Asigurarea RCA, vizată de numeroase schimbări controversate în Parlament. Biroul Asiguratorilor, acuzaţii la adresa service-urilor auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Modificarea Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pare iminentă în condiţiile în care sunt puse tot mai multe presiuni pentru acest lucru. Însă majoritatea proiectelor nu pun accentul condiţiilor mai bune pentru beneficiari, ci pentru service-uri sau firmele de asigurări, potrivit unor surse politice.

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) a atenţionat de la sfârşitul săptămânii trecute că atacurile asupra industriei de asigurări s-au înmulţit în ultima perioadă, existând foarte multe divergenţe între service-uri şi firmele de asigurări, care ar afecta în final consumatorii. Pe fondul schimbărilor la legea RCA, BAAR susţine că în Parlament au apărut asociaţii de service-uri auto care ar fi deghizate în consumatori, în timp ce alte asociaţii fără specializare financiară sau în domeniul asigurărilor comunică cifre fără fundament care ar putea fi catalogate drept fake news.

Cel mai recent proiect de lege, iniţiat de social-democratul Radu Babuş, a fost discutat a fost discutat de Comisia de politică economică. Prin iniţiativa legislativă  persoanele care beneficiază de despăgubiri directe de la societăţile de asigurare vor fi obligate ca în termen de maximum 45 de zile de la data reparaţiei într-o unitate autorizată să prezinte societăţii de asigurări decontul lucrărilor. În caz contrar, vor fi obligate să returneze integral suma de bani primită cu titlu de decontare directă.

De altfel, la propunerea legislativă iniţiată de Radu Babuş, Consiliul Economic şi Social a dat aviz negativ, fiind invocate două mari motive:

i) propunerea legislativă impune introducerea unor proceduri suplimentare care contribuie la sporirea gradului de complexitate asupra procesului de decontare directă;

ii) în forma actuală, procedura de decontare directă se dovedeşte a fi eficientă şi uşor accesibilă în ceea ce priveşte operativitatea decontării.

Critici venite din partea Consiliului Economic şi Social au fost şi în ceea ce priveşte un proiect de lege venit de la Guvern, al cărui scop propus era încetarea încălcării a două directive. Potrivit CES, prin adoptarea proiectului de lege un efect ar fi „creşterea nejustificată a tarifelor la asigurările de răspundere civilă pentru consumatori”. De asemenea, tot CES puncta faptul că nu este oportună „excluderea BAAR din procesul de monitorizare şi reglementare  a plafoanelor RCA”. 

Un alt proiect din Parlament, respins de Senat şi ajuns la Camera Deputaţilor, este cel iniţiat de deputatul Sorin Bota. Fostul social-democrat ar vrea ca tarifele de manopera ale service-urilor auto care prestează reparaţii pe poliţe RCA în urma unor evenimente rutiere să fie plafonate. Mai precis, prin iniţiativa legislativă Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi Institutul Naţional de Statistică vor fi obligate să stabilească şi să publice anual preţurile de referinţă pentru lucrările acoperite prin intermediul poliţelor RCA. 

De asemenea, conform proiectului de lege, în cazul vehiculelor avariate, asigurătorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile calendaristice.

Soluţii legislative

Pe de altă parte, surse politice susţin că o direcţie mai bună pentru discuţii şi schimbare a legislaţiei ar putea fi este crearea unei reţele distincte de service-uri auto a căror activitate de reparaţii să facă obiectul unei analize efectuate de BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România) şi care să fie recunoscute de industria asiguratorilor pe baza anumitor standarde de calitate şi preţ. Astfel ar fi evitată încărcarea preţurilor şi ar reglementa aceasta ambiguitate legislativă în ceea ce priveşte relaţia între service-uri şi asiguratori.

Şi încurajarea sistemului decontării directe ar putea fi benefică pentru posesorii de maşini. Un astfel de sistem i-ar încuraja pe aceştia să aleagă oferta cea mai bună, deci societăţile asigurări ar trebui să vină oferte cât mai serioase, nu pe cea mai ieftină, cum se întâmplă în prezent, când poliţa de asigurare se face cel mai mult după criteriul cel mai mic.

Potrivit aceloraşi surse, în cazul în care nu se vor lua măsuri pentru probleme cum e cea a cheltuielilor suplimentare asociate decontării facturilor de reparaţii supraevaluate, rezultatul nu poate fi decât acela că va avea loc scumpirea poliţelor RCA. În plus, o problema e reprezentată de faptul că această piaţă e dominată de două societăţi de asigurări care deţin peste 70% din cota de piaţă. Astfel, modificarea comportamentului unei mari societăţi sau a ambelor ar putea destabiliza piaţa.

În condiţiile bulversării întregii economii din cauza crizei generate de coronavirus, inclusiv piaţa de asigurări ar putea cunoaşte schimbări în ceea ce priveşte preţurile. Dacă până de curând recomandările erau pentru folosirea mijloacelor de transport în comun, acum acestea sunt pentru folosirea transportului personal, ceea ce poate duce la o creştere a numărului de autoturisme în piaţă.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite