Care-i faza cu preşedintele ţării?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Îi este bine României ca republică semiprezidenţială? I-ar fi mai bine ca republică prezidenţială? De ce nu am încerca acest experiment?

Constituţia României

ARTICOLUL 80


(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.

(2) Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.

Atât?

Este un articol despre funcţiile cheie ale ţării, nu despre cât comunică unul sau cât minte celălalt.

Oare nu e momentul ca România să se gândească la posibilitatea de a fi republică prezidenţială? Formă de guvernământ în care preşedintele este atât şeful statului, cât şi şeful executivului.

Mă întreb acest lucru pentru că altfel nu sunt justificate puhoaiele de bani cheltuiţi în campaniile electorale pentru alegerile prezidenţiale, totodată fiind cele mai mari şi mai aşteptate lupte din politică încă din 1990 şi până în prezent. Însă pentru ce?

Fără o responsabilitate mai mare, fără putere de decizie, preşedintele României rămâne bun de înjurat şi de făcut poze. Nu trebuie decât să ne uităm la prezent, la ceea ce se întâmplă din toamnă ca să ne dăm seama cum funcţionează colaborarea instituţională Victoria - Cotroceni via Palatul Parlamentului.


Câteva milioane de români şi-au pus speranţa în Klaus Iohannis, iar alte câteva milioane au votat împotriva lui Victor Ponta.  Eu ca cetăţean dacă l-am votat pe Iohannis, aştept o schimbare, îl privesc ca pe un erou, însă soarta mea stă tot în mâinile lui Victor Ponta. Un preşedinte ales, oricare a fi acesta, ca să poată îndeplini ceea ce şi-a propus, ceea ce a promis în campania electorală, are nevoie de două lucruri esenţiale, susţinere din partea guvernului şi susţinere din partea parlamentului. În condiţiile în care PNL şi PSD sunt ca suporterii Stelei cu cei ai lui Dinamo, iar PNL l-a susţinut pe Iohannis şi liderul (actual informal) al PSD este prim-ministru, cum poate România să aibă de câştigat când ambele partide trag de acelaşi colt de pâine, dar în direcţii diferite?

Un exemplu concret îl avem legat de imunitatea parlamentară, promisă de Iohannis, dar ignorată de Victor Ponta şi PSD. În condiţiile în care cei doi se ţin în şah unul pe celălalt, iar primul ministru are şi majoritate parlamentară, cum poate preşedintele să-şi realizeze obiectivele propuse?

Ajung din nou la întrebarea “Care-i faza cu preşedintele României? La ce ne trebuie?”. De ce “s-au” cheltuit 14 milioane de lei pentru campania lui Ponta, de ce s-au cheltuit 7,3 milioane de lei pentru campania lui Iohannis (sume publicate în Monitorul Oficial)? În condiţiile în care astăzi ne uităm la ei, la partide, la guvern şi parlament ca la Tom & Jerry.

Nu mai intrăm în detalii cum că banii ăia nu sunt de la partide, dare le rămân cu datorii uriaşe. De unde vin banii de campanie, cine ştie, poate ne explică DNA sau ANAF sau ambele.

Mi-am pus această problemă ca cetăţean al României cu drept şi cu dorinţă de vot, dar mai ales cu gândul că ţării îi poate fi mai bine; acest lucru nu se poate doar prin vot, mai ales dacă este inutil, la fel ca şi funcţiile prezentate mai sus.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite