Politică

articolul anterior

Declaraţia mea politică: Un stat care investeşte masiv în educaţie este mai puternic

3
28 Feb 2021 09:03:55
Adrian Costea

Chiar dacă tema prezentei declaraţii politice ar putea fi interpretată drept un truism, voi demonstra în cele ce urmează că substratul este unul consistent.

 
În mod recurent, în discursul public este prezentă mai mereu problema subfinanţării domeniului educaţiei. Cu toate acestea, soluţia aşteptată nu s-a concretizat într-o strategie pe termen lung care să definească parcursul României măcar pentru orizontul de timp al anului 2030. 
 
Obiectivele ţării noastre în materie de politică externă nu au fost finalizate odată cu integrarea euro-atlantică. Parcursul României din ultimele trei decenii nu trebuie să se oprească aici. 
 
Următoarea ţintă strategică o constituie îndeplinirea criteriilor necesare admiterii în Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică- un veritabil club select format de statele care au atins un nivel ideal al indicelui privind dezvoltarea umană.
 
Secretul performanţelor economice ale statelor membre OCDE este dat tocmai de investiţiile masive din educaţie. De exemplu, în ultimii 50 de ani rata de absolvire a unei universităţi a crescut cu 200 %, conform unui raport al Organizaţiei din anul 2011. Nu este deloc întâmplător: cei mai educaţi cetăţeni trăiesc în cele mai prospere state de pe Glob.   [1]


 
 Revenind la România, procentul populaţiei care deţine o diplomă universitară este de 26 %, cel mai mic din Uniunea Europeană. [1]
 
Statul român s-a angajat prin lege organică asupra unei ţinte de alocare a 6 % din PIB pentru educaţie. Însă nu este de ajuns: este nevoie de coroborarea fondurilor publice cu resursele din mediul privat. Conform unui studiu de specialitate publicat în anul 2009, reforma învăţământului trebuie însoţită şi de o reformă a finanţării educaţiei. .[1]
 

Un alt criteriu de alocare inteligentă a resurselor în educaţie este legat de reducerea decalajelor economice şi culturale între mediul urban şi cel rural, respectiv între centru şi periferie. Un raport al World Vision România din anul 2020 cu titlul Bunăstarea copiilor din mediul rural în 20 de concluzii îngrijorătoare ne arată o prăbuşire dramatică a indicatorilor privind situaţia şcolară a elevilor care trăiesc în medii defavorizate.[1]



[1] https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2020/11/Infografice-Raport-de-Bunastare-a-Copilului-din-Mediul-Rural-2020.pdf

Să nu uităm de aspiraţiile statului român din urmă cu un secol, exprimate în presa vremii la momentul realizării unirii de la 1918. Citez: ʺVom fi cu adevărat Franţa Orientului. Popor neolatin, cu calităţi etnice ireproşabile, prin conexiuni politice, economice şi culturale cu toate ţările culte ale Europei- vom putea ajunge, în scurtă vreme, pe aceeaşi treaptă de cultură cu acesteaʺ, scria atunci un gazetar entuziast.  
 
De menţionat că, pentru a avea un sistem educaţional unitar, în perioada interbelică s-au depus eforturi susţinute pentru integrarea diferitelor sisteme educaţionale din provinciile care s-au alăturat Regatului României, demers cu o deosibită importanţă pentru evoluţia istorică a învăţământului românesc. 
 
În concluzie, istoria ne arată că avem premisele şi baza necesară pentru a deveni o societate cu adevărat performantă, implicit un stat mai puternic. De aceea, consider că România va intra în rândul statelor dezvoltate prin investiţia în resursa umană, tradusă prin furnizarea unei educaţii de calitate- criteriu definitoriu pentru accederea în Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.
 

*Declaraţie politică depusă la Senat pentru şedinţa din data de 24 februarie 2021.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

3 Comentarii

Realist
28.02.2021, 09:32:18

Un truism care nu mai are nevoie de demonstratie: in sistemul national de invatamant sta cheia dezvoltari rapide a natiei. Asa cum cea mai eficace parghie si cele mai mici costuri de remediere a "neconformitatilor" din fluxul tehnologic sunt cele din PROIECTARE, tot asa cea mai eficace parghie de schimbare la fata a natiunii sta in sistemul de invatamant. Al nostru a ramas in secolul trecut !

+9 (9 voturi)
Utilizator Adevărul
28.02.2021, 09:52:45

Comentariu considerat abuziv.

Iulian Arion
28.02.2021, 12:53:51

Concret: 1. Deparazitarea educatiei publice din ciclul primar si gimnazial de vectori privati de profit care vor cat mai multe discipline de studiu pentru a-si comercializa culegerile si caietele ajutatoare de pus bife pe variante de raspuns. i. Obiectivul absolvirii ciclului primar trebuie sa fie ca elevul sa citeasca fluent. Asta inseamna ca sa fie ascultat la clasa cititind, cel putin cinci minute zilnic, iar comportamentele necorespunzatoare sa fie corijate practic, nu prin insulte. ii. Educatia nationala nu trebuie tratata ca o afacere care trebuie sa aduca profit in anul fiscal respectiv. Marele Depravat National a dispus prin guvernul Boc sa inchida sute de scoli rurale, unele functionand din vremea lui Spiru Haret - ministrul invatamantului public la anul 1905. Motivatia derbedeului: nu sunt scoli rentabile. Ce-a facut cu economiile? A avut bani leana lui cocos de investeala 14% din PIB in 2011. iii. Toate subiectele de examen evaluare trebuie sa fie cele din manuale, sub sanctiunea concedierii functionarului public din ministerul invatamantului. Complementar, interzicerea ocuparii unui loc de munca in sistemul public in urmatorii 10 ani. Nu i se ia dreptul la munca! Sistemul privat care ofera salarii babane are nevoie de astfel de indivizi pentru a face activitati de lucru mecanic repetitiv. 2. Aritmetica si apoi matematica in gimnaziu trebuie sa fie orietate catre rezolvarea problemelor. De matematica, bineinteles! Toate testele PISA (aplicabile doar statelor OECD) sunt trecute doar de 2% dintre romani. De ce? La matematica li se cere sa prezinte solutii problemelor date. Copii din scolile romanesti sunt mutilati intelectual cu rezolvarea unor strofe intregi de exercitiu fara sens: 45 + (-27) -9 +78 =. Lucru mecanic in zadar! 3. Resursele scolii trebuie alocate in raport de 1/3 catre studierea si experimentarea celor invatate la disciplinele stiintifice, 1/3 pentru disciplinele umaniste si 1/3 educatie fizica si cultivarea aptitudinilor artistice, sportive, meseriile, deprinderilor mestesugaresti. i. introducerea competitiilor la toate disciplinilor pentru ca elevul sa-si urmeze vocatia. In prezent se dau teste psihologice pe baza carora elevului i se recomanda profesia. Trebuie sa fie pornirea lui interioara. Altfel, ajunge prim ministru si nu stie sa puna o piulitya la un surub, dar nici nu-l intereseaza.

-1 (1 vot)
Modifică Setările