Guvernul a aprobat Strategia naţională privind imigraţia. Documentul, discutat mâine în CSAT

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a adoptat, miercuri, Strategia Naţională privind imigraţia pentru perioada 2015 - 2018, urmând ca documentul să fie dezbătut mâine în şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).

În ceea ce priveşte componenta azilului, se urmăreşte asigurarea unui acces mai bun la azil a persoanelor care au nevoie de protecţie, o mai bună calitate a condiţiilor de primire şi decizii mai rapide şi mai fiabile în materie de azil, se arată în document, potrivit Digi 24.

În Strategia naţională privind imigraţia 2015-2020 au fost stabilite următoarele obiective strategice generale:

1. Promovarea migraţiei legale în beneficiul tuturor părţilor: societatea românească, imigranţi şi statele lor de origine;

2. Întărirea controlului legalităţii şederii cetăţenilor statelor terţe pe teritoriul României şi aplicarea corespunzătoare a măsurilor de îndepărtare şi a măsurilor restrictive;

3. Îmbunătăţirea sistemului naţional de azil în scopul eficientizării şi asigurării conformităţii cu standardele legale naţionale, europene şi internaţional aplicabile;

4. Participarea activă a României la eforturile comunităţii internaţionale şi statelor membre ale Uniunii Europene la identificarea unor soluţii durabile pentru persoanele aflate în nevoie de protecţie internaţională şi integrarea socială a cetăţenilor statelor terţe.

Strategia Naţională privind imigraţia tratează pe larg procesul de integrare al imigranţilor.

Prezenta Strategie naţională cuprinde următoarele obiective specifice relevante pentru transpunerea şi implementarea obiectivelor strategice generale:

Ø Facilitatea accesului pe teritoriul României a cetăţenilor terţi care răspund nevoilor de ocupare a forţei de muncă (crearea cadrului juridic pentru atragerea şi menţinerea forţei de muncă potrivit nevoilor identificate);

Ø Favorizarea accesului cetăţenilor statelor terţe către instituţiile de învăţământ superior din România pentru domeniile şi profesiile identificate ca deficitare;

Ø Facilitarea admiterii şi şederii cetăţenilor din state terţe pentru dezvoltarea/derularea de afaceri pe teritoriul României în concordanţă cu interesul economic naţional;

Ø Asigurarea unei informări mai bune a cetăţenilor statelor terţe privind posibilităţile şi condiţiile de imigraţie legală;

Ø Informarea permanentă cu privire la riscurile generate de migraţia ilegală şi munca nedeclarată, precum şi a sancţiunilor şi măsurilor restrictive ce pot fi aplicate;

Ø Eficientizarea controlului legalităţii şederii şi muncii cetăţenilor statelor terţe pe teritoriul României;

Ø Întărirea cooperării între autorităţile române competente pentru combaterea imigraţiei ilegale şi a muncii nedeclarate a cetăţenilor din state terţe;

Ø Aplicarea măsurilor de returnare a imigranţilor ilegali la standardele Uniunii Europene;

Ø Continuarea asigurării accesului la procedura de azil şi respectarea principiului non refoulement;

Ø Procesarea cererilor de azil în mod eficient şi conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile;

Ø Combaterea eficientă a abuzului la procedura de azil;

Ø Asigurarea unui standard demn de viaţă al solicitanţilor de azil conform standardelor legale naţionale, europene şi internaţionale aplicabile;

Ø Asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii cu celelalte sisteme de azil din statele membre, coordonarea cu Biroul European de Sprijin în domeniul Azilului, precum şi întărirea şi creşterea calităţii procedurii de azil şi a măsurilor de integrare a persoanelor cu o formă de protecţie internaţională din ţările terţe;

Ø Gestionarea unitară şi coerentă a situaţiilor determinate de apariţia unui aflux de imigranţi ilegali pe teritoriul României, generat de situaţii de criză de natură politică, socială, economică sau militară;

Ø Integrarea socială a persoanelor care au dobândit o formă de protecţie în România şi a celor cu şedere legală;

Ø Încorporarea aspectelor integrării în toate celelalte politici din domeniile relevante;

Ø Crearea unui mediu care să faciliteze integrarea cetăţenilor statelor terţe;

Ø Asumarea obligaţiilor României ca stat de relocare a refugiaţilor;

Ø Continuarea derulării operaţiunilor prin Centrul de Relocare de Urgenţă de la Timişoara conform Acordului dintre Guvernul României şi Înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi

Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, printr-o Hotărâre, completarea componenţei actuale a Grupului de coordonare a implementării Strategiei naţionale privind imigraţia. Astfel, în structura actuală a Grupului au fost cooptaţi şi reprezentanţi din partea următoarelor instituţii: Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă din cadrul MAI, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Transporturilor, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale.

De asemenea, actul normativ stabileşte reguli speciale privind desfăşurarea reuniunilor Grupului de coordonare a implementării Strategiei naţionale privind imigraţia în cazul în care apar situaţii de criză. Totodată, secretariatul tehnic al Grupului va avea, între atribuţii, şi elaborarea, pe baza propunerilor reprezentanţilor instituţiilor din cadrul Grupului, a Planului integrat de acţiune pentru gestionarea crizei în domeniul imigraţiei, precum şi monitorizarea permanentă pe timpul crizei şi întocmirea periodică a informărilor privind situaţia operativă.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite