Campanie electorală locală în vremuri atipice

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Campania electorală care a început ieri, 27.08.2020, cu reguli speciale, în contextul pandemiei de coronavirus, va fi una total atipică, în comparaţie cu precedentele campanii electorale locale.

Mediul online şi tv va reprezenta spaţiul public unde candidaţii, pentru funcţiile de primari, preşedinţi de consilii judeţene, consilieri generali, locali sau judeţeni, se vor confrunta pentru a accede în fotoliile de edili de municipiu sau de localităţi,

Diferenţa faţă de campania electorală din 2016 constă în faptul că Preşedintele consiliului judeţean nu mai este negociat dintre consilierii aleşi pe lista închisă de partid, ci este ales în mod direct de către cetăţeni, conform  Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.

Astfel, în conformitate cu art. 1, lit.(2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale consiliile locale şi consiliile judeţene, primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene se aleg prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

Pe de altă parte, consiliile locale şi consiliile judeţene se aleg pe circumscripţii electorale, pe baza scrutinului de listă, potrivit principiului reprezentării proporţionale. Astfel, scrutinul de listă sau lista închisă de partid se menţine în cazul alegerii consilierilor locali sau judeţeni, în sensul în care birourile politice ale formaţiunilor politice pot modifica compoziţia şi ordinea candidaţilor din lista votată de electorat. Prin urmare, viceprimarii, precum şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene se aleg prin vot indirect de către consiliile locale, respectiv consiliile judeţene. Un minus al legii constă în faptul că persoanele care candidează pe listele electorale ale partidelor politice, nefiind alese în mod direct de către cetăţeni, nu sunt cunoscute de electorat.

Votul pe listă de partid semnifică faptul că cu un singur vot cetăţeanul votează mai mulţi candidaţi înscrişi pe o listă aranjată la sediul organizaţiilor politice. Lista închisă sau blocată, nu permite alegătorului să efectueze nici un fel de modificări, el votând un chenar integral aflat pe buletinul de vot. Prin urmare, listele închise reprezintă monopolul partidelor politice.

Ceea ce s-a introdus în lege este alegerea directă a preşedintelui consiliului judeţean de către cetăţeni, care în 2016 a fost negociat dintre consilierii aleşi pe lista închisă de partid. Astfel, reprezentanţii aleşi prin vot democratic într-un singur tur de scrutin vor dispune de o mai mare legitimitate la urme din partea cetăţenilor, care îşi vor da votul în ziua scrutinului, 27 septembrie 2020 şi vor legitima reprezentanţii comunităţilor la urne, pentru un mandat de patru ani.

Alegerea prin vot direct a preşedintelui consiliului judeţean s-a datorat faptului că în cadrul consiliilor judeţene majorităţile se schimbau în funcţie de interesele politice şi economice ale consilierilor şi astfel nu se mai respecta voinţa cetăţenilor exprimată la urne. Totuşi modificarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale menţine ca viceprimarii, precum şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene să fie aleşi prin vot indirect, adică să fie negociaţi politic de către consiliile locale, respectiv consiliile judeţene.

Campanie electorală în precampanie.

Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2015, reglementează finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale de la bugetul de stat. Finanţarea partidelor realizează în funcţie de numărul de voturi obţinute de partidele politice la urne reprezintă motivul pentru care toată publicitatea stradală din timpul campaniilor electorale locale, parlamentare, europarlamentare şi prezidenţiale a fost regândită şi transferată în precampanie, precum şi datorită faptului că finanţările publice de la bugetul de stat sunt controlate de către Autoritatea Electorală Permanentă, deoarece deconturile sunt transferate doar prin virament partidelor politice.

Subvenţia de la bugetul de stat se varsă lunar, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente, într-un cont special deschis de către fiecare partid politic.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite