Este
cea mai recentă privire de ansamblu, obiectivă, referitoare la cum arată în
prezent viaţa religioasă în România.
Multe
dintre întrebările formulate corespund celor din cercetarea Pew Research Center
din mai 2017, fiind astfel util a compara cele două cercetări pentru a afla
dacă parametrii esenţiali ai vieţii religioase s-au schimbat sau nu în ultimii
trei ani.
Prima
întrebare se referă la încrederea în Biserică, aceasta ocupând primul loc cu
48,4%, pe locul doi fiind situată armata cu 44%, iar pe locul trei Academia
Română cu 38,2%. Rezultatul nu este surprinzător dar se poate remarca cum din
ce în ce mai multe procente din încrederea în Biserică şi Armată se transferă,
odată cu trecerea timpului, altor instituţii. Faptul că mai multe instituţii
cresc în încrederea românilor este un aspect pozitiv pentru democraţie în
general.
A
doua întrebare se referă la relaţiile dintre culte, 63,2% afirmând că sunt bune
şi doar 14,7% afirmând că sunt foarte bune. Marea majoritate a celor
intervievaţi nu pot să ofere un exemplu de conflict inter-religios dar nici nu
pot da un exemplu de eveniment care să pună în prim plan colaborarea dintre
culte (deşi o asemenea întrebare nu a fost pusă) - aceasta este explicaţia
pentru care relaţiile între culte sunt valorificate pozitiv.
O
întrebare interesantă se referă la percepţia gradului de religiozitate. 33,6%
cred că românii sunt mai religioşi decât înainte de 1989, 36,8% cred că sunt
mai religioşi, iar 28,8% cred că atitudinea faţă de religie nu s-a schimbat.
Cercetarea Pew Research Center nu a studiat acest aspect în România dar în
ţările foste comuniste cu majorităţi ortodoxe unde a fost pusă această
întrebare răspunsurile sunt contradictorii: unele au devenit mai religioase,
altele nu. Greu de spus ce s-a întâmplat în România din acest punct de vedere,
o afirmaţie care corespunde adevărului dacă ţinem cont de polarizarea extremă a
răspunsurilor. Cel mai indicat este a da un răspuns în funcţie de anumite
categorii de vârstă.
La
întrebarea dacă se consideră o persoană religioasă, 63,8% răspund afirmativ,
iar 26,6% răspund mai degrabă afirmativ. Cumulat, este vorba de 90,4%.
Procentul corespunde celor care răspund afirmativ la întrebarea dacă cred în
Dumnezeu (90,2%). În cercetarea Pew Research Center 95% dintre români răspundeau
afirmativ la această întrebare, ceea ce denotă, din această perspectivă, un
grad foarte redus de secularizare în ultimii ani. România se afla în 2017 pe
locul 2, după Georgia (99%) şi la egalitate cu Armenia şi Republica Moldova.
Potrivit
cercetării Pew Research Center, 21% dintre români merg la biserică săptămânal
(cel mai ridicat procent din ţările cu majoritate ortodoxă). În cercetarea din
decembrie 2020, 36,1% declară acest lucru, ceea ce indică un grad mai ridicat
de religiozitate faţă de 2017. Aceeaşi concluzie apare şi dacă se ia în
considerare întrebarea referitoare la cei care se roagă zilnic. În 2017
procentul acestora era de 44% (locul trei în rândul ţărilor cu majoritate
ortodoxă, după Republica Moldova - 48% şi Armenia - 45%), în 2020 procentul a
crescut la 68,2%.
La
întrebarea cum se transmit valorile religioase în familie, sondajul din 2017
este preocupat doar de transmiterea în viitor a acestora, 100% dintre românii
de religie ortodoxă afirmând că îşi vor educa copiii în aceeaşi religie.
Sondajul din 2020 este preocupat mai degrabă de cum au fost transmise până în
prezent valorile religioase, 48,2% dintre cei intervievaţi afirmând că provin
din părinţi foarte religioşi. La întrebarea dacă educaţia religioasă este necesară
în şcoli, 72,8% răspund afirmativ. Coroborând cele două cercetări, putem afirma
că familiile nu încurajează deloc schimbarea religiei în cazul copiilor, chiar
şi în cazul acelor familii compuse din părinţi care nu sunt foarte religioşi. Şcoala
este văzută ca un loc complementar de transmitere a valorilor religioase care
se transmit iniţial în familie.
Ambele
cercetări au în vedere întrebarea dacă religia este fundamentală pentru
identitatea naţională. În versiunea Pew Research Center 74% dintre români au
răspuns afirmativ, în cercetarea din 2020 doar 58,6% au răspuns afirmativ.
Nu
există o explicaţie pentru care cercetarea din 2020 ocoleşte întrebarea
referitoare la gradul de acceptare a căsătoriilor cu persoane de acelaşi sex.
Această întrebare face parte din cercetarea Pew Research Center, 33% dintre
românii cu vârste între 18 şi 34 de ani fiind favorabili, faţă de 23% în cazul
celor peste 35 de ani. Ar fi fost interesant de văzut cum au evoluat aceste
procente în ultimii trei ani, dacă referendumul invalidat pe această temă a
avut sau nu o contribuţie în schimbarea atitudinilor, într-un sens sau altul.
Referitor
la căsătoriile cu persoane de alte religii, românii de religie ortodoxă sunt foarte
toleranţi: 78,9% nu refuză această eventualitate, potrivit cercetării din 2020.
Din raţiuni care nu sunt explicate, nu sunt puse întrebări care ar fi făcut
diferenţa între raportarea la o confesiune/etnie sau alta. Cercetarea Pew
Research Center nu ocoleşte această problemă dar în cazul României cercetarea are
în vedere doar relaţia ortodocşi - catolici: 66% dintre ortodocşi ar accepta
căsătoria cu catolici. Nu avem date referitoare la alte confesiuni/etnii
eferitoare la România dar cercetarea din 2017 pune în evidenţă relaţia
ortodocşi - evrei (43%), ortodocşi - musulmani (68%) şi ortodocşi - minoritatea
roma (16%), având în vederea o medie a ţărilor cu majoritate ortodoxă. Gradul
redus de persoane care valorizează pozitiv căsătoria cu persoane de religie
iudaică este mai mult ca sigur consecinţa numărului redus al unor astfel de
persoane. Ar fi fost foarte interesant de aflat care este gradul de toleranţă a
ortodocşilor din România faţă de minoritatea roma - există întrebări legate nu
doar de căsătorie dar şi de posibilitatea de a locui în acelaşi cartier sau în
aceeaşi localitate cu persoane de altă religie, metodologia celor două
cercetări fiind identică din acest punct de vedere.
Ambele
cercetări abordează relaţia dintre religie şi politică dar de o manieră
diferită. Cercetarea din 2017 pune întrebarea „O Rusie puternică este necesară
pentru a contrabalansa Occidentul”. Previzibil, pe primul loc se află
ortodocşii ruşi care se declară de acord cu această afirmaţie în proporţie de
85%. Românii sunt pe penultimul loc între ţările cu majoritate ortodoxă (ultimul
loc fiind ocupat, previzibil de ucraineni - doar 22% se declară de acord cu
afirmaţia respectivă). Cercetarea din 2017 merge mai în profunzime, dorind să
afle ce structură ecleziastică este mai pozitiv valorificată în regiune:
Patriarhia Moscovei, Patriarhia Ecumenică sau cea naţională? În cazul
ortodocşilor din România, aceştia valorizează cel mai mult Patriarhia naţională
(58%), urmată de Patriarhia Ecumenică (16%) şi de Patriarhia Moscovei (5%).
Marele
paradox evidenţiat de cele două cercetări este acela că la întrebarea Pew
Research Center „Rusia trebuie să protejeze creştinii ortodocşi din afara
graniţelor”, 65% din cei intervievaţi în România răspund afirmativ, iar 63% din
cei din Republica Moldova procedează identic (primul loc este ocupat de cei din
Armenia - 79%, ultimul loc de cei din Ucraina - 38%). În cercetarea din 2020 la
întrebarea de cine ar trebui să aparţină românii ortodocşi din Republica
Moldova, 66,2% dintre cei intervievaţi în România răspund că ar trebui să
aparţină simultan de Mitropolia Moldovei şi de cea a Basarabiei, doar 26,6%
considerând că ar trebui să aparţină doar de Mitropolia Basarabiei. Concluzia
este că, în probleme strict confesionale, ortodocşii români nu sunt împotriva
unei influenţe a Rusiei dar în ceea ce priveşte latura politică sunt categoric
împotrivă. Chiar şi cei din Republica Moldova consideră că Biserica Ortodoxă
Rusă poate avea jurisdicţie canonică în afara graniţelor Rusiei. Avem de-a face
prin urmare cu un paradox doar aparent, cei intervievaţi făcând distincţia între
influenţa religioasă şi cea politică. Ar fi fost o surpriză dacă ortodocşii din
România s-ar fi declarat împotriva jurisdicţiei canonice în afara teriitoriul
unei ţări, din moment ce BOR a insistat pe acest aspect în legătură cu
ortodocşii din Republica Moldova, Ucraina sau Serbia. Dovada cea mai clară a
acestei distincţii între influenţă religioasă şi influenţă politică, este
faptul că în cercetarea din 2020 românii consideră în proporţie de 21,6% că
Rusia nu trebuie să aibă sfera ei de influenţă, iar 61,7% consideră că NATO şi
UE trebuie să se extindă (ar fi fost util de adăugat în chestionar şi regiunea
în care trebuie să se extindă - ţări cu majoritate ortodoxă precum Republica
Moldova, Ucraina, etc.).
Cercetarea
din 2020 ocoleşte din păcate două întrebări fundamentale care se regăsesc în
cea efectuată de Pew Research Center. Prima se referă la valorizarea
democraţiei, ortodocşii din România fiind favorabili (52%) afirmaţiei potrivit
căreia democraţia este preferabilă oricărei alte forme de guvernare. Surprinde
oarecum situarea la jumătatea clasamentului, la relativ egală distanţă de
Grecia (77%), respectiv Serbia (25%). A doua întrebare se referă la finanţarea
de către stat a religiei dominante într-o ţară, românii fiind de asemenea la
jumătatea clasamentului (58%), între Georgia - 82% şi Grecia 18%.
Cercetarea
din 2017 se referă la afirmaţia potrivit căreia liderii religioşi ar trebui să
fie influenţi în politică, românii fiind favorabili în proporţie de 52%, la
distanţă relativ egală faţă de polonezi (75%) şi estonieni (17%). Nu există o
întrebare similară în cercetarea din 2020, singura întrebare oarecum apropiată
fiind cea care se referă la posibilitatea de a acorda votul unui politician
ateu, respinsă de 62,2% dintre respondenţi. Românii sunt prin urmare destul de
nehotărâţi în a răspunde la întrebări care se referă la influenţa religiei în
politică. Totuşi, atunci când sunt întrebaţi în cercetarea din 2020 care ar
trebui să fie preocuparea fundamentală a Bisericii, 92,8% consideră că aceasta
trebuie să fie ajutorarea bolnavilor şi a persoanelor nevoiaşe.
Cercetarea
din 2020 abordează probleme care nu fac obiectul cercetării Pew Research
Center. Una dintre acestea se referă la felul cum este reflectată activitatea
Bisericii în presă, 46,5% considerând că este vorba de o percepţie negativă. O
altă întrebare foarte relevantă se referă la relaţia Stat - Biserică, un
procent important (44,1%) din cei intervievaţi considerând că statul încearcă
să subordoneze şi să limiteze cultele. La întrebarea dacă statul a împiedicat
libertatea religioasă a cultelor în timpul pandemiei, 47,3% oferă un răspuns
afirmativ, în timp ce doar 35,7% consideră că restricţiile vieţii religioase
sunt justificate.
În
concluzie, modelul cercetării din 2020 este cel al cercetării publicate în 2017
de Pew Research Center. Cercetarea respectivă a fost adaptată la unele
chestiuni specifice, cum ar fi relaţia Stat - Biserică în urma apariţiei
contextului pandemic. Unele întrebări extrem de relevante au fost din păcate
eliminate din start. Problema intervenţiei statului în activitatea cultelor era
considerată în 2017 ca fiind depăşită, existând un status quo despre care se credea în mod eronat că este durabil. Anul
2020 a demonstrat că această relaţie poate deveni tensionată, în contextul în
care libertatea religioasă intră în coliziune cu sănătatea publică. România nu
face excepţie de la această coliziune, iar nemulţumirile legate de felul în
care au acţionat autorităţile statului sunt vizibile, chiar şi în absenţa unei
cercetări. Este greu de găsit o soluţie care să mulţumească ambele părţi. Avem
nevoie de o cercetare separată pentru a vedea, în context comparat, având în
vedere toate ţările din Europa, în ce constau mai exact tensiunile dintre
Biserică şi stat legate de gestionarea pandemiei şi cum pot fi acestea depăşite,
în viziunea credincioşilor şi a clerului. Totodată, este nevoie a observa
printr-o astfel de cercetare cum au fost transformate practicile religioase în
contextul restricţiilor pandemice, în condiţiile în care spaţiul privat a fost
mai mult valorificat decât cel public.
Adauga Comentariu
Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos
Varianta 1
Autentificare cu contul adevarul.ro
Varianta 2
Autentificare cu contul de Facebook
48 Comentarii
Sortare: Cronologic · Dupa popularitate
Comentariu considerat abuziv.
"Cum arată viaţa religioasă din România în prezent?" https://assets.republica.ro/20151203/473502ce7c1b13031a3381b8299bdd31b3e98df8.jpg
candianul spoit obsedatule.
Cu shefi ai principalelor culte fosti turnatori la securitate ...
Increderea romanilor in Academia Romana in conditiile in care scoala romaneasca "produce" ANUAL peste 40% analfabeti functionali, sau suntem pe ultimele locuri la testele PISA , care verifica ce au inteles copiii din ce se preda, sau daca sunt in stare sa aplice cunostintele predate .. arata.. sau doza de ipocrizie din raspunsuri, sau neintelegerea intrebarilor . Ce o fi insemnand pentru cei ce au raspuns... "cred in Academia Romana" ? Care sunt roadele Academiei Romane , pentru romani , cand distinsii academicieni au girat prin tacere, prin indiferenta fabricile de diplome si doctorate, multimea plagiatelor... Care sunt roadele, care sunt rezultatele acestei mari religiozitati declarate, de peste 90%? Cand realitatea sociala, realitatea vieii in care traim arata ca avem una dinte cele mai polarizate societati. Cand fratilor crestini, fii aceluiasi Dumnezeu... nu prea le pasa unii de altii.. Crestinii declarati "care pot" , nu au nici o retinere sa profite la maxim pe seama fratilor crestini, care nu stiu, sau nu pot.. Cand fratilor crestini nu le pasa ca "47% dintre copiii se află în familii cu o situaţie materială gravă. "( Eurostat) Sau ca suntem in topul european la prostitutie, abandonul copiilor, mame minore, violenta domestica... Dar credem in in proportie de peste 90% in Dumnezeu... Ce o fi insemnand asta? "De ce-Mi ziceţi: ‘Doamne, Doamne!’ și nu faceţi ce spun Eu?"Luca 6-46 "ii veti cunoaste dupa roadele lor"( Matei 7-16).
Vezi toate comentariile (48)