CCR se pronunţă pe 13 mai asupra Stării de Alertă. Între respectarea Constituţiei şi măsuri impuse de pandemie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Au apărut propunerile ministerului de Interne pentru perioada Stării de Alertă, de după 15 mai. Dacă  Starea de Urgenţă şi Starea Asediu sunt prevăzute expres în Constituţie, Starea de Alertă nu este prevăzută. A fost, totuşi, reglementată prin OUG 21/2004,  aprobată prin Legea 15/2005, privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.

Noile propuneri nu mai prevăd amenzi pentru persoanele care nu le respectă, şi ca urmare a ultimei decizii a CCR care a declarat neconstituţionale amenzile date în perioada Stării de Urgenţă. Pe data de 13  mai,  CCR se va pronunţa asupra sesizării Avocatului Poporului care consideră că OUG 21/2004 are aspecte de neconstituţionalitate.

Ce reclamă Avocatul Poporului

Avocatul Poporului apreciază că delegarea unor atribuţii de legiferare către autorităţi administrative, având ca finalitate restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale încalcă principiul separaţiei puterilor, precum şi prevederile constituţionale potrivit cărora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării (art. 1 alin. (5), art. 53 şi 61 alin. (1) din Constituţia României.

"În realitate, legea prevede doar că se pot lua de către organe administrative orice măsuri, deci inclusiv de restrângere a exerciţiului unor drepturi, deşi art. 53 din Constituţie prevede clar că acest lucru poate fi făcut numai prin lege. În lipsa prevederii unui termen pentru care se poate dispune starea de alertă, ba mai mult, reglementarea posibilităţii extinderii acestuia prin act administrativ, se ajunge în ipoteza în care restrângerea temporară a exercitării unor drepturi şi libertăţi fundamentale capătă caracterul unei îngrădiri permanente aducând astfel atingere însuşi dreptului, ceea ce este contrar art. 53 alin. (2) din Constituţie"

Am mai comentat aceste aspecte, dar acum situaţia devine dramatică. Pe de o parte, avem nevoie de măsuri speciale luate de autorităţi pentru protejarea vieţii cetăţenilor în contextul pandemiei care afectează întreaga lume, pe de altă parte Constituţia spune la art 53 că doar parlamentul, prin Lege organică, poate decide măsuri care restrâng drepturile şi libertăţile fundamentale.

Este posibil să vedem pe 13 mai cum CCR dă dreptate Avocatului Poporului şi spune că OUG 21/2004 este parţial sau total neconstituţională. Şi atunci nu mai poate fi declarată starea de alertă după data de 15 mai.

Ludovic Orban ignoră aceste aspecte legate de constituţionalitate şi legalitate şi declară:

„Dacă CCR va declară starea de alertă neconstituţională, vom emite o nouă reglementare care să ne dea instrumentele necesare pentru a putea apăra viaţa şi sănătatea cetăţenilor români. Nu cred că putem accepta ce fac CCR şi aşa zisul Avocat al Poporului. Este inadmisibil, în nicio ţară din Europa nu s-a întâmplat aşa ceva, şi anume autorităţile să fie lipsite de instrumentele necesare pentru aplicarea regulilor şi a legilor, mai ales în situaţia creată de pandemia de coronavirus. Decizia CCR este un îndemn la nerespectarea Constituţiei, o instigare la nerespectarea legii şi nerespectarea regulilor. Decizia Curţii pune în pericol viaţa şi sănătatea românilor şi arată că aceşti oameni care au pierdut orice legătură cu realitatea din societatea românească vor să îi ajute pe cei care încalcă legea, o minoritate, şi nu au pic de respect pentru cei care respectă legea. Nu putem sta cu mâinile în sân, obiectivul nostru fundamental este să reducem la maximum riscul de răspândire al virusului, să păzim viaţa românilor”

Cine are dreptate?

În opinia mea,  guvernul avea timp,  încă de acum 10 zile, să pregătească Starea de Alertă cu ajutorul parlamentului, aşa cum prevede Constituţia. Mergea la parlament cu un proiect de Lege, şi solicita aprobarea lui în regim de urgenţă. În felul acesta respectăm şi Constituţia şi nevoile stringente de protecţia în faţa pandemiei pe care o traversăm. N-a făcut aşa, vom fi puşi în situaţia de a nu avea măsuri de protecţie după 15 mai.

Acum plătim dihonia existentă între preşedinte şi guvern, pe de o parte, şi parlament pe de altă parte.

S-au spus şi se spun cuvinte dure, atacuri directe, fără menajamente ale unora la adresă celorlalţi. Deşi parlamentul, şi implicit CCR, sunt instituţii legale ale statului român, rezultate în mod democratic prin votul cetăţenilor. Ele ar trebuie să conclucreze, măcar acum când sunt ameninţate vieţile a mii de români.

Nu se întâmplă aşa, vom plăti cu toţii. Inclusiv cu pierderea de vieţi omeneşti. CCR are tot dreptul să impună respectarea Constituţiei, iar guvernul, deşi are calea legală de a apela la parlament pentru rezolvarea problemelor legate de Starea de Alertă, îşi arată muşchii şi spune că face ce vrea el, fără a ţine cont de prevederi legale care îl trimit la parlament. De pierdut şi suferit avem noi, românii.

LE Ludovic Orban


"Prin legea actuală, în starea de alertă se pot lua măsuri pentru apărarea vieţii şi sănătăţii cetăţenilor. Nu e vorba de încălcarea unor drepturi, ci de aplicarea unor măsuri care au ca obiectiv apărarea vieţii şi a sănătăţii cetăţenilor români, care sunt drepturi fundamentale”.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite