Divergenţele de gen între creştinism şi Drepturile Omului

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În ultima vreme, am impresia că se amplifică divergenţele între viziunea cultelor creştine şi  viziunea autorităţilor asupra genului. Parlamentul European a adoptat raportul Lunacek. ONU critică Vaticanul în privinţa respectării Drepturilor Copilului minoritar LGBTI. Ortodocşii atrag atenţia asupra necesităţii perfecţionării proiectului european,iar americanii susţin că minoritarii LGBTI sunt, în continuare, discriminaţi în România.

Adoptarea raportului Lunacek, fie şi la nivel orientativ, a stârnit nemulţumirea din partea a numeroase cercuri din rândul cultelor creştine. 

Apoi, Vaticanul s-a văzut nevoit ca, în calitatea sa de stat al lumii, la aniversarea unui an de pontificat al Papei Francisc, să ia act de criticile aduse de către ONU, sistematizate după cum urmează:

1.    ONU a reproşat şi, totodată, a recomandat punerea în acord a dreptul canonic al Vaticanului cu prevederile Convenţiei Drepturilor Copilului, în special în privinţa protejării împotriva discriminării, violenţei şi tuturor formelor de exploatare şi abuz sexual.

2.    ONU este îngrijorată în legătură cu declaraţiile din trecut ale Vaticanului privind homosexualitatea, ceea ce a contribuit la stigmatizarea socială şi violenţe contra copiilor şi adolescenţilor LGBTI, crescuţi de cupluri de acelaşi sex.

3.    ONU recomandă Vaticanului să renunţe la clasificarea discriminatorie a copiilor născuţi în afara căsătoriei ca fiind copii ilegitimi. Totodată, Vaticanul ar trebui să facă uz de întreaga sa autoritate morală pentru a condamna toate formele de discriminare, hărţuire sau violenţă asupra copiilor, pe baza orientărilor sexuale ale lor sau ale părinţilor lor. Mai mult,  Sfântul Scaun ar trebui să sprijine, la nivel internaţional, dezincriminarea homosexualităţii.

4.    ONU regretă că Vaticanul nu a precizat măsurile luate pentru promovarea egalităţii între băieţi şi fete ca şi măsurile adoptate în vederea înlăturării stereotipiilor de gen din manualele folosite în şcolile catolice, aşa cum i-a fost solicitat în 1995. ONU doreşte urgentarea adoptării acestor măsuri.

5.    ONU este îngrijorată pentru faptul că Vaticanul are o interpretare restrictivă asupra drepturilor copilului de a-şi exprima propriile opinii, restricţii ce le afectează drepturile şi libertatea de exprimare, asociere şi religie.

6.    ONU este îngrijorată în privinţa situaţiei copiilor care au ca tată un preot catolic, în multe cazuri aceştia nefiind conştienţi de identitatea tatălui. Tot aici, ONU este preocupată de faptul că mamele acestor copii pot obţine o pensie alimentară din partea Bisericii catolice doar dacă semnează un document de confidenţialitate asupra identităţii tatălui sau detalii legate de plăţi.

7.    ONU este preocupată de continuarea practicării „cutiilor pentru copii” de către organizaţii catolice, în privinţa abandonării anonime a copiilor. Pe de altă parte, ONU salută accentul pus de Vatican asupra respectării dreptului copilului la viaţă şi la a nu fi abandonat.

8.    ONU este preocupată de faptul că Vaticanul nu consideră că Drepturile Copilului interzic pedepsirea corporală a copiilor, motiv pentru care nu adoptă reguli şi directive care să oprească pedepsele corporale aplicate copiilor în şcolile şi instituţiile catolice, aceste practici fiind larg răspândite în unele instituţii catolice, atingând chiar nivele „endemice” în unele ţări, ca de pildă Irlanda. Vaticanul ar trebui să urgenteze interzicerea pedepselor fizice şi psihice asupra copiilor.

9.    ONU este grav şi profund îngrijorată asupra modului în care Vaticanul a tratat, în trecut, problema copiilor abuzaţi sexual de către clerici: nu şi-a asumat faptele comise, a încercat acoperirea lor, a impus clericilor un cod al tăcerii sub ameninţarea excomunicării, nu a luat măsuri care să protejeze copii, a permis continuarea abuzurilor şi a tratat cazurile de abuz ca fiind grave delicte morale, ceea ce a permis abuzatorilor să scape de procedurile judiciare.

10.    ONU este îngrijorată că Vaticanul nu recunoaşte diversitatea formelor de existenţă a familiei şi adeseori discriminează copii pe baza situaţiei lor familiale. De aceea, se recomandă să adoptarea unor dispoziţii care să recunoască diversitatea formelor de existenţă a familiei.

11.    ONU este preocupată de situaţia adolescenţilor recrutaţi de anumite instituţii catolice, care sunt manipulaţi psihologic şi îndepărtaţi treptat de familiile lor şi izolaţi de restul lumii.

12.    ONU cere Vaticanului să reconsidere poziţia asupra avortului, în sensul identificării unor situaţii când acesta poate fi permis.

13.    ONU este serios preocupat asupra consecinţelor negative ale interzicerii adolescenţilor la metode de contracepţie şi informaţii privind sexualitatea şi sănătatea reproducerii. Se recomandă Sfântului Scaun să asigure dreptul adolescenţilor la informaţii privind planning-ul familial, metodele contraceptive, riscul sarcinilor timpurii, prevenirea SIDA şi prevenirea şi tratamentul bolilor cu transmisie sexuală, inclusiv în şcolile catolice. 

De bună seamă, unele din aceste chestiuni vor pune serios Vaticanul pe gânduri în privinţa provocării de a fi Stat în rândul Statelor lumii, în condiţiile în care, aşa cum vedem, viziunea globală a Drepturilor Omului (derivat şi a Copilului) în domeniul genului, merge spre o reducere aproape totală a discriminărilor, în special cele legate de minorităţile LGBTI, dar şi spre o încurajare a sexualităţii.

Revenind în actualitate, Parlamentul European a respins recent raportul Zuber, un raport de factură feministă, care promova egalitatea de gen şi de tratament între bărbaţi şi femei, combătea stereotipurile de gen, susţinea dreptul la avort gratuit şi multe alte propuneri (87 puncte) prin care să se diminueze „criza egalităţii de gen”.

Sesizând toate aceste frământări europene, exprimate în rapoarte, adoptate sau nu, Membrii Comitetului Reprezentanţilor Bisericilor Ortodoxe pe lângă Uniunea Europeană (CROCEU) au emis un comunicat de presă, intitulat „Uniţi, suntem mai puternici”, prin care îndeamnă pe creştini să ia parte activ la viitoarele alegeri parlamentare ce vor avea loc în luna mai, în speranţa perfecţionării proiectului european. Reprezentanţii Ortodocşi îşi exprimă pe această cale dorinţa de a coopera cu oricare autoritate competentă în vederea promovări strategiilor privind drepturile omului care să protejeze drepturile civile, politice, sociale, economice şi culturale ale tuturor cetăţenilor. Scopul acestor strategii trebuie să fie mereu acela de a atenua, şi nu de a spori tensiunile sociale. Drepturile omului nu trebuie sub nicio formă să devină un câmp de luptă. Mai degrabă, ele trebuie să reprezinte baza solidă pentru promovarea coeziunii în societate şi a prosperităţii membrilor ei. În mod deosebit, cei ce susţin libertatea religioasă, de credinţă şi de conştiinţă nu fac altceva decât să promoveze valorile de pace şi dreptate în societate.  Trebuie căutate mereu căi de combatere a problemei extremismului şi rasismului. 

Totodată, membrii CROCEU susţin că familia bazată pe uniunea liber consimţită între un bărbat şi o femeie, cu deplină consideraţie pentru egalitatea dintre ei, rămâne un element constitutiv de maximă importanţă al societăţii. Totodată, este necesară dezvoltarea unor politici ferme de protejare a demnităţii şi a dreptului la viaţă şi integritate al fiecărei persoane umane, de la concepţie până la moartea naturală.

Cum însă toate acestea nu erau de ajuns, Statele Unite ale Americii au dat recent publicităţii (27 februarie) Raportul de ţară privind respectarea Drepturilor Omului în România. Aici se critică numeroasele dispute între Biserica Ortodoxă şi cea Greco-catolică, pe tema retrocedărilor, discriminarea socială împotriva minorităţilor LGBTI, a persoanelor etniei rrome şi a celor infectate cu SIDA, precum şi existenţa unor acte antisemite. Raportul face o istorie a evenimentelor publice din România, subliniind faptul că liderii BOR au propus ca noua Constituţie să menţioneze că familia este uniunea liber consimţită între un bărbat şi o femeie, ceea ce a generat un val de declaraţii anti-gay din partea unor personalităţi: Preşedintele Traian Băsescu, Ministrul de Externe Titus Corlăţean şi IPS Laurenţiu Streza.

Prin urmare, mă aştept ca, pe viitor, această temă a genului să provoace vii dezbateri şi polemici. În fond,  nu este nimic nou sub soare. Să ne aducem aminte că, de-a lungul istoriei, diferenţele de viziune între Lumea Veche şi Lumea Nouă (metafore biblice, care evidenţiază diferenţele de viziune), între Apus şi Răsărit, au dus până la despărţirea Bisericii Creştine.

  Un singur lucru nu mi-aş dori, dincolo de dinamica dialogului. Anume ca, în virtutea drepturilor şi a libertăţilor democratice, autorităţile să eşueze într-o nouă re-educare ideologică, aşa cum s-a mai întâmplat, din păcate, de-a lungul istoriei. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite