Când „arta“ se află în servicul rasismului sau al primarului Cherecheş (scuzaţi pleonasmul) / Reacţia Universităţii

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ştiţi bine, şi Hitler a fost ales democratic! Nu, nu-l asociez pe primarul Cherecheş cu Hitler, nu ar fi cinstit faţă de istorie şi nici nu cred că primarul din Baia Mare a ajuns în acea fază, de rang diabolic, însă ar trebui să ne îngrijoreze modul în care acesta nu pierde nici o ocazie prin care să mai pună o “cărămidă” la popularizarea unui gândiri viciate de rasism şi xenofobie.

Şi, dacă ocaziile nu se ivesc, nici o problemă, domn’ primar are grijă să le genereze. Recent, după cum se laudă, la 25 de ani de la căderea zidului din Berlin, primaria băimăreană a transformat zidul local al ruşinii (prin care izolează o comunitate de romi de restul populaţiei) în ceea ce ei numesc “artă” stradală. Adică, rasismul dovedit al primarului Cherecheş devine obiectiv turistic prin “arta” unor clujeni, studenţi la Universitatea de Artă şi Design.

Gestul primarului Cherecheş nu mai reprezintă o surpriză pentru nimeni. Pentru acuzaţiile de rasism, primarul nostru, politician de mare clasă (dovedind acest lucru cu anchetele DNA) şi-a “cumpărat” contraargumentul şi lepădarea de rasism prin vocea unor politicieni romi, respectiv - europarlamentarul Damian Drăghici şi defunctul Florin Cioabă. Un caz similar cu tradiţia creştinească a celor ce comit “păcate” lumeşti, care găsesc o soluţie de salvare prin construcţia unei biserici, o contribuţie la popă – ceva acolo -, pentru a-şi asigura un loc fruntaş în eternitatea raiului. 

Arta trebuie să apropie, nu să despartă…

Însă, nu-mi explic încă cum o gaşcă de studenţi la arte, dintr-un oraş multicultural aflat la 148 de km de Baia Mare, au acceptat să contribuie la desăvârşirea unui act spurcat pentru democraţia europeană, respectiv consolidarea unui zid de despărţire între locuitorii unui oraş, pe criterii etnice, gest inacceptabil pentru orice bun creştin sau bun european.

Mă întreb cum au ajuns studenţii să aibă un contact cu primăria din Baia Mare. Cumva prin intermediul practicii obligatorii din cadrul Universităţii de Arte şi Design din Cluj? Şi, dacă nu, care a fost modalitatea de a fi contactaţi de către primarul Cherecheş (aflat la o distanţă considerabilă)? Au ştiut studenţii respectivi ce urmează să facă şi, mai ales, în ce scop? Cine a suportat costurile de deplasare, cazare şi, eventual, onorariu? Care este poziţia Universităţii de Arte şi Design faţă de actul studenţilor şi instrumentalizarea politică (cu iz rasist) a “artei” lor?

Izolarea unor oameni care trăiesc în sărăcie extremă nu este o soluţie la problemă, ci o contribuţie la ea. Când transformi zidul segregării în artă, pentru protecţie suplimentară - ca nu cumva cineva să dărmâme „opera“ -, cum poate fi definit? Eu i-aş spune ipocrizie rasistă!

P.S. Între timp a apătut şi un comunicat de presă al Universităţii de Artă şi Design. Îi felicit şi îmi pare rău că au fost manipulaţi de Primarul Cherecheş. Drepturile de autor pentru "arta" din Baia Mare pot fi cedate parchetului...

Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca a remis un comunicat, publicat şi pe pagina sa de facebook

[COMUNICAT] Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca îşi exprimă public regretul pentru modul în care implicarea sa bine-intenţionată în proiectul „Street Art 2014 Baia Mare”, iniţiat de UAP – Filiala Baia Mare şi Primăria Municipiului Baia Mare, a fost deturnată de aceasta din urmă. Miza implicării UAD în proiect a fost crearea unui context de predare-învăţare în care studenţii noştri să se poată familiariza cu problematicile acţiunii artistice în spaţiul public, precum şi cu rolul artistului în societatea contemporană. 

Condamnăm ferm modul în care Primăria Municipiului Baia Mare a înţeles să deturneze intenţia educaţională a proiectului mai sus menţionat şi dorim să asigurăm opinia publică că UAD se delimitează în mod categoric de orice acţiune ce nu este conformă principiului non-discriminării, participarea universităţii noastre la proiectul „Street Art 2014 Baia Mare” având loc pe fondul lipsei de informare cu privire la modul în care Primăria Municipiului Baia Mare va instrumenta simbolic acest proiect din spaţiul public. Conform Cartei Universitare, UAD respectă drepturile tuturor comunităţilor minoritare, cosiderând că orice proiect sau acţiune artistică girat(ă) de universitate trebuie să fie conform(ă) valorilor statuate de acestea.


Cu referire la o serie de critici aduse UAD în spaţiul public, precizăm faptul că planurile de învăţământ ce ghidează activitatea de predare-învăţare aferentă celor 9 programe de studii universitare de licenţă, respectiv celor 9 programe de studii universitare de masterat includ o serie de discipline ce abordează relaţia dintre artist şi societate, dintre artă şi politic, discipline al căror conţinut este construit în baza celor mai recente teorii în domeniu. Mai mult, prin intermediul profesioniştilor invitaţi, de-a lungul timpului, de către UAD pentru a susţine conferinţe şi workshop-uri, s-a consolidat continuu conectarea studenţilor universităţii la dezbaterile naţionale şi internaţionale din domeniul artei contemporane. 

Pe cale de consecinţă, susţinem că rezultatele proiectului mai sus amintit nu sunt reprezentative pentru tipul de conştinţă publică pe care studenţii UAD o dezvoltă, dovadă fiind implicarea activă a Asociaţiei Studentilor Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca (ASUAD), precum şi a cadrelor didactice ale UAD în mişcări civice şi campanii orientate spre respectarea principiilor democratice. 

La final, reiterăm regretul profund al UAD în raport cu contextul creat de participarea universităţii la proiectul „Street Art 2014 Baia Mare”. Avem speranţa că acest nefericit şi condamnabil incident nu va afecta reputaţia internaţională şi încrederea publică de care universitatea noastră are şansa să se bucure.

Prof. univ. dr. Radu Solovăstru,
Rector al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite