Politică

articolul anterior articolul urmator

De ce România o să eşueze în perioada 2014-2020?

5
24 Jun 2014 13:51:29
Graţian Mihăilescu

Acest articol prezintă situaţia administraţiei din perspectiva participării mele în cadrul unei conferinţe internaţionale şi analizează negocierile cu Comsia Europeană privind semnarea documentelor strategice privind noua perioada financiară. Ambele părti ale articolului duc spre o concluzie pesimistă: viitoarea perioadă financiară nu o să aducă mari schimbări în evoluţia absorbţiei fondurilor europene.

Chiar dacă au trecut 7 ani de gestionare a fondurilor europene, (aşa cum au trecut cu dezastrul din 2010-2012), slaba capacitate administrativă şi observaţiile  Comisiei cu privire la documentele care se negociază par să aducă un viitor pesimist decât unul optimist.

Situaţia administraţiei publice

Saptămână trecută am participat la un eveniment legat de reforma în administraţie, o conferinţa organizata de Revista Romana de Administratie Publica Locala in colaborare cu Societatea Americană pentru Administraţie Publică: “Managementul public colaborativ:calea catre o buna guvernare locala”. Faină conferinţa la care am luat parte şi e nevoie de cât mai multe evenimente de acest gen. Profesori americani, city manageri din State, coordonatori de ONG-uri de pe-acolo au venit să le explice celor de la noi cum stă treaba şi ce ar trebui să facă ca să democratizeze sistemul public şi să aibă o mai bună guvernare la nivel local şi regional. De la noi au fost prezenţi reprezentanţi a tot ce înseamnă administraţie locală, regională şi centrală: primari de comune, oraşe, şefi de consilii judeţene şi directori de prin Ministere de la Bucureşti. 

Diferenţa între prezentările şi discursul americanilor în comparaţie cu ceea ce au prezentat administratia romaneasca  m-a facut sa fiu sceptic pentru viitoarea perioada 2014-2020. Americanii vorbeau de transparenţă, de integritate, de inovare, de colaborare pe toate palierele, de democraţie participativă, în timp ce unii dintre reprezentantii noştri din administraţie îşi prezentau „realizările” din ultimul cincinal. Discursurile unora dintre reprezentanţii administraţiei semănau izbitor cu discursurile din cadrul Congresului Internaţional al Partidului Comunist.

Eu l-am supărat pe primarul Piteştiului  după ce am încercat să-i explic despre subsidiaritate şi multi-level governance, concepte pe care dansul nu le-a mentionat deloc in prezentarea sa privind descentralizarea/regionalizare. Curtea Constituţională a României (CCR) a stopat dezvoltarea României, conform dansului, prin decizia din luna ianurie cand a declarat legea descentralizarii neconstitutionala.  Domnul primar, presedinte si al Asociatiei Municipiilor din Romania,  încerca să convingă auditorul că descentralizarea şi regionalizarea aşa cum trebuiau să se realizeze aduceau lapte şi miere pentru toată lumea.

 Eu nu am putut fi de acord si am vorbit despre calitatea guvernării la nivel regional in România care ocupă ultimele locuri din cele 272 de regiuni europene. Ce sens ar avea să se transmită puterea de la nivel central la nivel regional dacă noi suntem slabi la capitolul capacitate administrativă? Ar fi ca o formă fără fond! Cu toate astea sunt un promotor al regionalizarii, însă al unui proces de regionalizare bine realizat,  în timp, cu studii şi analize, cu implicarea tuturor actorilor, nu aşa pe şerveţele de restaurant, în grabă,  făcut de către baronii locali. Comentariile mele nu i-au picat tocmai bine, iar raspunsurile sale nu au avut argumente puternice.

In cadrul aceleiasi conferinte ce a durat mai multe zile, am avut o prezentare despre un proiect mai vechi al meu, despre cum sa facem business, lobby si networking pentru viitoarea perioada financiara 2014-2020, la nivel de administratie: De ce avem nevoie de reprezentante regionale la Bruxelles? Culmea administratiei publice romanesti am descoperit-o dupa aceasta prezentare: reprezentantul unei autoritati publice administrative a venit sa ma felicite, sa imi spuna cat de bun e proiectul si ca trebuie implementat in mai multe zone. Dupa ce l-am ascultat politicos, i-am multumit pentru incurajari si am plecat ingandurat, preocupat de faptul ca omul acela nu ma recunoscuse. In 2008, ii prezentasem acelasi proiect, ba mai mult avusesem negocieri cu seful dansului care isi dorea sa puna in practica propunerea mea, insa dupa o „analiza’’ mai atenta ”a specialistului’’ au decis sa nu finanteze acest proiect.

O alta intamplare de la conferinta, la fel de absurda si care spune multe despre modalitatea in care primarii sau presedintii de Consiliu Judetean percep realitatea si relatia cu cetatenii este data de povestea unui primar. Iesisem cu el la tigare si povesteam. Imi spunea cat ii este de greu ca independent si ca defapt el nu are nevoie de centru. El se gestioneaza singur. S-a bagat in politica si acum il scuipa toata lumea, desi inainte era un respectat om de afaceri. L-am intrebat: „Pai de ce ati intrat in politica?” Sincer, imi spune el, eram la un pahar cu fostul primar si am facut un pariu cu el. Am facut pariu pe o sticla de whisky ca la viitoarele alegeri o sa-l bat, daca candidez. Si am facut-o. Si am castigat!

Caile administratiei romanesti sunt complicate, neintelese, ca in romanele lui Kafka, lipsite de transparenta, politizate, fara logica, fara sens, pline de nepotisme, lipsite de competenta. Si atunci de ce avem pretentia sa fie mai bine in viitoarea perioada financiara, cand politica de coeziune, adica fondurile europene, sunt gestionate si adresate administratiei?

Fondurile europene

Comisia Europeana urechează din nou Romania, trimitand mai multe observaţii la Acordul de Parteneriat, atrăgând atenţia asupra lecţiilor neînvăţate, a alocărilor dezechilibrate şi neîndeplinirii unor condiţionalităţi ex-ante, precum nerespectarea legislaţiei UE în domeniul achiziţiilor publice. Cu toate acestea d-l Teodorovici iese in media si spune ca liniile de finantare prin noile Programe 2014-2020, vor fi lansate "in forta" in a doua jumatate a anului. Nu inteleg cum se pot lansa linii de finantare din cadrul unor Programe Operationale (PO), fara ca Acordul de Parteneriat, adica documentul strategic care contine indicatorii de dezvoltare care trebuie sa apara in majoritatea PO-urilor nu a fost aprobat de Comisie.

In ceea ce priveste observatiile Comsiei multe se repeta,  (de exemplu lupta impotriva coruptiei si capacitatea administrativa) insa au aparut o serie de probleme noi, spre exemplu - evaziunea fiscala si frauda in domeniul TVA, spune fostul ministru al Fondurilor Europene Leonard Orban.

Iar d-l Orban continua: „Nu numai cele 8 recomandari dar si analiza unor sectoare importante, inclusa in documentul Comisiei, constituie o radiografie a modului in care este guvernata Romania.  Documentul merita o analiza detaliata nu numai la nivelul autoritatilor, dar merita organizate dezbateri publice, pentru ca ar trebui sa intereseze si alte categorii, mai ales societatea civila”.

Sunt foarte multe probleme in sistemul administrativ al fondurilor europene si birocratia e imensa. Sunt probleme in etapa pre-implementarii unui proiect, sunt probleme in timpul implementarii si post-implementarii. Poate ca Ministerul e bine intentionat insa nu cred ca va reusi sa creeze un sistem eficient pentru viitoarea perioada financiara. Ar trebui sa existe un dialog continuu intre beneficiari si autoritati, si oberv ca d-l Teodorovici a vorbit despre infiintarea unui call center. E un pas inainte. Pe langa acest call center, ar trebui sa mai apara si o reducere a numarului de documente, anexe, acte solicitate de autoritati. 

Sunt organizatii care au inchiriat apartamente pentru a permite arhivarea bibliorafturilor care trebuie pastrate o perioada de timp, dupa finalizarea proiectului. Poate avansul oferit in cadrul unor linii de finantare sa fie mai mare, pentru a permite beneficiarilor sa aibă un cashflow care sa le permita sa fluidizeze operatiunile unui proiect. Dar toate aceste masuri, chiar daca vor fi luate, ele nu vor putea probabil sa schimbe in totalitate sistemul.

E nevoie de buna guvernare pentru a avea rezultate in absorbtia de fonduri europene. Si buna guvernare vine din partea administratiei publice. E nevoie de inovaţie, transparenta, responsabilitate, bun management financiar, democraţie participativă, integritate. Vi se par aceste valori demne de administratia noastra publica, fie ea locala, regionala sau centrala?

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

Florin Georgescu
24.06.2014, 14:37:03

Stii ce salarii au cei din adm. publica?Atunci nu mai vorbi prostii ca vad ca te dai intelijent.Dac poate sa scoata un ban gri un functionar nu o sa zica pas....Sau daca i se ofera o spaga.Nu poti angaja oameni capabili pe salariile aste iar cei care sunt acum la stat incerca sa se descurce.

+1 (1 vot)
Silvian Barbu
24.06.2014, 16:20:55

Un pic cam dur titlul.. esti convins ca o sa esueze.. Eu zic ca nu a esuat nici in perioada actuala, doar ca nu a fost deloc eficienta in utilizarea fondurilor. Se putea mult mai mult. Ce scrii tu in legatura cu administratia publica in ansamblu e corect. Dar senzatia mea ca cel putin la nivelul ministerului fondurilor europene se misca ceva si se misca inspre bine. Oricum de la varf trebuie pornite lucrurile..Cateva semnale bune ca masurile luate in ultima vreme au crescut viteza de implementare (financiara) a proiectelor exista. As da exemplul mecanismului cererilor de plata, cel prin care beneficiarul este sprijinit sa nu suporte din fonduri proprii plata facturilor.. si mai sunt cateva idei bune. Cred ca daca ministerul ar reusi sa puna la punct niste programe operationale bune cu ghiduri pentru beneficiari clare, simple, eficiente dublate de solutii pentru sprijinirea beneficiarilor in implementarea proiectelor, ar fi o baza buna de plecare in utilizarea fondurilor europene. Mai departe sunt convins ca pe langa primari cu mentalitati invechite si necompetitive care intr-adevar nu vor reusi sa faca mare branza, se vor gasi si primari tineri, entuziasti, cu viziune si cu dorinta de a face ceva.. Daca acestia din urma vor reusi sa faca ceva, poate ca porneste bulgarele evolutiei si in Romania. Oamenii vor vedea .. ca de ex.. la Alba Iulia, la Sibiu, la etc.. s-a putut si vor putea compara cu rezultatele administratiei din zona lor si astfel vor putea alege si ei pe cineva mai bun data viitoare si tot asa. Lucrurile nu se vor schimba niciodata de azi pe maine. Important e sa inceapa de undeva schimbarea si sa evolueze inspre bine. Si apropo, primarul care a castigat pt ca a pus pariu, mie mi-a lasat o impresie buna per ansamblu.. :) Poate ca e o impresie gresita, dar mie mi-a dat sperante :)

Pintilie Ilie
24.06.2014, 16:36:39

Oricum o drege omul, oricum vrei sa fie bine, tot apar unii sa te critice! Poftim: faci pe deșteptu, te dai mare, te dai inteligent! Unde este punctul 0 de unde putem sa pornim fără critica sau fără prejudecați. Pe de alta parte Florin are dreptate, salariile mici împiedica, sunt stavila an fata progresului. Deci, zidul are baza slaba. Trebuie reconstruit sauuuuuu--->> rămân lefurile asa dar legea respectata la sange! La naiba, uite ca ma zbat aici, ca cele scrise in articol sant f. veridice, stim ca asta este drumul de urmat dar mereu sant stavile!

Iulian Arion
25.06.2014, 08:41:07

D-l Tabara, fostul ministru al agriculturii, spunea ca 65 000 de exploatatii agricole au beneficiat de finantare EU. Toate programele cu mangement privat din agricultura au fost suprasubscrise, adica cererile pentru proiectele finantabile UE au depasit sumele alocate. Deci administrarea privata este solutia! In fiecare an sute, mii de tineri studiaza in vest si devin MBA in diverse domenii. Guvernul, nu administratia locala, trebuie sa puna astfel de profesionisti in administrarea proiectelor. Un proaspat absolvent il pui ca asistent pe langa cel care a administrat deja proiecte de sute de mii, milioane sau zeci de milioane de euro. Este contraproductiv sa numesti un politician marxist, scolit la ASE, sa conduca Autoritatea de Supraveghere Financiara, fara ca acesta sa aiba cuantumul necesar de cunostinte, codul etic al profesiei. Un astfel de individ cauta sa faca propuneri legislative de de-reglementare pentru ca prin lipsa de reguli sa promoveze interese de tip mafiot. Este la fel de neproductiv sa numesti un absolvent de diverse facultati, cu diverse masterate si doctorate, dar care n-a administrat nici macar incasarile locatarilor de pe scara blocului. Toate localitatile din Romania au nevoie de canalizare pluviala si menajera. Cum ploua, cum se inunda tot orasul din centru catre suburbii. De ce? Pentru ca cei din administratie nu sunt instruiti si testati asupra aspectelor legislative, etice, morale, financiare ale functiei pe care o detin in slujba statului! Este etic-moral sa cheltui banii inlocuind bordurile fara moarte din granit cu altele chinezesti garantate 3 ani pana la faramitare si distrugere? Care este folosul daca peste 1000 de primari si presedinti de consilii judetene au fost amnistiati pe motiv ca n-au stiut ce semneaza! Toti, absolut toti, trebuie instruiti si examinati de o autoritate independenta. Cei care nu promoveaza trebuie trecuti pe activitati care implica lucru mecanic in forma pura. Nu trebuie sa mai aiba dreptul de a semna. De asemenea guvernul sa finanteze doar universitatile care selecteaza prin examen scris viitorii studeti. Inflatia de masteranzi si doctoranzi face dificila separarea bobului de neghina. Observi neghina foarte tarziu, cand in loc sa aiba performanta, critica si invinuieste pe altii. Primul indiciu al identificarii iresponsabilul dintr-o organizatie este invinuirea celorlalti.

+1 (1 vot)
Iulian Arion
25.06.2014, 08:45:55

Am recitit ce-am scris. Ultima fraza am scris-o din experienta proprie. Am trecut prin faza neasumarii responsabilitatii! Nu m-am referit la altcineva!

Modifică Setările