Ei
bine, aşteptările erau nejustificate. Modificări de esenţă nu se pot face fără
o strategie, care la rândul ei să se materializeze în texte de lege. Noul
pachet de servicii nu avea cum să cuprindă altceva de cât mici îmbunătăţiri, cree ţin în special de modul în care furnizorii colaborează cu
asiguratorii, iar astfel de modificări au loc permanent, la 2-3-6 luni, sau ori
de câte ori este necesar. Noutatea pachetului era impusă doar de obligaţia
legală de a emite o nouă hotărâre de guvern, în baza căreia se vor încheia noi
contracte, şi atât. Dacă există un
element de strictă actualitate, el se referă aproape exclusiv la medicină
dentară, domeniu care fusese prigonit
in anul 2012 însă
drepturile de care beneficiază asiguraţii sunt atât de mici încât nu merită
dezvoltarea subiectului (extracţii dentare şi o proteză totală la 10 ani, adică practic o dată pe viaţă).
Totuşi,
ce fel de schimbări s-ar fi putut face pentru a putea vorbi de reformă sau
efecte semnificative ale îngrijirilor?
Pentru
exemplificare, mă voi
referi doar la îngrijirile spitaliceşti, deoarece reprezintă principalul centru
de cost al sistemului şi tipul de unităţi sanitareă în care ne punem cele mai mari speranţe atunci
când suntem grav bolnavi.
Spitalul,
upgradat de un nou cadru legislativ, ar trebui să facă mai mult bine, să facă
mai puţin rău, să facă viaţa personalului şi implicit a pacienţilor mai bună şi
să înlăture semnificativ portiţele de furt.
Prin
prisma acestor patru repere noul contract cadru nu îmbunătăţeşte situaţia
actuală, ba chiar din contră, pe alocuri.
·
Spitalul ar trebui să facă mai
mult bine, însă
noul contract cadru (la care mă voi referi în jargonul nostru de specialitate
drept coca) face chiar un pas înapoi. Astfel, în hotărârea de guvern abrogată, spitalul era pasibil de sancţionare din
partea CNAS dacă nu asigura toate medicamentele pe care şi le
asumase la contractare că vor fi
permanent disponibile pacienţilor. În noul coca – sancţiunile de care este
pasibil spitalul nu se mai întind şi asupra acestui aspect. Acum sancţiunile
sunt destinate unor situaţii detailate în articole care nu cuprind şi obligaţia
de a asigura în totalitate medicamentele! Listele de aşteptare, existente şi în
trecut, au prins un contur mai accentuat. Acest sistem, deşi greu de acceptat,
ne-ar permite un acces garantat la îngrijiri, chiar dacă ar trebui să stăm ceva
timp la coadă. Din nefericire, normele coca ratează ocazia de a reglementa în
amănunt modul în care aceste liste de aşteptare vor funcţiona, în special
garantând transparenţa lor. Aşa se face că o idee cu
potenţial benefic riscă să devină unul din pilonii de
bază ai corupţiei din spitale, cei care plătesc având posibilitatea să sară
peste un rând pe care nu-l ştie nimeni în afară medicului!
·
Spitalul ar trebui să facă mai
puţin rău. Este
de notorietate că spitalele din România au o problemă gravă în ceea ce priveşte
infecţiile nosocomiale, de exemplu. În pofida acestui lucru, asiguratorii nu au
înţeles să facă nici un pas înainte pentru a opri fenomenul ascunderii acestei patologii care curmă sute şi mii de vieţi în fiecare an. Culmea este ca o parte din vina o
poartă chiar sistemul de asigurări. Un focar epidemic cu astfel de germeni
obliga la închiderea secţiei şi luarea unor măsuri care pot duce la întreruperea furnizării de servicii pentru 1-2 luni.
Consecinţa ar fi intrarea imediată în incapacitate de plată a salariilor şi a
facturilor de utilităţi. CNAS nu are prevăzut un fond de
rezervă pentru astfel de situaţii, pentru a interveni într-un mod adecvat. Managerii nu au decât solutia de a tăinui
focarul şi de a lua antidepresive şi hipnotice contra cosmarului de a fi
devenit un fel de criminali in serie. Aşa se face că eu, în calitate de asigurat, nu
ştiu decât atunci când este prea târziu, că spitalul pentru care am optat este
plin de germeni care mă pot omorî.
·
Tensiunile salariale din spitale
ar fi putut fi atenuate. În absenţa unor măsuri adecvate, pacienţii sunt expuşi unui sistem în
care trebuie să dea bani negri, chiar şi atunci când nu li se cer. În urmă cu 6
luni sistemul sanitar a fost zguduit de iminenţa unei greve a personalului
medical. Conflictul a fost stins prin promisiunea unei creşteri salariale de
10% (puţin însă ar fi fost un semn de deschidere). Bugetul spitalului a rămas
îngheţat, restricţiile destinate personalului aşijderea.
·
Din spital se fură, de pe unde se apucă, de la
materiale sanitare la medicamente, de la detergenţi la mâncare, de la
comisioane de la furnizori şi distribuitori, de la constructori etc, până la
furtul grosier, prin raportarea fictivă de servicii. Pentru toate furturile
posibile există un singur tip de sancţiune – o diminuare a bugetului
spitalului. Culmea, pentru furtul unora este sancţionat pacientul care urmează
a se interna în viitor! Actualul coca ratează ocazia de a interzice
personalului medical sau administrativ care a participat direct sau prin
complicitate la furt, de a
mai intra în relaţie contractuala cu sistemul de asigurări. Ameninţarea cu pierderea locului de muncă din spital
ar face pe mulţi să se gândeasca de două ori înainte de a participa sau închide
ochii la jaful de proporţii din banii asiguraţilor.
Fiecare
din cele patru obiective amintite pot fi dezvoltate prin zeci şi zeci de alte măsuri posibile. Absenţa acestora este generată de acceptarea
tacită din partea populaţiei a stării de fapt (fatalismul mioritic specific
romanilor) şi mai ales faptului în care terţul plătitor
(CNAS) şi furnizorii de servicii spitaliceşti – reprezentaţi de directori – se
găsesc în fapt de aceiaşi baricadă şi împreună îşi apără interesele de grup.
Singurul
rămas pe dinafară este pacientul.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
0 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate