Alba. Cauza viza pretinsa savarsire de catre un judecator al Judecatoriei Sibiu si de catre numitul Iohannis Klaus Werner a infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si trafic de influenta vizand un schimb de terenuri. 4) Dosarul nr. 42/P/2006, in care s-a adoptat la 26.07.2006 ordonanta de declinare a competentei de solutionare a cauzei vizand infractiuni de fals intelectual, complicitate la inselaciune, uz de fals, tainuire si abuz in serviciu contra intereselor publice pretins a fi comise, in grup organizat, de invinuitii BRG, Iohannis Klaus Werner s.a. in favoarea DIICOT – Structura Centrala; faptele ar fi constat in falsificarea mai multor certificate de mostenitor ce ar fi fost folosite ulterior pentru retrocedarea unor imobile catre persoane fizice prin dispozitia primarului Municipiului Sibiu. Va comunicam o copie de pe aceasta ordonanta. 5) Dosarul nr. 126/P/2006, format in baza adresei DNA – Serviciul Anticoruptie Alba Iulia nr. 19/VIII/I/2006 din 10.04.2006. In acest dosar, s-a adoptat rezolutia din 30.06.2006, prin care s-a dispus scoaterea de sub urmarirea penala fata de invinuita TMI pentru infractiunea de fals in inscrisuri sub semnatura privata si declinarea cauzei in favoarea Parchetului de pe langa Judecatoria Sibiu pentru infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, fapta care ar consta in aceea ca acesta (n.r. Iohannis), in calitate de primar, nu ar fi respectat prevederile legale cu privire la restituirea unui imobil din Sibiu apartinand unor persoane fizice. Nu s-a inceput urmarirea penala fata de Iohannis Klaus Werner. Nu s-a formulat plangere impotriva solutiei. Va comunicam in copie rezolutia nr. 126/P/2006. 6) Dosarul nr. 392/P/2006, in care prin rezolutia din 22.01.2007, s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner sub aspectul comiterii infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si abuz in serviciu contra intereselor publice. Cauza viza emiterea unei dispozitii de retrocedare a unui imobil situat in municipiul Sibiu. In adoptarea solutiei, s-a retinut ca emiterea dispozitiei de catre primar s-a realizat in baza unei hotarari a instantei civile. Nu s-a inceput urmarirea penala in cauza. Nu exista date ca s-a formulat plangere impotriva acestei solutii. 7) Dosarul nr. 417/P/2006 – preluat de la Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu, unde a fost inregistrat sub nr. 1693/P/2006. Prin ordonanta din 15.12.2006, s-a dispus declinarea competentei de solutionare a cauzei privind pe Iohannis Klaus Werner s.a. in favoarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism. 8) Dosarul nr. 419/P/2006 – trimis spre preluare de catre Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu sub nr. 2767/P/2006, unde a ajuns urmare a declinarii dispuse de DNA prin ordonanta nr. 154/P/2006 din 13.09.2006. Prin rezolutia din 21.12.2006 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, s-a dispus confimarea propunerii de neincepere a urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner sub aspectul comiterii infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, fapta ce ar fi constat in aprobarea de catre Consiliul Local a unui referat intocmit de catre primarul Municipiului Sibiu pentru a se perfecta un schimb de terenuri. Nu s-a formulat plangere impotriva solutiei. 9) Dosarul nr. 844/P/2009 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia – format ca urmare a declinarii competentei de catre DNA prin ordonanta nr. 270/P/2006 a acestei unitati. Prin rezolutia din 17.02.2010 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, s-a dispus scoaterea de sub urmarirea penala fata de invinuitii BRG s.a. si neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner pentru savarsirea infractiunilor de neglijenta in serviciu. Impotriva acestei solutii nu s-a formulat plangere. Va comunicam o copie a acestei rezolutii. 10) Dosarul nr. 520/P/2010, in care s-a dispus prin ordonanta din 25.10.2010 declinarea cauzei la DNA – Serviciul Anticoruptie Alba Iulia pentru efectuarea de cercetari penale fata de Iohannis Klaus Werner pentru infractiunea prev de art. 13/2 din Legea nr. 78/2000 (n.r. abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit) rap. la art. 13 lit. b) din OUG nr. 43/2002. 11) Dosarul nr. 64/P/2011, in care prin ordonanta din 4.02.2011 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner sub aspectul pretinsei savarsiri a infractiunilor de fals intelectual si neglijenta in serviciu si declinarea competentei catre Parchetul de pe langa Judecatoria Sibiu pentru efectuarea de cercetari fata de alte persoane. 12) Dosarul nr. 89/P/2011, in care prin rezolutia din 16.02.2011 s-a dispus neinceperea urmaririi penale cu privire la savarsirea de catre Iohannis Klaus Werner a infracitunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, abuz in serviciu contra intereselor publice si conflict de interese, fapte care ar fi constat in aceea ca in calitate de primar ar fi initiat declararea unui recurs civil in care ar fi avut interese personale. Solutia a fost comunicata petentului. Nu s-a formulat plangere impotriva solutiei. 13) Dosarul nr. 702/P/2011, in care prin rezolutia din 25.01.2012 s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de Iohannis Klaus Werner, primar al Municipiului Sibiu, sub aspectul pretinsei savarsiri a infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor si abuz in serviciu contra intereselor publice, fapte care ar fi constat in aceea ca in baza unor certificate de urbanism false, primarul ar fi emis autorizatii de construire nelegale pentru imobile situate pe strada Teilor din Sibiu. Impotriva solutiei au formulat plangere petentii, care a fost respinsa prin rezolutia nr. 97/II/2/2011 a procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, solutie mentiunta prin sentinta penala nr. 76/5.06.2012 a Curtii de Apel Alba Iulia (dosar nr. 249/57/2012). 14) Dosarul nr. 411/P/2013, la care a fost conexat si dosarul nr. 489/P/2016 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, in care prin referatul nr. 411/P/2013 din 1.10.2013 s-a propus preluarea cauzei de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. La 23.10.2013, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a comunicat ca dosarul a fost preluat de aceasta unitate. 15) Dosarul nr. 595/P/2014, in care prin ordonanta din 20.11.2014 s-a dispus clasarea cauzei vizand plangerea penala formulata de petentul MMA sub aspectul savarsirii de catre Iohannis Klaus Werner si numitul KH a infractiunii prev. de art. 3 din OUG nr. 31/2002 (n.r. initierea sau constituirea unei organizatii cu caracter fascist, rasist ori xenofob, aderarea sau sprijinirea, sub orice forma, a unui astfel de grup), fapta ce ar consta in aceea ca numitul Iohannis KW impreuna cu alte persoane de etnie germana ar fi membri ai unei organizatii cu caracter fascist, respectiv Forumul Democrat al Germanilor din Romania. Dosarul s-a format ca urmare a declinarii dispuse de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie prin ordonanta nr. 385/P/2014 din 16.10.2014. Solutia a fost comunicata petentului. Impotriva acestei solutii nu s-a formulat plangere. 16) Dosarul nr. 625/P/2014, in care prin ordonanta din 5.12.2014 s-a dispus clasarea plangerii formulate de SE pentru savarsirea infractiunilor de inselaciune, fals in inscrisuri sub semnatura privata, uz de fals, fals in declaratii, abuz in serviciu. Totodata, s-a dispus declinarea in favoarea Parchetului depe langa Tribunalul Sibiu a plangerii penale formulate de petenta cu privire la acuzatii de retrocedari ilegale a unor imobile dispuse de numitul Iohannis Klaus Werner in calitate de primar. Precizam ca plangerea penala formulata de petenta il viza si pe Iohannis Klaus Werner si a fost depusa la Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, DNA si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Solutia a fost comunicata petentei. Aceasta nu a formulat plangere impotriva ordonantei nr. 625/P/2014 a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia. 17) Dosar penal nr. 715/P/2018, in care s-a dispus declinarea in favoarea Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a competentei de solutionare a cauzei avand ca obiect infractiunile mentionate in denuntul formulat de SC Jurindex Media SRL.” Deci, celui mai penal (chiar in sensul dat de el cuvantului ”penal”) politician i-au fost clasate cel putin 17 dosare penale, dintre care doua exact in anul in care a candidat la presedintie, unul dintre cele doua dosare fiind clasat chiar cu o zi inainte de a-si depune candidatura..! In plus a pierdut defintiv in instanta 2 case in posesia carora intrase prin frauda (fals in declaratii, fals in inscrisuri publice, uz de fals, toate fapte penale). Acestea fiind datele problemei se pun doua intrebari : a) chiar toti procurorii care au instrumentat dosarele lui Iohannis au fost..niste dobitoci, au muncit degeaba la ele si au luat salarii tot degeaba..? b) nu cumva cel mai penal poltician din Romania (inclusiv in sensul dat cuvantului ”penal” chiar de catre el, Klaus Iohannis) a fost protejat de mafia Binomului SRI+DNA..? Cine crede si sustine ca e doar o ”simpla coincidenta” faptul ca unuia si aceluiasi individ i-au fost clasate cel putin 17 dosare, nu-i decat un idiot sadea..! Oricum, Iohannis, chiar daca e o nulitate ca politician si caracter si are cei mai ofticosi si mai stupizi randasi digitali pe net, e si el tot un mafiot ca toti mafiotii politici care si-au facut averile din postura de bugetari. La fel ca majoritatea mafiotilor din politica romaneasca, si Iohannis a fost urmarit penal si a avut si are tot felul de compllicitati cu mafiotii din Noua Securitate, parchete si tribunale..! Aceste complicitati l-au scapat pana acum si pe el de puscarie, la fel cum l-au scapat pe Ponta, Tariceanu sau pe oricare alt mafiot politic ”mai de soi”, care inca traieste in libertate si in luxul asigurat de averea ilicita, avere de care nu s-a atins si nu se va atinge nimeni, indiferent de marimea prejudiciului adus statului de ”tunurile” si manariile lui mafiote..!

-31 (35 voturi)
mihai radu
5.07.2022, 16:54:09

Faci o confuzie voită,dta te referi la dosare de urmărire penală,legea reglementează cazurile de condamnare penală,ai răbdare să termine mandatul și o să vedem ce se întâmplă.Tot așa și lui Băsescu i se cânta prohodul când era în funcție,au trecut opt ani de când nu mai este președinte și nu l-a trimis nimeni în judecată,nici cu flota nici cu altele,fiecare cu norocul lui,d-aia UE nu ne ridică MCV,o rămânem cu tinicheaua de gât !

0 (4 voturi)
Vânatorul/d.c.
5.07.2022, 17:45:27

Nici o confuzie, mai prostac iohannist..! Ce anume n-ai inteles din ”politicianul cel mai penal dintre ei (in sensul dat cuvantului ”penal” chiar de catre el insusi), anchetat in nu mai putin de 17 dosare penale, Klaus Iohannis”..? Vrei sa-i ”reperezi onoarea” cu aiureli..semantice cand chiar Iohannis, ”titular a nu mai putin de 17 dosare penale, le spunea ”penali” tuturor celor care se aflau abia in faza de..suspect sau anchetat..? Sau ai tinut neparat sa confirmi prin propria-ti prestatie de prostac iohannist adevarurile exprimate in Postulatul Vanatorului/d.c . referitor la politicieni mafioti si mincinosi, si la slugile lor din mass media si de pe net : ”Oricât de gunoaie ar fi lichelele din politica, cozi de topor care-i batjocoresc pe romani si le tradeaza interesele nationale, se vor gasi intotdeauna niste gunoaie si lichele mai mici, care sa incerce sa distraga atentia de la incompetenta tampa si escrocheriile politicienilor respectivi, sa le bagatelizeze samavolniciile, sa le sara in aparare si sa le ”repereze onoarea”..? Ok, ti-a reusit de minune..!:))

-32 (36 voturi)
Vânatorul/d.c.
5.07.2022, 18:07:07

Ia de-aici prostac iohannist: cum a scapat Iohannis de puscarie https://ph-online.ro/politica/item/110449-cum-a-scapat-iohannis-de-condamnare

-33 (35 voturi)

Vezi toate comentariile (8)

Modifică Setările